Přečtěte
si: Pozvánka
na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě na e-SALON
|
|
Hybridní bateriové vlaky umožní efektivní bezemisní provoz na neelektrifikovaných odbočkách16.7.2019 Z hlavních elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě místního a regionálního významu, které se z ekonomického pohledu nevyplatí elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní zde při snaze o bezemisní provoz uvažovat o palivočlánkových technologiích včetně nutné vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie. Takovými jsou elektrické jednotky pro přepravu osob Flirt Akku, které si u výrobce Stadler na začátku července 2019 objednal zadavatel veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH. Praktický a bezpečný přístup k řízení – rozhraní Modlink MSDD na čelním panelu15.7.2019 Ve strojích a zařízeních se musí pravidelně přistupovat k řídicímu systému: při uvádění do provozu, v servisním případě nebo při odstávce výroby, která je často časově kritická. Rozhraní předního panelu MSDD Modlink společnosti Murrelektronik umožňuje obsluze zařízení snadný a bezpečný přístup k řízení. Různé zásuvky a různé datové konektory poskytují vysokou flexibilitu, četná schválení umožňují celosvětové použití. Modlink MSDD: Individuální laserové značení15.7.2019 Servisní rozhraní Modlink MSDD se nacházejí na dobře viditelném místě v rozvaděči. Jsou proto vhodná k umístění označení zařízení, čárových kódů nebo výstražných upozornění – není již nutné instalovat dodatečné štítky s označením. Prodejci a firmy z oboru výroby rozvaděčů mohou plochu využít pro reklamu a na prominentní pozici umístit své firemní logo. Projekt Finch West LRT: systém CBTC se uplatní také na lehké městské železnici tramvajového typu12.7.2019 Řídicí a zabezpečovací systém Communication based train control – CBTC, pracující na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší flexibilitu při řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy městských rychlodrah/metra bez řidiče – viz publikovaná zpráva UITP. nabízí však možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých městských železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt Finch West light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na konci června 2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC značky SelTrac od firmy Thales. Milán elektrifikuje naplno: 250 elektrobusů Solaris s nabíjením OppCharge11.7.2019 Italský Milán (Milano) patří k evropským městům s kvalitním systémem veřejné dopravy, pokrývající celou aglomeraci a zahrnující autobusy, tramvaje, trolejbusy i více než 100 km tratí metra (včetně bezobslužné linky M5). Městský dopravce ATM nyní zahájil radikální změny ve svém autobusovém parku, kde plánuje kompletní obnovu stávajících dieselových pohonů za ekologické. Důležitým krokem je rámcová smlouva s polským výrobcem Solaris Bus & Coach na dodávku 250 elektrobusů Solaris Urbino 12 electric, podepsaná začátkem července 2019. Trulifi: technologie LiFi má obchodní značku a první zákazníky10.7.2019 Internetová komunikační technologie LiFi, jejímž světovým průkopníkem je spolčenost Signify (dříve Philips Lighting) učinila po pilotních projektech v červnu 2019 rozhodující krok ke své komercializaci: Pod obchodní značkou Trulifi byla uvedena na běžný trh. SSR společnosti Moltex: další reaktor IV. generace v přípravě9.7.2019 Reaktory IV. generace. představují důležitý směr ve vývoji jaderné energetiky, a tedy v opatřeních proti klimatickým změnám. Jako takové mají vládní podporu v zemích provozujících jadernou energetiku ve velkém. Nejinak je tomu v USA, kde zkraje července 2019 získala společnost Moltex Energy USA LLC (Moltex) vládní dotaci 2,55 mil. dolarů (přes 57 mil. Kč) na vývoj technologií, které umožní zkrátit vybudování elektrárny užívající reaktor se stabilní solí (stable salt reactor – SSR) do tří let. Vídeň uvede do provozu „chytré“ semafory8.7.2019 Přechod pro chodce s tlačítkovým ovládáním bývá zdrojem mnoha horkých chvilek, kdy buďto chodec ztratí trpělivost a vejde do vozovky na červenou, anebo mají automobily červenou, zatímco je přechod prázdný. Jako řešení se nabízí „chytrá“ dopravní signalizace, jakou od září 2019 začne postupně zavádět Vídeň. Odborná veřejnost o tom byla informována koncem června 2019. Aplikace Interact Office: velké kancelářské prostory už nebudou zpola využitým labyrintem4.7.2019 Architekti a velké korporace jako jejich zákazníci mají tendenci činit kancelářské prostory stále většími a otevřenějšími kvůli motivaci zaměstnanců k většímu pracovnímu nasazení a kvůli efektivnímu využívání prostor. Výsledek ale může být právě opačný: bezradní zaměstnanci ztrácející čas hledáním zasedací místnosti nebo volného stolu v kancelářském labyrintu a zároveň nevyužitá místa u stolů. Řešení tohoto problému v podobě chytré aplikace Interact Office od společnosti Signify (dříve Philips Lighting) zkouší od konce června 2019 farmaceutická společnost Roche ve svých kancelářích v německém městě Grenzach-Wyhlen. Solární veřejné osvětlení chrání pěší v sevillském městském parku3.7.2019 Hlavním cílem veřejného osvětlení od jeho prapočátků je zvýšit bezpečnost chodců a chránit je před úrazy a pouliční kriminalitou. Tuto funkci plní i v odlehlých lokalitách, například v městských parcích. Zároveň však budování a provozování tradičního veřejného osvětlení zde může být ekonomicky neefektivní. Řešením, které zavádí španělské město Sevilla, je solární veřejné osvětlení. V městském parku Infanta Elena bylo instalováno během června 2019. Průchodkový systém s gelovou technologií: Předvrtání netřeba2.7.2019 Vícenásobné průchodkové systémy jsou ceněné hlavně kvůli pohodlné možnosti vložení více kabelů do jednoho kompaktního pouzdra. Tím se ušetří mnoho místa, a to zejména tam, kde je omezený prostor pro instalaci. Při montáži kabelů a vodičů do více vstupů je však obvykle nutné místo pro průchod vodičů předvrtat. Což představuje nejen další montážní práce, ale také potenciální riziko pro bezpečné utěsnění kabelů. Chytrý sloup veřejného osvětlení se stává komerčně nabízenou platformou pro široké využití2.7.2019 Chytrý sloup veřejného osvětlení, známý také pod anglickým pojmem „smart pole“, není v praxi „velkou hračkou pro velké kluky“ ani experimentováním vývojových firem na účet daňových poplatníků. Jde o moderní technologii, jejíž komerční potřeba byla vyvolána především poptávkou po vysokorychlostním internetu v kombinaci s nedostatkem volných pozemků v hustě zalidněných městských oblastech a která využívá svůj technický potenciál pro další užitečné aplikace. Tuto technologii jako součást své standardní nabídky pod značkou BrightSites představila odborné veřejnosti v červnu 2019 firma Signify (dříve Philips Lighting). Národní rozvojový fond: nová příležitost pro veřejně prospěšné investice1.7.2019 Jako důležitý doplněk k přímému financování z veřejných zdrojů, ať už národních nebo evropských, se nyní v České republice připravuje Národní rozvojový fond, sdružující prostředky velkých investorů a určený k investicím do významných veřejně prospěšných projektů. Na podobném principu fungují fondy například v Německu, Irsku, Francii nebo na Slovensku a některé z nich již déle než sto let. O současném stavu přípravy Národního rozvojového fondu informovalo na konci června 2019 Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. GE Renewable Energy zdokonaluje prediktivní údržbu ve španělských vodních elektrárnách28.6.2019 Nedostatečná nebo zanedbávaná údržba zařízení vede k vyšším provozním nákladům a také k nepředvídatelným poruchám spojeným s významnými úniky tržeb. Nadbytečná údržba naproti tomu vede ke zbytečným odstávkám, které mají rovněž za následek úniky tržeb. Řešením je prediktivní údržba, tedy údržba podle očekávaného stavu zařízení a rizik jeho poruch. Toto obecné pravidlo platí i pro vodní elektrárny, a proto je i zde prediktivní údržba stále více na pořadu dne. Důkazem je smlouva mezi španělským provozovatelem vodních elektráren Enel Green Power (EGP) a společností GE Renewable Energy ze skupiny General Electric na tříletou dodávku odborných služeb prediktivního provozu a údržby uzavřená v červnu 2019. Metro v Sydney: první metro v Austrálii je plně automatické, používá CBTC20.6.2019 Automatický provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech kontinentech, jak konstatuje i nedávná zpráva UITP. Ke konci května 2019 „dobyla“ tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s cestujícími byla uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v Sydney, která je vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka byla vybudována s plně automatickým provozem používajícím technologii CBTC, tedy automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší flexibilitu při řízení provozu. ScotRail a InterpreterNow: aplikace umožňuje sluchově postiženým cestujícím komunikovat s pracovníky železnice ve znakové řeči19.6.2019 Nejen zrakově postižení, ale i sluchově postižení lidé jsou často v obtížné situaci v kontaktu s „normálním“ okolním světem, který prostě komunikuje jinak. Ve Velké Británii pomáhá těmto lidem služba InterpreterNow (doslovný překlad názvu zní: „TlumočníkTeď“), která umožňuje překlad hlasové řeči do znakové řeči a obráceně. Od června 2019 začal tuto službu ve spolupráci s InterpreterNow využívat železniční dopravce ScotRail, čímž usnadňuje cestování sluchově postiženým cestujícím. Stále je čas na projekty energetických úspor ve veřejných budovách k financování z OPŽP18.6.2019 Spotřeba energie ve veřejných budovách může být významnou součástí městského nebo obecního rozpočtu. Vytápění těchto budov může také negativně ovlivňovat životní prostředí. Podpora opatření s využitím inovativních technologií a obchodních modelů (metoda EPC) je náplní dotační výzvy v Operačním programu Životní prostředí s číslem 121 a 135, které jsou otevřeny pro příjem žádostí až do 3. února 2020. V červnu 2019 na to na to upozornil Státní fond životního prostředí. Kabely v metru odolají ohni i ledu17.6.2019 Metro v Oslu je páteřní dopravní linkou norského hlavního města. Co se týče kabeláže, provozovatelé spoléhají na bezpečné řešení made by LAPP. Kabely pro podzemní dráhy musí odolávat extrémním podmínkám. LAPP Norsko dodalo napájecí kabel pro Oslo T-bane, který zůstává pružný i v norském mrazu a zároveň chrání před požárem a hlodavci. 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | Archiv 2022/3 | Archiv 2022/2 |Archiv 2022/1 | Archiv 2021/3 | Archiv 2021/2 | Archiv 2021/1 | Archiv 2020/3 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/3 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 |
|