Přečtěte si: Pokračuje „velký třesk“ elektrických autobusů, rozvíjejí se nové technologie, otazníky v ekonomice: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VII“




Pozvánky na akce


Stalo se


















Národní program Životní prostředí podpoří elektromobilitu ve veřejném sektoru a smart city

11.11.2016 Zájemci o finanční příspěvek na elektromobily a další vozidla na „alternativní“ pohony z řad organizací veřejného sektoru se v polovině listopadu 2016 dočkali. Dne 10. 11. 2016 byla otevřena výzva č. 13/2016 z Národního programu Životní prostředí v gesci MŽP ČR, již dříve avizovaná na naší konferenci Efektivní elektromobilita v organizacích. Tento program by měl podpořit mj. nákup osobních a užitkových elektromobilů a dalších vozidel na tzv. alternativní pohony ve veřejném sektoru, a tím významně přispět k realizaci konceptu smart city. Tiskové konference u příležitosti otevření této výzvy se zúčastnili i zástupci naší redakce.

Cílem této výzvy, označované jako pilotní, je podpořit nákup vozidel na alternativní pohon v ČR, a  přispět tak ke snížení emisí látek v ovzduší, které škodí lidskému zdraví a jež produkuje doprava. Ta, podle informací MŽP, plošně v ČR představuje v současné době zhruba 19 % celkových emisí oxidů dusíku, 14 % celkových emisí těkavých organických látek, 9 % celkových emisí prachových částic PM10, zhruba 10 % celkových emisí jemných prachových částic PM2,5 a přibližně 7 % celkových emisí rakovinotvorného benzo(a)pyrenu.

Žádat o dotaci mohou obce, kraje, městské části hl. m. Prahy, svazky obcí, příspěvkové organizace územních samosprávných celků, obecně prospěšné společnosti, spolky a pobočné spolky založené obcí či krajem, akciové společnosti vlastněné z více než 50 % obcí či krajem a společnosti s ručením omezeným vlastněné z více než 50 % obcí či kraje.

Podpora se týká nových vozidel. Ke stanovené podpoře přistupuje bonifikace za staré ekologicky zpracované vozidlo (Euro 3 a starší) plus 10 000 Kč nad rámec dotace.

Pro dotace z této výzvy je alokováno 100 mil. Kč. V případě velkého zájmu lze tuto alokaci zvýšit až na 150 mil. Kč.

Žádosti jsou přijímány v období 10. 11. 2016 – 31. 3. 2017. Projekty je třeba realizovat do 31. 12. 2018, což dává žadatelům dostatek prostoru k jejich přípravě a realizaci.

Podrobnosti poskytované podpory uvádí tabulka:

Je zřejmé, že podpora nepokrývá v plné výši cenové rozdíly mezi nákupem nových vozidel a cenou srovnatelných vozidel na spalovací motor. Jak bylo upřesněno, výše podpory byla stanovena na základě průměrných celoživotních nákladů uvedených druhů vozidel a konzultována se zástupci obcí a krajů.

Podpořen bude každý projekt, který splní požadavky výzvy, do limitu finanční alokace – tedy podle principu „kdo dřív přijde, ten dřív mele“.

Na rozdíl od podpory elektromobility pro podnikatelské subjekty v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost OP PIK), která byla po právu kritizována odbornou veřejností pro nadměrnou administrativní náročnost, by v tomto případě měl být celý proces pro žadatele mnohem jednodušší.

Jako nadmíru užitečný počin v kontextu vytváření smart city lze vnímat zahrnutí elektrických minibusů do této výzvy. Mezi městy a obcemi je o tato vozidla stále větší zájem jakožto o tzv. „komunitní autobusy“, sloužící například pro sociální služby nebo pro smluvní přepravu cestujících bydlících v odloučených lokalitách, tj. mimo režim závazku veřejné služby. Zpravidla jde o vozidla pro přepravu cca 6 –10 cestujících, obvykle osobní verze užitkových elektromobilů (např. Nissan e-NV200 na fotografii) nebo přestavby dieselových minibusů (například minibusy VDL MidBasic Electric). Jejich dojezd je závislý na kapacitě baterií a obvykle se pohybuje do 200 km, trh však již nabízí i minibusy s dojezdem až 300 km.

Dokumenty k výzvě jsou ke stažení zde

redakce Proelektrotechniky.cz, s využitím podkladů MŽP ČR

Ilustrační foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz

Tabulka © MŽP ČR

Další informace zde

Přečtěte si také:

V Evropě bude koncem roku 2016 jezdit přes půl miliónu elektrických automobilů

3.11.2016 Počet elektrických automobilů, tedy elektromobilů a plug-in hybridních automobilů, provozovaných v Evropě od roku 2010 roste téměř exponenciální řadou. Celkový počet elektrických automobilů na evropských silnicích by tak podle propočtů této studie měl na konci roku 2016 přesáhnout půl miliónu. Ukazuje to studie Transport & Environment, evropské organizace na podporu ekologických vozidel, publikovaná v říjnu 2016. 


Organizace jako klíčový zákazník pro elektromobily: Zpráva z odborné konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“

6.10.2016 Dne 4. října 2016 proběhla v centru GreenPoint v Praze 10 odborná konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy. Účastníkům konference i čtenářům našeho portálu je určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. 


Reportáž Proelektrotechniky.cz: Týden s Nissanem Leafem

24.5.2016 Japonská automobilka Nissan patří k těm, které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v praxi. S potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za dnem. 


BeeZero: První car sharing palivočlánkových automobilů na světě má Mnichov

26.4.2016 Schéma car sharingu, dnes již široce využívané ve městech pro bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo významné světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila německá plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně svůj projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto druhu na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění jeho strategie smart city


Německá pošta bude vyrábět vlastní užitkové elektromobily

21.4.2016 Elektrická užitková vozidla mají, s ohledem na své provozní přednosti, stále více využití v rozvážkové službě, zejména ve městech. Pořizují si je logistické společnosti, například TNT, a jejich provoz se stává součástí projektů smart city. Významný krok nyní učinila německá pošta – přesněji, globální poštovní a logistická skupina Deutsche Post DHL. Jak avizovala v dubnu 2016, bude si v rámci skupiny vyrábět pro svoji potřebu vlastní elektrická užitková vozidla. 


EV Fleet Analyser: zkušenosti z monitorování elektrobusů umožní zefektivnit provoz elektrických užitkových vozidel

12.4.2016 Efektivnímu provozu elektrických užitkových vozidel i elektrobusů může významně dopomoci množství dat, která jsou již někde k dispozici, pokud se správně vyhodnotí a využijí. Z tohoto předpokladu vyšla mladá nizozemská technologická firma ViriCiti zaměřená na podporu rozvoje elektromobility, když v březnu 2016 spojila své síly se společností Simacan, specializovanou na geografické informační systémy a plánování tras. 


Honda Clarity FCV: Palivočlánkový sedan Honda vyráží na trh

8.4.2016 Prototyp palivočlánkového osobního automobilu Honda FCV Concept, který byl loni v březnu představen veřejnosti na ženevském autosalonu, udělal za rok významný pokrok. V březnu 2016, tedy přesně po roce od této události, byl jeho následovník Honda Clarity FCV uveden na japonský trh. 


Zpráva z konference „Smart city v praxi“ na veletrhu AMPER 2016

21.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“, pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 


Palivočlánkové automobily Hyundai najezdily v USA přes milión mil

11.3.2016 Palivočlánkové osobní automobily Hyundai se dodávají do USA od června 2014. Jde o vůz se standardním označením Hyundai ix-35, který je na americkém trhu prodáván pod značkou Hyundai Tucson Fuel Cell. Do USA bylo dosud dodáno téměř sto těchto vozů, a jak byla v únoru 2016 informována odborná veřejnost, dohromady dosud najezdily více než milión mil, tedy 1,6 mil. km. Průměrná vzdálenost mezi jednotlivými naplněními nádrže činila 426 km. 


Vládní podpora elektromobility ve Francii přináší výsledky

29.2.2016 Od dubna 2015 platí ve Francii vládní opatření významně podporující individuální elektromobilitu. Konkrétní výsledky tohoto opatření v podobě výrazného nárůstu prodeje elektromobilů prezentovala koncem ledna Francouzská asociace automobilových výrobců (CCFA). 


Britská vláda podporuje dotacemi elektromobily včetně palivočlánkových

22.1.2016 Tak jako většina evropských zemí podporuje i vláda Velké Británie rozvoj elektromobility v individuální dopravě investičními dotacemi. První takovýto dotační program byl vyhlášen v roce 2011 a jeho výsledkem byl nákup 50 tisíc nízkoemisních vozidel. Protože jeho platnost vyprší v únoru 2016, bylo v prosinci 2015 vyhlášeno jeho prodloužení do března 2018. 


Naše tipy




















Copyright © 2012 – 2018 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services