Přečtěte si: Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city




Pozvánky na akce


Stalo se


 
 
         

Projekt FREVUE: TNT rozváží zásilky v Amsterodamu a Rotterdamu užitkovými elektromobily

16.7.2015 V rámci evropského projektu FREVUE nasadila koncem června 2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou službu v Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t užitkových vozů eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro Rotterdam. Tato vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž ročně uspoří 24 tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2 ekvivalentu.

Užitkový elektromobil eDucato vychází z tradičního užitkového vozu Fiat Ducato. Tento elektromobil má ve verzi používané TNT tři místa pro posádku a ložný prostor o objemu 13 m3, v němž uveze přes 820 kg nákladu. K pohonu slouží asynchronní vodou chlazený elektromotor o výkonu 140 kW, umožňující maximální rychlost 90 km/h. Lithium-iontové trakční baterie o kapacitě 62 kWh, pracující s napětím 311 V, dávají vozidlu dojezd na jedno nabití až 200 km.

Nabíjení trakčních baterií je možné provádět třemi způsoby: tzv. normální nabíjení 380 V AC/32 A po dobu 8 hodin, tzv. střední nabíjení 380 V AC/63 A po dobu 4 hodin a rychlonabíjení 650 V DC/120 A z 20 % na 80 % kapacity baterií s využitím standardu CHAdeMO po dobu 45 minut.

Projekt FREVUE (Freight Electric Vehicles in Urban Europe, neboli nákladní elektrická vozidla v městské Evropě) je o celkovém rozpočtu 14,2 mil. € je zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe v této oblasti. Projekt byl zahájen v roce 2013 a je spolufinancován 7. rámcovým programem výzkumu a vývoje EU. V jeho rámci je ve městech Amsterdam, Lisabon, Londýn, Madrid, Milán, Oslo, Rotterdam a Stockholm používáno v běžném provozu více než 120 nákladních elektromobilů. Projekt se zaměřuje na některé konkrétní technické a organizační aspekty elektrické nákladní dopravy, zahrnující zejména zkušenosti při rozvozu nejrůznějších druhů zboží a substrátů (od farmaceutického zboží a potravin přes stavebniny až po odpad), moderní logistické systémy a související ICT, různé typy nákladních elektromobilů od malých dodávek po 18t nákladní vozy, různé klimatické podmínky a různá politická prostředí a opatření státní administrativy v rámci Evropy.

Města Amsterodam i Rotterdam se prezentují jako inteligentní města – smart cities . Tomu odpovídá i jejich přístup k elektrifikované městské logistice. Například město Amsterodam vítá elektrifikaci rozvážkové služby TNT jako jeden z kroků k naplnění svého ekologického programu Sustainability Agenda Amsterdam. V jeho rámci by do roku 2020 veškerá spotřeba energie v městě měla poklesnout o 20 procent a výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů vzrůst rovněž o 20 %. Pro její podporu poskytuje město rozvážkovým elektromobilům TNT některá privilegia, například výjimky ze zákazů parkování nebo přístup do uzavřených oblastí mimo úředně povolené doby nakládky a vykládky zboží.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © FREVUE

Další informace zde

 Přečtěte si také:

GreenWay se rozvíjí v Evropě

7.4.2015 Od roku 2012 funguje na Slovensku projekt pronájmu elektrických užitkových automobilů GreenWay, provozovaný firmou GreenWay Operator a.s. Jak byla v březnu 2015 informována odborná veřejnost, služby GreenWay se nyní rozhodla využít i firma Schachinger, jedna z největších logistických společností v Rakousku, která se tak stala prvním rakouským zákazníkem GreenWay. 


Pilotní projekt inteligentních parkovacích systémů podpoří koncept smart city

16.3.2015 Podle nejnovějších studií nadnárodní skupiny APCOA, specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích, dnes ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To má za následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední řadě i nadbytečné emise z provozu automobilů.


Cargohopper: úspěšný provoz elektrických nákladních automobilů v Amsterodamu

26.2.2015 O připravovaném provozu čtyř elektrických nákladních automobilů typu Cargohopper jsme naše čtenáře informovali zhruba před rokem, v lednu 2014. Jejich provoz byl v Amsterodamu zahájen v březnu 2014. Od té doby, tedy během cca 11 měsíců, najela tato vozidla cca 280 tisíc km a přepravila více než tisíc tun nákladu.


Aspern Seestadt: další krok k rozvoji smart city Vídeň

23.2.2015 Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské mobility 


EÚ podporí nákladné elektromobily na Slovensku

4.12.2014 Jednou z hlavných prekážok, ktoré stoja v ceste používaniu ľahkých nákladných elektromobilov, sú chýbajúce nabíjacie zariadenia na hlavných ťahoch a diaľniciach. Slovensku bude poskytnutá pomoc vďaka projektu s cieľom tento problém odstrániť. Má sa tak stať prostredníctvom rozmiestnenia dvoch energetických uzlov (výmenných batériových staníc a rýchlo nabíjacích staníc) pre malé nákladné elektromobily, čím bude umožnená medzimestská elektromobilová nákladná doprava. 


Webinar „Green vehicles for urban freight delivery“: zajímavé zkušenosti z nákladní elektromobility

6.8.2014 V červenci 2014 proběhl v rámci evropské iniciativy CIVITAS webinar (tj. internetový seminář) s názvem „Green vehicles for urban freight delivery“, tedy Zelená vozidla pro nákladní dopravu ve městech, jehož se zúčastnil i zástupce naší redakce. Převažujícím tématem webinaru (kromě cyklistické nákladní dopravy) byly zkušenosti s elektrickými nákladními vozidly pro městskou logistiku, čili pro rozvážku zboží v rámci městských aglomerací  


e-Worker: užitkové vozidlo na veletrhu AMPER 2014

18.3.2014 Užitková elektrická vozidla a mobilní stroje jsou důležitou, a často neprávem opomíjenou součástí elektromobility. Na mezinárodním veletrhu AMPER 2014 se v této souvislosti v sekci AMPER MOTION předvede i víceúčelové užitkové vozidlo e-Worker (viz foto) od francouzského výrobce AIXAM-MEGA. V zastoupení výrobce pro prodej v ČR je zde nabízí firma EUROGREEN CZ. 


FREVUE: Stockholm má první rychlonabíjecí stanici

4.3.2014 V polovině února 2014 byla ve Stockholmu v rámci evropského projektu FREVUE slavnostně zprovozněna první rychlonabíjecí stanice pro elektromobily. Stanice od norského výrobce Fortum je vybavena zásuvkami pro standardy CHAdeMO a Combo. Uvádí se, že je schopna během 25 minut dobít baterie elektromobilu do 80 % jejich kapacity. V letošním roce by tak mělo být ve Stockholmu k dispozici deset rychlonabíjecích a sto pomalu dobíjecích veřejných stanic. 


Cargohopper: nová generace elektrické logistiky pro města

31.1.2014 Od ledna 2014 je připravován provoz čtyř elektrických městských nákladních vozidel Cargohopper v Amsterodamu. Jde o upravený typ, přizpůsobený požadavkům městské logistiky ve velké metropoli. 


První 7,5t užitkové vozidlo s bateriemi a palivovými články

2.10.2013 Německá společnost Proton Motor Fuel Cell GmbH, známá i v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus, představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5 až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie značky Newton vyráběný společností Smith Electric Vehicles. 


Naše tipy















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services