Přečtěte si: Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“, omezují ho finance: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VI“



   

Pozvánky na akce


Stalo se






  

  

   

Elektromobilita

Švýcarský autobusový dopravce zkouší automatické elektrické minibusy na veřejných komunikacích

8.7.2016 Testování elektrických minibusů bez řidiče není v Evropě tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2 probíhá v různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6 stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.  Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června 2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový dopravce PostAuto Schweiz AG 


Indukční dynamické nabíjení pro elektrické kamiony prošlo testy v budoucí „chytré vesnici“

7.7.2016 V celé Evropě je patrná snaha odlehčit životnímu prostředí nejen od emisí z osobní dopravy a městské logistiky, ale soustředit se také na mnohem závažnější znečišťovatele: „klasickou“ nákladní silniční dopravu. Po nedávno publikovaných zkušenostech s „trolejbusovým kamionem“ ve Švédsku prezentovala na konci června 2016 společnost Bombardier výsledky úspěšného testování dynamického indukčního, tedy bezkontaktního, nabíjení elektrických nákladních automobilů, které proběhlo na předměstí německého Mannheimu. 


První elektrifikovaná dálnice na světě zahájila zkušební provoz

1.7.2016 Ve Švédsku byl zahájen zkušební provoz dvoukilometrového úseku elektrifikované dálnice pro nákladní vozidla. Projekt je založen na hybridních kamionech s pantografy, k jejichž dobíjení je využito elektrické vedení nad vozovkou. Hybridní kamiony byly vyvinuty ve spolupráci společností Siemens a Scania. 


Standardizace systémů u průběžně dobíjených elektrobusů postupuje

30.6.2016 Proces standardizace systémů nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů, tolik potřebné pro vytváření spolehlivých dopravních systémů se vzájemně kompatibilními vozidly a nabíjecí infrastrukturou, učinil v květnu 2016 důležitý krok: Návrh standardizace byl postoupen evropskému standardizačnímu orgánu CENELEC, který je v této věci kompetentní. Výsledkem by mělo být vytvoření nové evropské technické normy, upravující podrobně tuto problematiku. O průběžně dobíjené elektrobusy je velký zájem i v ČR. 


BMW testuje prototyp palivočlánkového automobilu

29.6.2016 Německá automobilka BMW je jedním z průkopníků palivočlánkových pohonů pro automobily v Evropě a ve světě. S prvním pokusným palivočlánkovým vozem přišla již v roce 2005. Tento vůz označovaný jako „7 Series“ sice neměl komerční využití, byl však významným demonstračním počinem v oblasti palivočlánkové elektromobility. Od léta 2015 testuje BMW další prototyp, označovaný jako „5 Series GT“. 


Spodní kontaktní nabíjecí systém Alstom SRS má důvěru a perspektivy

22.6.2016 U průběžně dobíjených elektrobusů, které nemohou využívat rychlonabíjecí zařízení s pantografem nebo kontakty na střeše, se dnes prakticky jako jediná alternativa nabízí indukční dobíjení. Není však jediné. Společnost Alstom představila již v červnu 2015 svůj spodní kontaktní systém rychlonabíjení pod obchodním názvem Alstom SRS


Nissan vyvíjí etanolový palivočlánkový automobil originální koncepce

21.6.2016 Palivočlánkové automobily používající palivové články s protonvýměnnou membránou a jako palivo čistý vodík (například Hyundai ix-35, Toyota Mirai nebo Honda Clarity FCV) jsou dnes na cestě ke komercializaci. Jejich hlavním problémem je však nedostatečně rozvinutá vodíková infrastruktura. Japonská automobilka Nissan, světový leader na trhu s bateriovými elektromobily, se proto rozhodla využít jako zdroj vodíku surovinu mnohem dostupnější: etanol, resp. bioetanol, z něhož se vodík vyrobí ve vozidle chemickou reakcí. 


Elektrobusy Irizar i2e zahájily provoz v Marseille

20.6.2016 Krátce poté, co byl v Paříži slavnostně předán do pravidelného provozu první z 23 elektrobusů Bolloré BlueBus, zahájily na začátku června 2016 provoz elektrobusy také v dalším francouzském městě Marseille. Na rozdíl od „plně francouzských“ elektrobusů v Paříži jezdí v Marseilli osvědčené španělské elektrobusy Irizar i2e, známé například z Barcelony nebo Londýna


V Paříži zahájily provoz 12m elektrobusy Bolloré BlueBus

14.6.2016 Jako další v rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, do něhož je zapojena i naše Plzeň, byl na konci května 2016 slavnostně zahájen demonstrační provoz prvního z 23 elektrobusů v Paříži. Tentokrát se jedná o „plně francouzský“ elektrobus typu BlueBus od firmy Bolloré. BlueBus je 12m elektrobus s kapacitními parametry srovnatelného dieselového autobusu. 


Britská vláda podporuje palivočlánkové elektromobily

10.6.2016 Velká Británie je jedním z evropských států, který podporuje rozvoj palivočlánkové elektromobility. Důkazem toho je zdejší rozvoj vodíkových čerpacích stanic i provoz palivočlánoových autobusů v Londýně či Aberdeenu. Na začátku června 2016 byla odborná veřejnost informována o programu britské vlády na podporu palivočlánkové mobility, který by měl přispět k vybudování sítě vodíkových čerpacích stanic v zemi a zároveň podporovat palivočlánkovou mobilitu ve veřejných a soukromých organizacích, jakožto klíčovém segmentu trhu u elektrických automobilů. 


Slovenská pošta elektricky: další zákazník služeb Greenway

6.6.2016 Jak je vidět na příkladu Německé pošty, představuje rozvoz poštovních zásilek významnou příležitost k využití elektrických užitkových vozidel. Nepřekvapí proto, že k „elektrifikovaným“ poštám se na jaře 2016 připojila také Slovenská pošta. Tyto vozy si pronajímá v rámci velmi úspěšného slovenského projektu Greenway


Azipod slaví 25 let. Ušetřil lodím 700 000 tun paliva.

2.6.2016 Elektrická pohonná jednotka Azipod od společnosti ABB, určená pro námořní lodě nejrůznějších typů, je unikátní svojí konstrukcí a provozními vlastnostmi. Je skoro s podivem, že v květnu 2016 oslavila již pětadvacet let od svého uvedení na trh. 


Rumunská vláda dotuje nákup elektromobilů a hybridních automobilů – bude motivovat?

30.5.2016 Jak jsme nedávno informovali naše čtenáře, zaznamenala Francie velmi úspěšné výsledky při své podpoře individuální elektromobility. Podobné schéma, založené na fixních příspěvcích odstupňovaných podle ekologických dopadů provozu automobilů s různými pohony, vyhlásila v květnu 2016 také rumunská vláda. 


Reportáž Proelektrotechniky.cz: Týden s Nissanem Leafem

24.5.2016 Japonská automobilka Nissan patří k těm, které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v praxi. S potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za dnem. 


 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31

 

Naše tipy



















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis