Přečtěte si: Pozvánka na odbornou konferenci „Smart city v praxi III“




Pozvánky na akce


Stalo se












HY4: projekt čtyřmístného palivočlánkového letadla v přípravě

23.10.2015 Palivočlánkový elektrický pohon si kromě silniční, kolejové a vodní dopravy dělá ambice i na využití v letecké dopravě. Kromě aplikací pro vojenské účely u bezpilotních letadel – dronů, v USA se nyní v Německu připravuje také, jako první na světě, projekt čtyřmístného letadla s elektrickým pohonem, jehož zdrojem energie bude vodíkový palivový článek.

Hlavním nositelem tohoto projektu nazývaného HY4 je Německé centrum pro letectví a kosmonautiku (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt; DLR). Projekt byl v říjnu 2015 prezentován na světovém veletrhu World of Energy Solutions ve Stuttgartu. Ve stejné době došlo k dalšímu důležitému milníku tohoto projektu: K projektovému konsorciu H2FLY, vedeného DLR – Ústavem technické termodynamiky a dále zahrnujícího Univerzitu v Ulmu, leteckého výrobce Pipistrel a letiště ve Stuttgartu, přistoupil kanadský výrobce vodíkových technologií Hydrogenics, známý našim čtenářům mj. jako budoucí dodavatel pohonných jednotek pro palivočlánkové vlaky v Německu.

Futuristické čtyřmístné letadlo HY4 (viz obrázky) je poháněno 80kW elektromotorem, který mu dává maximální rychlost 200 km/h a cestovní rychlost 145 km/h – tedy rychlosti jen o málo nižší než u běžných letadel této kategorie. Zdrojem elektrické energie bude nízkoteplotní palivový článek Hydrogenics pracující s technologií protonvýměnné membrány (PEM), jehož parametry prozatím nejsou uváděny. Palivový článek bude dodávat elektrickou energii během celého letu. Pro požadavky na maximální výkon motoru při startu a stoupání bude doplněn výkonnými lithiovými trakčními bateriemi.

V závislosti na rychlosti a letové výšce se jeho dolet může pohybovat v rozmezí 750 – 1500 km. Maximální hmotnost letadla je 1500 kg. Charakteristickým konstrukčním rysem je zdvojený trup se dvěma dvoumístnými kabinami. Toto řešení umožňuje optimální rozložení užitečné zátěže a tažné síly.

V dalších krocích bude třeba detailně vyvinout, vyrobit a instalovat celý pohonný systém letadla. Konsorcium HY2FLY bude odpovědné za všechny potřebné schvalovací procedury a následně bude letadlo HY4 provozovat. První vzlet HY4 je plánován na Stuttgartském letišti, které bude jeho mateřskou základnou, v létě 2016.

Na rozdíl od čistě demonstračních projektů, jako je letoun ABB a Solar Impulse poháněný solární energií, má HY4 ambice na budoucí uplatnění v běžné dopravě, především jako plně bezemisní aerotaxi. K tomu se nabízí hustá síť šedesáti dobře vybavených mezinárodních i regionálních letišť v Německu, kde díky svým konstrukčním parametrům může toto letadlo využívat i krátké vzletové a přistávací dráhy.

redakce Proelektrotechniky.cz

Obrázky © DLR

Další informace zde a také zde

 Přečtěte si také:

Akumulace energie z OZE ve vodíku: ÚJV Řež představil podrobné výsledky projektu

16.10.2015 S unikátním českým pilotním projektem „Akumulace energie z OZE ve vodíku“, jehož hlavním nositelem je ÚJV Řež, jsme naše čtenáře již dříve seznámili v článku V Řeži pomáhají urychlit nástup „vodíkové“ ekonomiky. Na semináři „Vodík – energie budoucnosti“, pořádaném v říjnu 2015 Hospodářskou komorou ČR ve spolupráci s ÚJV Řež a Českou vodíkovou technologickou platformou (HyTEP), byly prezentovány některé další zajímavé podrobnosti. 


Hydrogen Mini Grid: první kompaktní větrná vodíková plnicí stanice ve Velké Británii

6.10.2015 Palivočlánková elektromobilita je jednou z oblastí, které věnují významnou pozornost mj. západoevropské země, především Německo, Francie a Velká Británie. Významným příspěvkem k jejímu rozvoji v posledně jmenované zemi je projekt Hydrogen Mini Grid. Tento projekt představuje první vodíkovou veřejnou plnicí stanici konstruovanou jako kompaktní energetická jednotka zahrnující rovněž větrnou turbínu a elektrolyzér pro výrobu čistého vodíku. 


Smart city v praxi: Připravujeme odbornou konferenci pro AMPER 2016

23.9.2015 Téma inteligentních měst – smart city – se stává stále aktuálnějším s ohledem na potřebu měst využívat ke svému rozvoji možnosti, které nabízejí moderní technologie. Týká se to všech základních oblastí infrastruktury smart city: inteligentní energetiky a služeb, inteligentní mobility a informačních a komunikačních technologií jakožto zastřešující a propojující technologie. V neposlední řadě se inteligentním městům nabízejí možnosti dotací ze zdrojů EU nad rámec operačních programů.


Toyota vyvinula palivočlánkový autobus a připravuje projekt „bezemisního vodíku“

17.9.2015 Japonská automobilka Toyota je jednou z předních světových firem, prosazujících palivočlánkovou elektromobilitu. Na konci roku 2014 na trh svůj sedan Toyota Mirai a své zkušenosti využila i u palivočlánkového autobusu, který vyvinula a vyrobila ve spolupráci se společností Hino Motors Ltd. Na konci července 2015 proběhly v Tokiu první provozní zkoušky prototypového vozidla. 


Palivočlánkové autobusy v Kalifornii lámou rekordy

10.9.2015 Nedlouho po zprávě o rekordním miliónu kilometrů, který najely palivočlánkové autobusy ve Švýcarsku, byla odborná veřejnost informována o dalším rekordu z této oblasti, tentokrát z USA: Palivočlánková jednotka na jednom z elektrických autobusů, provozovaných kalifornskou dopravní společností AC Transit (podrobnosti viz též studie „E-mobilita v MHD“), překonala v srpnu 2015 rekord 20 000 hodin nepřetržitého provozu. 


Projekt CHIC: švýcarské palivočlánkové autobusy ujely milión kilometrů

14.8.2015 V rámci evropského projektu CHIC, zaměřeného na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů.  


Letoun poháněný solární energií odstartoval k obletu zeměkoule

17.3.2015 ABB a Solar Impulse vytvořily technologickou alianci a spolupracují na realizaci historicky prvního obletu zeměkoule v letounu poháněném pouze sluneční energií. Cílem tohoto projektu je poukázat na roli inovací a technologického pokroku při optimalizaci využívání přírodních zdrojů. Start letounu se uskutečnil 9. 3. 2015 z Abu Dhabi.  


Smart city – inteligentní město, město budoucnosti

17.2.2015 Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…


Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city

27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. 


Palivový článek jinak: bezpilotní průzkumný letoun

2.3.2013 Bezpilotní průzkumný letoun Phantom Eye poháněný palivovými články na kapalný vodík podnikl 25. února 2013 svůj druhý pokusný let. Let se uskutečnil v Dryden Flight Research Center v Kalifornii. 


Naše tipy

















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services