Přečtěte si:  Pozvánka na konferenci Elektrické autobusy pro město VIII




Pozvánky na akce


Stalo se



















Připravované CBTC na Jihojaponských železnicích

27.3.2013 Jihojaponské železnice (JR East) vybraly na shortlist dva světové výrobce zabezpečovacích technologií CBTC (řízení provozu vlaku pomocí komunikace M2M): Thales dodávající systém SelTrac a Alstom dodávající systém Urbalis. JRE chtějí technologií CBTC vybavit 29,7km úsek místní tratě Joban, kde stávající zabezpečovací zařízení dožívá, jako zkoušku využití CBTC na příměstských tratích u Tokia.

Od systému CBTC s rádiovým přenosem se očekávají příznivé provozní, finanční a personální efekty. Jde především o snížení objemu kabeláže podél trati a odstranění kolejových obvodů. Díky tomu se předpokládají i menší požadavky na počet kvalifikovaných dělníků pro údržbu, což je v Japonsku, potýkajícím se se stárnutím své populace, vnímáno jako významná příležitost. S využitím pohyblivého bloku, které CBTC umožňuje, se současně očekává snížení intervalů mezi vlaky, a tím zvýšení kapacity trati. Další očekávanou výhodou je možnost obousměrného provozu na všech kolejích, důležitá zejména při provozních poruchách nebo při údržbě.

Výběr vítězného uchazeče se plánuje na konec letošního roku a zprovoznění CBTC kolem roku 2020.

redakce

Foto: Railway Gazette International

Další informace zde

Přečtěte si také další související články z naší rubriky Automatizace dopravy:

SelTrac na JRE: první zahraniční automatizace železnic na japonském trhu

13.1.2014 Vítězem soutěže o dodavatele technologie pro automatický provoz na trati Joban Jihojaponských železnic (JRE) se začátkem roku 2014 stala francouzská společnost Thales se svým osvědčeným systémem CBTC značky SelTrac, instalovaným již na více než 1300 km tratí v rámci 55 dopravních projektů po celém světě. SelTrac se tak stane prvním automatickým systémem vedení vlaků v Japonsku pocházejícím od nejaponského dodavatele. 


CBTC pro metro v Santiagu de Chile

5.12.2013 Zabezpečovacím systémem CBTC pro plně bezobslužný provoz budou vybaveny linky 3 a 6 metra Santiago de Chile. Stane se tak dalším plně automatickým dopravním systémem na jihoamerickém kontinentě (viz články v rubrice Automatizace dopravy). Koncem listopadu 2013 uzavřelo španělsko-kanadské konsorcium společností CAF a Thales smlouvu na dodávku a údržbu vozidlového parku, zahrnujícího 115 vozů pro linku 3 a 70 vozů pro linku 8, a zabezpečovacího zařízení pro obě uvedené linky. 


Automatizovaná železnice pro nákladní dopravu v Mosambiku

11.11.2013 Začátkem listopadu 2013 oznámila společnost Siemens svoji smlouvu na dodání veškerého zabezpečovacího zařízení pro plně automatizovanou železnici pro nákladní dopravu v Mosambiku, dlouhou 912 kilometrů. Trať o rozchodu 1067 mm je součástí koridoru Nacala a slouží k přepravě uhlí z dolů Moatize do přístavu. Trať bude vybavena zabezpečovacím zařízením Train Sentinel PTC, využívajícím technologii tzv. pozitivního ovládání vlaků (positive train control)  


Projekt Marmaray: CBTC a ETCS L1 na jedné trati

5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského železničního koridoru dlouhého 77 km 


NGTC: Evropský projekt pro novou generaci automatického řízení vlaků

4.11.2013 V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control, tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci prováděna. O systémech CBTC jsme psali již mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy


UITP zveřejnila statistiku a prognózy bezobslužného metra ve světě

24.10.2013 V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP (mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra, tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod názvem „2013 Atlas report“. 

 


ATACS: Japonská verze M2M řízení vlaků v Tokiu

17.10.2013 ATACS (Advanced Train Administration & Communications Systém neboli „zdokonalený systém řízení a komunikace s vlakem“) představuje japonskou verzi technologie pro zabezpečení jízdy vlaku a jeho dálkového ovládání s využitím tzv. pohyblivého bloku, tedy bez kolejových obvodů rozdělujících trať na pevné prostorové oddíly. Na stejném principu funguje také ve světě běžně používaná technologie CBTC, o níž často píšeme v naší rubrice Automatizace dopravy


Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování

11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie, organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem životního prostředí ČR při MSV Brno. 


CBTC: další automatická linka metra v Hongkongu

11.9.2013 Provozovatel metra v Hongkongu, společnost MTR Corporation, uzavřela začátkem září 2013 smlouvu se společností Thales na první fázi instalace zabezpečovacího zařízení systému CBTC na lince metra SCL (Shatin to Central Link) propojující západovýchodní a severojižní kolejový koridor v Hongkongu. 

 


Inteligentní výhybka pro železnici

4.7.2013 Pracovníci českého vývojového a prototypového centra společnosti Siemens vyvinuli bezdrátovou inteligentní výhybku pro železnici, která komunikuje s centrálním systémem a ostatními výhybkami v kolejišti. Například po přejezdu vlaku výhybka pošle druhé zprávu a automaticky ji přestaví podle toho, ze které koleje se k ní vlak blíží. 




Innovia Monorail 300: automatický monorail pro MHD

14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 – monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu, nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu uděleno ocenění „Intermodální inovace“ 

 


Automatická železnice v hlubinném dole

29.5.2013 Ve švédských železnorudných dolech LKAB Kiruna se v hloubce 1365 m pod zemí konala 22. května 2013 netradiční slavnost: Byla otevřena 12 km dlouhá normálně rozchodná automatická železnice pro nákladní provoz bez strojvedoucích. Tato železnice využívá automatizační techniku integrující vlakový provoz s pohyblivými bloky, zajišťovaný pomocí RF přenosu, a logistické operace v koncových bodech 


Naše tipy





















Copyright © 2012 – 2019 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services