Elektromobilita
6.3.2020 Náš spřátelený
server Busportal.cz
uveřejnil 21. 2. 2020 analytický článek provozovatele našeho portálu
Ing. Jakuba Slavíka, MBA, zabývající se souhrnným pohledem na
problematiku elektromobility ve městech. Článek se (i přes pokročilé
únorové datum uveřejnění) umístil mezi únorovými TOP 20 tohoto portálu.
Nyní jej uveřejňujeme i na našich stránkách. 
25.2.2020 Baterie a
akumulátory jsou dnes nedílnou součástí našich životů. Bez těchto
elektrochemických zdrojů energie si dnes neumíme představit život. Jsou
všude kolem nás, v každém mobilním telefonu, ovladači k televizi i v
každém automobilu. S rozvojem elektromobility je ale slovo baterie nebo
akumulátor stále více skloňované. Zde si ukážeme, jak rozumět bateriím
a jejich efektivnímu používání v elektromobilitě, ať už jde o osobní a
nákladní elektromobily nebo o elektrické autobusy. 
21.2.2020
Z propagačních materiálů elektromobilů se nezřídka dočteme úctyhodné
údaje o kapacitě baterií, a následně o dojezdu vozidla na jedno nabití.
Praxe však obvykle bývá jiná. Kromě netrakční
spotřeby, což je samostatný problém, zde
zpravidla hraje důležitou roli rozdíl mezi tzv. technickým a provozním
stavem nabití (SOC z anglického „state of charge“). Nad tímto rozdílem
se v lednu 2020 ve svém článku zamýšlí odborníci z nizozemské firmy
ViriCiti, která je dodavatelem inteligentních systémů pro podporu
elektromobility. Zde z něj uvádíme některé užitečné poznatky.
20.2.2020 Jihočeská
Blatná je jedním ze slibně se rozvíjejících českých smart cities.
Zároveň je městem, kde se k „smart“ konceptu přistupuje selským
rozumem, s nohama pevně na zemi. Přesto – nebo možná právě proto – se
zde rozvíjí městská elektromobilita, a to způsobem stejně užitečným,
jako zajímavým. Vedle víceúčelové elektrické multikáry komunálních
služeb zde slouží městské policii elektroskútr, který při svém provozu
využívá všechny přednosti jednostopého vozidla s elektrickým pohonem.
18.2.2020
Spřátelená nizozemská konzultační firma Chatrou CME Solutions
vypracovala v únoru 2019 pozoruhodnou analýzu dosavadního vývoje
autobusů s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku. O
její závěry, publikované rovněž v některých zahraničních odborných
médiích, se s námi podělili. Ty nejzajímavější zde předkládáme čtenářům
našeho portálu, podle možností doplněné o alespoň orientační srovnání
se situací v ČR.
17.2.2020
Čtvrtmiliónové francouzské město Bordeaux má – vedle své vinařské
pověsti, bohaté historie a velkého obchodního významu – také jednu
zajímavost v oblasti městské dopravy: Od roku 2003 se zde u tramvají
používá systém spodního odběru Alstom
APS, esteticky šetrný k historickým částem
města. V únoru 2020 se počet bordeauxských tramvají zaokrouhlil na
rovných 130.
14.2.2020
Jak byli naši čtenáři již dříve informováni, v listopadu 2019 objednala
dopravní skupina Transdev rekordních 157
kloubových elektrobusů Volvo pro přepravu
cestujících v göteborgské aglomeraci. V lednu 2020 byly zveřejněny
další podrobnosti tohoto rozsáhlého projektu elektrifikace městské
dopravy, v němž hrají důležitou roli také nabíjecí stanice od skupiny
ABB.
12.2.2020 Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích.
Jejich průkopníkem v sériové výrobě je typ Coradia
iLint od společnosti Alstom, jichž objednaly
německé regiony pro svoji veřejnou dopravu již celkem více než
čtyřicet. V lednu 2020 byl k jejich dodávce učiněn důležitý technický
krok: Výrobce vlaků Alstom podepsal smlouvu na dodávku trakčních
baterií pro tyto vlaky s německým dodavatelem bateriových systémů
Akasol.

11.2.2020 Ekonomická
úspora, snížení škodlivých emisí a hluku z dopravy. To jsou hlavní,
zdaleka ne však jediné, přínosy vozidel na alternativní pohon.
Ministerstvo životního prostředí proto již počtvrté nabídne
prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR celkem 100 mil.
Kč na pořízení vozidel s nízkými nebo nulovými emisemi ve veřejném
sektoru. Spolu s nimi přispěje i na dobíjecí stanice pro elektromobily.

7.2.2020 Zní to
dramaticky,
ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k předčasným úmrtím.
Není tudíž divu, že ve městech je hluk z dopravy ekologickým problémem
číslo dva, hned za emisemi. Jeho řešením se vážně a systematicky zabývá
také skupina Volvo se svojí dlouholetou historií výroby autobusů, která
je dnes úspěšným dodavatelem elektrických bateriových a hybridních
autobusů pro zdravý městský provoz. 
6.2.2020 Vedle
„stavebnicových“ elektrobusů
Businova je Aptis od Alstomu dalším netradičně
řešeným elektrobusem „made in France“, který náš portál již představil
našim čtenářům. Na samém konci ledna 2020 zaznamenal tento elektrobus
významný milník: První z objednané dvanáctikusové série byl dodán
dopravci Compagnie des Transports Strasbourgeois (CTS) v 275tisícovém
francouzském Štrasburku.

28.1.2020
Auxerre je jedno z francouzských měst, které se zajímají o využití
palivočlánkových autobusů. Na rozdíl například od Pau však vsadilo na
méně známou francouzskou značku Businova od domácího výrobce Safra s
velmi netradičním designem. Podle smlouvy podepsané s výrobcem v lednu
2020 bude tamnímu dopravci dodáno pět jeho palivočlánkových autobusů. 
14.1.2020 Spotřeba
elektrické energie u jakéhokoli elektrického vozidla zahrnuje jednak
trakční spotřebu – tedy energii pro vlastní pohon, a jednak netrakční
spotřebu – tedy energii pro všechna ostatní zařízení vozidla. Zejména u
bateriových elektrobusů může právě netrakční spotřeba představovat
problém, protože významně ovlivňuje dojezd vozidla na jedno nabití
baterií. 
9.1.2020 Průmyslové
město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v německém
Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo k dalším
evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní městský
dopravce Wuppertaler Stadtwerke (WSW) získal první ze série
deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj vozový
park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku elektrolýzou, pro
niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v městské spalovně.

6.1.2020 Prosinec
2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových autobusů: V
Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve francouzských
Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé autobusové
dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě provozované
palivočlánkovými autobusy. 
20.12.2019 Trakční
baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy
snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na
cca 70 – 80 % nebo méně, stává se jejich použití ve vozidle
neekonomickým a hlavně nepraktickým. Mohou však stále dobře posloužit
jako stacionární zásobníky energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými
zdroji pro vyrovnávání rozdílů ve výrobě a spotřebě. Průkopníkem tohoto
využití je výrobce elektrobusů Volvo, o jehož
projektu ve švédském Göteborgu se lze dočíst v naší brožuře Příběhy chytrých pomocníků.
V prosinci 2019 byl v Göteborgu zahájen další podobný projekt a opět s
účastí Volvo. 
18.12.2019 Dalším
z tradičních výrobců autobusů, kteří vstupují na evropský trh
elektrobusů, je německý MAN. V polovině prosince 2019 si
Hambursko-holštýnský dopravní podnik (Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein
GmbH, VHH) od společnosti MAN Truck & Bus objednal 17
elektrobusů typu Lion's City E ve standardní 12m verzi. Co do nabízené
koncepce elektrobusu jde přitom tento výrobce v Evropě tak trochu
„proti proudu“. 
17.12.2019 Koncem
listopadu 2019 byl na konferenci v nizozemském Groningenu slavnostně
uzavřen projekt palivočlánkových autobusů
High V.LO-City, předchůdce a souběh současných projektů
JIVE a JIVE 2. Projekt přinesl řadu zajímavých
zkušeností a posunul vývoj evropských palivočlánkových autobusů o další
důležitý krok dál. 
13.12.2019 Zatímco
Česko je, pokud jde o bateriové elektrobusy, stále považováno převážně
za „SOR-land“ nebo „Škoda-land“ (viz postřehy z naší nedávné konference Elektrické autobusy pro město VIII),
v Západní Evropě je situace jiná. I sem se nezadržitelně tlačí čínští
dodavatelé – především BYD a také Yutong. Potvrzují to mimo jiné zprávy
o připravovaných projektech elektrobusů v Nizozemí a Norsku na začátku
prosince 2019. 
6.12.2019 Zatímco
lehké nákladní a užitkové elektromobily v kategorii celkové hmotnosti
do 3,5 t se stále více zabydlují na evropském i českém trhu, města a
městské služby volají také po těžkých nákladních automobilech nad tímto
limitem s plně elektrickým, a tedy tichým a bezemisním pohonem. Dobrou
zprávou je, že i tato poptávka bude brzy vyslyšena. V listopadu 2019
byl oficiálně zahájen prodej těžkého nákladního elektromobilu značky
Volvo. 
28.11.2019 Dne
27. listopadu 2019 se v Praze konal osmý běh konference „Elektrické
autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus, tentokrát v nových prostorách výstaviště PVA EXPO v
Praze-Letňanech. Tato mezinárodní konference se konala pod
záštitou
Sdružení dopravních podniků ČR a Dopravného podniku mesta Košice. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 29 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 |
43
| 44 | 45
| 46
| 47 | 48
| 49
|