Přečtěte
si: Publikace Elektromobilita
v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility
|
|
|
Konferenci „Elektrické autobusy pro město IX“ nahradí letos interaktivní brožura stejného jména3.11.2020 Pro letošní veletrh Czechbus byl připravován již devátý ročník naší tradiční konference „Elektrické autobusy pro město“. Vzhledem ke zrušení veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně vládních protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu profesionální veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se rozhodli letos nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného názvu „Elektrické autobusy pro město IX“. Konkurence nespí a je třeba reagovatPROFINET je v dnešní době pro urychlený a velkoobjemový sběr dat u strojních zařízení nutností. 2.11.2020 Asi každý, kdo se pohybuje ve strojírenství, se setkal nebo slyšel o obráběcích strojích českého výrobce, firmy TRIMILL, a.s. TRIMILL se specializuje hlavně na vývoj, konstrukci, montáž a uvádění do provozu portálových obráběcích center určených pro obrábění nástrojů, forem a zápustek, ale také pro produkci a letecký průmysl. V obráběcích strojích s vysokým stupněm automatizace je elektroinstalace často velmi složitá a koncepce zapojení samostatnými vodiči zde naráží na své meze, proto se při stavbě těchto obráběcích strojů konstruktéři v TRIMILLu spoléhají na sběrnicové systémy a komponenty Murrelektronik. Na podporu turistiky: Praha nabídne všem městům zdarma zdrojové kódy k IT systému „V Praze jako doma“30.10.2020 Hlavní město Praha nabídne prostřednictvím městských společností Prague City Tourism a Operátor ICT (OICT) zdrojový kód k IT systému „V Praze jako doma“. Oznámila to v druhé polovině října 2020. Zájemci z řad měst a obcí mohou tento systém snadno využít pro přípravu vlastních projektů na podporu ohrožených segmentů tuzemské ekonomiky. Nákladní vlak ve Švýcarsku vybavený českou zabezpečovací technologií: Jak Česko přispívá jednotné automatizaci evropských železnic29.10.2020 Dne 19. října 2020 jel po švýcarské trati Sierre – Sion první nákladní vlak na světě, který byl úspěšně řízen českým systémem ATO (Automatic Train Operation neboli Automatické vedení vlaku) společnosti AŽD Praha (dále AŽD) pod dohledem jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS (European Train Control System). Česko do vesmíru: české firmy mohou získat prostředky na vlastní kosmický projekt27.10.2020 Využití nových technologií pro vědecký výzkum a rozvoj technologií pro ryze komerční prostředí i pro potřeby státu – to jsou dvě hlavní zaměření budoucí české mise, kterou Evropská kosmická agentura (ESA) poptává od 9. 10. 2020 v České republice formou soutěže za více než miliardu korun na zhruba 10 let. Výsledkem by mohl být samostatný kosmický let v režii českých aktérů. Termín pro podání návrhů je do 14. prosince 2020. Od vývoje a otestování hardware, což byla dosud typická role českých firem, se tak české subjekty budou nově podílet také na systémovém návrhu, vypuštění a provozu na oběžné dráze. Daniel Hoan Memorial Bridge: moderní osvětlovací technika povýšila most na symbol města a místo pro události26.10.2020 Daniel Hoan Memorial Bridge je most přes řeku Milwaukee ve stejnojmenném šestisettisícovém městě v americkém státě Wisconsin. Je přes tři kilometry dlouhý a po jeho 16m širokém povrchu vede šestiproudá silnice. Vybudován byl v letech 1970 – 1977 a stal se dominantou a ikonou města. Od října 2020 je jeho ikonická role posílena moderním propojeným architektonickým osvětlením od společnosti Signify (dříve Philips Lighting). Moskevské metro dostane záložní baterie pro dojezd bez napájení23.10.2020 Mimořádná situace, kdy podzemní úsek metra zůstane bez napájení, může způsobit vážné problémy uvíznuvším vlakům a cestujícím v nich. Řešením je vybavit vlaky záložními bateriemi, díky nimž může vlak dojet do nejbližší stanice. Takovými bateriemi budou vybaveny nové vlaky moskevského metra typu Moskva-2020 od ruského výrobce Metrovagonmaš. Na jejich dodávku uzavřel v polovině října 2020 s výrobcem vlaků smlouvu francouzský dodavatel Saft. Palivové články s tavenými uhlíkatými sloučeninami pomohou efektivní výrobě vodíku22.10.2020 V současné situaci, kdy je většina vodíku pro palivočlánkové aplikace vyráběna pomocí tzv. parního reformingu, se hledají stále nové způsoby jeho ekologičtější výroby. Vedle elektrolýzy z obnovitelných zdrojů nebo využití malých jaderných reaktorů je další z možných cest využívání vysokoteplotních palivočlánkových jednotek, které mají na vstupu zemní plyn nebo bioplyn. Americký výrobce FuelCell Energy bude takovouto výrobu vodíku testovat ve známém výzkumném středisku Idaho National Laboratories (INL). Odbornou veřejnost o tom informoval na začátku října 2020. Tatra Trucks: moderní osvětlení realizované jako EPC přispívá k efektivnosti výroby20.10.2020 Automobilka TATRA TRUCKS si ke svému 170. výročí od založení dala na přelomu září a října 2020 dárek v podobě 3000 nových svítidel v celkem sedmi výrobních halách. Náklady na osvětlení se sníží o 83 %. Projekt je realizován formou energetických služeb se zárukou úspor (EPC – viz nápověda k článků. zde), náklady se jí tak převážně vrátí ve formě budoucích úspor elektřiny. Jejich výši má garantovánu smluvně poskytovatelem, společností ENESA z holdingu ČEZ ESCO. Murrelektronik a vyřešení problémů s odporem smyčkyDlouhá cesta k inteligentním napájecím systémům19.10.2020 Selektivní monitoring kanálů je důsledkem jevu, který se objevil teprve se zavedením elektronicky řízených zdrojů napájení na trh. Co si představit pod pojmem „selektivní monitoring kanálů“? Odborníci, kteří strávili hodiny při odstraňování závad stroje, to moc dobře vědí. Nákladné je to zejména u složitých systémů, u kterých spínané zdroje napájení elektronicky regulují napětí a proud na výstupu. Je možné, že v případě zkratu nebo přetížení reagují sekundární pojistky pomaleji než jednotka zdroje, a proto tato selektivita neplatí. To vede ke kritickým situacím, jako jsou poklesy napětí, a v nejhorších případech dokonce ke vznícení kabelů. Netradiční elektrobusy: elektromobilní knihovny v Göteborgu motivují děti, aby více četly16.10.2020 Od září 2020 jezdí ve švédském Göteborgu dva elektrobusy Volvo v netradičním provedení jako pojízdné knihovny. V působivém barevném provedení, bez hluku a emisí, lákají děti ke čtení. Díky svým provozním vlastnostem přitom mohou zajíždět do bezemisních zón, dokonce i do budov – například nákupních center při různých událostech věnovaných knihám. Nevšední lokálka: na Švestkové dráze se testuje zabezpečovací zařízení ETCS15.10.2020 Na velmi nevšední severočeské lokálce – Švestkové dráze (Čížkovice – Obrnice) bylo v polovině října 2020 ukončeno testování mobilní části jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS na novém speciálním měřicím vozidle Plasser&Theurer typu EM100, vyrobeném pro Správu železnic (viz foto). Testování zástavby ETCS ve verzi BL3R2 na vozidle včetně národního vlakového zabezpečovače typu LS06 s funkcionalitou STMLS (pro možnost jízdy na tratích bez ETCS) proběhlo za účasti firem NDCon LOGIC, která je vrcholovým dodavatelem celé zakázky, a AŽD Praha (dále AŽD). Šumperk má dvě nové kogenerační jednotky14.10.2020 Kogenerační jednotky, které z plynu vyrábějí zároveň elektřinu i teplo a jsou přitom šetrné k životnímu prostředí (blíže o kogeneraci viz v naší Nápovědě k článkům), mají své pevné místo také v Šumperku. Společnost SATEZA ze skupiny ENERGIE AG BOHEMIA, která ve městě provozuje systém centrálního zásobování teplem, se rozhodla navázat na dobré zkušenosti s dodávkou tepla z již dříve nainstalované první kogenerační jednotky. Na základě toho uzavřela na přelomu září a října 2020 se společností ČEZ Energo smlouvu na dodávku tepla z dalších dvou kogeneračních jednotek, které byly v roce 2020 uvedeny do provozu. Konektory F&B Pro pro Kaesaro: Zralé řešení pro výrobu sýrů12.10.2020 Švýcarská společnost Kaesaro používá pro připojení senzorů a pohonů ke svým robotickým zařízením v sýrařských sklepích konektory F&B Pro od Murrelektronik, přičemž s výhodou využívá možností jejich snadného čištění a delších intervalů údržby. Trojitě hybridní elektrická jednotka bude vozit cestující v Anglii9.10.2020 Hybridní lokomotivy či elektrické jednotky pro přepravu cestujících mohou významně ušetřit energii, emise i náklady provozovatele. Specifické nároky pro jejich využití klade britská železniční síť, resp. její elektrifikovaná část, která v oblasti jihovýchodní Anglie používá napájení ze třetí kolejnice 750 V DC (jako například v pražském metru) a jinde svrchní odběr střídavou soustavou 25 kV 50 Hz AC (jako např. v jižní části české železniční sítě). Těmto požadavkům vyhovuje elektrická jednotka řady 769 Flex, jichž bylo 19 dodáno pro britského železničního dopravce Great Western Railway na konci srpna 2020. Norská firma plánuje výstavbu výrobní linky na lithium-sirné baterie s využitím českého patentu8.10.2020 V Norsku vyroste v nejbližších letech nová továrna na výrobu baterií o celkovém výkonu 32 GWh. Její součástí má být i první prototypová výrobní linka na lithium-sirné baterie, které využívají patentu českého vědce Tomáše Kazdy z Ústavu elektrotechnologie Vysokého učení technického v Brně. Odborná veřejnost o tom byla informována na konci září 2020. Regulátor a stabilizátor elektřiny pro osvětlení7.10.2020 Elektrická energie je v dnešní době nezbytnou součástí našeho soukromého i veřejného života. Spotřeba elektřiny je proto opakující se každodenní záležitost, která navíc obvykle roste úměrně s počtem spotřebičů i s životní úrovní obyvatel. S řešením přichází česká společnost ENERTIG TECHNOLOGIES s.r.o. Poptávka po školních elektrobusech v Severní Americe prudce roste5.10.2020 Specifickým tržním segmentem elektrických autobusů jsou školní elektrobusy. Zatímco v sousedním Polsku v rámci projektu Kangur (Klokan) slouží pro tento účel adaptované standardní elektrobusy Solaris, v USA a Kanadě jde o specifický produkt, dodávaný tradičním výrobcem Blue Bird. Jak byla v září 2020 informována veřejnost, prodej těchto elektrobusů vzrostl v roce 2020 oproti předchozímu roku šestinásobně. Chytrá
města a inovativní technologie se rozvíjejí i v obtížných podmínkách
|
|