Zajímavé projekty
7.6.2018 Britská vláda si vytkla ambiciózní cíl, pokud jde o vliv
železnice na životní prostředí: Do roku 2040 by měla být stažena z
provozu všechna vozidla poháněná pouze dieselovým motorem. Tato vozidla
nicméně dnes tvoří zhruba třetinu vozového parku pro osobní vlaky a
elektrifikováno je méně než 50 % britské železniční sítě. Jako jedna z
cest k dosažení uvedeného cíle se za těchto okolností ukazuje nasazení
vozidel na palivočlánkový pohon. Prvním krokem by měl být společný
projekt průmyslové společnosti Alstom a britské společnosti pro leasing
železničních vozidel Eversholt Rail, o němž byla odborná veřejnost
informována v květnu 2018. 
4.6.2018 Univerzitní
areál je zpravidla zajímavým místem pro testování autonomních
elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak jsou zde
soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie přímo na
domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem
parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek,
jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese
velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu
Autonobus tak
v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v areálu
Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu. 
1.6.2018 Dánsko, nejmenší ze skandinávských států, se brzy
připojí k zemím, kde jsou v provozu nasazeny elektrobusy užívající
průběžné dobíjení standardu OppCharge (viz foto a obrázek). Městský
dopravce Busselskabet Aarhus Sporveje v Aarhusu, druhém největším
dánském městě, dostane na základě smlouvy, uzavřené v květnu 2018,
čtyři elektrobusy Volvo a nabíjecí infrastrukturu a nabíjecí stanici se
standardem OppCharge od
ABB. S dodávkou se začne ve druhém čtvrtletí 2019 a na linku by
elektrobusy měly vyjet v srpnu téhož roku. 
30.5.2018 Malé reaktory jsou stále větší výzvou nejen v oblasti
technologie, ale především investic a provozní ekonomiky. Představují
totiž jednu z cest, jak bezemisní jaderné energetice přidat na
ekonomické efektivnosti a umožnit její provoz v rámci decentralizované
energetiky. Do financování projektů jejich vývoje se proto angažují i
dodavatelé energie. Důkazem je financování projektu malého modulárního
reaktoru BWRX-300 od GE Hitachi Nuclear Energy americkou energetickou
společností Dominion Energy, o němž byla odborná veřejnost informována
v květnu 2018. 
28.5.2018 Snad každý cestující v metru nebo osobním vlaku zná ten
pocit napětí, když stojí v době přepravní špičky u hrany nástupiště a
odhaduje, který z vozů asi bude nejméně plný. S inteligentním řešením
těchto situací přišla v květnu 2018 společnost Bombardier
Transportation a instalovala jej na automatizované singapurské
rychlodráze Downtown Line jako
součást systému pro monitorování vlaků. Cestujícím se zde v předstihu
zobrazuje na nástupištních displejích obsazenost vozů následujícího
vlaku. 
7.5.2018 Krytý plavecký bazén je příkladem velmi specifického
prostředí, které klade nároky na osvětlení. Jde nejen o vysokou vlhkost
vzduchu, ale také o přítomnost vodní hladiny o relativně velké ploše,
na níž odražené světlo působí často nežádoucí světelné efekty. Prostor
je tudíž náročný na rovnoměrné osvětlení. V neposlední řadě jsou
svítidla často umístěna na vysokém stropě haly, což zvyšuje nároky na
jejich údržbu. Řešení v podobě optické sestavy světelného zdroje
doplněného o reflektor (tedy vlastně speciální zrcadlo) odzkoušel
dodavatel světelných technologií Osram na projektu osvětlení plaveckého
bazénu v norském městě Årnes. Výsledky prezentoval odborné veřejnosti v
dubnu 2018. 
4.5.2018 Závěrečnou konferencí na konci března 2018 a postupným
publikováním výsledků se zvolna uzavírá činnost evropského projektu
elektrických autobusů ZeEUS, jehož dílčí poznatky na
našich stránkách průběžně sledujeme (viz například představení výsledků
z Cagliari). U
příležitosti závěrečného setkání byl zároveň představen jeho
následovník, evropský projekt ASSURED. 
3.5.2018 Trakční měnič je u elektrických dopravních prostředků
důležitou součástí jejich elektrovýzbroje. Na jeho konstrukci a způsobu
fungování závisí do značné míry efektivnost využívání elektrické
energie. V neposlední řadě je trakční měnič zdrojem hluku – v kontextu
elektrického dopravního prostředku často významného a lidskému uchu
nepříjemného – který je žádoucí snížit. To vše je důvodem, proč výrobce
dopravních prostředků Bombardier Transportation zkouší využití nových
technologií, karbidu křemíku (SiC), u trakčních měničů. Jak byla v
dubnu 2018 informována odborná veřejnost, v praxi prověřil svůj SiC
trakční měnič Mitrac TC1500 v demonstračním provozu ve stockholmském
metru. 
30.4.2018 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme nízko- nebo
středněnapěťovou rozvodnou elektroenergetickou síť, zpravidla řešenou
jako smart grid,
omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby. Mikrosíť
tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné energetické
soustavy. Modulárně řešená mikrosíť „plug-and-play“ od ABB byla odborné
veřejnosti představena v říjnu 2016. Jedno z dalších možných uplatnění
předvedla společnost ABB v dubnu 2018, kdy dodala tento systém
australské elektrárně Newman Power Station 
25.4.2018 Tulare je šedesátitisícové město v západní Kalifornii,
mezi jehož strategické priority patří také udržitelný rozvoj včetně
ekologicky šetrné energetiky. Jedním z konkrétních projektů, jimiž se
tato strategie realizuje, je i provoz palivočlánkové kogenerační
jednotky od dodavatele FuelCell Energy v tamní čističce odpadních vod.
Na začátku dubna 2018 překročil tento projekt důležitý milník 
23.4.2018 Třetí
z minisérie článků o univerzální řídicí technologii Tecomat Foxtrot od
společnosti TECO, převzatých s jejím laskavým souhlasem z newsletteru
TecoInfo, se zabývá uplatněním systému Foxtrot v průmyslové budově
kombinující v sobě výrobní a administrativní funkce. Tato případová
studie ukazuje, jak lze koncept inteligentní budovy uplatnit i v
objektech pro „obyčejnou“ kovovýrobu. 
20.4.2018 Italský výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je
známý především jako dodavatel u celených systémů lehkého
stavebnicového bezobslužného metra, které mělo svoji premiéru v Kodani
a funguje
na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na
trhu uplatňuje i jeho technologie CBTC, například ve
Stockholmském metru. CBTC od
Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra.
Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu
podepsána začátkem dubna 2018. 
19.4.2018 Automatizace průmyslu s využitím technologií ABB proniká
do všech odvětví a zemí, Českou republiku nevyjímaje. Důkazem je
modernizace výroby u největšího českého výrobce bramborového škrobu
LYCKEBY AMYLEX v Horažďovicích pomocí platformy ABB Ability. Jak byla
začátkem dubna 2018 informována odborná veřejnost, společnost ABB zde
dokončila první fázi nové instalace systému ABB Ability™ 800xA. Tato
zakázka předznamenává důležitý vstup pokročilé automatizace ABB do
potravinářského segmentu v ČR. 
18.4.2018 Potřeba
automatizace výrobních linek směřující k celkovému zefektivnění výroby
je hnacím motorem konceptu označovaného jako Industry 4.0 (nebo česky
Průmysl 4.0). V praxi však může jeho realizace narazit na problém, kdy
je v konkrétním výrobním závodě instalováno široké spektrum zařízení od
různých výrobců a s různou technickou připraveností na napojení na
průmyslové sběrnice či standardy. I v takovéto situaci si dokáže
poradit univerzální řídicí systém Tecomat Foxtrot od českého dodavatele
TECO. Jako příklad takového řešení zde s laskavým souhlasem TECO
přetiskujeme případovou studii z březnového vydání newsletteru
TECOInfo, popisující uplatnění této technologie ve Strojírnách
Oslavany. 
17.4.2018 Demonstrační provozy elektrických autobusů v rámci
projektu ZeEUS
zahrnují především bateriové elektrobusy různých značek v různých
konfiguracích a v různých provozních podmínkách. Součástí tohoto
projektu je nicméně také provoz parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů
doplněných bateriovým zásobníkem energie pro nezávislý provoz na
významně dlouhé části trasy, v cca 150tisícovém italském městě Cagliari
ležícím na jihu ostrova Sardinie. Jeho výsledky, s nimiž byla veřejnost
seznámena v dubnu 2018, dokládají spolehlivost a technickou zralost
parciálních trolejbusů jako řešení pro města, kde již trolejbusová
infrastruktura existuje. 
13.4.2018 Konceptem mobilita jako služba (Mobility as a Service –
MaaS) rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na
potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování
cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla
odborná veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude
rozvíjet i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého
městského dopravce Empresa Municipal de Transportes, EMT. 
11.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě
švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže
viz případová studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března
2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní
elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém
městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici
s Německem. 
9.4.2018 Na začátku dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího
demonstračního provozu v rámci evropského projektu ZeEUS, tentokrát ve
španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v
několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými
druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání
jsou bezesporu zajímavé. 
6.4.2018 Varšava
je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS, kde
demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení
elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou
technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného
polského města, Krakova. Ukazují to
výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského
dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března
2018. 
5.4.2018 Jedním z hlavních partnerů nedávné konference Smart city v praxi III,
pořádané provozovatelem našeho portálu, byla společnost TECO, která zde
opět předvedla svoji unikátní řídicí technologii Tecomat Foxtrot,
tentokrát zvláště v aplikacích pro veřejné osvětlení. Jako dovětek k
jejich prezentaci zde s laskavým souhlasem TECO přetiskujeme zajímavou
případovou studii z březnového vydání newsletteru TecoInfo, popisující
uplatnění technologie Tecomat Foxtrot u architektonického osvětlení
mostu v Nizozemí. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 |
55 | 56 | 57 |
58 | 59
| 60 | 61 | 62
| 63
|