Přečtěte si: Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“, omezují ho finance: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VI“




Pozvánky na akce


Stalo se






Elektrobusy Optare oceněny za zlepšování kvality ovzduší v dopravě

6.11.2015 Největším evropským výrobcem elektrobusů – alespoň podle našich informací – je v Česku poměrně málo známá společnost Optare Group Ltd. („Optare“) ze severoanglického Leedsu. V britských i jiných evropských městech je v současné době provozováno celkem 88 elektrobusů od tohoto výrobce. Nijak proto nepřekvapí, že na podzim 2015 získal Optare hned tři ocenění za svůj přínos ke zvýšení kvality ovzduší v dopravě. Koncem října 2015 to bylo národní ocenění „Passenger Transport Air Quality award“, kterému v září 2015 předcházela dvě další ocenění, udělovaná veřejně-soukromým sdružením Low Carbon Vehicle Partnership za rozvoj nízkoemisních vozidel.

Elektrobusy Optare se dodávají ve verzích Solo, MetroCity a Versa o délkách od 9,2 do 11,7 m, s počtem sedadel od 37 do 44. Kapacitně se tedy tyto elektrobusy pohybují na pomezí midibusu a standardního 12m autobusu. Na našich stránkách jsme již psali o jejich nasazení například v Londýně, Inverness, Yorku, na Orknejských ostrovech nebo ve švédském Karlstadu.    

Elektrobusy Optare jsou ve všech verzích vybaveny pohonem Magtec P144 „Zero emission“ electric o výkonu 150kW. Jako zásobník energie slouží dvě sady lithium-železo-magnesium-fosfátových baterií po 26 kusech o celkové kapacitě 138 Ah, pracující se jmenovitým napětím 2× 333 V DC. Baterie jsou bezúdržbové, se zabudovaným elektronickým monitorováním základních parametrů.

Nabíjení probíhá prostřednictvím zabudovaného nabíjecího zařízení ze standardní třífázové zásuvky výkonem 2× 7,5 kW po dobu 6 hodin (z nuly na plnou kapacitu). Pro rychlé nabíjení používají elektrobusy Optare zásuvkové připojení s výkonem 50 kW. Například pro zmíněný Karlstad se předpokládá rychlodobíjení během 15minutové přestávky řidiče na konečné stanici po každých dvou hodinách provozu.

V této souvislosti je namístě poznamenat, že městská autobusová doprava ve Velké Británii je provozována soukromými dopravci v poměrně konkurenčním prostředí. Pravděpodobné obavy českých městských dopravců z nelibosti řidičů MHD, kterým podobný systém nabíjení „přidělá práci navíc“, by tedy ve Velké Británii nejspíš vyvolaly údiv a úsměv.

Je tedy zřejmé, že Optare cílí svými elektrobusy na takové přepravní trhy, kde se uplatní jejich ekologický provoz a jednoduché technické řešení, kterému odpovídá i požadovaná přepravní kapacita a provozní režim vozidla. Jednoduché technické řešení se mimo jiné odráží i v ceně dodávaných produktů, která vyznívá jako konkurenční i na české poměry. Například zmíněný provoz 9,5m elektrobusu Optare Solo pro Orknejské ostrovy, zahrnující vozidlo a nabíjecí systém, měl rozpočet cca 230 tisíc liber, tedy cca 8,7 mil. Kč. To zhruba odpovídá například pořizovací ceně elektrobusu SOR EBN 10,5 pro Dopravní podnik Ostrava.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Optare

Další informace zde

Přečtěte si také:

Osmnáctimetrový elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric do provozu v Kolíně nad Rýnem

5.11.2015 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric měl svoji světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů, plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně nad Rýnem, byl koncem října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). 


Nový Solaris Urbino 12 electric na Busworld 2015

27.10.2015 Tzv. nový Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení, již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu pro Paříž a pro Hannover. Tento elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami tohoto výrobce. 


Dobíjecí stanice ABB pro plug-in hybridní autobusy Volvo v Lucemburku

26.10.2015 Společnost Volvo jako dodavatel plug-in hybridních a odnedávna též plně elektrických autobusů sleduje koncepci průběžného dobíjení pomocí pantografové konzole, ukotvené ve stojanu (podrobnosti viz studie „E-mobilita v MHD“). Volvo zde vystupuje jako konečný dodavatel celého systému vozidlo-infrastruktura, přičemž pro dodávky nabíjecích zařízení využívá renomované světové výrobce Siemens a ABB. 


Čtyři indukčně dobíjené elektrobusy v pravidelném provozu v Berlíně

3.9.2015 Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy, stal Berlín. V této době bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové linky“ č. 204 městského dopravce  Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) obsluhované čtyřmi elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier PRIMOVE. 


Projekt CHIC: švýcarské palivočlánkové autobusy ujely milión kilometrů

14.8.2015 V rámci evropského projektu CHIC, zaměřeného na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů.  


ADL a BYD: největší evropský park elektrobusů pro Londýn

7.8.2015 Město Londýn uvede na svých linkách MHD č. 507 a 521 do konce srpna 2016 do provozu celkem 51 bateriových elektrobusů. Smlouvu na jejich konstrukci a výrobu s dopravcem Go Ahead podepsali na konci července 2015 v konsorciu britský výrobce autobusů Alexander Dennis Limited (ADL) a čínský výrobce elektrobusů BYD. Londýn se tak stane městem s největším parkem elektrobusů jedné značky v Evropě. 


Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v novém designu bude testován v Paříži

5.8.2015 Elektrobus Solaris Urbino 12 electric bude na zkoušku provozován v pařížské městské dopravě. Na konci července 2015 o tom podepsaly dohodu výrobceSolaris Bus & Coach a provozovatel pařížské městské dopravy RATP (Régie autonome des transports Parisiens). Podle této dohody bude elektrobus Solaris představen široké veřejnosti na konferenci OSN o klimatických změnách COP 21 


Projekt 3iBS: ve výhledu více než 40 % městských autobusů elektricky

30.7.2015 V rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech 2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel. Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD. Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. 


Vychází třetí newsletter SDP ČR „Elektromobilita v MHD“

28.7.2015 Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí newsletter „Elektromobilita v MHD“, připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. 


Pozvánka na odbornou konferenci

Elektrické autobusy pro město IV

15.7.2015 Konference „Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS 2015 



Naše tipy

















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services