Smart
city v praxi
Projekty smart city
Články listopad 2018 – únor 2019
6.2.2019 Pojem „smart
city“, tak jak mu rozumím a prezentuji jej, představuje koncept
strategického řízení měst, obcí nebo regionů, při němž jsou využívány
moderní technologie pro zvyšování kvality života ve městě, a následně k
dosahování hospodářských a sociálních cílů města. V tom je
velmi racionální ekonomický motor konceptu smart city. Technickou
infrastrukturu smart city tvoří moderní technologie, zahrnující oblast
inteligentní mobility, inteligentní energetiky a služeb a informačních
a komunikačních technologií. Stejným dílem přispívá městu jako
příjemnému místu k životu i jeho zelená infrastruktura. Chytré
město je tedy přátelské k životnímu prostředí ne nějakým „rozkazem
shůry“, nýbrž protože jedině tak může trvale naplňovat svůj smysl a
cíl.

5.2.2019 U příležitosti
letošní konference Smart
city v praxi IV připravuje redakce našeho
portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v brožuře
je o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit
městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Po elektrických
multikárách v Brně představujeme čtenářům další
„ochutnávku“ z této brožury – příběh o tom, jak ve švédském Göteborgu
poprvé v evropské praxi realizují „život po životě“ opotřebovaných
baterií z elektrobusu jako zásobníku energie pro chytré obytné budovy.

1.2.2019 Ačkoli
technologie pro ekologické městské autobusy míří k plně bezemisnímu
elektrickému provozu, ať už jsou zdrojem elektřiny baterie, palivové
články nebo superkapacitory, své významné slovo k životnímu prostředí
ve městech má stále co říci i technologie hybridního, či
diesel-hybridního pohonu. Důkazem je spolupráce mezi Dopravním podnikem
hl. m. Prahy (DPP) a švédským výrobcem autobusů Volvo Bus Corporation,
která byla zahájena v první únorový den 2019. V jejím rámci bude v
reálném provozu testován nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo
7900 LAH (viz foto). Účelem testování je ověření a porovnání
provozních, ekonomických a ekologických parametrů aktuálně dostupné
hybridní technologie.

30.1.2019
V obci Rovinka sme spolu so spoločnosťou BENALEX
Plus z Bratislavy realizovali osvetlenie s adaptívnym stmievaním – s
funkciou smart timer dimming. Toto adaptívne stmievanie je výnimočné
tím, že v LED svietidle je umiestnený napájací zdroj MEAN WELL
ELG-75-C1400D2. 
29.1.2019 Vozíčkáři mají
v mnoha ohledech nelehký život. Obzvlášť komplikované je pro ně
dopravit se dál, než jim stačí jejich vlastní síly v rukou, a do míst,
kde není k dispozici spolehlivá a bezbariérová hromadná doprava.
Vozíčkář pak musí mít k dispozici speciálně upravený automobil. I v tom
lepším případě, že ho má, je přemisťování „z podvozku na podvozek“ –
tedy z invalidního vozíku do automobilu – dosti náročná procedura. S
řešením přišla italská firma Italdesign, zaměřená na vývoj nových
vozidel. Je jím systém sdílených elektrických vozítek od začátku
konstruovaných pro podporu mobility vozíčkářů. Jak byla v lednu 2019
informována odborná veřejnost, tento systém je nyní v přípravě pod
názvem Moby.

25.1.2019 Strojové
vidění (nebo též „počítačové vidění“) představuje výrobní a průmyslové
systémy, ve kterých je počítačově zpracovávána obrazová informace z
kamery. Výsledek pak slouží jako vstupní informace pro automatizované
rozhodování stroje nebo informačního systému. Typickým systémem
strojového vidění je kamerová kontrola dokončeného výrobku na výrobní
lince. Tato technologie však také může významně posunout vývoj ve zcela
jiné oblasti – autonomních vozidlech. Nasvědčuje tomu spolupráce mezi
americkou firmou PerceptIn, zabývající se technologií strojového
vidění, a čínským výrobcem kolejových vozidel CRRC, o níž byla odborná
veřejnost informována v polovině ledna 2019.

23.1.2019 Celkem 125
kilometrů linek metra automatizovaných technologií CBTC s celkem 50
stanicemi. To je předmětem největší dodávky automatizace metra pro
projekt Grand Paris Express. Projekt, jehož uvádění do provozu se
předpokládá postupně od roku 2024, zaznamenal významný milník v
prosinci 2018, kdy projektová organizace Société du Grand Paris (SGP)
podepsala smlouvu na uvedenou dodávku automatické řídicí a
zabezpečovací technologie s konsorciem firem Siemens Mobility a Thales.

22.1.2019 Východojaponská
železniční společnost (JR East), největší japonský provozovatel
železniční osobní dopravy, avizovala v srpnu 2018 své plány na zavedení
bezobslužného provozu i na celostátní železnici.
Tyto plány mají
konkrétní podobu manažerské vize MOVE UP 2027. Již v prosinci téhož
roku započala JR East s realizací této vize prvními testovacími
jízdami. 
21.1.2019 U
příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje
redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z
příběhů v brožuře je o tom, jak město nebo obec měly problém, který
znepříjemňoval nebo dokonce ohrožoval život jejich obyvatel. O tom
problému se doslechl dodavatel technologie či odborných služeb a přišel
s jeho chytrým, elegantním řešením. Jako „ochutnávku“ zde uvádíme
příběh užitkových elektromobilů Goupil ve službách městské zeleně v
Brně. 
17.1.2019 Pojem
„smart city“ se stále více dostává do popředí v souvislosti s rozvojem
inovativních technologií. Dodavatelský průmysl, zabývající se těmito
technologiemi, je vnímá jako příležitost k dalšímu rozvoji i k
uplatnění řešení již osvědčených v průmyslu také ve veřejných službách.
Koncept smart city a související trhy však zároveň bývají doprovázeny
řadou nepochopení a nedorozumění. Je proto namístě se na ně podívat
blíže. 
17.1.2019 Když před
mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde poháněla
pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel), málokdo tušil,
že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne ovšem jako
neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí, nýbrž jako
palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára jediným odpadním
produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v prosinci 2018, mají
k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde automobilový výrobce Scania ve
spolupráci se západošvédskou společností Renova zabývající se odpadovým
hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu. 
15.1.2019 Skládkový
plyn je důležitým obnovitelným zdrojem energie, stejně jako významným
rizikovým faktorem na skládkách. Může však představovat také zdroj
vodíku pro palivočlánková vozidla. Významným krokem k praktické
realizaci takovéhoto záměru se stala dohoda uzavřená na začátku roku
2019 mezi jihokalifornským okresem County of Orange a americkým
výrobcem FuelCell Energy o využití skládky Coyote Canyon v městě
Newport Beach pro jeho projekt palivočlánkové technologie. 
2.1.2019 Krakov
je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a
množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi
dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal
především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a
které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému. 
2.1.2019 Trakční
baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy
snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na 70
% a méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně
nepraktickým. To ale neznamená, že by baterie již nebyly k užitku.
Mohou sloužit ve stacionárních aplikacích, kde jejich nadměrná
hmotnost, a tedy nižší měrná energie, tolik nevadí. Takovýto „život po
životě“ trakčních baterií z elektrobusů je od prosince 2018 náplní
projektu „skladu energie“ zkoušeného v obytném komplexu ve švédském
Göteborgu. Použité baterie z elektrobusů Volvo zde slouží k akumulaci
elektřiny z fotovoltaických zdrojů. 
27.12.2018 Elektrobusy
pro městskou hromadnou dopravu jsou prozatím převážně doménou
provozovatelů veřejné dopravy vlastněných městy či velkých dopravních
holdingů, jako např. Arriva, člen skupiny německých státních drah DB. I
to se však mění. Prvním čistě soukromým dopravcem v Německu vybaveným
také elektrobusy se již brzy stane mnichovská firma Josef Ettenhuber
GmbH, která si v prosinci 2018 objednala tři elektrobusy Solaris Urbino
12 electric. 
20.12.2018 Města a obce
mají další možnost výhodně pořídit automobily na alternativní pohony.
Již potřetí nabízí Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím
Státního fondu životního prostředí ČR dotace na vozidla s nízkými nebo
nulovými emisemi. Spolu s „eko-vozidly“ podpoří resort nově i dobíjecí
stanice a zároveň rozšíří okruh příjemců. Připraveno má celkem 100
milionů korun. Již dříve avizovaná výzva č.11/2018 z Národního programu
Životní prostředí byla vyhlášena 17. 12. 2018 a je již třetí v pořadí. 
14.12.2018 Podobně
jako například Madrid
jsou i další evropská města (Prahu nevyjímaje)
konfrontována s živelným nárůstem elektrických koloběžek včetně
sdílených, pro něž jakoby neplatila žádná pravidla. Vnést do tohoto
chaosu pořádek hned od počátku se rozhodla také Vídeň. Na začátku
prosince 2018 oznámilo město úmysl vydat ke konci roku 2018 směrnici
pro uživatele sdílených elektrokoloběžek a poskytovatele příslušných
služeb. Vzhledem k tomu, že elektrokoloběžky jezdí rychlostí nejvýše 25
km/h, je s nimi v uvedené směrnici nakládáno jako s bicykly. Znamená
to, že požadavky na vybavení elektrokoloběžek jsou v souladu s
požadavky rakouského dopravního předpisu pro bicykly, k nimž patří
např. přední a zadní osvětlení, brzdový systém, zvonek a odrazky. 
11.12.2018 „Chytré“
veřejné osvětlení zahrnující moderní světelné zdroje, dálkové řízení
intenzity osvětlení podle okamžité potřeby v dané lokalitě (viz
například projekt v Cardiffu) i využití sloupů veřejného osvětlení jako
multifunkční infrastruktury (viz například americký koncept chytrého
sloupu) se stává fenoménem smart cities v Evropě i v zámoří. Tento
koncept přichází ke slovu i v České republice. Příkladem jsou „chytré“
lampy od firmy BYZANCE IT Solutions s. r. o. („Byzance“) – start-upu
ČVUT – instalované říjnu 2018 v Dolních Břežanech na Praze-západ pod
patronátem energetické společnosti E.ON. Česká odborná veřejnost byla o
tomto projektu informována začátkem prosince 2018. 
7.12.2018 Pevné částice
způsobí ročně předčasnou smrt více než 420 tisícům Evropanů, oxidy
dusíku 79 tisícům Evropanů a přízemní ozón téměř 18 tisícům Evropanů.
Největším znečišťovatelem je silniční doprava, následovaná obytnými a
kancelářskými budovami s emisemi zhruba třetinovými a až poté (!)
průmyslem. Nejohroženější jsou obyvatelé měst. Tak lze ve stručnosti
shrnout nejvýznamnější a nejvíce alarmující fakta ve zprávě „Air
Quality in Europe 2018“, publikované Evropskou agenturou pro životní
prostředí (EEA) v listopadu 2018. 
6.12.2018 Koncem
listopadu 2018 proběhlo v Praze třídenní „Česko-německé kooperační
fórum technologie Smart City“, financované německým Spolkovým
ministerstvem hospodářství a energetiky a organizované německou firmou
Dreberis ve spolupráci s českou inženýrskou společností sunebono. České
odborné veřejnosti se zde představily mladé německé inovační firmy,
nabízející svá řešení pro chytrá města, ale i pro logistiku včetně
dálkové dopravy. Provozovatelům našeho portálu, konzultační firmě Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, připadla speciální úloha v
části věnované B2B rozhovorům: během poměrně krátké doby dát firmám
rychlou, avšak vydatnou zpětnou vazbu a úvodní praktické rady k
pronikání na český trh inovačních technologií pro smart city. 
5.12.2018 Významné
jihošvédské město Malmö se od prosince 2018 stává dalším z evropských
měst, kde ve větším měřítku slouží průběžně dobíjené elektrobusy s
průběžným dobíjením standardu OppCharge. Elektrobusy Volvo 7900
Electric (viz foto), které byly dodány na začátku prosince 2018, budou
v polovině prosince 2018 nasazeny na městské lince č. 7 dlouhé 14,7 km
v režii Skånetrafiken, dopravní agentury regionu Skåne. 
30.11.2018 Mezi
významné evropské dodavatele bateriových elektrobusů se od poloviny
listopadu 2018 řadí také německý Mercedes-Benz. Do provozu byl uveden
první z 60 jeho elektrobusů eCitaro, které si objednal tamní
provozovatel veřejné dopravy Hamburger Hochbahn. Veřejnosti byl tento
elektrobus předveden jen nedlouho předtím – v září 2018 na veletrhu
užitkových vozidel IAA Commercial Vehicles v Hannoveru. 
28.11.2018 Začátek
listopadu 2018 byl pro americký stát Connecticut
důležitým milníkem v oblasti ek.logicky vyráběné elektřiny: Ve dvou
městech, Hartfordu – hlavním městě státu Connecticut – a Derby byly
uzavřeny dohody o nákupu elektřiny (power purchase agreement – PPA) z
palivočlánkových elektráren od amerického dodavatele FuelCell Energy s
lokální distribuční společností. 
23.11.2018 Dne 21.
listopadu 2018 se v Praze konal sedmý běh konference „Elektrické
autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 160 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Celý
článek a prezentace ke stažení zde
20.11.2018 Inteligentní
parkovací systémy jsou jednou z důležitých moderních technologií, které
v důsledku pomáhají zlepšit životní prostředí i bezpečnost ve městech.
Významně totiž snižují počet zbytečných jízd po městě s jediným cílem:
Najít volné místo k zaparkování. Pozadu v tomto směru nezůstává ani
slibně se rozvíjející slovenské smart city Nitra, s nímž naše
konzultační firma provozující tento portál průběžně spolupracuje (viz
seminář
k smart city nebo konference
Elektrické autobusy pre mesto). Od
listopadu 2018 je zde zaveden inteligentní parkovací systém ParkDots. 
16.11.2018 O
palivočlánkovém sedanu Toyota Mirai jsme čtenáře našich portálů
informovali již vícekrát, například v souvislosti se záchrannou službou
ve skotském Aberdeenu. U příležitosti pražského veletrhu e-Salon v
listopadu 2018 v Praze jsme měli možnost tento unikátní vůz vidět
vystavený. Podívejme se na něj blíže. 
9.11.2018 Superkapacitory
se vedle baterií profilují jako v mnoha ohledech zajímavá alternativa k
bateriím u průběžně dobíjených elektrobusů. Na evropském trhu nabízí
superkapacitorové, průběžně dobíjené elektrobusy standardní délky 12 m
izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors, který je rovněž partnerem
konferencí Elektrické
autobusy pre mesto v Nitře a Elektrické
autobusy
pro město VII v Praze, pořádaných naší
konzultační firmou. Uvítali jsme
proto pozvání pro členy Sdružení dopravních podniků ČR, k nimž jsme se
připojili jako organizátoři celé akce, do rakouského Grazu, abychom
tyto elektrobusy viděli v pilotním provozu naživo a mohli se dovědět
další podrobnosti. Našimi hostiteli byl dopravce Holding Graz Linien,
výrobce Chariot Motors a rakouská projektová organizace Technoma GmbH
odpovědná za zajištění a průběžné hodnocení celého pilotního provozu. 
1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2017 | Archiv 2016 | Archiv 2014/2015
|