Vodíkové technologie
29.1.2015
Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí
elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro
palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání, dostane od ledna
2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M
od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie
protonvýměnné membrány (PEM). 
26.1.2015
V rámci připravované aktualizace studie „E-mobilita v
MHD“ se její
zpracovatelé zabývají mj. jednoduchým srovnáním elektrických pohonů pro
autobusy, mj. i z hlediska dopadu na životní prostředí. Jedním z
podkladů pro toto srovnání byla i publikovaná metodická pomůcka
„CIVITAS policy note: Smart choices for cities – Clean buses for your
city“, publikovaná v roce 2013 v rámci evropské iniciativy CIVITAS.
Zpracovatelé zde narazili na problém srovnatelnosti a interpretace dat
v souvislosti s palivočlánkovým pohonem. 
7.1.2015 V
oblasti konstrukce elektrobusů byly v prosinci 2014 zaznamenány dvě
pozoruhodné novinky, obě od polského výrobce dopravních prostředků
Solaris Bus&Coach. V polovině prosince byl v Hamburku uveden do
provozu již dříve avizovaný 18,75m elektrobus s bateriovým a
palivočlánkovým zdrojem energie. Na samém
konci roku 2014 pak oznámil tento výrobce záměr vyvinout 24metrový,
dvojitě článkový autobus s elektrickým pohonem, který bude zároveň
prvním polským autobusem v kategorii MEGA. 
11.12.2014
Vedle palivočlánkových osobních automobilů Hyundai a
Toyota, o
nichž jsme již psali na našem portále např. v souvislosti s úspěšným
provozem v Kodani
nebo s
ambicemi na komerčních trzích, se naši čtenáři mohou nyní seznámit s
výzkumným prototypem vodíkového automobilu od německého koncernu
Volkswagen. Pod názvem Golf SportWagen HyMotion měl premiéru v
listopadu 2014 na LA Auto Show v americkém Los Angeles. 
2.12.2014
Rozvoj palivočlánkových autobusů v Evropě získal v
listopadu 2014 významný impuls od automobilového průmyslu: Pět velkých
autobusových výrobců – Evobus, MAN, Solaris, Van Hool a VDL – podepsalo
12. listopadu 2014 na setkání účastníků Společného podniku pro vodík a
palivové články (FCH JU) dohodu formou „Letter of Understanding“ o
komerčním vývoji hybridních palivočlánkových autobusů, tedy autobusů
využívající jako zdroj elektrické energie vodíkový palivový článek
spolu s trakčními bateriemi. 
27.11.2014
Dopravní podnik Rigas Satiksme v lotyšské Rize
provozuje více než 250 trolejbusů, 116 tramvají a 415 dieselových
autobusů. Podobně jako v jiných městech si provozní potřeby MHD
postupně vynucují provoz trolejbusů s prodlužovačem dojezdu, v tomto
případě dieselovým. Jako možné řešení škodlivých vlivů těchto zařízení
na životní prostředí se nyní uvažuje o jejich nahrazení palivovými
články. 
13.11.2014 V prosinci 2014 začne v Japonsku očekávaný prodej
palivočlánkového sedanu Toyota, pravděpodobně pod obchodní značkou
„Mirai“ (japonsky „budoucnost“). Toyota plánuje roční výrobu 700 těchto
vozů, celková poptávka je odhadována kolem tisíce. První vozy budou
určeny především vládním představitelům, ale cca 20 vozů měsíčně by
mělo být nabídnuto také široké veřejnosti. 
6.11.2014 Pod názvem ESPACE (francouzsky: prostor –
akronym z anglického „European Service and Parts Centre for fuel cell
buses“) začíná od listopadu 2014 v belgickém Lieru fungovat společné
servisní centrum pro palivočlánkové autobusy Van Hool
s vodíkovými
pohonnými jednotkami od kanadského výrobce Ballard. 
20.10.2014 O využití palivových článků jako zdroje energie pro
elektrické manipulační vozíky jsme se na našem portále zmiňovali již
vícekrát. Zatímco Evropa v současné době prověřuje ve zkušebním provozu
první desítky těchto vozíků v rámci projektů HyLIFT-DEMO a
HyLIFT-EUROPE, v
USA je jich nyní v provozu kolem tisíce a jejich trh dále úspěšně roste. 
6.10.214 Německé
spolkové země Dolní Sasko, Severní Porýní-Vestfálsko,
Baden-Württembersko a Hesensko podepsaly koncem září 2014 předběžnou
smlouvu o dodání elektrického vlaku nové generace, využívajícího jako
zdroj energie palivový článek. Vývoj tohoto vlaku podpoří německé
Spolkové ministerstvo dopravy. Dva prototypy tohoto vlaku by měly být
testovány v roce 2018. 
12.9.2014 Jak v srpnu 2014 informovala Evropská vodíková asociace
(EHA), připravuje se v Německém městě Stade palivočlánková elektrárna o
elektrickém výkonu 500 kW, využívající alkalický palivový článek.
Palivem je vodík o čistotě >99 %, který vzniká jako odpadní
produkt v nedalekém chemickém komplexu společnosti Dow Chemicals a dále
je přečišťován v plynárenském závodě firmy Air Products ve Stade. V
jistém směru tedy jde o využívání průmyslového odpadu pro energetické
účely lokálně zcela bezemisním způsobem. 
18.8.2014 Vodíkové plnicí stanice pro palivočlánková vozidla byly
až dosud, s ohledem na zavádění této dopravy formou individuálních
projektů, záležitostí kusové výroby podle potřeby konkrétního projektu.
V červenci 2014 nastal v tomto směru průlom: Německá společnost Linde
Group otevřela ve Vídni první továrnu na malosériovou výrobu vodíkových
plnicích stanic. 
12.8.2014
V souvislosti s dohodou mezi polským výrobcem
autobusů Solaris Bus&Coach a kanadským výrobcem palivových
článků pro těžká vozidla Ballard jsme na našem portále letos v únoru
informovali o nové koncepci palivočlánkového autobusu Solaris,
připravovaného pro Hamburk. Koncem července 2014 obdržel výrobce
objednávku na dva tyto 18m palivočlánkové elektrobusy typu Solaris
Urbino 18,75 electric 
28.7.2014
Japonský automobilový výrobce představil světu v
červnu 2014 novou generaci palivočlánkového sedanu pod názvem Toyota
FCHV. Spolu s výrobcem Honda Motor nyní plánuje zahájit dodávky
palivočlánkových vozů na běžný trh v roce 2015 (o konceptu
palivočlánkových vozů Toyota jsme na našem
portále psali již v říjnu loňského roku – zde). 
22.7.2014
Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové
vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí
stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER.
Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek 
1 | 2 | Archiv 2020 | Archiv 2018/2019 | Archiv 2016/2017 | Archiv 2015 | Archiv 2013/2014
|