Přečtěte si: Zpráva z konference „Smart city v praxi ELO SYS 2019“: Slovensko rozvíjí koncept smart city, zájem municipalit i průmyslu



 

Pozvánky na akce


Stalo se






  
  

  
 

Automatizace dopravy

Metro v Sydney: první metro v Austrálii je plně automatické, používá CBTC

20.6.2019 Automatický provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech kontinentech, jak konstatuje i nedávná zpráva UITP. Ke konci května 2019 „dobyla“ tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s cestujícími byla uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v Sydney, která je vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka byla vybudována s plně automatickým provozem používajícím technologii CBTC, tedy automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší flexibilitu při řízení provozu. 


EasyMile předvedl autonomní elektrický minibus s dalšími úpravami pro plně bezobslužný provoz bez průvodce 

14.6.2019 I inovativní technologie se nepřestávají neustále vyvíjet. Nejde jen o technické zdokonalování, ale také o lepší přizpůsobení reálnému provozu v běžné každodenní praxi. Důkazem toho je i autonomní elektrický minibus EasyMile EZ10. V červnu 2019 jeho výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ modernizovanou verzi tohoto pozoruhodného vozidla, vhodnou pro provoz zcela bez obsluhy – tedy nejen bez řidiče, ale i bez průvodce, který prozatím ve zkušebních provozech tento minibus zpravidla doprovází.


Barcelonské metro poprvé na světě zkouší vertikální nástupištní stěny

7.6.2019 Jak konstatuje i nedávná zpráva UITP, preferovaným způsobem zabezpečení nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny. Ačkoli jsou totiž nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější na integraci s ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou výhodu: zabrání nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i jiné technologie), ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo věci do kolejiště. Až dosud jsou prakticky jedinou používanou technologií klasické průhledné nástupištní stěny s horizontálním otevíráním o různé výšce. Do budoucna se to ale možná změní: Barcelonský dopravní podnik TMB seznámil na začátku června 2019 odbornou veřejnost s výsledky testovacího provozu nástupištních stěn s vertikálním posunem – tzv. vertikální nástupištní stěny (Vertical platform screen doors – VPSD). 


Zpráva UITP: 64 plně automatizovaných linek metra o délce 1026 km ve 42 městech světa, převažuje CBTC

5.6.2019 Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019 dokument „World Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu o automatizaci metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz metra s provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při rozvoji městských rychlodrah. Technologie CBTC jsou přitom převažující, byť ne jedinou, alternativou této automatizace. 


Projekt Moby: systém sdílených poloautomatických elektrovozítek pro vozíčkáře se připravuje v Itálii

29.1.2019 Vozíčkáři mají v mnoha ohledech nelehký život. Obzvlášť komplikované je pro ně dopravit se dál, než jim stačí jejich vlastní síly v rukou, a do míst, kde není k dispozici spolehlivá a bezbariérová hromadná doprava. Vozíčkář pak musí mít k dispozici speciálně upravený automobil. I v tom lepším případě, že ho má, je přemisťování „z podvozku na podvozek“ – tedy z invalidního vozíku do automobilu – dosti náročná procedura. S řešením přišla italská firma Italdesign, zaměřená na vývoj nových vozidel. Je jím systém sdílených elektrických vozítek od začátku konstruovaných pro podporu mobility vozíčkářů. Jak byla v lednu 2019 informována odborná veřejnost, tento systém je nyní v přípravě pod názvem Moby.


Strojové vidění může napomoci rozvoji autonomních vozidel

25.1.2019 Strojové vidění (nebo též „počítačové vidění“) představuje výrobní a průmyslové systémy, ve kterých je počítačově zpracovávána obrazová informace z kamery. Výsledek pak slouží jako vstupní informace pro automatizované rozhodování stroje nebo informačního systému. Typickým systémem strojového vidění je kamerová kontrola dokončeného výrobku na výrobní lince. Tato technologie však také může významně posunout vývoj ve zcela jiné oblasti – autonomních vozidlech. Nasvědčuje tomu spolupráce mezi americkou firmou PerceptIn, zabývající se technologií strojového vidění, a čínským výrobcem kolejových vozidel CRRC, o níž byla odborná veřejnost informována v polovině ledna 2019.


Grand Paris Express dostane 125 kilometrů CBTC

23.1.2019 Celkem 125 kilometrů linek metra automatizovaných technologií CBTC s celkem 50 stanicemi. To je předmětem největší dodávky automatizace metra pro projekt Grand Paris Express. Projekt, jehož uvádění do provozu se předpokládá postupně od roku 2024, zaznamenal významný milník v prosinci 2018, kdy projektová organizace Société du Grand Paris (SGP) podepsala smlouvu na uvedenou dodávku automatické řídicí a zabezpečovací technologie s konsorciem firem Siemens Mobility a Thales.


JR East začala s realizací svých plánů na zavedení bezobslužného provozu na celostátní železnici

22.1.2019 Východojaponská železniční společnost (JR East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, avizovala v srpnu 2018 své plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici. Tyto plány mají konkrétní podobu manažerské vize MOVE UP 2027. Již v prosinci téhož roku započala JR East s realizací této vize prvními testovacími jízdami. 


Automobily komunikují s dopravní signalizací a mezi sebou: v nizozemské provincii Severní Holand proběhl testovací provoz

30.10.2018 Významnou oblastí využití moderních informačních technologií v dopravě je automatizace provozu na křižovatkách, kdy jednotlivé automobily komunikují mezi sebou a s dopravní signalizací. Testování takovéhoto systému proběhlo ve dnech 3. až 7. září 2018 na silnici N205 v nizozemské provincii Severní Holand uprostřed běžného silničního provozu, kde bylo touto technologií vybaveno sedm automobilů. 


Glasgow Subway: vlaky pro nejmenší automatické metro se představily veřejnosti

27.9.2018 „Nejmenší“ metro na světě má skotské průmyslové město Glasgow. Od roku 2020 by i toto metro mělo být provozováno jako plně bezobslužné. Pomůže k tomu projekt veřejně soukromého partnerství mezi glasgowskou dopravní organizací Strathclyde Partnership for Transport (SPT) a konsorciem firem Ansaldo STS a Stadler z března 2016. Důležitým milníkem se stala dodávka prvního ze 17 vlaků pro toto metro od společnosti Stadler, který měli možnost vidět mj. návštěvníci berlínského veletrhu InnoTrans v září 2018.


Belgický autonomní minibus vozí turisty od parkoviště k jeskyním  

14.9.2018 V Belgii začal v září 2018 zajímavý testovací provoz autonomního elektrického minibusu. Dopravce Keolis vozí v Han-sur-Lesse turisty ve smíšeném provozu po půlkilometrové trase mezi parkovištěm a známými jeskyněmi Grottes de Han. Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského výrobce Navya. Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a 2,7 m vysoký. Celkem uveze 15 cestujících, z toho 11 sedících.


S cestujícími bez strojvedoucího i na hlavních tratích: Východojaponská železniční společnost má plány na bezobslužný provoz

24.8.2018 Provoz bez strojvedoucího je stále více doménou městských rychlodrah – linky automatického metra ve světě nedávno přesáhly celkovou délku 1000 km. Nezůstává však jen u nich. Východojaponská železniční společnost (JR East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, má plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici. Světovou odbornou veřejnost s nimi seznámila v srpnu 2018. 


První v Kanadě: autonomní elektrický minibus ve městě Candiac

16.8.2018 Autonomní elektrické minibusy představují výzvu pro vytváření „třetího druhu“ dopravy, vedle klasické dopravy hromadné a individuální. Vedle projektů v Evropě (viz například naše reportáž z bavorského Bad Birnbachu) i jinde ve světě nezůstává pozadu ani Kanada. Jako první v této zemi byl zkušební provoz autonomního elektrického minibusu zahájen 10. srpna 2018 v 21tisícovém městě Candiac na předměstí Montrealu. 


Amsterodamské metro: nová linka v provozu a do roka celá síť s CBTC Alstom Urbalis 400

6.8.2018 V červenci 2018 byla otevřena dlouho očekávaná severojižní linka amsterodamského metra, vybavená řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC typu Urbalis 400 od francouzské společnosti Alstom. Nezůstává však jen u ní. Na tuto moderní technologii budou do roku 2019 postupně převedeny všechny čtyři zbývající linky amsterodamského metra. 


Technologická univerzita v Göteborgu zkouší autonomní elektrický minibus

4.6.2018 Univerzitní areál je zpravidla zajímavým místem pro testování autonomních elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak jsou zde soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie přímo na domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek, jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu Autonobus tak v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v areálu Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu. 


Vozy singapurské rychlodráhy předem hlásí cestujícím svoji obsazenost

28.5.2018 Snad každý cestující v metru nebo osobním vlaku zná ten pocit napětí, když stojí v době přepravní špičky u hrany nástupiště a odhaduje, který z vozů asi bude nejméně plný. S inteligentním řešením těchto situací přišla v květnu 2018 společnost Bombardier Transportation a instalovala jej na automatizované singapurské rychlodráze Downtown Line jako součást systému pro monitorování vlaků. Cestujícím se zde v předstihu zobrazuje na nástupištních displejích obsazenost vozů následujícího vlaku.


Linky automatického metra na celém světě měří v součtu již přes 1000 km

2.5.2018 Automatické metro bez řidiče se stává stále větším fenoménem v rozvoji městských rychlodrah po celém světě. Jak byla v dubnu 2018 informována odborná veřejnost prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP), zaznamenal tento druh dopravy v březnu 2018 důležitý milník: Délka všech automatizovaných linek metra na světě překročila „magickou“ hodnotu 1000 km. Od roku 2015 tak vzrostla jejich délka prakticky o třetinu. 


CBTC od Ansaldo STS bude instalováno v pařížském metru

20.4.2018 Italský výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je známý především jako dodavatel u celených systémů lehkého stavebnicového bezobslužného metra, které mělo svoji premiéru v Kodani a funguje na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na trhu uplatňuje i jeho technologie CBTC, například ve Stockholmském metru. CBTC od Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra. Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu podepsána začátkem dubna 2018. 


Další švýcarský autonomní elektrický minibus začal jezdit ve městě Neuhausen am Rheinfall

11.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže viz případová studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března 2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici s Německem. 


Doporučení UITP pro budování plně automatizovaných linek metra: nejen technika, ale také management dopravce

20.2.2018 Plně automatický provoz městských rychlodrah, s nímž se do budoucna uvažuje i pro novou linku pražského metra D, má řadu zákonitostí odlišných od tradiční koncepce této kolejové dopravy. Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a její organizační jednotka UITP Observatory of Automated Metros identifikovala technické a organizační aspekty těchto odlišností a publikovala je v únoru 2018. 


Projekt HEAT: autonomní minibusy budou v Hamburku jezdit až padesátikilometrovou rychlostí

7.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší reportáži, nezůstane u Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě jeho následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim roku 2018. 


Projekt Autonobus: autonomní elektrické minibusy testují také v Austrálii

2.2.2018 Melbourne je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící na samém jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících denně do práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily. Výsledkem jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické. Jako řešení tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední míli“ autonomní elektrické minibusy. 


Kodaňská S-Bane: PPP pomůže rozvoji automatizované městské dráhy

17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů, mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC. 


Peking uvedl do provozu „plně čínské“ bezobslužné metro s CBTC

5.1.2018 Mezi provozovatele plně bezobslužného metra se od konce roku 2017 zařadilo také čínské hlavní město Peking. Nově zprovozněná linka Yanfang je první bezobslužnou linkou pekingského metra a zároveň prvním projektem, u něhož dodavatelé veškerých technologií pocházejí z Číny. 


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu

3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |8 |9 | 10


Naše tipy


















Copyright © 2012 – 2019 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis