Zajímavé projekty
18.11.2013
Největší kanadskou fotovoltaickou elektrárnou se stane Grand Renewable
Energy Park v provincii Ontario o výkonu 100 MW. Konsorcium společností
ABB a Bondfield Construction uzavřelo začátkem listopadu 2013
smlouvu na projekt na klíč pro její vybudování s inženýringovou
společností Canadian Solar Solutions, která je zadavatelem projektu. 
11.11.2013 Začátkem listopadu 2013 oznámila společnost Siemens
svoji smlouvu na dodání veškerého zabezpečovacího zařízení pro plně
automatizovanou železnici pro nákladní dopravu v Mosambiku, dlouhou 912
kilometrů. Trať o rozchodu 1067 mm je součástí koridoru Nacala a slouží
k přepravě uhlí z dolů Moatize do přístavu. Trať bude vybavena
zabezpečovacím zařízením Train Sentinel PTC, využívajícím technologii
tzv. pozitivního ovládání vlaků (positive train control) 
8.11.2013
Baterie v elektromobilech zpravidla mívají životnost
kolem pěti let, dokud jejich kapacita neklesne na cca 70–80 %. Následně
jsou vyřazovány z provozu, protože jejich hmotnost ve vztahu k množství
uchovávané energie je již příliš velká. Jak ale potvrzují například
poznatky získané při zpracování studie „E-mobilita v MHD“,
lze poté baterie dlouho využívat ve stacionárním režimu jako zásobníky
energie, zejména v souvislosti s výrobou elektrické energie z
obnovitelných zdrojů. 
6.11.2013 Unikátním případem využití LED svítidel se stává nové
osvětlení známé Sixtinské kaple ve Vatikánu, které se zde instaluje od
začátku listopadu 2013. Po pěti stech letech lze tak vidět všechny
barevné odstíny nástěnných maleb v dosud nevídaném jasu. Při dosavadním
konvenčním osvětlení, s omezeními danými technologickými možnostmi a
restaurátorskými požadavky, byly tyto malby viditelné nedostatečně a
velmi přitom záleželo na momentálním denním světle. V plném provozu
bude nové LED osvětlení od příštího roku. 
5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou
úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro
provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel
ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z
obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi
stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského
železničního koridoru dlouhého 77 km 
4.11.2013
V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení
výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control,
tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů
automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci
prováděna. O systémech CBTC jsme psali již
mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy. 
1.11.2013 Důležitým milníkem v jaderné energetice se stala v druhé
polovině října 2013 instalace reaktorové nádoby pro reaktor typu EPR ve
finské jaderné elektrárně Olkiluoto 3, patřící finské energetické
společnosti Teollisuuden Voima Oyj (TVO). Je to první EPR na světě s
plně vybavenou reaktorovou nádobou, připravenou k zavezení palivem. 
31.10.2013
V polovině října 2013 představil městský dopravce v
polském městě Lublin unikátní řešení, jak ušetřit energii vozidel: Na
střechu autobusu byly pokusně instalovány ultratenké fotovoltaické
panely, z nichž se dobíjejí baterie vozidla. To snižuje zátěž
alternátoru a následně i spotřebu paliva. Efekt tohoto zařízení je tedy
nejen ekologický, ale i ekonomický. Potenciální finanční úspory jsou
odhadovány ve výši 8 000 zlotých (1 900 €) na vozidlo ročně. 
28.10.2013
Na internetových stránkách evropského projektu
TROLLEY byla koncem září 2013 zveřejněna videoprezentace s českými
titulky. Video představuje rozhovory s představiteli municipalit a
městských dopravců partnerských měst projektu TROLLEY: Salzburg
(Rakousko), Brno, Eberswalde (Německo), Parma (Itálie), Gdynia (Polsko)
a Szeged (Maďarsko). Z rozhovorů je zřejmé, že tito činitelé považují
trolejbusy za důležitou součást elektromobility ve městech
14.10.2013 Revoluční způsob dobíjení elektrobusů si vytkl za cíl
španělský projekt Victoria, který na začátku září 2013 představila
španělská energetická společnost Endesa, člen skupiny Enel, spolu s
projektovým konsorciem tvořeným čtyřmi dalšími průmyslovými
společnostmi a třemi výzkumnými organizacemi. Cílem projektu je
prodloužit dojezdovou vzdálenost elektrobusu na dvojnásobek bez vlivu
na jeho provozní režim a zefektivnit jeho provoz. 
8.10.213 Německý projekt Get eReady, o němž jsme psali v naší
rubrice Elektromobilita v březnu 2013, má od konce letošního září
prvního účastníka. Je jím společnost Wala Heilmittel GmbH, výrobce
přírodních léčivých a kosmetických preparátů. Zapojením svého parku
firemních vozidel do tohoto projektu elektromobility tak kromě
finančního příspěvku také podpoří své image ekologicky zaměřeného
výrobce. 
12.9.2013
Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu
premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na
světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší
výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá
zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která
schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. 
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
23.8.2013 V polovině srpna 2013 začalo ve Velké Británii testování
možného využití trakčních baterií jako zdroje elektrické energie pro
pohon elektrických jednotek pro přepravu cestujících. Cílem je prověřit
provozuschopnost takovýchto nezávislých elektrických vlaků pro
přejíždění neelektrifikovaných úseků nebo pro zajíždění na odbočné
tratě, na nichž by se elektrifikace nevyplatila. 
20.8.2013 Vozový park německého konsorcia Clean Energy Partnership
zahrnující sto automobilů poháněných vodíkovými palivovými články najel
od roku 2005, kdy byl tento projekt spuštěn, celkem 2 milióny
kilometrů, a to bez jakýchkoliv vážnějších problémů. Tento park
zahrnuje osobní automobily Mercedes-Benz B-Class F-Cell, Ford Focus
Fuel Cell, Honda FCX Clarity, Toyota FCHV-adv, VW Tiguan HyMotion a
Audi Q5 HFC. V červenci 2013 k nim přibyly dva palivočlánkové vozy
Hyundai ix35 Fuel Cell. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 |
55 | 56 | 57 |
58 | 59
| 60 | 61 | 62
| 63
|