Přečtěte si: Zpráva z konference „Elektrické autobusy pre mesto“: slovenská premiéra v Nitře představila aktuální problematiku elektrických autobusů v kontextu smart city

 


Pozvánky na akce


Stalo se








  
  

   
 

Vodíkové technologie

Palivočlánkové vlaky jako cesta k bezemisním britským železnicím do roku 2040

7.6.2018 Britská vláda si vytkla ambiciózní cíl, pokud jde o vliv železnice na životní prostředí: Do roku 2040 by měla být stažena z provozu všechna vozidla poháněná pouze dieselovým motorem. Tato vozidla nicméně dnes tvoří zhruba třetinu vozového parku pro osobní vlaky a elektrifikováno je méně než 50 % britské železniční sítě. Jako jedna z cest k dosažení uvedeného cíle se za těchto okolností ukazuje nasazení vozidel na palivočlánkový pohon. Prvním krokem by měl být společný projekt průmyslové společnosti Alstom a britské společnosti pro leasing železničních vozidel Eversholt Rail, o němž byla odborná veřejnost informována v květnu 2018. 


Pivo skrze vodík: Anheuser-Busch nakoupí 800 palivočlánkových tahačů Nikola One

24.5.2018 Provozování elektrických nákladních automobilů se až dosud rozvíjí především v městské logistice, viz například evropský projekt FREVUE. S rozvojem palivočlánkové elektromobility však přichází významnou měrou ke slovu i elektrifikace kamionů na dlouhé vzdálenosti. Od slov k činům se v tomto směru rozhodl přejít americký pivovarnický koncern Anheuser-Busch, který si vytkl jako strategický cíl provozovat do roku 2025 veškerý svůj park dálkových nákladních vozů na obnovitelné zdroje energie. Jako jeden z konkrétních kroků uzavřel v květnu 2018 smlouvu na dodávku 800 palivočlánkových tahačů Nikola One. 


Palivočlánková kogenerace z bioplynu pro město Tulare: energetická společnost přebírá projekt od dodavatele

25.4.2018 Tulare je šedesátitisícové město v západní Kalifornii, mezi jehož strategické priority patří také udržitelný rozvoj včetně ekologicky šetrné energetiky. Jedním z konkrétních projektů, jimiž se tato strategie realizuje, je i provoz palivočlánkové kogenerační jednotky od dodavatele FuelCell Energy v tamní čističce odpadních vod. Na začátku dubna 2018 překročil tento projekt důležitý milník 


Londýnská metropolitní policie jezdí na vodík

29.3.2018 Po záchranné službě ve skotském Aberdeenu  má ve Velké Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. 


Projekt JIVE: 40 palivočlánkových autobusů Van Hool pro Kolín n. R. a Wuppertal

8.3.2018 Evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE přechází od slov k činům. Svědčí o tom smlouva na dodávku 40 palivočlánkových autobusů od belgického výrobce Van Hool pro dvě německá města, 30 autobusů pro Kolín nad Rýnem a 10 autobusů pro Wuppertal, na základě dodavatelské smlouvy uzavřené na konci února 2018. 


6,5 tisíce palivočlánkových automobilů prodáno ve světě od roku 2013

2.3.2018 Komercializace palivočlánkových automobilů se datuje od roku 2013. Jak začátkem února 2018 uvedla zpráva „Global Market for Hydrogen Fuel Cell Vehicles, 2018“ od americké výzkumné a konzultační společnosti Information Trends, od tohoto roku bylo do konce roku 2017 ve světě prodáno celkem 6 475 palivočlánkových automobilů a jejich trh stále roste. 


Projekty JIVE a JIVE 2: tři stovky palivočlánkových autobusů pro Evropu

13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů. 


Německo podporuje palivočlánkovou mikrokogeneraci, podpora se rozšiřuje z domácností na podniky a municipality

29.1.2018 Palivočlánkovou mikrokogenerací (označovanou též anglickou zkratkou micro-CHP) rozumíme využití palivočlánkových jednotek pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (kogeneraci) v malém měřítku domácností a menších budov. Rozvoj této technologie má velkou podporu v sousedním Německu, kde je tímto směrem zaměřený program KfW 433. Jak byla v lednu 2018 informována odborná veřejnost, v červenci 2017 využívalo tato zařízení na 1 100 německých domácností a od jejich uživatelů zaznívají pochvalné ohlasy. 


Stacionární palivočlánková jednotka umí efektivně a bezpečně využívat i bioplyn

19.1.2018 Anaerobní vyhnívací plyn (ADG) je jedním z bioplynů, které vznikají jako odpadní produkt v čističkách odpadních vod, při chovu hospodářských zvířat nebo zpracováním potravinářského odpadu. Jako takový je řazen mezi důležité obnovitelné zdroje, resp. nosiče energie. Na rozdíl od zemního plynu je však mnohem méně bohatý na metan, který je vlastním zdrojem energie, a zároveň plný kontaminantů. Přesto si s tímto problematickým nosičem energie dokáže poradit i takové zařízení, jako palivočlánková energetická jednotka. 


Veřejná vodíková plnicí stanice na letišti Orly usnadní provoz pařížských palivočlánkových taxi

12.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži získal v prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí stanici na francouzském letišti.


Jak se daří palivočlánkovým autobusům v USA: zajímavosti ze souhrnné zprávy NREL z listopadu 2017

2.1.2018 V listopadu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z ledna 2017. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy. 


FuelCell energy a Toyota: palivový článek vyrobí z bioplynu elektřinu a vodík pro palivočlánková vozidla

19.12.2017 Palivový článek vyrobí vodík pro palivový článek – věta, na první pohled možná znějící jako tisková chyba, je ve skutečnosti stručným shrnutím připravovaného společného projektu amerického výrobce palivových článků FuelCell Energy a japonské automobilky Toyota. Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena na konci listopadu 2017. 


Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?

18.12.2017 Odborný časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování, představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě správců firemních vozových parků. Plné znění článku je k dispozici zde.  


ABB a Ballard zahájily spolupráci na palivočlánkových systémech pro námořní lodě

12.12.2017 Jména ABB a Ballard jsou čtenářům našeho portálu již dobře známá. Světový švédsko-švýcarský elektrotechnický koncern se angažuje mj. v oblasti elektromobility včetně elektrických pohonů pro lodě (viz např. úspěšný pohon Azipod), zatímco kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard představuje světovou špičku ve svém oboru a známý je především jako dodavatel zdrojů energie pro palivočlánková vozidla. Nyní zahájili tito dva výrobci spolupráci na možném využití palivočlánkových technologií na velkých námořních výletních lodích. 


Palivočlánkový zdroj zajistí ekologickou a nezávislou dodávku elektrické energie pro americkou ponorkovou základnu v Grotonu

27.11.2017 Málokteré odvětví je tak citlivé na spolehlivost dodávky elektrické energie, jako obrana. Pokud je zároveň snaha, aby takováto dodávka byla nejen spolehlivá, ale také ekologická, může volba padnout na stacionární palivočlánkový zdroj. Tak je tomu i v případě ponorkové základny amerického námořnictva v Grotonu ve státě Connecticut, která v polovině října 2017 zahájila na základě smlouvy o dlouhodobém odběru elektrické energie s organizací Connecticut Municipal Electric Energy Cooperative (CMEEC) projekt na dodávku elektřiny vyrobené v palivočlánkových zdrojích. 


V japonském městě Namie-cho vznikne demonstrační projekt vodíkové ekonomiky

11.9.2017 Namie-cho je zhruba dvacetitisícové město v japonské prefektuře Fukushima. Ve spolupráci japonských průmyslových a energetických společností Toshiba Corporation, Tohoku Electric Power Co., Inc. a Iwatani Corporation by se do roku 2020 mělo proměnit v testovací základnu pro tzv. vodíkovou ekonomiku, tedy využívání vodíku jako bezemisního nosiče energie pro stacionární i mobilní využití.


Metanolová palivočlánková vyhlídková loď brázdí vody Baldeneysee

8.9.2017 Jezero Baldeney (Baldeneysee) je umělé jezero na řece Ruhr, nacházející se na jihu města Essen v Porúří, v německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Na konci srpna 2017 zde byla slavnostně zahájena doprava elektrickou vyhlídkovou lodí MS innogy, provozované lodní společností Weisse Flotte Baldeney-GmbH. Elektřinu pro její pohon dodává metanolový palivový článek od dánské společnosti SerEnergy 


Americký řetězec Walmart ve spolupráci s výrobcem Plug Power rozšiřuje park palivočlánkových manipulačních vozíků

23.8.2017 Americký obchodní řetězec Walmart je jedním z největších uživatelů palivočlánkových manipulačních vozíků v USA i ve světě. Svědčí o tom i partnerství se společností Plug Power Inc, specializovanou na palivočlánkovou manipulační techniku a její infrastrukturu z července 2017. V rámci tohoto partnerství vybaví během příštích tří let Plug Power svými vodíkovými plnicími stanicemi a mobilní technikou třicet nových areálů tohoto řetězce v Severní Americe. 


ÚJV Řež vyvinul vodíkovou baterii pro armádu a záchranné složky

19.7.2017 ÚJV Řež vstupuje na trh s vodíkovými bateriemi. Ve spolupráci s VŠCHT vyvinula Power-box 180W, přenosný zdroj energie s vodíkovým palivovým článkem. Bezemisní, tiché zařízení napojené na externí zásobník vodíku je určeno k napájení spotřebičů v místech, kde elektrická síť zkolabovala, nebo tam, kde žádná není. Uplatnění by mohl Power-box nalézt především v armádě a ve složkách integrovaného záchranného systému.


Palivočlánkové nákladní automobily sníží emise při zásobování logistických center

30.5.2017 Elektrifikace těžké silniční nákladní dopravy je, vedle elektrifikace městské logistiky, dalším z témat k rozvoji nízkoemisní či bezemisní dopravy. Aktuální je zvláště v blízkosti měst a městských aglomerací, jejichž předměstí jsou tradičně obležena množstvím skladových areálů a logistických center. Zatímco evropský průmysl, například společnost Siemens, zkouší napájení elektromotorů vozidla dvojitým sběračem z trakčního vedení, v USA se připravuje vývoj a zkušební provoz elektrického palivočlánkového nákladního vozidla. 


Pět palivočlánkových autobusů a vodíková plnicí stanice jako integrovaný projekt pro SunLine Transit Agency

11.5.2017 Kalifornský dopravce SunLine Transit Agency je jedním z průkopníků palivočlánkových autobusů v USA – viz příklady v naší studii „E-mobilita v MHD“. Jak bylo oznámeno v dubnu 2017, jeho současný park čtyř palivočlánkových autobusů typu American Fuel Cell Bus se nyní rozšíří o pět dalších autobusů typu XHE40 Xcelsior® od kanadského výrobce New Flyer. 


Palivočlánkový zdroj doplní veřejnou energetickou síť v New Yorku

11.4.2017 Long Island, součást amerického státu a metropole New York, je ostrov s osmi milióny obyvatel těsně u amerického pobřeží. O jeho zásobování elektrickou energií se stará společnost PSEG Long Island. Od dubna 2017 dostává na základě smlouvy o nákupu elektřiny místní distribuční síť ve správě této energetiky zajímavou ekologickou posilu v podobě palivočlánkového energetického zdroje  SureSource 1500™ od společnosti FuelCell Energy. 


Tsunashima Sustainable Smart Town: další „chytré městečko“ na předměstí Jokohamy v přípravě

3.4.2017 Před více než dvěma lety jsme na našem portále psali o unikátním japonském projektu Fujisawa Sustainable Smart Town, malém a zcela novém smart city v Japonsku, projektovaném od začátku inženýrsky a udržitelně. V současné době je v přípravě druhý podobný projekt, Tsunashima Sustainable Smart Town (Tsunashima  SST). Zahájení jeho provozu se očekává v roce 2018 


Palivočlánkové vlaky v Německu blíže pravidelnému provozu, testovány budou ve Velimi

23.3.2017 Již od roku 2018 by měly být nasazeny do pravidelného provozu s cestujícími na německé trati Bremerhaven – Cuxhaven/Buxtehude, provozované regionálním dopravcem Verkehrsbetriebe Elbe-Weser, palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. Půjde o vůbec první využití palivových článků pro pohon vlaků na klasické „těžké“ železnici. První testy těchto prototypových jednotek byly úspěšně ukončeny v březnu 2017 na zkušební trati v závodě Alstomu v německém Salzgitteru, kde byly vyrobeny. 


Aberdeenští zdravotníci jezdí na vodík

21.3.2017 Skotské město Aberdeen provozuje park deseti palivočlánkových autobusů, nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru 2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát. 


Souhrnná zpráva NREL o palivočlánkových autobusech v USA: 21 autobusů, disponibilita až 100 %

27.1.2017 V lednu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z prosince 2015. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za rok 2016. 


První palivočlánkový patrový autobus představen v Londýně

3.1.2017 Na mezinárodní konferenci o bezemisních autobusech International Zero Emission Bus Conference na konci listopadu 2016 v Londýně byl poprvé oficiálně představen patrový elektrický autobus využívající jako jeden ze zdrojů energie palivový článek. I když jde zatím o prototyp, je to důležitý signál: Palivočlánkové pohony dobývají trh ve stále dalších druzích a modelech autobusů. 


Závěrečná zpráva projektu CHIC: palivočlánkové autobusy směřují ke komercializaci

23.12.2016 Evropský projekt palivočlánkových autobusů CHIC (Clean Hydrogen in European Cities) průběžně sledujeme na našem portále i ve studii E-mobilita v MHD. Tento projekt probíhal v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány zkušenosti z provozu více než 50 palivočlánkových autobusů v osmi městech a regionech Evropy a Kanady. Na konci listopadu 2016 byla zveřejněna jeho závěrečná souhrnná zpráva. Z ní jsou dále uvedeny některé zajímavé informace, podle potřeby doplněné o další poznatky našeho portálu z palivočlánkové elektromobility. 


Trolejbus s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu: překombinovaný experiment nebo chytré netradiční řešení?

16.12.2016 Jak již bylo na našem portále dříve avizováno, lotyšské hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. Na konci listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto trolejbusy. 

Palivočlánková kogenerační jednotka pro Pfizer v provozu

14.11.2016 Palivočlánkové kogenerační jednotky megawattové řady jako bezemisní zdroj elektřiny a tepla pro organizace a municipality jsou na postupu ke své plné komercializaci. Kromě bezemisního provozu je jejich předností i jejich rychlé vybudování. Důkazem je palivočlánková kogenerační jednotka instalovaná ve výzkumném a vývojovém areálu globální farmaceutické společnosti Pfizer v Grotonu v americkém státě Connecticut. Na začátku listopadu 2016 byla tato kogenerační jednotka úspěšně uvedena do provozu. 


Riga dostane trolejbusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu

10.11.2016 O parciálních trolejbusech, tedy o trolejbusech s bateriovým prodlužovačem dojezdu, se v současné době velmi hovoří a jejich provoz bude významným tématem i na připravované konferenci Elektrické autobusy pro město V. Jako bezemisní zdroj energie k nezávislému dojezdu trolejbusů však lze použít i vodíkový palivový článek, podobně jako u palivočlánkových autobusů. První takovéto dopravní prostředky budou sloužit v Rize, hlavním městě Lotyšska. 


Pojedou německé železnice od roku 2017 opět na páru?

8.11.2016 Nadpis tohoto článku tak trochu žertuje. Nicméně má reálný základ: Plánovaný provoz palivočlánkových vlaků v Německu získal v listopadu 2016 velmi konkrétní obrysy: Jak byla informována odborná veřejnost, od prosince 2017 budou na trati Buxtehude–Bremervörde–Bremerhaven–Cuxhaven provozovány palivočlánkové vlaky Alstom iLint.


3,7MW palivočlánková elektrárna pro Connecticut: malá plocha, 60% účinnost

21.9.2016 Stacionární palivočlánkové zdroje se rozvíjejí v podobě mikrokogenerace i v megawattovém měřítku. Americký výrobce FuelCell Energy, jeden z nejvýznamnějších dodavatelů na tomto trhu, oznámil v září 2016 vývoj a vybudování takovéto palivočlánkové elektrárny ve městě Danbury v americkém státě Connecticut. 


Městský palivočlánkový park v Soulu: Jižní Korea rozvíjí palivočlánkovou energetiku

8.6.2016 Kromě palivočlánkového parku Gyeonggi Green Energy, prozatím největšího na světě, se v Jižní Koreji rozvíjí palivočlánková energetika v megawattovém rozsahu i v dalších energetických zařízeních. Těch je nyní v zemi více než dvacet a jejich celkový výkon přesahuje 150 MW. Jak byla v květnu 2016 informována odborná veřejnost, nejnovějším z nich bude 20MW palivočlánkový park v hlavním městě Soulu 


HAWL: francouzský projekt palivočlánkové manipulační techniky

14.10.2016 Palivočlánkové manipulační vozíky jsou jedním z důležitých segmentů palivočlánkové mobility. Zatímco v USA přesáhl (podle informací European Hydrogen and Fuel Cell Association) počet nasazených nebo plánovaných palivočlánkových vozíků 8 tisíc, v Evropě jsou to stále spíše desítky až stovky. Vedle evropského projektu HyLIFT Europe spolufinancovanému z prostředků Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) probíhá také francouzský projekt HAWL. V září 2016 se evropský park palivočlánkové manipulační techniky díky tomuto projektu rozšířil o dalších 36 vysokozdvižných vozíků. 


Od jednání k dodavatelským smlouvám: Čína jako perspektivní trh palivočlánkových vozidel

30.9.2016 Čína představuje v současné době velký a rostoucí trh kromě jiného i pro elektrické autobusy. Prozatím segment těchto dopravních prostředků jasně ovládá domácí BYD se svým bateriovým elektrobusem. Nyní se však tento trh otevírá také elektrickým autobusům s palivočlánkovými zdroji energie. První vlaštovkou se stala v září 2016 dodavatelská smlouva mezi čínským výrobcem elektrických pohonů Shenzhen UpPower Technology Co., Ltd. a kanadským dodavatelem palivočlánkových technologií Ballard na dodávku deseti 30kW palivočlánkových jednotek  FCveloCity®-MD.


Čisté autobusy do chytrého města

20.9.2016 Časopis Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu. 


Obchodní řetězec Carrefour dostane palivočlánkové vysokozdvižné vozíky

6.9.2016 Mezi „praotce“ palivočlánkové mobility (nepočítáme-li mezi „mobilitu“ kosmická zařízení) se řadí palivočlánkové elektrické manipulační vozíky. Palivový článek zde nahrazuje baterie a je z řady důvodů výhodnější. Zatímco v USA se dnes pohybují počty těchto vozíků v tisících, Evropa je o jeden řád níže. Novou posilu bude představovat 150 vysokozdvižných vozíků, které si přestavbou z bateriového pohonu hodlá pořídit francouzský obchodní řetězec Carrefour, jak bylo avizováno na konci srpna 2016. 


Projekt ZEBA: další zajímavé zkušenosti s palivočlánkovými autobusy v Kalifornii

18.8.2016 V červenci 2016 publikovaly americké agentury National Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration (FTA) souhrnnou zprávu o současném stavu a provozu palivočlánkových autobusů v rámci projektu ZEBA (Zero Emission Bay Area). V tomto článku uvádíme některé zajímavé poznatky a závěry z pohledu možného využití těchto amerických zkušeností v evropské a české praxi. 


A battery bus – definitely not “one-size-fits-all”

10.8.2016 Britský odborný časopis Eurotransport, zaměřený na hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 4. 8. 2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice elektrobusů a jejich různých technických koncepcí, předností a úskalí. 


FCH JU zveřejnil zprávu o strategii pořizování palivočlánkových autobusů

9.8.2016 V červenci 2016 byla Společným podnikem pro palivové články a vodík (FCH JU) zveřejněna zpráva „Strategies for joint procurement of fuel cell buses“, tedy Strategie pro společné pořizování palivočlánkových autobusů. Zprávu zpracovala skupina konzultantů vedená britskou firmou Element Energy. Jejím cílem je usnadnit nasazení 300 – 400 nových palivočlánkových autobusů, které je v Evropě plánováno do roku 2020 (viz též náš dubnový článek o projektu CHIC). 


 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8


Naše tipy




















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis