28.11.2019 Dne
27. listopadu 2019 se v Praze konal osmý běh konference „Elektrické
autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus, tentokrát v nových prostorách výstaviště PVA EXPO v
Praze-Letňanech. Tato mezinárodní konference se konala pod
záštitou
Sdružení dopravních podniků ČR a Dopravného podniku mesta Košice. 
26.11.2019 Řidič,
který
nejede, nevydělává. Tato jednoduchá ekonomická logika vede mimo jiné k
nasazení moderních technologií v dopravě, včetně autonomního provozu
vozidel. Několik desetiletí se již uplatňuje u vlaků metra bez
řidiče, začíná však pronikat i do autobusové dopravy.
Významným
milníkem byla demonstrační ukázka autonomního pojíždění elektrobusu
Volvo dopravní společnosti Keolis v jejích garážích nedaleko švédského
Göteborgu v listopadu 2019. 
20.11.2019 Dva
elektrobusy už přes tři roky nepřetržitě zajišťují pravidelnou
kyvadlovou dopravu mezi pražským BB Centrem a stanicí metra C
Budějovická na bezplatných linkách BB 1 a BB 2. Za tu dobu mají k
listopadu 2019 na svém kontě 150 000 ujetých kilometrů a 2 miliony
přepravených cestujících. 
14.11.2019 Palivočlánkové
(tedy především vodíkové) technologie se
stále více uplatňují, nebo chystají uplatňovat, jako bezemisní nebo
nízkoemisní pohony v rozmanitých oblastech osobní, nákladní i
technologické dopravy, kde bateriová elektrická vozidla narážejí na
omezenou kapacitu baterií. Jak byla koncem října 2019 informována
odborná veřejnost, v roce 2020 by měl být tento pohon poprvé otestován
také v těžebním průmyslu, konkrétně na ultratěžkém nákladním vozidle v
povrchovém dole na platinovou rudu společnosti Anglo American. 
11.11.2019 Kloubový
18/19m elektrobus se stává sériovým tržním produktem. Tento jednoznačný
signál vyslal trh elektrických autobusů začátkem listopadu 2019, když
společnost Volvo Buses dostala od dopravce Transdev objednávku na 157
svých kloubových elektrobusů. Jde přitom o dosud největší jednorázovou
objednávku elektrobusů v Evropě vůbec, a to – možná trochu překvapivě –
právě v této kategorii. 
5.11.2019 Na
začátku listopadu 2019 bylo v mladoboleslavské automobilce ŠKODA AUTO
uvedeno do provozu unikátní energetické zařízení: superkapacitorový
stabilizátor energetické sítě, zde prezentovaný pod obchodním názvem
UGS – Ultracapacitor Grid Stabilizer. Jak název
napovídá, jeho smyslem je stabilizovat energetickou síť výroby, tedy
vyřešit problém výroby s poklesy a krátkodobými výpadky v zásobování
elektřinou. V oboru průmyslové automatizace jde o řešení zcela nové,
nicméně superkapacitory se pro podobný účel již nějaký čas uplatňují
například v sítích trakčního vedení drážní dopravy. 
29.10.2019 Palivočlánkové
pohony zvolna dobývají také říční
nákladní dopravu, kde tradiční pohony znečišťují ovzduší i vodu. Po
projektu palivočlánkového remorkéru pro
francouzskou řeku Rhônu byla odborná veřejnost v
říjnu 2019 seznámena s dalším podobným
projektem, tentokrát pro vnitrozemské vodní cesty v Německu. 
22.10.2019 S autonomním
elektrickým minibusem fungujícím ve zkušebním provozu v bavorských
lázních Bad Birnbach se již seznámili čtenáři naší
reportáže. V říjnu 2019 nastal dlouho očekávaný
milník, který završil hlavní cíl celého tohoto projektu v režii
Německých státních drah (DB): Autonomní elektrické minibusy nyní vozí
cestující, kteří do lázní přijedou vlakem, od poněkud vzdáleného
nádraží přímo do centra lázní.
21.10.2019 S testováním
kloubových 18,7m elektrobusů Volvo již byli čtenáři našeho portálu
seznámeni. Jeho sériová verze byla Pod obchodním označením „Volvo 7900
Electric Articulated“ představena v říjnu 2019 na mezinárodním veletrhu
Busworld v Bruselu.
2.10.2019 Španělská,
téměř šestisettisícová
Malaga je jedním z úspěšně se rozvíjejících evropských smart cities,
kladoucích důraz na inovativní řešení v energetice a elektromobilitě. V
rámci tamního projektu PALOMA je zde od konce září 2019, poprvé na
světě, testován systém SRS
pro průběžné kontaktní spodní dobíjení elektrobusů od francouzské
průmyslové společnosti Alstom. 
23.9.2019 Zní to
dramaticky, ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k předčasným
úmrtím. Není proto divu, že v městech je hluk z dopravy ekologickým
problémem číslo dva, hned za emisemi. Tímto problémem a jeho řešením se
zabývá mimo jiné Hluková a vibrační laboratoř skupiny Volvo, mj.
úspěšného dodavatele elektrických bateriových a hybridních autobusů
(viz foto), která k němu začátkem září 2019 poskytla odborné veřejnosti
svůj komentář. V tomto článku z něj vyjímáme některé zajímavé
skutečnosti.

20.9.2019 Sítě
nabíjecích stanic pro elektromobily se neobejdou bez podpory moderních
informačních technologií, které zajistí jejich spolehlivé a zároveň
efektivní fungování i potřebný uživatelský komfort pro řidiče
elektromobilů. Na to myslí i skupina ČEZ, která pro komplexní řízení
své sítě veřejných dobíjecích stanic a obsluhu zákazníků využije nový
řídicí systém od izraelské firmy Driivz. Odborná veřejnost o tom byla
informována v polovině září 2019.

18.9.2019 Palivočlánkové
(vodíkové) autobusy spojují výhody lokálně bezemisního provozu
bateriových elektrobusů s dojezdem na jedno naplnění nádrže vodíkem
srovnatelným s klasickým dieselovým autobusem. Proto se – navzdory
vyšší investici a potřebě vodíkové plnicí infrastruktury – i tento druh
bezemisních městských autobusů v Evropě zvolna, ale setrvale rozvíjí.
Důkazem je dodávka 20 palivočlánkových autobusů a vodíkové plnicí
stanice

17.9.2019 Nabíjecí
výkony u rychlého nabíjení elektromobilů postupně rostou, tak jak roste
potřeba zkrátit nabíjecí časy a zároveň se vyvíjí technologie baterií
umožňující vyšší nabíjecí výkony. Vliv rychlého nabíjení na rozvodnou
síť zároveň může kompenzovat akumulátor připojený k nabíjecí stanici.
Na tuto situaci reaguje pilotní projekt vysoce výkonné nabíjecí stanice
skupiny ČEZ s nabíjecím výkonem až 150 kW doplněné o systém akumulace
energie, o němž byla odborná veřejnost informována koncem srpna 2019.

3.9.2019 Společnost
Teco a.s. (tradiční partner konferencí
Smart city v praxi pořádáných provozovateli
tohoto portálu – pozn. red.) přichází v srpnu 2019 s komplexním
technickým řešením pro nabíjení elektromobilů. „Mozkem“ tohoto řešení
je unikátní řídicí systém Tecomat Foxtrot, s nímž se již mohli seznámit
uživatelé nejrůznějších aplikací doslova po celém světě.

27.8.2019 Diesel-hybridní
pohony jdou jednou z cest, jak významně (byť i ne zcela) ušetřit paliva
do dieselových autobusů, a s ním i uhlíkovou stopu z městské dopravy.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) proto intenzivně testuje
diesel-hybridní autobusy od zavedených výrobců. Po značkách Volvo
a Solaris
je od poloviny srpna 2019 v pořadí třetím testovaným typem
diesel-hybrid Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value.

22.8.2019 Superkapacitorové
elektrobusy izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors, hlavního
partnera připravované konference
Elektrické autobusy pro město VIII organizované
provozovateli tohoto portálu, nejsou české odborné veřejnosti neznámé,
kromě jiného i díky jejich úspěšnému provozu v
rakouském Grazu. Před dvěma měsíci, tedy v
červnu 2019, zahájil jeden tento elektrobus zkušební provoz na letištní
lince v dánském městě Aalborg. A jak dosavadní zkušenosti ukazují, k
plné spokojenosti všech zúčastněných.

9.8.2019 Sdílené
elektrokoloběžky se staly fenoménem řady světových měst (Prahu
nevyjímaje) názorně ukazujícím, co se stane, když se pod bohulibými
hesly nekontrolovaně otevře městský veřejný prostor dravému trhu. Pokud
jde o poučení z tohoto vývoje, jsou nejspíš nejdále města v USA – viz
příručka americké Národní ligy měst.
Problematický efekt
elektrokoloběžek na životní prostředí, zejména pak na klimatické změny,
po celou dobu jejich životního cyklu se pokusil vyčíslit tým vědců z
americké North Carolina State University. Výsledky byly publikovány v
srpnu 2019.

5.8.2019 Skotský
Aberdeen je městem, kde se již dlouho rozvíjí palivočlánková
elektromobilita. Od roku 2014 zde jezdí deset
palivočlánkových autobusů Van Hool a od února
2017 používají palivočlánková osobní auta také lékaři
a další veřejné služby. Park palivočlánkových
autobusů v Aberdeenu se nyní rozroste o dalších 15 vozidel, tentokrát v
charakteristickém patrovém provedení. Odborná veřejnost o tom byla
informována v červenci 2019.

31.7.2019 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) sleduje dále jako možnou variantu ekologizace
svého autobusového parku také možné nasazení diesel-hybridních
autobusů. Po úspěšném
zkušebním provozu kloubových hybridů Volvo byl
koncem července 2019 zahájen zkušební provoz diesel-hybridního autobusu
srtandardní délky 12 m od polského výrobce Solaris. Zajímavostí je, že
jako zásobník energie zde slouží nikoli baterie, nýbrž superkapacitory.

30.7.2019 Jedním
z evropských měst, které aktivně rozvíjejí autonomní elektrické
minibusy jako „třetí druh“ dopravy, vedle klasické veřejné a
individuální dopravy, je finská metropole Helsinky. Důkazem jsou dvě
městské linky vedené těmito „robotickými autobusy“, označené jako 26R a
90R, jimiž se návštěvníci Helsinek mohou svézt v létě 2019. 
24.7.2019 Společnost ABB je v
ČR v souvislosti s elektrobusy známá především jako dodavatel
kapacitního zásuvkového dobíjení (viz například projekt
v Trutnově) i
jako dodavatel a propagátor průběžného dobíjení pantografovou konzolí
evropského standardu OppCharge, spouštěnou z pylonu na ližiny ve střeše
elektrobusu (českým průkopníkem této technologie s
nabíjením od firmy
Heliox je Dopravní podnik Ostrava). ABB nyní
přichází s dalším
standardizovaným systémem rychlého průběžného dobíjení – čtyřpólovou
střešní konzolí, známou jako „systém
Schunk“ a používanou například v
polském Krakově. Pod obchodním názvem Panto Up
představila tento
produkt v červnu 2019. 
16.7.2019 Z hlavních
elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě místního a
regionálního významu, které se z ekonomického pohledu nevyplatí
elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní zde při
snaze o bezemisní provoz uvažovat o
palivočlánkových technologiích včetně nutné
vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní vlaky,
využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie. Takovými
jsou elektrické jednotky pro přepravu osob Flirt Akku, které
si u výrobce Stadler na začátku července 2019 objednal zadavatel
veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH. 
11.7.2019 Italský
Milán (Milano) patří k evropským městům s kvalitním systémem veřejné
dopravy, pokrývající celou aglomeraci a zahrnující autobusy, tramvaje,
trolejbusy i více než 100 km tratí metra (včetně bezobslužné linky M5).
Městský dopravce ATM nyní zahájil radikální změny ve svém autobusovém
parku, kde plánuje kompletní obnovu stávajících dieselových pohonů za
ekologické. Důležitým krokem je rámcová smlouva s polským výrobcem
Solaris Bus & Coach na dodávku 250 elektrobusů Solaris Urbino
12 electric, podepsaná začátkem července 2019. 
12.6.2019 Pro Solaris
Bus & Coach, jednoho z největších evropských výrobců
bateriových elektrobusů, není palivočlánkový elektrický pohon zcela
novinkou – v Hamburku slouží dva jeho prototypové 19m bateriové
elektrobusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.
V červnu 2019
tento výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné
dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ svůj 12m
palivočlánkový autobus určený pro sériovou výrobu a vzápětí zaznamenal
i první objednávku. 
10.6.2019
Na našich silnicích se (bohudíky) nesetkáme s
tahačem následovaným dvěma návěsy o celkové hrubé hmotnosti 64 tun.
Přesto je kanadský projekt AZETEC, o němž byla odborná veřejnost
informována v květnu 2019, poučný i pro české prostředí: Ukazuje totiž,
že technologie palivočlánkových elektrických vozidel, spojující
bezemisní provoz elektromobilů s dojezdem tradičních automobilů, se
mohou uplatnit i u velmi těžké silniční nákladní dopravy. 
6.6.2019 Vodní
doprava je jednou z oblastí, kde tradiční dopravní
prostředky významně škodí životnímu prostředí následkem hluku,
vypouštěných spalin z motorů a dalších nečistot. Je proto snaha i zde
postupně zavádět ekologické pohony. Protože bateriové elektrické lodě
obvykle narážejí na nedostatečný akční rádius (výjimkou mohou být
vyhlídkové lodě, jaké již léta
slouží například v Brně), přicházejí
stále více ke slovu palivočlánkové pohony. V květnu 2019 zaznamenala
významný milník palivočlánková říční plavba: 
4.6.2019 Konec května
2019 se stal významným milníkem pro veřejnou dopravu v Paříži: Městský
dopravce RATP podepsal tři rámcové smlouvy se třemi francouzskými
dodavateli Alstom, Heuliez Bus a Bolloré na dodávku až 800 elektrobusů
standardní délky 12 m. Prvních 150 z nich začne jezdit v Paříži do
konce roku 2022. 
31.5.2019 Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po
parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint
pro německou
spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu
vysoutěžena
dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého
dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi
Hessensko. 
28.5.2019 Od posledního
červnového týdne 2018 funguje na lince 16 ve švédském Göteborgu
zkušební provoz dvou prototypových 19m kloubových elektrobusů Volvo
7900 Electric. Elektrobusy provozuje dopravce Transdev pro
západošvédského zadavatele veřejné dopravy Västtrafik. V květnu 2019
byla odborná veřejnost poprvé seznámena s výsledky tohoto zkušebního
provozu. 
20.5.2019 Palivočlánkové
autobusy představují perspektivní směr v rozvoji
bezemisní městské dopravy v Evropských metropolích, byť dosud ne v
takové míře, jako čistě bateriové elektrobusy, jako ostatně dokládá i
studie FCH JU V
rámci projektu JIVE se v Londýně
chystá světová technologická premiéra v této oblasti: Od roku 2020 by
zde mělo jezdit 20 palivočlánkových „doubledeckerů“. Odborná veřejnost
o tom byla informována v květnu 2019 
14.5.2019 Zplodiny
z lodních dieselových motorů jsou nepříjemnou
součástí přepravy cestujících po vodě, ať už se jedná o vyhlídkové lodě
nebo o pravidelné lodní či trajektové linky. Proto je snaha zde využít
bezemisní elektrický pohon. S ohledem na požadované provozní parametry
se přitom jako řešení nabízí využití kombinace palivových článků s
trakčními bateriemi, podobně jako například u palivočlánkových autobusů
nebo nákladních automobilů. První konkrétní krok k takto poháněnému
trajektu určenému pro komerční provoz byl učiněn v dubnu 2019 
10.5.2019
Polsko se
svým převážně plochým terénem je zemí přímo předurčenou rozvoji
cyklistiky, služby sdílených bicyklů (bikesharing) nevyjímaje. Důkazem
je mimo jiné varšavský bikesharing
firmy Venturilo. Od března 2019 má
Polsko také největší – nebo jeden z největších – systémů sdílených
elektrokol (e-bikesharing) v Evropě. Nachází se v trojměstí, Gdańsk –
Gdynia – Sopot při pobřeží Baltu. 
30.4.2019 Trakční
baterie představují důležitou nákladovou položku při pořízení
elektrobusu a udržení jeho provozuschopnosti po celou dobu života
vozidla. Zároveň také znamenají velký zdroj nejistoty, s ohledem na
vývoj cen baterií a různý průběh jejich opotřebení, jak potvrzuje mj.
publikace „Dynamic charging of electric buses“ od Mikolaje
Bartlomieczyka. Tato nejistota může odrazovat dopravce od
nákupu a provozování elektrobusů. S možným řešením přišel v dubnu 2019
americký výrobce elektrobusů Proterra. Nabídne zákazníkům baterie do
elektrobusů na leasing po celou dobu životnosti vozidla. 
25.4.2019 Tříčlánkové
velkokapacitní městské autobusy jsou stále tak trochu raritou, přestože
má již své první zkušenosti i například pražský dopravní podnik, který
testoval 25metrový tříčlánkový
autobus Van Hool. I autobusy této kategorie je
snaha vybavit bezemisním elektrickým pohonem. Jako první na světě
představil takovýto autobus na začátku dubna 2019 čínský
výrobce BYD. 
17.4.2019 V pořadu
České televize Studio ČT24 v úterý 16. 4. 2019 vystoupil jako host,
odborník na koncept smart city a elektromobilitu, provozovatel našich
portálů Jakub Slavík. Tématem byla elektromobilita a její podpora v
Norsku a v ČR. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 |
33
| 34 | 35
| 36
| 37 | 38
| 39