Přečtěte si: Pozvánka: „Obyčejné“ problémy měst a jejich „smart“ řešení: konference Smart city v praxi V



 

Pozvánky na akce


Stalo se










  
 

http://www.smartcityvpraxi.cz/                 Smart city v praxi

                  Projekty smart city


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Město Blatná – elektroskútr ve službách zákona a pořádku

20.2.2020 Jihočeská Blatná je jedním ze slibně se rozvíjejících českých smart cities. Zároveň je městem, kde se k „smart“ konceptu přistupuje selským rozumem, s nohama pevně na zemi. Přesto – nebo možná právě proto – se zde rozvíjí městská elektromobilita, a to způsobem stejně užitečným, jako zajímavým. Vedle víceúčelové elektrické multikáry komunálních služeb zde slouží městské policii elektroskútr, který při svém provozu využívá všechny přednosti jednostopého vozidla s elektrickým pohonem.


„Velký třesk“ elektrobusů v Evropě pokračuje: trojnásobný nárůst počtu registrovaných vozidel v roce 2019

18.2.2020 Spřátelená nizozemská konzultační firma Chatrou CME Solutions vypracovala v únoru 2019 pozoruhodnou analýzu dosavadního vývoje autobusů s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku. O její závěry, publikované rovněž v některých zahraničních odborných médiích, se s námi podělili. Ty nejzajímavější zde předkládáme čtenářům našeho portálu, podle možností doplněné o alespoň orientační srovnání se situací v ČR.


Tramvaje v Bordeaux: 130 tramvají, 35 km tratí bez troleje se spodním odběrem APS

17.2.2020 Čtvrtmiliónové francouzské město Bordeaux má – vedle své vinařské pověsti, bohaté historie a velkého obchodního významu – také jednu zajímavost v oblasti městské dopravy: Od roku 2003 se zde u tramvají používá systém spodního odběru Alstom APS, esteticky šetrný k historickým částem města. V únoru 2020 se počet bordeauxských tramvají zaokrouhlil na rovných 130.


Volvo a ABB elektrifikují veřejnou dopravu v göteborgské aglomeraci

14.2.2020 Jak byli naši čtenáři již dříve informováni, v listopadu 2019 objednala dopravní skupina Transdev rekordních 157 kloubových elektrobusů Volvo pro přepravu cestujících v göteborgské aglomeraci. V lednu 2020 byly zveřejněny další podrobnosti tohoto rozsáhlého projektu elektrifikace městské dopravy, v němž hrají důležitou roli také nabíjecí stanice od skupiny ABB.


Palivočlánkové vlaky Alstom Coradia iLint dostanou trakční baterie Akasol 

12.2.2020 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Jejich průkopníkem v sériové výrobě je typ Coradia iLint od společnosti Alstom, jichž objednaly německé regiony pro svoji veřejnou dopravu již celkem více než čtyřicet. V lednu 2020 byl k jejich dodávce učiněn důležitý technický krok: Výrobce vlaků Alstom podepsal smlouvu na dodávku trakčních baterií pro tyto vlaky s německým dodavatelem bateriových systémů Akasol.


Méně emisí, méně hluku, méně dřiny: další dotace na „čistá“ vozidla z NP ŽP pro veřejný sektor 

11.2.2020 Ekonomická úspora, snížení škodlivých emisí a hluku z dopravy. To jsou hlavní, zdaleka ne však jediné, přínosy vozidel na alternativní pohon. Ministerstvo životního prostředí proto již počtvrté nabídne prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR celkem 100 mil. Kč na pořízení vozidel s nízkými nebo nulovými emisemi ve veřejném sektoru. Spolu s nimi přispěje i na dobíjecí stanice pro elektromobily.


Zájem o obnovitelné zdroje na budovách prozatím táhnou bohaté domácnosti – výzva pro městské budovy ve smart cities?

10.2.2020 Začátkem února 2020 informovala společnost ČEZ širokou veřejnost o svých výsledcích v oblasti obnovitelných zdrojů energie instalovaných v budovách. Dobrá zpráva je, že existují takovéto systémy, které jsou nejen ekologické, ale také ekonomické. Další dobrá zpráva je, že je o tyto systémy zájem. Z pohledu rozvoje chytrých měst v Česku je o něco méně dobrou zprávou, že tahounem trhu jsou dnes především bohaté domácnosti v Praze a okolí. Lze to nicméně brát i jako výzvu pro města a městské služby, jejichž energetika budov je důležitou oblastí smart city.


Problém jménem hluk z dopravy a řešení jménem elektrický autobus 

7.2.2020 Zní to dramaticky, ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k předčasným úmrtím. Není tudíž divu, že ve městech je hluk z dopravy ekologickým problémem číslo dva, hned za emisemi. Jeho řešením se vážně a systematicky zabývá také skupina Volvo se svojí dlouholetou historií výroby autobusů, která je dnes úspěšným dodavatelem elektrických bateriových a hybridních autobusů pro zdravý městský provoz.


Alstom Aptis: netradiční elektrobus vyjel do štrasburských ulic

6.2.2020 Vedle „stavebnicových“ elektrobusů Businova je Aptis od Alstomu dalším netradičně řešeným elektrobusem „made in France“, který náš portál již představil našim čtenářům. Na samém konci ledna 2020 zaznamenal tento elektrobus významný milník: První z objednané dvanáctikusové série byl dodán dopravci Compagnie des Transports Strasbourgeois (CTS) v 275tisícovém francouzském Štrasburku.


Mikrosítě s palivovými články úspěšně fungují na různých místech USA

30.1.2020 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou elektroenergetickou síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby. Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje energie nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart grid. Jejich častým a nanejvýš potřebným využitím je propojení kritické infrastruktury města (bezpečnostní a záchranné složky, zdravotnická zařízení apod.) v mikrosíti s nezávislým a zaručeně spolehlivým zdrojem energie pro případ výpadku veřejné energetické sítě.


Businova: pět nevšedních elektrických autobusů „made in France“ v palivočlánkové verzi bude provozováno v Auxerre

28.1.2020 Auxerre je jedno z francouzských měst, které se zajímají o využití palivočlánkových autobusů. Na rozdíl například od Pau však vsadilo na méně známou francouzskou značku Businova od domácího výrobce Safra s velmi netradičním designem. Podle smlouvy podepsané s výrobcem v lednu 2020 bude tamnímu dopravci dodáno pět jeho palivočlánkových autobusů.


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Veřejné osvětlení – poučení z českých měst

24.1.2020 Při své práci navštěvujeme různá města a všímáme si moderních technologií, která tato města využívají. Přitom často objevíme působivá, ale ne vždy šťastná řešení veřejného osvětlení. Rozhodli jsme se proto o naše zkušenosti podělit s Vámi čtenáři na několika příkladech českých měst. Smyslem této reportáže není někoho hanět nebo chválit, nýbrž ukázat, v čem je problém a v čem je vtip.


Vliv barev světla na rostliny: příležitost pro umělé pěstírny i otazníky nad zjednodušeným pohledem na „bio“ osvětlení

22.1.2020 Je známo, že různé barvy světla mají bezprostřední vliv na vývoj rostlin. Tento fakt se úspěšně využívá pro umělé pěstování rostlin a je v této souvislosti výzvou pro dodavatele příslušných světelných zdrojů. Zároveň se však objevuje i při poněkud zjednodušeném a tendenčním pohledu na barevné odstíny ve veřejném osvětlení. Produktová informace společnosti OSRAM v lednu 2020 ohledně nových svítidel pro umělé pěstírny dala podnět naší redakci k následujícímu zamyšlení na toto téma.


Pozvánka: „Obyčejné“ problémy měst a jejich „smart“ řešení: konference Smart city v praxi na veletrhu AMPER už popáté

21.1.2020 Charakteristickým jevem v současném vývoji inovativních technologií je prolínání odvětví, jimž tyto technologie slouží. Prolínají se tak navzájem různé průmyslové obory a odnedávna také průmyslové trhy a veřejné služby. To, co moderním technologiím otevírá dveře do sféry veřejných služeb, je koncept smart city – strategické řízení měst, obcí a regionů, jimž moderní technologie pomáhají být příjemným místem k životu, a následně hospodářsky prosperovat. Srdečně Vás zveme na již pátý ročník konference „Smart city v praxi“, která se koná 17.března 2020 od 9:00 hodin na Výstavišti Brno jako doprovodný program veletrhu AMPER 2020 a kterou organizuje konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services.


Palivočlánkové energetické jednotky FuelCell Energy využívající bioplyn: přes 20 MW po celém světě

17.1.2020 Na konci roku 2019 vstoupila do plně komerčního provozu 2,8megawattová kogenerační jednotka v americkém městě Tulare, instalovaná v místní čističce odpadních vod a využívající jako vstupní médium bioplyn. Pro jejího dodavatele, americkou společnost FuelCell Energy, je to příležitost k ohlédnutí za padesátiletým vývojem v oblasti stacionárních palivočlánkových technologií včetně možností využívání bioplynu jako ekologického, avšak poněkud problematického média, při jejich provozu.


Úsporné vytápění, svícení, energetický management: Smart region Vrchlabí pokračuje projektem EPC v pěti městských objektech

16.1.2020 Smart region Vrchlabí funguje již deset let a představuje první český „smart“ koncept.  V jeho realizaci pokračuje od ledna 2020 vrchlabská radnice projektem městské energetiky, který přinese snížení nákladů na energie v pěti objektech o téměř 19 %. Investice do modernizace v hodnotě 16,6 mil korun s DPH bude splácena po dobu 12 let z budoucích úspor tepla, elektřiny, plynu a vody.


Elektrické autobusy: problém jménem netrakční spotřeba a jeho možné řešení

14.1.2020 Spotřeba elektrické energie u jakéhokoli elektrického vozidla zahrnuje jednak trakční spotřebu – tedy energii pro vlastní pohon, a jednak netrakční spotřebu – tedy energii pro všechna ostatní zařízení vozidla. Zejména u bateriových elektrobusů může právě netrakční spotřeba představovat problém, protože významně ovlivňuje dojezd vozidla na jedno nabití baterií.


Iarnród Éireann integruje informační systémy plánování cesty a provozu železnice

10.1.2020 Tajemně znějící název v nadpise je oficiálním jménem irských státních železnic (v gaelštině). A přestože Irsko se svými necelými dvěma tisíci km tratí nepatří právě k železničním velmocem, 48 miliónů cestujících ročně v dálkové, regionální a městské železniční dopravě není zanedbatelných. Na konci roku 2019 učinily irské železnice unikátní krok v oblasti inovací: Pod jedním systémem zkombinovaly aplikace informačních systémů pro cestující a pro dopravce, a vytvořily tak robustní nástroj pro podporu efektivní kolejové dopravy.


„Čisté autobusy poháněné odpadky“: palivočlánkové autobusy ve Wuppertalu

9.1.2020 Průmyslové město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v německém Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo k dalším evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní městský dopravce Wuppertaler Stadtwerke  (WSW) získal první ze série deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj vozový park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku elektrolýzou, pro niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v městské spalovně.


Projekty kogenerace pro nemocnice v Havlíčkově Brodě a Pelhřimově zahájeny 

7.1.2020 Nemocnice v Havlíčkově Brodě a v Pelhřimově s více než 300, resp. 500 lůžky patří mezi přední zdravotnická zařízení v kraji Vysočina. Kromě špičkového vybavení a kvalitní péče se starají i o svůj efektivní provoz. K němu brzy přispějí projekty kogenerace, zahájené na začátku roku 2020. Celou investici ve výši 60 mil. Kč hradí dodavatel, kterým je ČEZ Energo, společná dcera ČEZ ESCO a známého třebíčského výrobce kogeneračních jednotek TEDOM.


Palivočlánkový BRT v Pau zahájil provoz

6.1.2020 Prosinec 2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových autobusů: V Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve francouzských Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé autobusové dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě provozované palivočlánkovými autobusy. 


Chytrá mobilita v Brně: rekonstruované křižovatky řídí dopravu a sbírají dopravní data

2.1.2020 Jedním z rozvíjejících se českých smart cities je Brno. Koncem prosince 2019 o sobě dalo vědět důležitým počinem v oblasti inteligentní městské mobility: Byla dokončena rekonstrukce světelného signalizačního zařízení na křižovatce Úvoz – Tvrdého. Kromě toho, že je křižovatka vybavena kamerovým dohledem a preferencí vozidel MHD, sbírá také dopravní data, která přenáší do Centrálního technického dispečinku. Dodavatelem řešení je společnost AŽD Praha. 


Vítězná česká města budou testovat internet 5G

23.12.2019 Bílina, Jeseník, Karlovy Vary, Plzeň a Ústí nad Labem. V těchto městech budou přednostně testovat 5G technologie a jejich aplikace. Právě tyto municipality totiž zvítězily v prosinci 2019 v soutěži, kterou uspořádalo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR). V praxi to znamená, že lidé během příštích dvou let dostanou od města, kde žijí, vybrané služby postavené na chytrých sítích 5. generace. Díky nim se v daném území například zvýší bezpečnost či bude dostupnější kultura. 


Göteborg má další projekt „života po životě“ baterií z elektrobusů Volvo

20.12.2019 Trakční baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na cca 70 – 80 % nebo méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně nepraktickým. Mohou však stále dobře posloužit jako stacionární zásobníky energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji pro vyrovnávání rozdílů ve výrobě a spotřebě. Průkopníkem tohoto využití je výrobce elektrobusů Volvo, o jehož projektu ve švédském Göteborgu se lze dočíst v naší brožuře Příběhy chytrých pomocníků. V prosinci 2019 byl v Göteborgu zahájen další podobný projekt a opět s účastí Volvo.


MAN sází na noční nabíjení a centrální pohon: 17 elektrobusů pro Hamburk

18.12.2019 Dalším z tradičních výrobců autobusů, kteří vstupují na evropský trh elektrobusů, je německý MAN. V polovině prosince 2019 si Hambursko-holštýnský dopravní podnik (Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH, VHH) od společnosti MAN Truck & Bus objednal 17 elektrobusů typu Lion's City E ve standardní 12m verzi. Co do nabízené koncepce elektrobusu jde přitom tento výrobce v Evropě tak trochu „proti proudu“.


Případné problémy palivočlánkových autobusů nesouvisí s palivovými články: úspěšné zakončení evropského projektu High V.LO-City

17.12.2019 Koncem listopadu 2019 byl na konferenci v nizozemském Groningenu slavnostně uzavřen projekt palivočlánkových autobusů High V.LO-City, předchůdce a souběh současných projektů JIVE a JIVE 2. Projekt přinesl řadu zajímavých zkušeností a posunul vývoj evropských palivočlánkových autobusů o další důležitý krok dál.


BYD a Yutong: čínští výrobci postupují na evropském trhu elektrobusů, mají i prvenství na meziměstských linkách

13.12.2019 Zatímco Česko je, pokud jde o bateriové elektrobusy, stále považováno převážně za „SOR-land“ nebo „Škoda-land“ (viz postřehy z naší nedávné konference Elektrické autobusy pro město VIII), v Západní Evropě je situace jiná. I sem se nezadržitelně tlačí čínští dodavatelé – především BYD a také Yutong. Potvrzují to mimo jiné zprávy o připravovaných projektech elektrobusů v Nizozemí a Norsku na začátku prosince 2019.


EPC funguje v Česku už 25 let

11.12.2019 V listopadu 2019 uplynulo 25 let od zahájení prvního energeticky úsporného projektu řešeného metodou energetických služeb se zárukou úspor – EPC. Celkem bylo realizováno více než 250 projektů za 3,6 mld. korun, které zákazníkům ušetřily energii v hodnotě 4,1 mld. korun. Projekty uspořily celkově 820 000 tun ekvivalentu emisí CO2, což se rovná zhruba tomu, co vypustí za rok jedna větší uhelná elektrárna.


Proměnlivé dveře pro nástupištní stěny řeší různé vlaky metra na stejné lince

9.12.2019 Nástupištní stěny představují investičně náročný, ale zaručeně spolehlivý způsob, jak nejen zabránit pádu osoby do kolejiště metra, ale také, jak zabránit zastavení provozu při pádu věci. Zatímco tomu prvnímu lze zamezit i například technologiemi na bázi senzorů, tomu druhému zabrání jen skutečná fyzická zábrana v podobě pevné stěny s dveřmi. Jak ale instalovat nástupištní stěnu tam, kde jezdí, nebo do budoucna mohou jezdit, různé vlaky? Řešení předvedla začátkem prosince 2019 singapurská firma ST Engineering na veletrhu AusRAIL Plus v australském Sydney.


Těžké nákladní elektromobily Volvo pro městské služby se chystají na evropský trh

6.12.2019 Zatímco lehké nákladní a užitkové elektromobily v kategorii celkové hmotnosti do 3,5 t se stále více zabydlují na evropském i českém trhu, města a městské služby volají také po těžkých nákladních automobilech nad tímto limitem s plně elektrickým, a tedy tichým a bezemisním pohonem. Dobrou zprávou je, že i tato poptávka bude brzy vyslyšena. V listopadu 2019 byl oficiálně zahájen prodej těžkého nákladního elektromobilu značky Volvo.


Obnovitelné zdroje energie v městských službách – příklad Prostějova

5.12.2019 Využívání obnovitelných zdrojů energie je důležitou součástí inteligentní energetiky v rámci konceptu smart city. Občas se přitom zapomíná, že možnosti měst a obcí jsou v tomto směru omezené. Není to jen kvůli financím – město může rozhodovat pouze o svém majetku, ne o majetku svých obyvatel. Využívání obnovitelných zdrojů v zařízení městských služeb může nicméně být zajímavým projektem prospěšným přírodě i městské kase. Jeden takový představilo město Prostějov v listopadu 2019.


Nové stavby už jen energeticky úsporné

4.12.2019 Už od roku 2016 postupně nabíhá legislativou stanovená povinnost na výstavbu budov s téměř nulovou spotřebou energie. Od ledna 2020 se bude nově týkat i nejmenších rodinných domů. Stejně tak se týká i budov veřejných služeb ve správě měst a obcí. O podrobnostech informovalo v listopadu 2019 Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.


Geofencing: cesta k „chytřejším“, tišším, čistším a bezpečnějším městským centrům

2.12.2019 Geofencing (doslova „zeměpisné oplocení“) znamená vytvoření digitální geografické zóny, v níž mohou být vozidla propojená pomocí moderních technologií na dálku kontrolována a řízena. Toto řešení, pro nějž jsou již vyvinuté technologie, může významnou měrou přispět k řízení mobility v městských centrech, a následně přispět k jejich celkovému zklidnění a bezpečnosti. Svoji podporu geofencingu prezentoval v listopadu 2019 švédský dopravní úřad Swedish Transport Administration v rámci čtyřletého projektu zahájeného v tomto roce.


Stovka českých elektrobusů a další perspektivy v klimatické nouzi s omezenými financemi: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VIII“

28.11.2019 Dne 27. listopadu 2019 se v Praze konal osmý běh konference „Elektrické autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu. Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců, municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu Czechbus, tentokrát v nových prostorách výstaviště PVA EXPO v Praze-Letňanech.  Tato mezinárodní konference se konala pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a Dopravného podniku mesta Košice.


Zkušební autonomní provoz elektrobusu Volvo v depu: další krok k zefektivnění elektrických autobusů

26.11.2019 Řidič, který nejede, nevydělává. Tato jednoduchá ekonomická logika vede mimo jiné k nasazení moderních technologií v dopravě, včetně autonomního provozu vozidel. Několik desetiletí se již uplatňuje u vlaků metra bez řidiče,  začíná však pronikat i do autobusové dopravy. Významným milníkem byla demonstrační ukázka autonomního pojíždění elektrobusu Volvo dopravní společnosti Keolis v jejích garážích nedaleko švédského Göteborgu v listopadu 2019.


Žádné bledé tváře v práci: CRI 90 se stává standardem pro kancelářské osvětlení Signify

25.11.2019 Velká část dospělé populace tráví, obzvláště v zimním období, většinu svého pracovního dne při umělém osvětlení. Zde se setkávají a spolupracují s ostatními lidmi, s nimiž komunikují nejen hlasem, ale také vizuálně, řečí těla. Na dobrý pocit z této komunikace, a následně na celkovou pohodu i pracovní výkonnost, má velký vliv index podání barev u použitého osvětlení. Toho si je mimo jiné vědom světový výrobce osvětlovací techniky Signify (dříve Philips Lighting), který od listopadu 2019 zvyšuje standard indexu podání barev u portfolia svých kancelářských svítidel pro evropský trh z hodnoty 80 na 90.


LiFi také do autobusů

21.11.2019 Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a světelných zdrojů. V současné době se rozvíjí především v rámci zajištění dostatečného a bezpečného pokrytí datovou sítí v budovách. Od listopadu 2019 se dává LiFi doslova do pohybu: V rámci pilotního projektu leadra v LiFi společnosti Signify, která již uplatňuje tuto technologii pod obchodní značkou Trulifi, a italského konstruktéra a výrobce interiérových svítidel pro dopravní prostředky Ellamp Spa bude instalován také do autobusů.


Elektrobusy na linkách BB v Praze: 2 milióny cestujících v „alternativním“ obchodním modelu

20.11.2019 Dva elektrobusy už přes tři roky nepřetržitě zajišťují pravidelnou kyvadlovou dopravu mezi pražským BB Centrem a stanicí metra C Budějovická na bezplatných linkách BB 1 a BB 2. Za tu dobu mají k listopadu 2019 na svém kontě 150 000 ujetých kilometrů a 2 miliony přepravených cestujících.


Moderní technologie pro „chytré“ křižovatky v Ústí nad Labem

18.11.2019 „Chytré“ světelné řízení křižovatek se stále více stává realitou i v českých městech. Příkladem je hromadný projekt modernizace těchto zařízení v Ústí nad Labem, s nímž byla odborná veřejnost seznámena začátkem listopadu 2019. Projekt modernizace pokrývá celkem čtrnáct lokalit – křižovatek a přechodů pro chodce – v severočeské metropoli.


Kogenerace v Příboře prospívá občanům i místnímu průmyslu

13.11.2019 Společnost ČEZ Energo, člen skupiny ČEZ ESCO, vybudovala v Příboře na Novojičínsku novou kogenerační jednotku. Místním obyvatelům i firmám to přinese dlouhodobou stabilizaci cen tepla. O podrobnostech tohoto projektu byla odborná veřejnost informována v říjnu 2019.


Největší jednorázová objednávka elektrobusů: 157 kloubových 7900 Volvo Electric Articulated

11.11.2019 Kloubový 18/19m elektrobus se stává sériovým tržním produktem. Tento jednoznačný signál vyslal trh elektrických autobusů začátkem listopadu 2019, když společnost Volvo Buses dostala od dopravce Transdev objednávku na 157 svých kloubových elektrobusů. Jde přitom o dosud největší jednorázovou objednávku elektrobusů v Evropě vůbec, a to – možná trochu překvapivě – právě v této kategorii.


Nové vnitřní osvětlení pardubického krajského úřadu šetří peníze i zdraví zaměstnanců

7.11.2019 Ergonomické programovatelné vnitřní osvětlené budov veřejných služeb, k nimž patří také budovy městské, krajské a státní administrativy, má zpravidla hned dvojí významné přínosy: Protože je přátelské lidskému organismu, šetří zdraví lidí, kteří zde pobývají. Díky moderním technologiím také spoří energii, a tím i veřejný rozpočet. Nejinak je tomu v případě Krajského úřadu Pardubice, který je od konce října 2019 vybaven novým moderním vnitřním osvětlením.


Superkapacitory a jejich použití jako vyrovnávacího zdroje napětí v lokální energetické síti průmyslu i jinde

5.11.2019 Na začátku listopadu 2019 bylo v mladoboleslavské automobilce ŠKODA AUTO uvedeno do provozu unikátní energetické zařízení: superkapacitorový stabilizátor energetické sítě, zde prezentovaný pod obchodním názvem UGS – Ultracapacitor Grid Stabilizer. Jak název napovídá, jeho smyslem je stabilizovat energetickou síť výroby, tedy vyřešit problém výroby s poklesy a krátkodobými výpadky v zásobování elektřinou. V oboru průmyslové automatizace jde o řešení zcela nové, nicméně superkapacitory se pro podobný účel již nějaký čas uplatňují například v sítích trakčního vedení drážní dopravy.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28


Naše tipy


















Copyright © 2012 – 2020 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis