Zajímavé projekty
17.2.2016
Koncepty inteligentních měst a chytrých sítí – tedy smart city a smart
grid – spolu úzce souvisejí. Chytré sítě a jejich technologie totiž
pomáhají vytvářet inteligentní město, kde se příjemně žije a podniká,
se všemi hospodářskými přínosy. Jak takovéto využití chytrých sítí může
vypadat v praxi, si vyzkoušelo krkonošské město Vrchlabí, které se jako
jediné v České republice stalo přímým účastníkem evropského projektu
chytrých sítí Grid4EU. O technických otázkách tohoto projektu je
odborná veřejnost již dlouho průběžně informována. My bychom však rádi
věděli, jak se takovéto uplatnění chytrých sítí v městě jeví z pohledu
jeho obyvatel a zastupitelů. Na to jsme se zeptali člověka
nejpovolanějšího – starosty Vrchlabí Ing. Jana Sobotky. 
16.2.2016
Baltic Ring neboli Baltský kruh je iniciativa EU,
jejímž
cílem je propojit přenosové sítě devíti zemí kolem Baltského moře –
Litvy, Polska, Německa, Dánska, Norska, Švédska, Finska, Estonska a
Lotyšska – a integrovat je do přenosové sítě kontinentální Evropy.
Tímto způsobem bude zvýšena spolehlivost i efektivnost provozu
energetických sítí zemí Evropské unie a rozvíjen zde trh s elektřinou. 
12.2.2016 Nizozemské město Rotterdam s více než šesti sty tisíci
obyvateli je jedním z evropských smart cities. Tomu odpovídá i
jeho zájem o bezemisní dopravu. K elektrickým užitkovým vozidlům a elektrickým
taxi přibydou v
létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února 2016 k
tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským dopravcem RET a
belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van Hool. 
11.2.2016 Palivočlánková
elektrárna v německém městě Stade je v přípravě
od roku 2014. Na konci ledna 2016 byla tato elektrárna, využívající
jako zdroj energie alkalické palivové články, oficiálně uvedena do
provozu. Přitom dosáhla významných provozních výsledků a bylo získáno
množství potřebných dat pro další zdokonalování systému. 
9.2.2016 Americké agentury National Renewable Energy Laboratory
(NREL) a Federal Transit Administration (FTA) sledují a podporují v
rámci svých rozvojových projektů bezemisních autobusů nejen
palivočlánkové autobusy (viz souhrnná informace z prosince 2015), ale také
bateriové elektrobusy. V lednu 2016 zveřejnily zprávu o výsledcích
zkušebního provozu dvanácti průběžně dobíjených elektrobusů u
kalifornské dopravní společnosti Foothill Transit. Tento článek
prezentuje našim čtenářům některé zajímavé informace z této zprávy. 
8.2.2016 Ve druhé polovině ledna 2016 byla v Paříži při
závěrečném slavnostním setkání v Paříži uzavřena demonstrační fáze
evropského programu Grid4EU, zaměřeného na podporu rozvoje
energetických sítí typu smart grid. Jedním z
demonstračních projektů v rámci Grid4EU je i Smart region Vrchlabí,
který je zde označen jako Demo 5. 
29.1.2016 Leden 2016 je díky podepsaným dodavatelským smlouvám
významným milníkem v rozvoji bezobslužného provozu městských rychlodrah
ve Francouzských městech Paříž a Toulouse. V Paříži dojde ke konverzi
linky 4 metra na bezobslužný provoz a v Toulouse se kapacita linky A
zdvojnásobí. V obou případech jde o vlaky na pneumatikách a v obou
případech přitom hraje významnou roli systém CBTC
od společnosti
Siemens. 
28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením, které
začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v rámci
evropského projektu ZeEUS, budou
sloužit i v dalším britském městě Bristolu, půlmiliónové metropoli
jihozápadní Anglie. Jak oznámil dopravce First West of England, člen
dopravní skupiny FirstGroup, dva tyto autobusy byly
oficiálně představeny v polovině ledna 2016 a koncem ledna budou
nasazeny 
20.1.2016 Společný výbor Evropské kosmické agentury ESA a Čínské
akademie věd vybral k realizaci z třinácti různých variant řešení
družicového systému projekt družice SMILE, v jehož konsorciu je i
Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze. Za
dobu platného členství České republiky v Evropské kosmické agentuře
(ESA) se jedná o první případ, kdy orgány kosmické agentury vybraly k
finální realizaci družicového vědeckého projektu ESA návrh s českou
účastí na nejvyšší úrovni, tedy členstvím v hlavním konsorciu. 
13.1.2016
Palivočlánkové kogenerační jednotky megawattové řady
nabývají stále více na zajímavosti nejen v administrativě a veřejných
službách, ale také v průmyslu. Důkazem toho je i připravovaná
palivočlánková kogenerační jednotka, která bude instalována ve
160hektarovém výzkumném a vývojovém areálu globální farmaceutické
společnosti Pfizer v Grotonu v americkém státě Connecticut. Jejím
dodavatelem je americký výrobce FuelCell Energy, který o tom začátkem
ledna 2016 informoval světovou odbornou veřejnost. 
12.1.2016
Před samým koncem roku 2015 zahájila pravidelný
provoz s cestujícími singapurská rychlodráha Downtown
Line s plně bezobslužným provozem ve
své druhé etapě. Nový úsek je 16,6 km dlouhý s 12 stanicemi.
Navazuje na první 4km úsek se 6 stanicemi, který je v provozu od konce
roku 2013. Třetí úsek dlouhý 21 km se 16 stanicemi bude zprovozněn v
roce 2017. 
8.1.2016 Manchester, půlmiliónové průmyslové město v severní
Anglii, je jedním z evropských smart cities. Pro praktické
uplatnění tohoto konceptu chce využít především možnosti, které nabízí
internet věcí a v této oblasti být ve Velké Británii na špičce. K
tomuto cíli jde skutečně s vervou – napomoci mu má projekt CityVerve
(doslova: městský elán či verva), který získal v prosinci 2015
spolufinancování od britské vlády ve výši 10 miliónů liber (cca 370
mil. Kč). 
7.1.2016 Jeden z desetitisíců již vyrobených systémů Tecomat
Foxtrot se v roce 2013 stal základním vybavením katamaranu třídy
Gunboat 66 pojmenovaným SLIM. Stalo se tak v loděnicích v Kapském Městě
v Jižní Africe. Odtud pak přeplul přes Atlantik do Karibské oblasti a
od té doby se pohybuje na východním pobřeží Spojených států. 
6.1.2016 V Londýně je v současné době provozováno celkem osm
palivočlánkových autobusů jako součást
evropského projektu CHIC. Nyní k nim
přibydou další dva, tentokrát od jiného výrobce a s mírně odlišnou
koncepcí pohonu. Na dodávku dvou dalších palivočlánkových autobusů pro
Londýn byla těsně před Vánoci 2015 podepsána dohoda mezi belgickým
výrobcem autobusů Van Hool a londýnským organizátorem městské dopravy
Transport for London. 
30.12.2015
V prosinci 2015 publikovaly americké agentury
National
Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration
(FTA) souhrnnou zprávu o současném stavu a provozu palivočlánkových
autobusů v USA za období od srpna 2014 do července 2015. Zpráva
obsahuje některé zajímavé údaje, které bychom rádi prezentovali i našim
čtenářům. 
23.12.2015
V londýnské městské dopravě slouží celkem osm
palivočlánkových autobusů, pět z nich již od roku 2010 a další tři od
roku 2013. Jsou provozovány v samém centru města na lince RV1 mezi
stanicemi Covent Garden a Tower Gateway dlouhé 6,2 km s celkem 27
zastávkami. Ke konci listopadu 2015 najely tyto autobusy dohromady již
více než 690 tisíc km během více než 107 tisíc provozních hodin. První
z těchto bezemisních autobusů překonal na konci listopadu 2015 hranici
20 000 hodin v provozu, další se této hranici rychle blíží. 
21.12.2015
Elektrárna NuScale, jejíž
přípravu na komerční provoz na našich stránkách průběžně sledujeme, je
jedním z projektů tzv. malých reaktorů, které
představují významný vývojový trend v jaderné energetice. Významným
krokem k jejímu uvedení do provozu se stala začátkem prosince 2015
dohoda mezi jejím dodavatelem NuScale Power LLC a společností Areva Inc
na výrobu palivových souborů pro tento projekt. 
17.12.2015
Na samém konci října 2015 zveřejnila evropská
organizace Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU) studii
Fuel Cell Electric Buses – Potential for Sustainable Public Transport
in Europe (Palivočlánkové elektrické autobusy – Potenciál pro
udržitelnou veřejnou dopravu v Evropě). Jde o volné pokračování a
aktualizaci studie elektrických autobusů „Urban buses: Alternative
powertrains for Europe“ z roku 2012. Letošní verze
se soustřeďuje pouze na elektrické autobusy s palivovými články jako
zdrojem energie. Ukažme si zde některé zajímavé momenty obsažené v této
studii. 
1 | 2 | 3 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 |
Archiv 2016/1
| Archiv 2015/2
| Archiv 2015/1
|
Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013
|