Přečtěte si:  Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se


















„Sluneční kočka“ – fotovoltaická vyhlídková loď

12.8.2013 Právě před čtyřmi lety, 12. srpna 2009, byla na vodu berlínské řeky Sprévy slavnostně spuštěna unikátní vyhlídková loď poháněná elektřinou z fotovoltaických panelů. Tato loď má jméno Solon a typové označení výrobce SunCat 58, tedy Sluneční kočka. Název je výstižný – její provoz je naprosto tichý a možný i v noci, protože loď dokáže plout až deset hodin bez světla.

SunCat 58 od výrobce SolarWaterWorld AG je loď katamaranového typu, cca 18 metrů dlouhá a 7 metrů široká s ponorem cca 1 m, která pojme až 50 cestujících. Trup je z odlehčených materiálů a jeho tvary jsou navrženy tak, aby se minimalizovaly ztráty energie. Výsledkem je vlastní hmotnost pouhých 13 tun s minimálním odporem prostředí. Dva 8kW asynchronní elektromotory mohou tím pádem dát lodi solidní rychlost 8 uzlů, tedy cca 15 km/h.

Elektřinu dodává motorům ve dne 24 solárních modulů Solon SE o výkonu 5,16 kW při jmenovitém výkonu až 215 Wp na modul. Tyto solární moduly jsou umístěny na střeše kabiny uprostřed lodi. Deset hodin provozu bez světla, o němž byla řeč v úvodu, umožňují lodi baterie o kapacitě 48 V/2× 480 A.

Díky těmto vlastnostem prototyp SunCat 58 dokonce přeplul Atlantik. V roce 2007 zdolal trasu z Basileje přes Rotterdam do New Yorku za pouhých 29 dní. Jediným zdrojem pohonu přitom byla sluneční energie.

SunCat 58 pod jménem Solon dopravní společnosti Schiffskontor je zajímavá také zevnitř. Pro své povolání k nevšednímu zážitku má kabinu pro cestující vybavenou s moderní elegancí a přitom tak, aby ji bylo možné plně adaptovat pro konkrétní účel od školení pro svatby. Kromě míst k sezení a stolků zde tedy nalezneme například i bar s příslušenstvím.

Pozoruhodné je rovněž vnitřní osvětlení lodi. Osvětlovací tělesa na principu LED integrovaná do stropu kabiny a dalšího vybavení umožňují měnit barvu, a tím umocnit celkový dojem z jízdy. Méně zřejmé, ale neméně důležité je použití LED i z jiného důvodu: co nejúspornější provoz lodi.

Konstruktérem lodi Suncat 58 je inženýr Thomas Meyer, dnes technický ředitel společnosti SolarWaterWorld. V roce 1993 navrhnul svoji první loď na solární pohon a získal za ni nesčetná ocenění. Revolučním prvkem jeho konstrukcí je to, že nejde o standardní lodě, pouze doplněné slunečním panelem. Loď konstruovaná od počátku jako solární bere v úvahu nejen pohonnou jednotku, ale celkovou spotřebu energie. Stejnou péči jako pohonu proto konstrukce věnuje zejména tvarování ponořené části lodi, ale i zmíněnému osvětlení.

Jak patrno, sluneční energie se může uplatnit i v tak netradičních oborech jako pohon lodí. Je však také zřejmé, že má-li dopravní prostředek využívat pro svůj pohon sluneční záření co nejúčinněji, je třeba jej takto od samého začátku koncipovat se znalostí všech předností i úskalí tohoto zdroje energie. Rozhodující je přitom nejen potřebný výkon motorů, ale i veškerá spotřeba energie a celkový charakter provozu.

redakce, s využitím materiálů společností SolarWaterWorld AG a M.S. Schiffskontor GmbH

Foto: M.S. Schiffskontor GmbH

Další informace zde na webových stránkách Schiffskontor a zde na SolarWaterWorld

Přečtěte si také další články z rubriky Elektromobilita:

Brněnské elektrolodě: 68 let netradiční elektromobility v ČR

18.4.2014 Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností zabývající se problematikou elektromobility. 


Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů

20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy.


Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. 


Kirnitzschtalbahn: Fotovoltaická tramvaj v Saském Švýcarsku oslavila výročí

13.8.2013 Koncem července 2013 oslavila své 115. narozeniny Kirnitzschtalbahn, turistická tramvajová železnice spojující lázeňské městečko Bad Schandau nedaleko českých hranic s osadou Lichtenhainer Wasserfall v údolí říčky Křinice (Kirnitzsch) uprostřed skal Saského Švýcarska. Od roku 1994 využívá tato tramvajová železnice fotovoltaické články, které jsou nainstalovány na vozovně dopravního podniku. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services