Přečtěte si: Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu




Pozvánky na akce


Stalo se








Berlín: první hlavní město na světě s indukčně dobíjenými elektrobusy

2.4.2015 V březnu 2015, tedy právě rok po zahájení pravidelného provozu elektrobusů s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu, začala instalace první dobíjecí stanice tohoto systému v německém hlavním městě Berlíně. Ten se tak stane vůbec prvním hlavním městem na světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy.

Systém Bombardier PRIMOVE používá indukční dobíjení s přenášeným výkonem 200 kW. Na rozdíl od systému IPT Charge s přenášeným výkonem 60 kW, úspěšně používaného např. na midibusech v Turíně již od roku 2003 (podrobnosti viz studie E-mobilita v MHD), tak může dobíjet i elektrobusy standardních délek 12 m a 18 m.

Čtyři 12m elektrobusy Solaris Urbino 12 electric budou nasazeny na 6,1 km dlouhé lince MHD č. 208. Pro jejich provoz budou využívány celkem tři indukční dobíjecí stanice: K první, právě instalované, přibyde v dubnu 2015 druhá na opačném konci linky a třetí v garáži.

Dodávka a zprovoznění celého systému jsou plánovány na květen 2015 tak, aby pro proběhnutí všech potřebných schvalovacích procedur mohl od léta 2015 začít provoz s cestujícími. Předpokládá se, že tento provoz uspoří ročně 260 tun CO2.  

Projekt indukčně dobíjených elektrobusů v Berlíně je součástí programu „International Showcase Programme for E-mobility Berlin Brandenburg“, spolufinancovaného z rozpočtu Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury (BMVI). Partnery projektu jsou dopravce  Berliner Verkehrsbetriebe (BVG), Technická univerzita Berlín (TU) a dodavatel nabíjecí technologie Bombardier Transportation.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Bombardier

Další informace zde

Přečtěte si také:

Aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

31.3.2015 Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in hybridních autobusů a parciálních trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR. 


Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podněty

Prezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.

24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 


V rámci SDP ČR vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu

25.9.2014 SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 


Elektrobus Solaris s indukčním dobíjením v pravidelném provozu s cestujícími

8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12 electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m elektrobusu s cestujícími  


Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů

20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy  a trolejbusy.


Indukčně dobíjené elektrobusy v Milton Keynes

17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě: Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9. 1. 2014. 


Dynamické dobíjení elektrobusů v Jižní Koreji

18.10.2013 Dva měsíce provozu má za sebou systém elektrobusů s indukčním dobíjením během jízdy v jihokorejském městě Gumi, zahájený 6. srpna 2013. Tento systém je označován zkratkou OLEV (on-line electric vehicles). Prozatím jde o dvě zkušební vozidla a v případě příznivých výsledků po vyhodnocení na konci tohoto roku by jejich park měl do roku 2015 vzrůst na celkem 12. Systém dynamického indukčního dobíjení elektrobusů vyvinul Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST). Jde o jeden z prvních systémů tohoto druhu na světě 


Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích

12.9.2013 Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. 


Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. 


Bezdrátové dobíjení e-busů na trase

21.2.2013 Jako další krok k rozvoji e-mobility v městské hromadné dopravě bude německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV) v rámci výzkumného projektu „PRIMOVE Mannheim“ zkoušet bezdrátové dobíjení elektrobusů v běžném provozu s cestujícími. 


Naše tipy

















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services