Přečtěte si: Zpráva z konference „Elektrické autobusy pre mesto“: slovenská premiéra v Nitře představila aktuální problematiku elektrických autobusů v kontextu smart city




Pozvánky na akce


Stalo se












Nová CBTC v evropských metropolích

26.7.2013 Léto 2013 je v Londýně a Paříži ve znamení konverze linek metra na zabezpečovací systémy typu CBTC (Communication Based Train Control). V polovině června 2013 získala společnost Bombardier Transportation smlouvu na rekonstrukci zabezpečovacího zařízení všech podpovrchových linek londýnského metra, začátkem července bylo uvedeno do provozu rekonstruované zabezpečovací zařízení od společnosti Thales na 8km úseku Severní linky (Northern line) londýnského metra a v polovině července bylo rozhodnuto o konverzi linky 4 pařížského metra na bezobslužný provoz.

Podpovrchové linky londýnského metra (Metropolitan, District, Circle a Hammersmith & City line) tvoří ca 40 % ze 400 km veškeré délky jeho sítě. Jsou vedeny v mělkých zářezech nebo hloubených tunelech a jejich průjezdný průřez je shodný s národní železniční sítí. Tyto linky budou vybaveny zabezpečovacím zařízením CBTC typu Cityflo 650 od společnosti Bombardier Transportation, při provozu se strojvedoucími. Dodávka zahrnuje vybavení 310 km kolejí a 113 stanic pevnou částí CBTC spolu s vozidlovou částí pro 191 vlaků metra od téhož výrobce, 49 pracovních vlaků a 6 historických vlaků. Celý projekt o rozpočtu 354 mil. Ł by měl být uveden do provozu v roce 2018. Očekává se, že zavedení CBTC zvýší kapacitu uvedených linek metra v konkrétních případech o 24 až 65 %.

Severní linka (Northern line) londýnského metra je jednou z tzv. hlubinných linek, které procházejí pod centrální částí města v ražených tunelech v hloubce až několik desítek metrů pod povrchem. Osm kilometrů této linky bylo zrekonstruováno systémem CBTC typu SelTrac od společnosti Thales a jeho vozidlovou částí bylo vybaveno také 106 vlaků metra na této lince, opět v provozu se strojvedoucími. Očekává se, že zavedení CBTC by mělo zvýšit spolehlivost vlaků spolu se zkrácením jízdních dob o 18 %.

Linka 4 pařížského metra je 12 km dlouhá, má 27 stanic a je provozována vlaky na pneumatikách. Po úspěšné konverzi linky 1 na provoz bez strojvedoucích v prosinci 2012 se i zde předpokládá zavedení technologie CBTC pro bezobslužný provoz. Zahájení prací se předpokládá v příštím roce a ukončení v roce 2019. Celkový rozpočet projektu je 256 mil. €. Konverze by měla proběhnout za plného provozu, bez větších přerušení dopravy. Podle návrhu provozovatele pařížského metra, organizace RATP, po konverzi by měly na lince 4 být použity vlaky provozované dnes na lince 14. Tyto vlaky jsou vybaveny systémem CBTC Trainguard MT od společnosti Siemens. Dodavatel rekonstrukce zatím není oficiálně vyhlášen, je však zřejmé, že výsledný systém by měl být s touto technologií přinejmenším kompatibilní.

Z uvedených příkladů je vidět, že technologie CBTC, ať už v bezobslužném provozu, nebo v provozu se strojvedoucími, se stává v Evropských metrech stále běžnější. Je také patrno, že trh s těmito technologiemi je plně konkurenční a při volbě konkrétního dodavatele nemusí hrát roli systémy v daném metru již provozované ani národní zájmy.

redakce

Foto © Railway Gazette International

Další informace zde a také zde  

Přečtěte si také další související články z naší rubriky Automatizace dopravy:

NGTC: Evropský projekt pro novou generaci automatického řízení vlaků

4.11.2013 V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control, tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci prováděna. O systémech CBTC jsme psali již mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy


UITP zveřejnila statistiku a prognózy bezobslužného metra ve světě

24.10.2013 V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP (mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra, tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod názvem „2013 Atlas report“. 

 


ATACS: Japonská verze M2M řízení vlaků v Tokiu

17.10.2013 ATACS (Advanced Train Administration & Communications Systém neboli „zdokonalený systém řízení a komunikace s vlakem“) představuje japonskou verzi technologie pro zabezpečení jízdy vlaku a jeho dálkového ovládání s využitím tzv. pohyblivého bloku, tedy bez kolejových obvodů rozdělujících trať na pevné prostorové oddíly. Na stejném principu funguje také ve světě běžně používaná technologie CBTC, o níž často píšeme v naší rubrice Automatizace dopravy


Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování

11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie, organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem životního prostředí ČR při MSV Brno. 


CBTC: projekt automatického metra pro Rennes zahájen

9.10.2013 Francouzské město Rennes bude mít druhou linku – linku B, automatické městské dráhy na pneumatikách systému VAL, Rennes Metro linku B. Tento systém používá zabezpečovací zařízení CBTC typu Siemens Trainguard MT pro provoz bez strojvedoucích. Společnost Siemens ohlásila na začátku října 2013, že získala zakázku na klíč v celkové hodnotě 178 mil. € na tento projekt. 

 


CBTC: plně bezobslužné metro v Dilí

19.9.2013 K prvnímu CBTC v městě Hyderabad, o němž jsme psali v článku První CBTC v Indii, brzy přibude v Indii další metro s tímto systémem automatického řízení a zabezpečení provozu. Společnost Bombardier podepsala v polovině září 2013 smlouvu s provozovatelem metra v indickém hlavním městě Dilí Delhi Metro Rail Corporation (DMRC) na dodávku zabezpečovacího zařízení CBTC typu Bombardier CITYFLO 650 s rádiovým přenosem signálu pro linku metra 7  


CBTC: další automatická linka metra v Hongkongu

11.9.2013 Provozovatel metra v Hongkongu, společnost MTR Corporation, uzavřela začátkem září 2013 smlouvu se společností Thales na první fázi instalace zabezpečovacího zařízení systému CBTC na lince metra SCL (Shatin to Central Link) propojující západovýchodní a severojižní kolejový koridor v Hongkongu. 

 


CBTC v Helsinkách: automatické metro ve zkušebním provozu

4.9.2013 Koncem srpna 2013 začal v helsinském metru na prvních třech soupravách zkušební provoz s technologií CBTC bez strojvedoucích. Soupravy jsou vybaveny systémem CBTC Siemens Trainguard MT. Předpokládá se, že postupně bude vybaveno tímto systémem 51 z celkového počtu 54 souprav helsinského metra od výrobců Strömberg a Bombardier. Vlaky budou zpočátku jezdit automaticky, ale pod dozorem strojvedoucích, kteří budou v letech 2015 až 2016 postupně nahrazováni plně bezobslužným provozem. 


Alger metro: CBTC v Alžírsku

15.8.2013 Dalším dopravním systémem využívajícím automatický provoz se zabezpečovacím zařízením typu CBTC (communication based train control) bude linka 1 metra v Alžíru. V polovině srpna 2013 podepsal jeho provozovatel Entreprise Métro d’Alger smlouvu se společností Siemens na dodávku zabezpečovacího zařízení Trainguard MT pro tuto linku. 


Síť nového metra bez strojvedoucích v Rijádu

7.8.2013 Rozvojová agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská Arábie) ohlásila na konci července 2013 výběr tří vítězných konsorcií pro projekty na klíč, zahrnující systém šesti nových linek bezobslužného metra. Tratě metra o celkové délce cca 177 km budou vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na nich 87 klimatizovaných stanic. Součástí projektů budou veškeré stavební a technologické dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků. Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca 408 mld. Kč) se tento plánovaný systém řadí mezi největší infrastrukturní projekty na světě. 


Innovia Monorail 300: automatický monorail pro MHD

14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 – monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu, nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu uděleno ocenění „Intermodální inovace“ 

 


Naše tipy
















Copyright © 2012 – 2018 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services