Přečtěte
si: Plán autonomní mobility otevírá dveře automatickým silničním vozidlům v ČR
|
|
|
Zajímavé projektyKayseri OSB: průmyslový park v Turecku vyrobí 51 MW z fotovoltaiky28.4.2017 The Kayseri OSB je unikátní turecký průmyslový park, zahrnující pestrou škálu odvětví od kovovýroby po potravinářství a elektroniku. Jako významný zdroj energie zde slouží fotovoltaické zdroje. Jak byla v dubnu 2017 informována odborná veřejnost, díky využití invertorů PVS800 od ABB nyní výkon fotovoltaické elektrárny pro tento průmyslový park dosahuje 51 MWp. Stal se tak největší fotovoltaickou elektrárnou v Turecku. Projekt FREVUE: otevřená výzva provozovatelům městské logistiky k podpisu deklarace na podporu elektrických nákladních vozidel27.4.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE zveřejnil 21. dubna 2017 otevřenou výzvu pro všechny provozovatele městské nákladní dopravy, kteří mají zájem o využívání elektrických či elektro-hybridních nákladních vozidel, k podpisu deklarace na její podporu. Tato deklarace se nabízí k podpisu i českým a slovenským firmám, které mají zájem o rozvoj elektrifikované městské logistiky. Město Gelsenkirchen elektrifikuje svoz městského odpadu26.4.2017 Využívání elektrických vozidel pro racionalizaci svozu městského odpadu zkoušejí, nebo již úspěšně praktikují, mnohá evropská města, například Stavanger nebo Stockholm. V březnu 2017 se k nim připojilo také 260tisícové německé město Gelsenkirchen v severním Porúří a jeho podnik městských služeb Gelsendienste. OppCharge: Volvo a Heliox rozvíjejí evropský standard průběžného dobíjení elektrobusů24.4.2017 Systém standardizovaného průběžného dobíjení elektrobusů OppCharge, jehož evropskými průkopníky jsou především elektrotechnické skupiny ABB a Siemens, získává dalšího významného dodavatele. Ve švédském Göteborgu, kde jsou již instalovány nabíjecí stanice od společností Siemens a ABB, přibyla v dubnu 2017 další, tentokrát od nizozemského výrobce Heliox. Jeho partnerem v tomto projektu je výrobce autobusů Volvo. Německý institut DLR ukázal svoji vizi automatické železniční nákladní dopravy21.4.2017 Nákladní doprava neustále roste, jako přirozený důsledek dělby práce a globalizace světové ekonomiky. Německý výzkumný ústav pro letectví a kosmonautiku Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) přišel začátkem dubna 2017 s vizí plně automatizovaného nákladního vlaku budoucnosti, označovaného jako NGT CARGO. IFA2: Francie a Velká Británie budou mít další HVDC propojení20.4.2017 Přenosové sítě Velké Británie a Francie jsou od roku 1986 propojeny vysokonapěťovým stejnosměrným spojením zvaným IFA. V blízké době k nim přibude nové HVDC spojení pod názvem IFA2. Svému zprovoznění v roce 2020 se tento projekt významně přiblížil v dubnu 2017, kdy společnost ABB získala od provozovatelů obou přenosových sítí, National Grid a Réseau de Transport d'Electricité (RTE), smlouvu na dodávku dvou HVDC konvertorů. Smart city Londýn dává k dispozici další otevřená data pro městskou cyklistiku19.4.2017 Londýn je jedním z evropských smart cities, která dbají na využívání otevřených dat pro potřebu svých občanů a návštěvníků. Miliónům lidí denně pomáhá více než 600 různých aplikací, vytvořených na základě otevřených dat poskytovaných městským dopravním úřadem Transport for London (TfL). Tyto aplikace usnadňují cestování metrem, autobusy a městskou železnicí a informují o přístupnosti a o aktuálním stavu ve stanicích. TfL však myslí i na cyklisty. Začátkem dubna 2017 dala k dispozici vývojářům aplikací další otevřená data pro usnadnění cyklodopravy ve městě. Nizozemská pošta používá užitkové elektromobily ze Slovenska18.4.2017 K národním poštovním společnostem, využívajícím elektrické užitkové vozy, jako například Německá pošta, se od března 2017 připojila také národní poštovní a zásilková služba v Nizozemí Post NL. Pro doručování na ostrově Terschelling bude využívat elektrické užitkové vozy pronajaté slovenskou společností Voltia (dříve Greenway): Citroen Jumper přestavěný na elektrický pohon a dva Nissany eNV200 Maxi. Poštovní služby na tomto ostrově tak budou plně bezemisní. Projekt GATEway: autonomní vozidlo v Greenwichi zahájilo provoz s cestujícími13.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních elektrických minibusů GATEway do další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na předměstí Londýna a je řízen organizací Transport Research Laboratory. Palivočlánkový zdroj doplní veřejnou energetickou síť v New Yorku11.4.2017 Long Island, součást amerického státu a metropole New York, je ostrov s osmi milióny obyvatel těsně u amerického pobřeží. O jeho zásobování elektrickou energií se stará společnost PSEG Long Island. Od dubna 2017 dostává na základě smlouvy o nákupu elektřiny místní distribuční síť ve správě této energetiky zajímavou ekologickou posilu v podobě palivočlánkového energetického zdroje SureSource 1500™ od společnosti FuelCell Energy. Norsko plánuje rozvoj elektrobusů, sází na standard OppCharge5.4.2017 Norsko je jednou z evropských zemí, které aktivně rozvíjejí koncept smart city a čistou městskou mobilitu. Zároveň je to země s velmi proměnlivými klimatickými podmínkami, náročnými na spolehlivost používaných technologií. Smart city Oslo již provozuje park pěti palivočlánkových autobusů v rámci projektu CHIC. Nyní se k nim, jako první počin v oblasti bateriových elektrobusů, připojí také dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s průběžným dobíjením Siemens podle evropského standardu OppCharge. Tsunashima Sustainable Smart Town: další „chytré městečko“ na předměstí Jokohamy v přípravě3.4.2017 Před více než dvěma lety jsme na našem portále psali o unikátním japonském projektu Fujisawa Sustainable Smart Town, malém a zcela novém smart city v Japonsku, projektovaném od začátku inženýrsky a udržitelně. V současné době je v přípravě druhý podobný projekt, Tsunashima Sustainable Smart Town (Tsunashima SST). Zahájení jeho provozu se očekává v roce 2018 Projekt FREVUE: březnový webinář prezentoval zajímavé provozní ukazatele elektrifikované městské logistiky30.3.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE, který na našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde vybíráme ty nejzajímavější. Palivočlánkové vlaky v Německu blíže pravidelnému provozu, testovány budou ve Velimi23.3.2017 Již od roku 2018 by měly být nasazeny do pravidelného provozu s cestujícími na německé trati Bremerhaven – Cuxhaven/Buxtehude, provozované regionálním dopravcem Verkehrsbetriebe Elbe-Weser, palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. Půjde o vůbec první využití palivových článků pro pohon vlaků na klasické „těžké“ železnici. První testy těchto prototypových jednotek byly úspěšně ukončeny v březnu 2017 na zkušební trati v závodě Alstomu v německém Salzgitteru, kde byly vyrobeny. Aberdeenští zdravotníci jezdí na vodík21.3.2017 Skotské město Aberdeen provozuje park deseti palivočlánkových autobusů, nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru 2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát. GE Hitachi a ARC Nuclear: dodavatelé konkurenčních řešení spolupracují na komercializaci sodíkem chlazených malých reaktorů20.3.2017 Malé reaktory jsou vedle reaktorů IV generace jedním z důležitých směrů rozvoje jaderné energetiky ve světě. Zároveň je patrno, že technologie získávání energie se u těchto směrů navzájem prolínají. Ačkoliv dodavatelé technologií malých reaktorů nabízejí ve své podstatě konkurenční řešení, pro urychlení komercializace malých reaktorů obecně je patrná snaha navzájem spolupracovat. Průzkum KPMG: český průmysl dokáže uspořit 14 % energie17.3.2017 Úspory energie v průmyslových firmách jsou důležitým tématem, spojujícím efektivitu výroby, a tím konkurenceschopnost firem, s ekologickou náročností výrobního procesu. Tuto oblast důkladně zmapoval průzkum „Potenciál energetických úspor v českém průmyslu“ jehož výsledky byly veřejně prezentovány v březnu 2017. Průzkum provedla konzultační společnost KPMG Česká republika pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu a Státní energetické inspekce.
1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013 |
|