Přečtěte si:  Pozvánka na AMPER 2024






Pozvánky na akce


Stalo se
























Projekt ZeEUS: v Bonnu bude jezdit elektrobus Bozankaya Sileo

22.10.2015 V rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, jehož demonstrační provozy na našich stránkách průběžně sledujeme, se představí nový evropský výrobce elektrobusů, turecko-německá firma Bozankaya. Jak byla v říjnu 2015 informována odborná veřejnost, v rámci demonstračního provozu v německém Bonnu zde bude od začátku roku 2016 provozován její elektrobus značky Sileo.

Bozankaya Sileo (viz obrázky) je 12m elektrobus, vyráběný ve dvoudveřové a třídveřové verzi, s maximální obsaditelností 39 sedících a 66 stojících (dvoudveřový), resp. 37 sedících a 59 stojících (třídveřový). Přepravní kapacita tedy odpovídá běžnému 12m autobusu.

Podobně jako u například elektrobusu Solaris Urbino 12 electric pro Hannover je tento elektrobus vybaven elektrickým pohonem ZF AVE 130 od německého výrobce ZF Friedrichshafen AG se dvěma elektromotory o výkonu 120 kW umístěnými na nábojích kol, což ušetří prostor pro cestující a značně sníží hmotnost vozidla. Elektrobus dosahuje maximální rychlosti 75 km/h a zvládne maximální stoupání 15 %.

Jako zdroj energie slouží lithium-železo-fosfátové trakční baterie o celkové kapacitě 200 kWh, pracující s napětím 480 – 580 V. Baterie jsou dobíjeny jednou za den pomocí speciálního 32kW/64A nabíjecího zařízení bozankaya®. Od použitého nabíjecího výkonu se odvíjí doba nabíjení trakčních baterií. Minimální doba udávaná výrobcem jsou 2 hodiny při výkonu 100 kW, maximální udávaná doba činí 50 hodin při výkonu 4 kW.

Elektrobus Bozankaya Sileo jde tedy, podobně jako například čínský elektrobus BYD nebo španělský elektrobus Irizar i2e cestou koncepce tzv. nočního elektrobusu, tedy konstrukce, u níž je kapacita baterií dostačující pro celodenní dojezd.

Zde je však namístě se pozastavit nad dojezdovou vzdáleností udávanou výrobcem, která podle něj činí více než 200 km. Při výše uvedené kapacitě trakčních baterií 200 kWh a průměrné trakční spotřebě elektrobusů cca 1 kWh/km, k níž je třeba ještě připočítat netrakční spotřebu (ta může být stejně vysoká i vyšší), se tento údaj výrobce jeví jako nereálný, navzdory avizované velké míře rekuperace brzdné energie.

To potvrzují i provozně technické ukazatele jiných „nočních“ elektrobusů. Například délka dojezdu u zmíněného elektrobusu Irizar i2e je výrobcem udávána v rozmezí 200 až 250 km při kapacitě trakčních baterií 376 kWh. Podobný dojezd udává i výrobce BYD u svého elektrobusu s kapacitou baterií 324 kWh. V obou případech se jedná o 12 m dlouhé elektrobusy (byť u elektrobusu BYD je jeho skutečná obsaditelnost 54 míst výrazně nižší než u standardního 12m autobusu). Kapacitu trakčních baterií přitom v normálních provozních podmínkách nelze vyčerpat beze zbytku. Reálná dojezdová vzdálenost u zmíněného elektrobusu BYD při zkušebním provozu v Ostravě tak například činila v průměru 224,5 km při zbytkové kapacitě baterií 22 %.

Budeme tedy sledovat, jak dalece zkušební provoz v Bonnu potvrdí předpoklady výrobce, případně nakolik se vozidla vyrobená pro Bonn budou lišit svými technickými parametry od těch, které Bozankaya v současné době prezentuje.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto/obrázky © Bozankaya  

Další informace zde

Přečtěte si také:

Toyota vyvinula palivočlánkový autobus a připravuje projekt „bezemisního vodíku“

17.9.2015 Japonská automobilka Toyota je jednou z předních světových firem, prosazujících palivočlánkovou elektromobilitu. Na konci roku 2014 na trh svůj sedan Toyota Mirai a své zkušenosti využila i u palivočlánkového autobusu, který vyvinula a vyrobila ve spolupráci se společností Hino Motors Ltd. Na konci července 2015 proběhly v Tokiu první provozní zkoušky prototypového vozidla. 


Palivočlánkové autobusy v Kalifornii lámou rekordy

10.9.2015 Nedlouho po zprávě o rekordním miliónu kilometrů, který najely palivočlánkové autobusy ve Švýcarsku, byla odborná veřejnost informována o dalším rekordu z této oblasti, tentokrát z USA: Palivočlánková jednotka na jednom z elektrických autobusů, provozovaných kalifornskou dopravní společností AC Transit (podrobnosti viz též studie „E-mobilita v MHD“), překonala v srpnu 2015 rekord 20 000 hodin nepřetržitého provozu. 


Čtyři indukčně dobíjené elektrobusy v pravidelném provozu v Berlíně

3.9.2015 Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy, stal Berlín. V této době bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové linky“ č. 204 městského dopravce  Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) obsluhované čtyřmi elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier PRIMOVE. 


Projekt CHIC: švýcarské palivočlánkové autobusy ujely milión kilometrů

14.8.2015 V rámci evropského projektu CHIC, zaměřeného na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů.  


Elektrobusy v Göteborgu: zajímavosti i otázky

12.8.2015 O zahájení provozu tří prototypových plně elektrických autobusů Volvo na lince MHD č. 55 ve švédském Göteborgu v červnu 2015 byla česká odborná veřejnost již informována. Naše redakce nyní získala k těmto elektrobusům některé podrobnější technické informace. Jak nicméně patrno, k tomuto provozu stále zůstávají nezodpovězené i některé zajímavé otázky. 


ADL a BYD: největší evropský park elektrobusů pro Londýn

7.8.2015 Město Londýn uvede na svých linkách MHD č. 507 a 521 do konce srpna 2016 do provozu celkem 51 bateriových elektrobusů. Smlouvu na jejich konstrukci a výrobu s dopravcem Go Ahead podepsali na konci července 2015 v konsorciu britský výrobce autobusů Alexander Dennis Limited (ADL) a čínský výrobce elektrobusů BYD. Londýn se tak stane městem s největším parkem elektrobusů jedné značky v Evropě. 


Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v novém designu bude testován v Paříži

5.8.2015 Elektrobus Solaris Urbino 12 electric bude na zkoušku provozován v pařížské městské dopravě. Na konci července 2015 o tom podepsaly dohodu výrobceSolaris Bus & Coach a provozovatel pařížské městské dopravy RATP (Régie autonome des transports Parisiens). Podle této dohody bude elektrobus Solaris představen široké veřejnosti na konferenci OSN o klimatických změnách COP 21 


Projekt 3iBS: ve výhledu více než 40 % městských autobusů elektricky

30.7.2015 V rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech 2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel. Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD. Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. 


Vychází třetí newsletter SDP ČR „Elektromobilita v MHD“

28.7.2015 Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí newsletter „Elektromobilita v MHD“, připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. 


Elektrobusy Irizar v provozu v londýnské MHD

22.7.2015 Na linkách MHD č. 507 a 521 v centru Londýna, spojujících nádraží Waterloo s nádražími Victoria a London Bridge, jsou od poloviny července 2015 v provozu dva elektrobusy od španělského výrobce Irizar. Dopravce GoAhead krátce poté uzavřel s městem smlouvu na provoz uvedených dvou linek, platnou od podzimu 2016, plně elektricky, tedy pouze elektrobusy. Pro plný rozsah provozu bude potřebovat celkem 51 vozidel. Výrobce všech potřebných vozidel bude upřesněn ve stanoveném termínu. 


Pozvánka na odbornou konferenci

Elektrické autobusy pro město IV

15.7.2015 Konference „Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS 2015 


Plzeňské elektrobusy a jejich dobíjení v evropském a českém kontextu

2.6.2015 Na konečné linky MHD na plzeňském sídlišti Košutka proběhlo 28. května 2015 slavnostní zahájení pravidelného provozu dvou průběžně dobíjených elektrobusů Škoda PERUN a jejich rychlonabíjecí stanice, nasazených na lince 33 Plzeňských městských dopravních podniků. Stává se tak prvním elektrobusem se čtyřpólovým průběžným dobíjením v ČR. Akce se zúčastnila i redakce našeho portálu, pro kterou tato událost byla příležitostí k zajímavému srovnání nově představeného systému průběžně dobíjeného elektrobusu v mezinárodním i domácím kontextu.  


 

Naše tipy






























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services