Zajímavé projekty
1.4.2020 Od
března 2020 mohou cestující na území německého Dopravního svazu
Mittelthüringen zahrnujícího města Erfurt, Výmar, Jena, Gera and Gotha
používat pro placení jízdného bezkontaktní aplikaci Fairtiq od
stejnojmenné švýcarské firmy. Je to pohodlné i hygienické. 
31.3.2020 V
březnu 2020 zaznamenala elektrická městská doprava pozoruhodný milník:
Na linky městské dopravy v 700tisícové Rize, hlavním městě Lotyšska,
vyjelo na linku č. 4 tamního dopravce Rīgas satiksme již dříve
avizovaných deset
trolejbusů Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. 
27.3.2020 Více než
miliónový Kolín nad Rýnem je jedním z německých smart cities. Čtenáři
našich stránek ho znají zejména jako město
provozující palivočlánkové autobusy. V příštích
letech zde bude ve velkém rozsahu zaváděna další inovativní
technologie: Všech 85 tisíc světelných míst ve veřejném osvětlení bude
propojeno řídicím systémem Interact City od společnosti Signify (dříve
Philips Lighting). Odborná veřejnost o tom byla informována v březnu
2020. 
26.3.2020 Městský
dopravce GVB v téměř 900tisícovém nizozemském Amsterodamu provozuje 203
autobusů, 200 tramvají, 90 vlaků metra a 18 osobních lodí, které
dohromady přepraví v průměru 875 000 cestujících denně a ve špičkových
dnech až milión cestujících. Jak byla odborná veřejnost informována v
březnu 2020, tento dopravce se rozhodl převést veškeré své provozní
plánování pod jednu střechu – softwarovou platformu HASTUS od kanadské
společnosti GIRO. 
25.3.2020
Zástupci evropského projektu InterFLEX prezentovali
výsledky na závěrečném setkání konsorcia v Paříži a následně i na
finálním jednání se zástupkyní Evropské komise v Bruselu letos v únoru.
Součástí projektu byla i společnost ČEZ Distribuce ze skupiny ČEZ. O
výsledcích byla odborná veřejnost informována v březnu 2020. 
24.3.2020 V
rámci evropského projektu JIVE bude od roku 2021
jezdit v německém Kolíně nad Rýnem celkem 15 palivočlánkových autobusů
od polského výrobce Solaris. Odborná veřejnost o tom byla informována v
březnu 2020. Jde o součást sdružené zakázky na dodávku palivočlánových
autobusů měst Kolín nad Rýnem a Wuppertal.

23.3.2020 V
srpnu 2017 schválila Evropská komise ve svém rozhodnutí č.2017/1442
tzv. Závěry o BAT (z anglického „best available techniques“ neboli
nejlepší dostupné techniky). Tento dokument stanoví přísnější emisní
limity, které budou muset všechna velká spalovací zařízení plnit do
čtyř let od jejich schválení, tedy do srpna 2021. Závěry o BAT zároveň
stanoví i přísnější požadavky na monitoring emisí znečišťujících látek,
než jaké v současnosti upravuje česká legislativa. O tom, jak se těmto
pravidlům přizpůsobují elektrárny skupiny ČEZ, byla veřejnost
informována v březnu 2020. 
18.3.2020
Pro vývoj světové populace je charakteristický růst
měst, a s nimi i městského obyvatelstva. S rostoucí osvětou a
hospodářskou prosperitou zároveň roste zájem o zdravý životní styl. K
němu neodmyslitelně patří i čerstvé ovoce a zelenina, pokud možno v
„bio“ kvalitě bez zbytečného chemického ošetření, které si náročný
obyvatel města přeje mít denně na stole. Řešením tohoto požadavku jsou
umělé pěstírny umístěné co nejblíže místům spotřeby. Největší evropský
projekt takovéto umělé pěstírny byl odborné veřejnosti představen na
začátku března 2020. 
16.3.2020 Kolik nových
provozů a potenciálních zdrojů znečištění ovzduší je možné ještě
povolit, aby nebyly překročeny imisní limity? Kolik aut ještě snese
ovzduší center velkých měst, aby se v nich obyvatelé nedusili? Jak
optimalizovat dopravní systém města a kde začít budovat novou
průmyslovou zónu? Kde postavit dětské hřiště či sportoviště, aby děti
nebo sportovci dýchali co možná nejčistší vzduch? Jak objektivně
informovat obyvatele města o stavu ovzduší? Aby se dalo se vší
zodpovědností odpovědět na tyto otázky, je nutné průběžně znát stav
ovzduší v dané lokalitě. To vše vede k jedinému možnému řešení, a tím
je permanentní monitorování stavu znečištění ovzduší. 
12.3.2020 1. základní
škola v Hořovicích je, alespoň pokud jde o energetické hospodářství,
poměrně typickou českou školou. Její budova je stará řádově desítky let
– patří tedy mezi ty novější a v rámci možností upravené zvenčí i
zevnitř, ale ne již zcela moderní. Škola sestává z několika pavilónů
vytápěných z lokální kotelny. Jednotlivé rozlehlé budovy byly osazeny
množstvím klasických teplovodních radiátorů s ruční regulací. Jak je
tomu u škol obvyklé, jednotlivé třídy a kabinety mívají odlišný časový
rozvrh. V neposlední řadě je škola plná zvídavých žáků, které by snadno
ovladatelné prvky energetického hospodářství ve třídách mohly svádět k
neodborným zásahům. Jako nejvhodnější řešení pro zlepšení vytápění se
proto ukázala bezdrátová zónová regulace. 
11.3.2020 Zatímco
skupina ČEZ jedná se světovými dodavateli
již
vyvinutých malých modulárních reaktorů, její
dceřiná
(či „vnukovská“) společnost – Centrum výzkumu Řež, dceřiná společnost
ÚJV Řež ze skupiny ČEZ – pracuje na vývoji své vlastní koncepce
takovéhoto reaktoru, označené jako Energy Well, tedy v překladu
„energetická studna“. Na konci ledna 2020 získal jeho projektový tým
patent od Úřadu průmyslového vlastnictví a zahájil přípravu nejaderné
experimentální jednotky reaktoru. 
4.3.2020 Krakov je
jedním z polských měst široce se angažujících v oblasti inovativní
městské dopravy (viz například naše reportáž
o krakovských elektrobusech). Na konci ledna
2020 zažila krakovská tramvajová doprava provozovaná městským dopravcem
MPK pozoruhodnou událost: Vůbec poprvé v Polsku zde byl během noci
testován automatický provoz tramvaje bez řidiče. 
2.3.2020 Finsko
a jeho hlavní město Helsinky
jsou
v mnoha ohledech příkladem šetrného přístupu k přírodě a praktického
uplatňování konceptu smart city. Nicméně centrální zásobování teplem ve
finských městech stále používá jako významný zdroj energie fosilní
paliva. To nebude mít dlouhé trvání, s ohledem na plánovaný útlum
uhelných zdrojů v energetice. Jako možná alternativa se uvažuje o
využití malých jaderných reaktorů. Finské technické výzkumné centrum
VTT proto zahájilo v únoru 2020 projekt vývoje malého reaktoru určeného
primárně pro centrální zásobování teplem. 
28.2.2020 Před
časem téměř zrušená a díky okolním obcím a
inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice
– Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a
údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD
Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první
železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních
údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří
pravidelně kontrolují technický stav tratě. 
24.2.2020 Spolu
s Polskem
a
Estonskem je
Česko další zemí bývalého východního bloku, která se aktivně angažuje v
mezinárodní spolupráci na využití malých jaderných reaktorů. Důkazem je
memorandum o porozumění mezi společnostmi GE Hitachi Nuclear Energy
(GEH) a ČEZ podepsané na začátku února 2020. Jeho prostřednictvím se
obě strany dohodly na zkoumání ekonomické a technické proveditelnosti
potenciální výstavby reaktoru BWRX-300 v České republice. 
14.2.2020
Jak byli naši čtenáři již dříve informováni, v listopadu 2019 objednala
dopravní skupina Transdev rekordních 157
kloubových elektrobusů Volvo pro přepravu
cestujících v göteborgské aglomeraci. V lednu 2020 byly zveřejněny
další podrobnosti tohoto rozsáhlého projektu elektrifikace městské
dopravy, v němž hrají důležitou roli také nabíjecí stanice od skupiny
ABB.
7.2.2020 Zní to
dramaticky,
ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k předčasným úmrtím.
Není tudíž divu, že ve městech je hluk z dopravy ekologickým problémem
číslo dva, hned za emisemi. Jeho řešením se vážně a systematicky zabývá
také skupina Volvo se svojí dlouholetou historií výroby autobusů, která
je dnes úspěšným dodavatelem elektrických bateriových a hybridních
autobusů pro zdravý městský provoz. 
6.2.2020 Vedle
„stavebnicových“ elektrobusů
Businova je Aptis od Alstomu dalším netradičně
řešeným elektrobusem „made in France“, který náš portál již představil
našim čtenářům. Na samém konci ledna 2020 zaznamenal tento elektrobus
významný milník: První z objednané dvanáctikusové série byl dodán
dopravci Compagnie des Transports Strasbourgeois (CTS) v 275tisícovém
francouzském Štrasburku.

30.1.2020
Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou elektroenergetickou
síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby.
Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné
energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje energie
nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart
grid. Jejich častým a nanejvýš potřebným
využitím je propojení kritické infrastruktury města (bezpečnostní a
záchranné složky, zdravotnická zařízení apod.) v mikrosíti s nezávislým
a zaručeně spolehlivým zdrojem energie pro případ výpadku veřejné
energetické sítě. 
28.1.2020
Auxerre je jedno z francouzských měst, které se zajímají o využití
palivočlánkových autobusů. Na rozdíl například od Pau však vsadilo na
méně známou francouzskou značku Businova od domácího výrobce Safra s
velmi netradičním designem. Podle smlouvy podepsané s výrobcem v lednu
2020 bude tamnímu dopravci dodáno pět jeho palivočlánkových autobusů. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 |
51 | 52 | 53 |
54 | 55
| 56 | 57 | 58
| 59
|