Vodíkové technologie
1.8.2018 V
červenci 2018 došlo k významnému milníku v historii palivočlánkové
elektromobility: Elektrické jednotky Alstom
Coradia iLint získaly od Spolkového drážního
úřadu (EBA) povolení k provozu v osobní přepravě na německých
železničních tratích. Železnice se tak poprvé na světě oficiálně
otevírají každodennímu provozu palivočlánkových vlaků s
cestujícími. 
11.7.2018 Velké
námořní lodě tradičně poháněné dieselovým motorem
patří k významným znečišťovatelům ovzduší v přístavech i nad oceány, o
případných únicích paliva do moře nemluvě. Je proto snaha najít za
spalovací motor náhradu v podobě bezemisního zdroje, který by však
neměl významně větší nároky na prostor a hmotnost nežli tradiční lodní
motor. Nepřekvapí, že k tomuto účelu podepsali v červnu 2018 memorandum
dva světoví hráči v oboru bezemisních technologií pro pohon:
švédsko-švýcarská elektrotechnická společnost ABB a významný kanadský
výrobce palivočlánkových jednotek pro těžká vozidla Ballard. 
7.6.2018 Britská
vláda si vytkla ambiciózní cíl, pokud jde o vliv
železnice na životní prostředí: Do roku 2040 by měla být stažena z
provozu všechna vozidla poháněná pouze dieselovým motorem. Tato vozidla
nicméně dnes tvoří zhruba třetinu vozového parku pro osobní vlaky a
elektrifikováno je méně než 50 % britské železniční sítě. Jako jedna z
cest k dosažení uvedeného cíle se za těchto okolností ukazuje nasazení
vozidel na palivočlánkový pohon. Prvním krokem by měl být společný
projekt průmyslové společnosti Alstom a britské společnosti pro leasing
železničních vozidel Eversholt Rail, o němž byla odborná veřejnost
informována v květnu 2018. 
24.5.2018 Provozování
elektrických nákladních automobilů se až
dosud rozvíjí především v městské logistice, viz například evropský
projekt FREVUE. S
rozvojem palivočlánkové elektromobility však přichází významnou měrou
ke slovu i elektrifikace kamionů na dlouhé vzdálenosti. Od slov k činům
se v tomto směru rozhodl přejít americký pivovarnický koncern
Anheuser-Busch, který si vytkl jako strategický cíl provozovat do roku
2025 veškerý svůj park dálkových nákladních vozů na obnovitelné zdroje
energie. Jako jeden z konkrétních kroků uzavřel v květnu 2018 smlouvu
na dodávku 800 palivočlánkových tahačů Nikola One. 
25.4.2018 Tulare
je šedesátitisícové město v západní Kalifornii,
mezi jehož strategické priority patří také udržitelný rozvoj včetně
ekologicky šetrné energetiky. Jedním z konkrétních projektů, jimiž se
tato strategie realizuje, je i provoz palivočlánkové kogenerační
jednotky od dodavatele FuelCell Energy v tamní čističce odpadních vod.
Na začátku dubna 2018 překročil tento projekt důležitý milník 
29.3.2018 Po
záchranné
službě ve skotském Aberdeenu má ve
Velké
Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s
palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní
policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai,
které jsou
používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. 
8.3.2018 Evropský
projekt palivočlánkových autobusů JIVE
přechází od
slov k činům. Svědčí o tom smlouva na dodávku 40 palivočlánkových
autobusů od belgického výrobce Van Hool pro dvě německá města, 30
autobusů pro Kolín nad Rýnem a 10 autobusů pro Wuppertal, na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené na konci února 2018. 
2.3.2018
Komercializace palivočlánkových automobilů se datuje od
roku 2013. Jak začátkem února 2018 uvedla zpráva „Global Market for
Hydrogen Fuel Cell Vehicles, 2018“ od americké výzkumné a konzultační
společnosti Information Trends, od tohoto roku bylo do konce roku 2017
ve světě prodáno celkem 6 475 palivočlánkových automobilů a jejich trh
stále roste. 
13.2.2018
Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie
veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro
palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt
palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho
následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do
ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových
autobusů. 
29.1.2018 Palivočlánkovou mikrokogenerací
(označovanou
též anglickou zkratkou micro-CHP) rozumíme využití palivočlánkových
jednotek pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (kogeneraci) v malém
měřítku domácností a menších budov. Rozvoj této technologie má velkou
podporu v sousedním Německu, kde je tímto směrem zaměřený program KfW
433. Jak byla v lednu 2018 informována odborná veřejnost, v červenci
2017 využívalo tato zařízení na 1 100 německých domácností a od jejich
uživatelů zaznívají pochvalné ohlasy. 
19.1.2018 Anaerobní
vyhnívací plyn (ADG) je jedním z bioplynů,
které vznikají jako odpadní produkt v čističkách odpadních vod, při
chovu hospodářských zvířat nebo zpracováním potravinářského odpadu.
Jako takový je řazen mezi důležité obnovitelné zdroje, resp. nosiče
energie. Na rozdíl od zemního plynu je však mnohem méně bohatý na
metan, který je vlastním zdrojem energie, a zároveň plný kontaminantů.
Přesto si s tímto problematickým nosičem energie dokáže poradit i
takové zařízení, jako palivočlánková energetická jednotka. 
12.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v
Paříži
získal v
prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K
plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de
l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí
stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí
stanici na francouzském letišti. 
2.1.2018 V
listopadu 2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z ledna 2017.
Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy. 
19.12.2017 Palivový
článek vyrobí vodík pro palivový článek – věta,
na první pohled možná znějící jako tisková chyba, je ve skutečnosti
stručným shrnutím připravovaného společného projektu amerického výrobce
palivových článků FuelCell Energy a japonské automobilky Toyota.
Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena na konci listopadu
2017. 
18.12.2017 Odborný
časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových
parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo
vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se
palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a
omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování,
představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě
správců firemních vozových parků. Plné znění článku je k dispozici
zde. 
12.12.2017 Jména
ABB a Ballard jsou čtenářům našeho portálu již
dobře známá. Světový švédsko-švýcarský elektrotechnický koncern se
angažuje mj. v oblasti elektromobility včetně elektrických pohonů pro
lodě (viz např. úspěšný pohon Azipod),
zatímco
kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard představuje
světovou špičku ve svém oboru a známý je především jako dodavatel
zdrojů energie pro palivočlánková vozidla. Nyní
zahájili tito dva výrobci spolupráci na možném využití palivočlánkových
technologií na velkých námořních výletních lodích. 
27.11.2017 Málokteré
odvětví je tak citlivé na spolehlivost dodávky
elektrické energie, jako obrana. Pokud je zároveň snaha, aby takováto
dodávka byla nejen spolehlivá, ale také ekologická, může volba padnout
na stacionární palivočlánkový zdroj. Tak je tomu i v případě ponorkové
základny amerického námořnictva v Grotonu ve státě Connecticut, která v
polovině října 2017 zahájila na základě smlouvy o dlouhodobém odběru
elektrické energie s organizací Connecticut Municipal Electric Energy
Cooperative (CMEEC) projekt na dodávku elektřiny vyrobené v
palivočlánkových zdrojích. 
11.9.2017
Namie-cho je zhruba dvacetitisícové město v japonské prefektuře
Fukushima. Ve spolupráci japonských průmyslových a energetických
společností Toshiba Corporation, Tohoku Electric Power Co., Inc. a
Iwatani Corporation by se do roku 2020 mělo proměnit v testovací
základnu pro tzv. vodíkovou ekonomiku, tedy využívání vodíku jako
bezemisního nosiče energie pro stacionární i mobilní využití. 
8.9.2017 Jezero
Baldeney (Baldeneysee) je umělé jezero na řece
Ruhr, nacházející se na jihu města Essen v Porúří, v německé spolkové
zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Na konci srpna 2017 zde byla slavnostně
zahájena doprava elektrickou vyhlídkovou lodí MS innogy, provozované
lodní společností Weisse Flotte Baldeney-GmbH. Elektřinu pro její pohon
dodává metanolový palivový článek od dánské společnosti
SerEnergy 
23.8.2017 Americký
obchodní řetězec Walmart je jedním z největších
uživatelů palivočlánkových manipulačních vozíků v USA i ve světě.
Svědčí o tom i partnerství se společností Plug Power Inc,
specializovanou na palivočlánkovou manipulační techniku a její
infrastrukturu z července 2017. V rámci tohoto partnerství vybaví během
příštích tří let Plug Power svými vodíkovými plnicími stanicemi a
mobilní technikou třicet nových areálů tohoto řetězce v Severní
Americe. 
19.7.2017 ÚJV
Řež vstupuje na trh s vodíkovými bateriemi. Ve
spolupráci s VŠCHT vyvinula Power-box 180W, přenosný zdroj energie s
vodíkovým palivovým článkem. Bezemisní, tiché zařízení napojené na
externí zásobník vodíku je určeno k napájení spotřebičů v místech, kde
elektrická síť zkolabovala, nebo tam, kde žádná není. Uplatnění by mohl
Power-box nalézt především v armádě a ve složkách integrovaného
záchranného systému.
30.5.2017 Elektrifikace
těžké silniční nákladní dopravy je, vedle
elektrifikace městské logistiky, dalším z témat k rozvoji nízkoemisní
či bezemisní dopravy. Aktuální je zvláště v blízkosti měst a městských
aglomerací, jejichž předměstí jsou tradičně obležena množstvím
skladových areálů a logistických center. Zatímco evropský průmysl,
například společnost Siemens, zkouší napájení elektromotorů vozidla
dvojitým sběračem z trakčního
vedení, v USA se
připravuje vývoj a zkušební provoz elektrického palivočlánkového
nákladního vozidla. 
11.5.2017 Kalifornský
dopravce SunLine Transit Agency je jedním z
průkopníků palivočlánkových autobusů v USA – viz příklady v naší studii
„E-mobilita v MHD“.
Jak bylo
oznámeno v dubnu 2017, jeho současný park čtyř palivočlánkových
autobusů typu American
Fuel Cell Bus
se
nyní rozšíří o pět dalších autobusů typu XHE40 Xcelsior®
od kanadského
výrobce New Flyer. 
11.4.2017
Long Island, součást amerického státu a metropole
New York, je ostrov s osmi milióny obyvatel těsně u amerického pobřeží.
O jeho zásobování elektrickou energií se stará společnost PSEG Long
Island. Od dubna 2017 dostává na základě smlouvy o nákupu elektřiny
místní distribuční síť ve správě této energetiky zajímavou ekologickou
posilu v podobě palivočlánkového energetického zdroje
SureSource 1500™ od společnosti FuelCell Energy. 
3.4.2017 Před
více než dvěma lety jsme na našem portále psali o
unikátním japonském projektu Fujisawa
Sustainable Smart Town, malém a
zcela novém smart
city v Japonsku,
projektovaném od začátku inženýrsky a udržitelně. V současné době je v
přípravě druhý podobný projekt, Tsunashima Sustainable Smart Town
(Tsunashima SST). Zahájení jeho provozu se očekává v roce
2018 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12
|