Přečtěte si: Pozvánka na odbornou konferenci Efektivní elektromobilita v organizacích II



   

Pozvánky na akce


Stalo se






  

  

   

Elektromobilita

Litevský elektrobus na zkoušku v Ostravě

16.7.2013 Na přelomu června a července 2013 zapůjčil litevský výrobce LBUS Ltd. Dopravnímu podniku Ostrava svůj elektrobus AMZ CS10E k odzkoušení v linkovém provozu s cestujícími. Provoz byl proveden na linkách, kde jsou doposud provozovány elektrobusy SOR EBN10,5 (viz článek Elektrobusy v Ostravě v naší rubrice Elektromobilita). Cílem bylo ověřit dojezd elektrobusu deklarovaný výrobcem a zjistit spotřebu elektrické energie. Jedné ze zkušebních jízd se zúčastnili i zástupci naší redakce 



První elektrobus Solaris Urbino Electric 8,9 v Klagenfurtu

15.7.2013 Na začátku července 2013 zahájil provoz na lince MHD v rakouském Klagenfurtu elektrický midibus Solaris Urbino 8,9 LE Electric od polského výrobce Solaris. Elektrobus zakoupil městský dopravní podnik  Stadtwerke Klagenfurt v rámci evropského projektu Cemobil. Dopravce bude průběžně sledovat výsledky jeho provozu společně s pracovníky výzkumu a vývoje Solaris. 


Palivový článek: Dánsko sází na metanol

12.7.2013 Společnost OK, provozovatel největší sítě benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013 svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných metanolovými palivovými články. 



Nizozemí: nejhustší národní síť rychlonabíjecích stanic pro elektromobily

11.7.2013 Prozatím nejdokonalejší síť rychlonabíjecích stanic pro elektromobily bude mít do dvou let Nizozemí. Jejím dodavatelem bude společnost ABB a provozovatelem nizozemská firma Fastned, která si ABB jakožto dodavatele oficiálně vybrala začátkem července 2013. Síť bude zahrnovat 200 dobíjecích stanic umístěných podél nizozemských dálnic a vybavených multistandardními rychlodobíjecími zařízeními ABB 



DB Schenker zavádí palivočlánkové vidlicové vozíky

5.7.2013 DB Schenker, globální provozovatel nákladní dopravy a logistiky, obdržel na začátku července 2013 pro své rakouské pobočky první z deseti objednaných vidlicových vozíků pro přemisťování palet, poháněných elektřinou z palivových článků. Dalších devět se očekává během příštích měsíců. Hlavním dodavatelem vozíků je společnost Linde a dodavatelem vodíkové infrastruktury je společnost OMV. Dodávka je spolufinancovaná z prostředků Rakouského klimatického a energetického fondu 

Globální normy pro vozidla s palivovými články

28.6.2013 Jak oznámilo renomované japonské obchodní zpravodajství Nikkei, připravuje se integrace japonských bezpečnostních standardů pro vozidla poháněná palivovými články do norem EHK OSN k formálnímu schválení v rámci Světového fóra EHK OSN pro harmonizaci pravidel pro vozidla – GTR (global technical regulation), které se koná v Ženevě v posledním červnovém týdnu 2013. 



Plug-in hybrid: účinné spojení dieselu a elektromotoru v MHD

25.6.2013 Zkušební provoz s cestujícími ve švédském Göteborgu zahájila technická novinka společnosti Volvo: autobus Volvo Plug-in Hybrid, který kombinuje prvky dieselového autobusu a oportunitního elektrobusu ještě účinněji než běžný hybridní pohon. Pohonnou jednotku tohoto autobusu tvoří elektromotor poháněný elektřinou z lithium-iontových baterií, doplněný 5litrovým dieselovým motorem. 



Seminář „Elektrické autobusy pro město“ na Eurotransu

17.6.2013 Na připravované doprovodné konferenci „Mobilita budoucnosti“ k veletrhu Eurotrans 2013 na Výstavišti Brně proběhne 8. října 2013 v odpoledním bloku seminář pod názvem „Elektrické autobusy pro město“ věnovaný problematice elektrobusů a trolejbusů. Firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která provozuje náš internetový portál, je odborným garantem tohoto semináře. 



Grafenový katalyzátor: nový směr vývoje nízkonákladových palivových článků

11.6.2013 Grafen je forma uhlíku strukturou podobná grafitu, která představuje nejpevnější známý materiál na světě. Výzkumný tým z USA a Jižní Koreje na začátku června 2013 oznámil odborné veřejnosti, že podle provedených pokusů by tento materiál mohl nahradit drahou platinu jako katalyzátor v palivových článcích tak, aby byly levnější a zároveň účinnější. 



Připravovaná studie E-mobilita v MHD

10.6.2013 Konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která provozuje portál Proelektrotechniky.cz, prezentovala na konferenci Trendy evropské dopravy a na semináři Smart City ve dnech 6. a 7. června 2013 první výsledky studie "E-mobilita v MHD", zaměřené na současný stav a vývoj elektrických autobusů pro městskou dopravu. Studie porovnává na souhrnných ukazatelích i na konkrétních případových studiích z provozu v ČR a v zahraničí technologické, provozní, ekonomické a ekologické parametry elektrických autobusů 


Další hybridní autobusy a elektrobusy pro Londýn

6.6.2013 Transport for London, správce městské dopravy v Londýně, oznámil na konci května 2013, že úspěšně vysoutěžil částku 5 mil. liber z Green Bus Fund – fondu pro „zelené autobusy“, spravovaného britským Ministerstvem dopravy (DfT). Spolu s prostředky z městského rozpočtu budou tyto finance použity na nákup dalších 90 dvoupatrových diesel-hybridních autobusů a čtyř jednopatrových elektrobusů. V roce 2016 tak bude 20 % veškerého parku městských autobusů v Londýně (celkem 8 500 vozidel) zajišťováno hybridními autobusy či elektrobusy. Londýn tak posílí své postavení města s „nejzelenějším“ parkem autobusů v Evropě 


Flash charging: nová technologie dobíjení elektrobusů

3.6.2013 Na 60. světovém kongresu UITP (mezinárodní unie veřejné dopravy) v Ženevě na konci května 2013 představila společnost ABB novinku v dobíjení elektrobusů: systém „flash charging“ pod obchodním názvem „TOSA“ (Trolleybus Optimisation Systeme Alimentation), který umožní dobíjení oportunitního elektrobusu (resp. trolejbusu) na zastávce během 15 sekund. 



Palivové články: provozní životnost přesahuje 10 tisíc hodin

22.5.2013 Provozní životnost současných palivových článků je zpravidla kolem 4 – 5 tisíc hodin. Společnost Proton Power Systems Plc, jejíž dceřiná společnost Proton Motor dodala palivový článek i do českého autobusu TriHyBus (viz foto), oznámila 14. května 2013 velmi významný výsledek testování: Její palivový článek dosáhl životnosti 10 000 hodin v režimu start-stop, čili v denním zapínání a vypínání, běží dál a nenese známky výraznější degradace. 

 


Metanolové palivové články: renesance pro budoucnost?

14.5.2013 Odborný informační portál FuleCellToday, s nímž naše redakce spolupracuje, zveřejnil začátkem května 2013 analýzu zaměřenou na pokrok v konstrukci a možném využití palivových článků, u nichž je palivem metanol. Tyto palivové články byly použity na pokusném elektromobilu již koncem 90. let. Protože však na výstupu produkují i CO2 a protože jejich životnost nenaplňovala očekávání, zaměřil se další vývoj na palivové články používající stlačený vodík. Nyní se však zdá, že tyto články prožívají svoji renesanci. 



Nabíjecí stanice Rittal pro elektromobily a elektrokola v Praze

11.5.2013 Před pěti lety, na veletrhu HMI 2008, představila německá společnost Rittal první funkční nabíjecí stanici pro elektromobily. Zatím se málo ví, že jednu nabíjecí stanici má Rittal zpřístupněnou široké veřejnosti také v areálu své české dceřiné společnosti ve Zdibech u Prahy. Stanice je vybavena dvěma zásuvkami – jednofázovou 16A a třífázovou 63A. Elektrokolo nebo elektromobil si zde můžete dobít zdarma. 

 



HESOP: inteligentní měnírna pro rekuperaci brzdné energie do veřejné sítě

9.5.2013 Rekuperace energie při brzdění vozidel závislé trakce do trakčního vedení není v principu žádnou novinkou. Vzhledem ke kapacitě trakčního vedení a výkyvům v okamžitém odběru energie na různých místech sítě se však v praxi značná část energie maří v odpornících na vozidle, čili přeměňuje se na teplo, které se rozptýlí do prostoru. Pokud se vozidlo pohybuje ve stísněných tunelech pod zemí, je kromě energetických ztrát výsledkem i nadměrné vyhřívání podzemních prostor. Platí to dvojnásob u hlubinných linek londýnského metra 



Elektrobusy v Ostravě: úspěchy v pravidelném provozu

7.5.2013 V červnu 2013 to budou dva roky, co v plném provozu na linkách MHD Ostrava slouží park čtyř akumulátorových elektrobusů SOR EBN 10,5 a za tu dobu najel přes 350 tisíc km. Tyto elektrobusy jsou v mnoha ohledech výjimečné – svými provozními vlastnostmi, náklady, způsobem pořízení i způsobem provozování, který slaďuje technické možnosti akumulátorů s chováním přepravního trhu MHD. Redakce Proelektrotechniky.cz měla začátkem května 2013 možnost je sledovat na lince i ve vozovně 


Projekt TriHyBus: český vodíkový autobus opět vyjede na linku

27.4.2013 V článku Vodíková e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v rubrice Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně sledovat jeho chování v městském provozu. 


Akumulátorové tramvaje pro Nanjing

24.4.2013 Také tramvaje mohou používat akumulátory průběžně dobíjené na trase, tak jako tzv. oportunitní (příležitostné) elektrobusy. Ukazuje to technologie tramvají pro čínské město Nanjing, na jejichž dodávku podepsala v druhé polovině dubna 2013 smlouvu společnost Bombardier v partnerství s čínskou firmou CSR Puzhen. 



Elektrobusy s palivovými články: další krok ke komercializaci

17.4.2013 Až dosud byly elektrobusy poháněné elektřinou z palivových článků pouze předmětem individuálních výzkumných a vývojových projektů. V polovině dubna 2013 došlo v USA k průlomovému okamžiku, kdy první takovýto elektrobus objednal dopravce Connecticut Transit jako standardní veřejnou zakázku podle technických specifikací a obchodních podmínek běžných v odvětví veřejné dopravy. 


 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30

 

Naše tipy



















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis