Přečtěte
si: Smart
city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy
|
|
|
Zajímavé projektyPalivočlánkové vlaky jako cesta k bezemisním britským železnicím do roku 20407.6.2018 Britská vláda si vytkla ambiciózní cíl, pokud jde o vliv železnice na životní prostředí: Do roku 2040 by měla být stažena z provozu všechna vozidla poháněná pouze dieselovým motorem. Tato vozidla nicméně dnes tvoří zhruba třetinu vozového parku pro osobní vlaky a elektrifikováno je méně než 50 % britské železniční sítě. Jako jedna z cest k dosažení uvedeného cíle se za těchto okolností ukazuje nasazení vozidel na palivočlánkový pohon. Prvním krokem by měl být společný projekt průmyslové společnosti Alstom a britské společnosti pro leasing železničních vozidel Eversholt Rail, o němž byla odborná veřejnost informována v květnu 2018. Technologická univerzita v Göteborgu zkouší autonomní elektrický minibus4.6.2018 Univerzitní areál je zpravidla zajímavým místem pro testování autonomních elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak jsou zde soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie přímo na domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek, jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu Autonobus tak v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v areálu Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu. Elektrobusy v Aarhusu: standard OppCharge také v Dánsku1.6.2018 Dánsko, nejmenší ze skandinávských států, se brzy připojí k zemím, kde jsou v provozu nasazeny elektrobusy užívající průběžné dobíjení standardu OppCharge (viz foto a obrázek). Městský dopravce Busselskabet Aarhus Sporveje v Aarhusu, druhém největším dánském městě, dostane na základě smlouvy, uzavřené v květnu 2018, čtyři elektrobusy Volvo a nabíjecí infrastrukturu a nabíjecí stanici se standardem OppCharge od ABB. S dodávkou se začne ve druhém čtvrtletí 2019 a na linku by elektrobusy měly vyjet v srpnu téhož roku. Energetika Domionion Energy podpoří komercializaci malých reaktorů od GE Hitachi Nuclear Energy30.5.2018 Malé reaktory jsou stále větší výzvou nejen v oblasti technologie, ale především investic a provozní ekonomiky. Představují totiž jednu z cest, jak bezemisní jaderné energetice přidat na ekonomické efektivnosti a umožnit její provoz v rámci decentralizované energetiky. Do financování projektů jejich vývoje se proto angažují i dodavatelé energie. Důkazem je financování projektu malého modulárního reaktoru BWRX-300 od GE Hitachi Nuclear Energy americkou energetickou společností Dominion Energy, o němž byla odborná veřejnost informována v květnu 2018. Vozy singapurské rychlodráhy předem hlásí cestujícím svoji obsazenost28.5.2018 Snad každý cestující v metru nebo osobním vlaku zná ten pocit napětí, když stojí v době přepravní špičky u hrany nástupiště a odhaduje, který z vozů asi bude nejméně plný. S inteligentním řešením těchto situací přišla v květnu 2018 společnost Bombardier Transportation a instalovala jej na automatizované singapurské rychlodráze Downtown Line jako součást systému pro monitorování vlaků. Cestujícím se zde v předstihu zobrazuje na nástupištních displejích obsazenost vozů následujícího vlaku. Projekt krytého plaveckého bazénu v Årnes: sestava projektor-reflektor pro účinné osvětlení7.5.2018 Krytý plavecký bazén je příkladem velmi specifického prostředí, které klade nároky na osvětlení. Jde nejen o vysokou vlhkost vzduchu, ale také o přítomnost vodní hladiny o relativně velké ploše, na níž odražené světlo působí často nežádoucí světelné efekty. Prostor je tudíž náročný na rovnoměrné osvětlení. V neposlední řadě jsou svítidla často umístěna na vysokém stropě haly, což zvyšuje nároky na jejich údržbu. Řešení v podobě optické sestavy světelného zdroje doplněného o reflektor (tedy vlastně speciální zrcadlo) odzkoušel dodavatel světelných technologií Osram na projektu osvětlení plaveckého bazénu v norském městě Årnes. Výsledky prezentoval odborné veřejnosti v dubnu 2018. Evropské projekty elektrických autobusů: ZeEUS se uzavírá, ASSURED se rozbíhá4.5.2018 Závěrečnou konferencí na konci března 2018 a postupným publikováním výsledků se zvolna uzavírá činnost evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, jehož dílčí poznatky na našich stránkách průběžně sledujeme (viz například představení výsledků z Cagliari). U příležitosti závěrečného setkání byl zároveň představen jeho následovník, evropský projekt ASSURED. Na stockholmském metru byly testovány SiC trakční měniče3.5.2018 Trakční měnič je u elektrických dopravních prostředků důležitou součástí jejich elektrovýzbroje. Na jeho konstrukci a způsobu fungování závisí do značné míry efektivnost využívání elektrické energie. V neposlední řadě je trakční měnič zdrojem hluku – v kontextu elektrického dopravního prostředku často významného a lidskému uchu nepříjemného – který je žádoucí snížit. To vše je důvodem, proč výrobce dopravních prostředků Bombardier Transportation zkouší využití nových technologií, karbidu křemíku (SiC), u trakčních měničů. Jak byla v dubnu 2018 informována odborná veřejnost, v praxi prověřil svůj SiC trakční měnič Mitrac TC1500 v demonstračním provozu ve stockholmském metru. Chytrá mikrosíť „plug-and-play“ od ABB má další praktickou implementaci pro průmysl30.4.2018 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme nízko- nebo středněnapěťovou rozvodnou elektroenergetickou síť, zpravidla řešenou jako smart grid, omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby. Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné energetické soustavy. Modulárně řešená mikrosíť „plug-and-play“ od ABB byla odborné veřejnosti představena v říjnu 2016. Jedno z dalších možných uplatnění předvedla společnost ABB v dubnu 2018, kdy dodala tento systém australské elektrárně Newman Power Station Palivočlánková kogenerace z bioplynu pro město Tulare: energetická společnost přebírá projekt od dodavatele25.4.2018 Tulare je šedesátitisícové město v západní Kalifornii, mezi jehož strategické priority patří také udržitelný rozvoj včetně ekologicky šetrné energetiky. Jedním z konkrétních projektů, jimiž se tato strategie realizuje, je i provoz palivočlánkové kogenerační jednotky od dodavatele FuelCell Energy v tamní čističce odpadních vod. Na začátku dubna 2018 překročil tento projekt důležitý milník Řízení technologií administrativně-výrobní haly společnosti VIPAX – Lukov, ČR23.4.2018 Třetí z minisérie článků o univerzální řídicí technologii Tecomat Foxtrot od společnosti TECO, převzatých s jejím laskavým souhlasem z newsletteru TecoInfo, se zabývá uplatněním systému Foxtrot v průmyslové budově kombinující v sobě výrobní a administrativní funkce. Tato případová studie ukazuje, jak lze koncept inteligentní budovy uplatnit i v objektech pro „obyčejnou“ kovovýrobu. CBTC od Ansaldo STS bude instalováno v pařížském metru20.4.2018 Italský výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je známý především jako dodavatel u celených systémů lehkého stavebnicového bezobslužného metra, které mělo svoji premiéru v Kodani a funguje na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na trhu uplatňuje i jeho technologie CBTC, například ve Stockholmském metru. CBTC od Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra. Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu podepsána začátkem dubna 2018. Automatizace na platformě ABB Ability také pro český potravinářský průmysl19.4.2018 Automatizace průmyslu s využitím technologií ABB proniká do všech odvětví a zemí, Českou republiku nevyjímaje. Důkazem je modernizace výroby u největšího českého výrobce bramborového škrobu LYCKEBY AMYLEX v Horažďovicích pomocí platformy ABB Ability. Jak byla začátkem dubna 2018 informována odborná veřejnost, společnost ABB zde dokončila první fázi nové instalace systému ABB Ability™ 800xA. Tato zakázka předznamenává důležitý vstup pokročilé automatizace ABB do potravinářského segmentu v ČR. Dohled strojů ve Strojírně Oslavany – realizace konceptu Průmysl 4.0 systémem Foxtrot18.4.2018 Potřeba automatizace výrobních linek směřující k celkovému zefektivnění výroby je hnacím motorem konceptu označovaného jako Industry 4.0 (nebo česky Průmysl 4.0). V praxi však může jeho realizace narazit na problém, kdy je v konkrétním výrobním závodě instalováno široké spektrum zařízení od různých výrobců a s různou technickou připraveností na napojení na průmyslové sběrnice či standardy. I v takovéto situaci si dokáže poradit univerzální řídicí systém Tecomat Foxtrot od českého dodavatele TECO. Jako příklad takového řešení zde s laskavým souhlasem TECO přetiskujeme případovou studii z březnového vydání newsletteru TECOInfo, popisující uplatnění této technologie ve Strojírnách Oslavany. Projekt ZeEUS v Cagliari: spolehlivé parciální trolejbusy s dynamickým i statickým dobíjením17.4.2018 Demonstrační provozy elektrických autobusů v rámci projektu ZeEUS zahrnují především bateriové elektrobusy různých značek v různých konfiguracích a v různých provozních podmínkách. Součástí tohoto projektu je nicméně také provoz parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů doplněných bateriovým zásobníkem energie pro nezávislý provoz na významně dlouhé části trasy, v cca 150tisícovém italském městě Cagliari ležícím na jihu ostrova Sardinie. Jeho výsledky, s nimiž byla veřejnost seznámena v dubnu 2018, dokládají spolehlivost a technickou zralost parciálních trolejbusů jako řešení pro města, kde již trolejbusová infrastruktura existuje. MaaS Madrid: mobilita jako služba v jedné aplikaci od městského dopravce13.4.2018 Konceptem mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla odborná veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude rozvíjet i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého městského dopravce Empresa Municipal de Transportes, EMT. Další švýcarský autonomní elektrický minibus začal jezdit ve městě Neuhausen am Rheinfall11.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže viz případová studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března 2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici s Německem. Projekt ZeEUS v Barceloně: elektrický pohon a baterie pro autobusy jsou technologicky zralé řešení, průběžné dobíjení je optimální volba, spotřeba málo závisí na terénu9.4.2018 Na začátku dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího demonstračního provozu v rámci evropského projektu ZeEUS, tentokrát ve španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání jsou bezesporu zajímavé. Projekt ZeEUS ve Varšavě: polské smart city naplno rozvíjí průběžně dobíjené elektrobusy se standardizovanou technologií6.4.2018 Varšava je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS, kde demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného polského města, Krakova. Ukazují to výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března 2018. Barevné osvětlení rekonstruovaného mostu v holandském Zutphenu svěřili Tecomatu Foxtrot5.4.2018 Jedním z hlavních partnerů nedávné konference Smart city v praxi III, pořádané provozovatelem našeho portálu, byla společnost TECO, která zde opět předvedla svoji unikátní řídicí technologii Tecomat Foxtrot, tentokrát zvláště v aplikacích pro veřejné osvětlení. Jako dovětek k jejich prezentaci zde s laskavým souhlasem TECO přetiskujeme zajímavou případovou studii z březnového vydání newsletteru TecoInfo, popisující uplatnění technologie Tecomat Foxtrot u architektonického osvětlení mostu v Nizozemí.
1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013 |
|