Přečtěte si: Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“, omezují ho finance: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VI“




Pozvánky na akce


Stalo se










BiciMAD: Madrid zavádí bike-sharing elektrických kol

17.7.2014 V červenci 2014 byl široké odborné veřejnosti představen madridský systém bike sharingu (sdíleného užívání) elektrických bicyklů pod názvem BiciMAD. Systém zahrnuje 1560 elektrických bicyklů, pro něž je ve městě k dispozici 123 stání s celkem 3 126 bicyklových stojanů. Bicykly jsou k dispozici nepřetržitě po celý rok. Provozovatelem systému je společnost Bonopark.

Systém používá španělské elektrické bicykly Booster-Bike typu La Parisienne (viz foto). K pohonu bicyklu slouží stejnosměrný elektromotor o výkonu 200 – 250 W, který podle výrobce umožňuje jízdu rychlostí až 25 km/h (podle provozovatele 18 km/h). Lithium-polymerové baterie o napětí 24/36 V a kapacitě 10 Ah umožňují bicyklu dojezd 60 km (dle výrobce), resp. 70 km (podle provozovatele). Díky hliníkové konstrukci dosahuje hmotnost celého bicyklu 23 kg. Dobu nabíjení proudem 2 A ze zdroje 220 V/50 Hz AC udává výrobce v délce 6 hodin na 100 % kapacity a 4 hodiny na 80 % kapacity baterie.

Konstrukce bicyklu a nabíjecích stanic, včetně například baterií plně integrovaných do rámu bicyklu, je řešena tak, aby co nejvíce odradila případné zloděje nebo vandaly.

Roční předplatné v systému BiciMAD stojí 25 €, resp. 15 € pro držitele madridského integrované cestovní karty. Předplatitelé pak platí 30 centů za první půlhodinu a 60 centů za každou další půlhodinu. Příležitostní uživatelé zaplatí 2 € za první a 4 € za druhou hodinu. Při překročení dvou hodin platí předplatitelé i příležitostní uživatelé penále 4 €, naproti tomu jsou bonifikováni při převzetí bicyklu na přetíženém stanovišti nebo při jeho odevzdání na stanovišti s nedostatkem bicyklů.

Podobný systém, tentokrát s elektrickými skútry, funguje již od loňska také v jiné španělské metropoli, Barceloně.  

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © BiciMAD

Další informace o projektu zde 

Další informace o bicyklu zde

 Přečtěte si také:

Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city

27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. 


Elektrobus BYD v Ostravě

11.6.2014 O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your Dreams – postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se zkušebním provozem v Londýně. Dostupné informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu na pravidelné lince č. 38 


Motúčko: překvapivá novinka v elektromobilitě

23.5.2014 V posledních dvou letech do české slovní zásoby přibylo nové slovo – Motúčko. Na rozdíl od i-podů, i-padů, tabletů, smart-phonů či vyguglování je to slovo obojživelně české. Obojživelně proto, že slovo samo, i výrobek, který označuje, jsou ryze českého původu. Slovem Túčko se v severovýchodních Čechách označuje stavební a zahradní kolečko. Předpona Mo- znamená, jak jinak, motorizovat. A motorizované zahradní a stavební kolečko je myšlenkou, užitným vzorem i úspěšným výrobkem východočeské firmy  Isolit-Bravo. 


Britská vláda podpoří individuální elektromobilitu

13.5.2014 Na konci dubna 2014 vyhlásil britský místopředseda vlády Nick Clegg masivní podporu rozvoji individuální elektromobility v zemi prostřednictvím vládní finanční podpory v celkové výši 500 mil. liber (cca 17 mld. Kč). Tato podpora staví na čtyřech základních pilířích: 


Brněnské elektrolodě: 68 let netradiční elektromobility v ČR

18.4.2014 Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností zabývající se problematikou elektromobility. 


Výsledky průzkumu mezi uživateli elektromobilů v Německu

31.3.2014 Německý Institut pro dopravní výzkum při Německé centrále pro letectví a kosmonautiku (DLR) zveřejnil v březnu 2014 výsledky průzkumu mezi více než 3000 uživateli elektromobilů a plug-in hybridních automobilů, soukromými i firemními. Jeho cílem byl získat celkový pohled těchto uživatelů na elektromobilitu z hlediska jejich motivace a očekávání. 87 % z 3111 dotázaných vlastní elektromobil na baterie.  


Rotterdam významně rozšiřuje park elektrických taxi

27.3.2014 Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro „business“ zákazníky a BYD e6 


Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů

20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy.


Pods: automatická vozítka pro Milton Keynes

31.12.2013 Britské město Milton Keynes ohlásilo veřejnosti v polovině prosince 2013, že hodlá zavést pro dopravu cestujících v centru města plně automatickou technologii malých elektrických vozidel, označovaných anglickým výrazem „pod“ (lusk). Dvacet těchto podů by mělo být ve zkušebním provozu od roku 2015 a plný provoz stovky podů je plánován na rok 2017. Ačkoliv technologie pro pody nebyla zatím oficiálně vybrána, s největší pravděpodobností bude založena na konceptu EN-V společností General Motors a Segway (viz foto) 


Elektromobil v provozu na pražském letišti

4.12.2013 Společnost ABB oznámila spolupráci s Letištěm Václava Havla Praha, kterému zapůjčí zdarma nabíjecí stanici pro stejnosměrné nabíjení elektromobilů – ABB Terra 51 (standard CHAdeMO) s nabíjecím výkonem 50 kW. Na projektu se kromě ABB partnersky podílí také společnost Nissan, která rovněž zdarma zapůjčuje elektromobil Nissan Leaf 


Motit: elektroskútry v Barceloně k zapůjčení

5.8.2013 V červenci 2013 zahájila v Barceloně provoz síť sdílených elektroskútrů Motit. Po měsíční zkušební fázi s omezeným počtem uživatelů je v plném komerčním provozu a nabízí celkem 50 elektroskútrů jak obyvatelům, tak návštěvníkům Barcelony, s možností rezervace online. Jejich se počet předpokládá do příštího roku zvýšit až desetinásobně. 

 


Nabíjecí stanice Rittal pro elektromobily a elektrokola v Praze

11.5.2013 Před pěti lety, na veletrhu HMI 2008, představila německá společnost Rittal první funkční nabíjecí stanici pro elektromobily. Zatím se málo ví, že jednu nabíjecí stanici má Rittal zpřístupněnou široké veřejnosti také v areálu své české dceřiné společnosti ve Zdibech u Prahy. Stanice je vybavena dvěma zásuvkami – jednofázovou 16A a třífázovou 63A. Elektrokolo nebo elektromobil si zde můžete dobít zdarma. 



Naše tipy



















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services