Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Elektrické autobusy pro město VI




Pozvánky na akce


Stalo se










Praha zkouší parciální trolejbus s 90% nezávislým proběhem

24.10.2017 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil v neděli 15. října 2017 zkušební provoz parciálního trolejbusu (v terminologii DPP jde o „elektrobus s dynamickým nabíjením“) SOR TNB12. Testování tohoto dynamicky nabíjeného vozidla bude probíhat mezi Palmovkou a Letňany dlouhé cca 10 km. Současně druhé nově dodané vozidlo SOR NS12 zahájí další etapu provozních zkoušek staticky nabíjených elektrobusů, a to na linkách č. 109 a 239.

Nabíjecí infrastruktura pro projekt parciálního trolejbusu zahrnuje obousměrné trolejové vedení pro dynamické nabíjení (za jízdy) v ul. Prosecké o délce cca 1 km ve směru do kopce, resp. cca 600 m ve směru z kopce. Provoz pod trolejí tedy činí cca 10 % celkové délky linky. Trolejové vedení je napájeno prostřednictvím kontejnerové měnírny, umístěné v dolní části Prosecké ulice. Dotčený úsek byl vybrán kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost.

Stavba trolejové stopy probíhala vlastními silami DPP po dobu zhruba dva měsíce.

Druhou částí nabíjecí infrastruktury je krátký úsek trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti Palmovka o délce cca 20 m s napájením z přilehlé sekce tramvajové trati přes stacionární galvanický oddělovač („dobudka“), který je přesunut z obratiště Želivského. Nabíjecí zařízení na Palmovce bude sloužit jak pro uvedený projekt dynamického elektrobusu v úseku Palmovka – Letňany, tak i pro pokračování dlouhodobých zkoušek statického elektrobusu, které se přesunou z linek č. 163 a 213 na linky č. 109 a 239 (Palmovka – Dolní Počernice, resp. Sídliště Rohožník).

Předpokládá se, že nejdůležitější bude testování během zimy, která systém nejlépe prověří. DPP zvažuje možnost budoucího rozšíření o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice. První vyhodnocení provozu dynamických elektrobusů je plánováno na jaro příštího roku.

Provoz parciálních trolejbusů s proběhem vozidel mimo trolej delším než 50 % trasy byl testován – ovšem ve zcela odlišných terénních a klimatických podmínkách – také například v rámci švédského projektu Slide In (viz samostatná případová studie v rámci studie E-mobilita v MHD).

DP Praha v rámci zkušebního provozu testuje elektrobusy již od roku 2010. Posledním otestovaným vozem se stal elektrobus SOR EBN 11, jenž najezdil v pravidelném provozu za dva roky přes 140 tisíc kilometrů.

redakce Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů DP Praha

Foto © Miroslav Kuželka

Další informace zde a také zde

Přečtěte si také:

Tříčlánkové parciální trolejbusy Van Hool pro Linec ukazují trend v trolejbusové dopravě

19.10.2017 V září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG Linien veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp. trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku 2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě – totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů. 


Projekt ZeEUS o financování elektrobusů v Evropě: roztříštěné zdroje, podpora výzkumu nepomůže bez podpory investic

19.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu ušetřené externality 


Publikace Smart city v praxi: 1100 výtisků od slavnostního křtu v březnu 2017

28.8.2017 Odborná publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 


185 parciálních trolejbusů pro San Francisco

18.8.2017 Parciální trolejbus, tedy trolejbus s prodlouženým dojezdem pomocí bateriového zásobníku energie, umožňuje eliminovat závislost trolejbusu na trolejovém vedení a zároveň zlepšit ekonomiku jeho provozu. O tento inovovaný dopravní prostředek je zájem v Evropě, Česko nevyjímaje (viz prezentace z konference Elektrické autobusy pro město), ale také v USA. Svědčí o tom objednávka 185 dvanáctimetrových parciálních trolejbusů Xcelsior XT40 pro San Francisco 


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


Van Hool Exqui.City: elektrický „trambus“ bude sloužit v Hamburku

19.5.2016 Hamburk je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu smart city a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony pro prostředky městské dopravy – například plug-in hybridní autobusy s průběžným dobíjením. Dalším zajímavým počinem v této souvislosti bude provoz unikátního velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického výrobce Van Hool. Dva tyto trambusy budou od léta 2016 sloužit hamburskému autobusovému dopravci Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH) 


Naše tipy





















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services