Přečtěte si: Pokračuje „velký třesk“ elektrických autobusů, rozvíjejí se nové technologie, otazníky v ekonomice: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VII“




Pozvánky na akce


Stalo se


















Slovenská pošta elektricky: další zákazník služeb Greenway

6.6.2016 Jak je vidět na příkladu Německé pošty, představuje rozvoz poštovních zásilek významnou příležitost k využití elektrických užitkových vozidel. Nepřekvapí proto, že k „elektrifikovaným“ poštám se na jaře 2016 připojila také Slovenská pošta. Při své elektrifikaci jde přitom přesně opačným směrem, než její němečtí kolegové: Zatímco Německá pošta díky akvizici inovativní start-up firmy vyrábí své elektrické dodávky sama, Slovenská pošta nejenže je nevyrábí, ale ani nenakupuje. Místo toho si tyto vozy pronajímá v rámci velmi úspěšného slovenského projektu Greenway.

Hlavním problémem rozšíření elektrických užitkových vozidel ve městech není jejich dojezd na jedno nabití (trasy denního svozu a rozvozu odpovídají běžné kapacitě trakčních baterií), nýbrž vyšší pořizovací cena a také nedostatečný technický a finanční servis, zdaleka ne tak rozvinutý jako u tradičních užitkových vozidel. Na tuto situaci zareagoval v roce 2012 již zmíněný slovenský projekt Greenway, fungující na následujícím principu: Za paušál získá uživatel dlouhodobý pronájem elektromobilu včetně veškerého servisu – instalace dobíjecí infrastruktury ve firmě, možnost výměny baterií na stanicích Greenway, náklady na elektrickou energii nutnou k dobíjení, vyškolení řidičů, výměnu pneumatik nebo třeba pojištění. V případě poruchy klient může využít náhradní vozidlo.

Slovenská pošta využívá od března 2016 čtyři elektrická užitková vozidla Greenway typu eVan k3 ve svých pobočkách v Bratislavě a Banské Bystrici. Předpokládá se, že každá z dodávek Greenway by u Slovenské pošty měla v průměru ročně najezdit 40 tisíc km. Jak uvádí server energia.sk s odvoláním na zveřejněné smlouvy, zaplatí pošta za pronájem jednoho užitkového elektromobilu měsíční paušál 1307 €, tedy cca 35 300 Kč (bez DPH).

Základem konstrukce eVan k3 je 3,5t užitkový vůz Citroën Jumper, přestavěný českou firmou EVC Group na elektrický pohon se 158kW synchronním trakčním elektromotorem a Lithium-iontovými bateriemi. Užitkový elektromobil eVan k3 je dodáván v několika verzích s nosností od 1320 kg do 1595 kg nákladu, objemu ložného prostoru od 7 do 16 metrů krychlových a s trakčními bateriemi o kapacitě 38 kWh nebo 59 kWh. Kombinací těchto možností tak škála dojezdu na jedno nabití baterií sahá od 120 do 220 km. Zákazník si může vybrat podle toho, zda preferuje nosnost nebo dojezd. Slovenská pošta využívá právě model s maximálním 220km dojezdem, s ohledem na charakter většiny poštovních zásilek.

Nabíjet je lze střídavým napětím zásuvkou typu Mennekes nebo na vyžádání také stejnosměrným napětím se standardem CCS (Combo). Nabití na plnou kapacitu trvá 4,5 hodiny u 38kWh baterií, resp. 7 hodin u 59kWh baterií. Baterie lze také vyměnit ve výměnných stanicích Greenway. Celý proces trvá cca 4 – 7 minut.

Greenway předpokládá, že spolupráce se Slovenskou poštou se do budoucna dále rozroste.

S vozidly Greenway se lze setkat nejen na Slovensku, ale i jinde v Evropě, například v rakouském Grazu (Štýrském Hradci), kde je součástí iniciativy „E-Logistik in Graz“.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © GreenWay Operator

Další informace zde a také zde

Přečtěte si také:

Reportáž Proelektrotechniky.cz: Týden s Nissanem Leafem

24.5.2016 Japonská automobilka Nissan patří k těm, které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v praxi. S potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za dnem. 


Německá pošta bude vyrábět vlastní užitkové elektromobily

21.4.2016 Elektrická užitková vozidla mají, s ohledem na své provozní přednosti, stále více využití v rozvážkové službě, zejména ve městech. Pořizují si je logistické společnosti, například TNT, a jejich provoz se stává součástí projektů smart city. Významný krok nyní učinila německá pošta – přesněji, globální poštovní a logistická skupina Deutsche Post DHL. Jak avizovala v dubnu 2016, bude si v rámci skupiny vyrábět pro svoji potřebu vlastní elektrická užitková vozidla. 


EV Fleet Analyser: zkušenosti z monitorování elektrobusů umožní zefektivnit provoz elektrických užitkových vozidel

12.4.2016 Efektivnímu provozu elektrických užitkových vozidel i elektrobusů může významně dopomoci množství dat, která jsou již někde k dispozici, pokud se správně vyhodnotí a využijí. Z tohoto předpokladu vyšla mladá nizozemská technologická firma ViriCiti zaměřená na podporu rozvoje elektromobility, když v březnu 2016 spojila své síly se společností Simacan, specializovanou na geografické informační systémy a plánování tras. 


Vládní podpora elektromobility ve Francii přináší výsledky

29.2.2016 Od dubna 2015 platí ve Francii vládní opatření významně podporující individuální elektromobilitu. Konkrétní výsledky tohoto opatření v podobě výrazného nárůstu prodeje elektromobilů prezentovala koncem ledna Francouzská asociace automobilových výrobců (CCFA). 


Zpráva z konference „Smart city v praxi“ na veletrhu AMPER 2016

21.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“, pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 


Vychází druhé vydání bulletinu Smart city v praxi

4.3.2016 U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným konceptem zkušenosti. 

Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je volně ke stažení zde 


Britská vláda podporuje dotacemi elektromobily včetně palivočlánkových

22.1.2016 Tak jako většina evropských zemí podporuje i vláda Velké Británie rozvoj elektromobility v individuální dopravě investičními dotacemi. První takovýto dotační program byl vyhlášen v roce 2011 a jeho výsledkem byl nákup 50 tisíc nízkoemisních vozidel. Protože jeho platnost vyprší v únoru 2016, bylo v prosinci 2015 vyhlášeno jeho prodloužení do března 2018. 


Užitkové elektromobily Renault s palivovými články: ucelený balíček služeb pro britské organizace

25.11.2015 Užitkové elektromobily s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu typu Renault Kangoo ZE-H2 jsme na našem portále již představili v souvislosti s francouzským projektem HyWay. Tento produkt má nyní ambice zaujmout pevné místo i na britském trhu, který palivočlánkové technologie významně podporuje. 


Iniciativa „E-Logistik in Graz“: užitkové elektromobily pomáhají rozvíjet smart city Graz

30.10.2015 Rakouský Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267 tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako Vídeň se hlásí ke konceptu smart city. Logistická firma GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností GreenWay Operator. 


Projekt Greenway: elektrické užitkové automobily na míru potřebám města

24.9.2015 Provoz elektrických vozidel při rozvážkové službě je jedním z důležitých tržních segmentů elektromobility s perspektivou dalšího rozvoje, zejména v rámci konceptu smart city. To ukazuje mj. evropský projekt FREVUE včetně například nedávné zprovozněné elektrické rozvážkové služby společností TNT v Amsterodamu a Rotterdamu. Vstříc specifickým požadavkům městské rozvážkové služby vychází i slovenský projekt Greenway 


Projekt FREVUE: TNT rozváží zásilky v Amsterodamu a Rotterdamu užitkovými elektromobily

16.7.2015 V rámci evropského projektu FREVUE nasadila koncem června 2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou službu v Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t užitkových vozů eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro Rotterdam. Tato vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž ročně uspoří 24 tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2 ekvivalentu. 


Naše tipy




















Copyright © 2012 – 2018 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services