Přečtěte si:  Pozvánka na AMPER 2024






Pozvánky na akce


Stalo se
























Osmnáctimetrový elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric do provozu v Kolíně nad Rýnem

5.11.2015 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric měl svoji světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů, plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně nad Rýnem, byl koncem října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe).

Elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric je po celé délce plně nízkopodlažní a pojme 48 sedících a 110 stojících cestujících. K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem jako BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké dveře a LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných podmínek.

Pro elektrobusy VDL je charakteristický pohonný systém ZAwheel od německého výrobce Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové vodou chlazené synchronní motory s permanentními magnety, pohánějící individuálně každé kolo hnací nápravy. Motory pracují se jmenovitým napětím 600 V DC při 200 A. Výkon motoru udává výrobce 113 kW.  U 18m verze elektrobusu jsou poháněny dvě nápravy (zadní a prostřední). Tímto pohonem budou na vyžádání zákazníků vybavovány rovněž například nové české elektrobusy Ekova Electron, poprvé prezentované na veletrhu Busworld 2015, jejichž slavnostní česká premiéra je připravována na veletrh Czechbus 2015 a představeny zde budou účastníkům konference Elektrické autobusy pro město IV.  

K uchovávání elektrické energie slouží lithium-iontové trakční baterie od firmy Akasol s kapacitou přes 100 kWh. V noci se tyto baterie nabíjejí na plnou kapacitu výkonem 50 kW z celkem osmi nabíjecích stanic (pravděpodobně zásuvkových – pozn. red.) vybudovaných zvlášť pro každý elektrobus v garážích Betriebshof Nord.

Jako zařízení pro průběžné dobíjení byla použita vozidlová konzole Smart Charging od německé firmy  Schunk Bahn- und Industrietechnik GmbH.  Jedná se o čtyřpólový pantograf (dva silové póly, zemnění a informační/kontrolní kanál) s max. přenášeným napětím 750 V DC a proudem 500 A s možností krátkodobého přetížení na 1000 A po dobu 30 s. Tato technologie umožňuje vozidlu zastavit u dobíjecí stanice s podélnou tolerancí 1000 mm a příčnou tolerancí 750 mm. Přesná poloha vozidla vůči dobíjecí stanice je zajištěna pomocí bezdrátové komunikace vozidlo-infrastruktura. Tento dobíjecí systém se již používá mj. u elektrobusů v Drážďanech.

V Kolíně nad Rýnem bude všech osm těchto elektrobusů provozováno na 7 km dlouhé lince MHD č. 33 se 13 zastávkami mezi hlavním nádražím a předměstím Zollstock, kde se denně přepraví cca 9 tisíc cestujících. Od změny jízdního řádu koncem roku 2016 tak bude tato linka provozována pouze elektrobusy. Rychlé dobíjení elektrobusu probíhá na obou konečných zastávkách pomocí výše uvedeného zařízení Schunk výkonem 250 kW po dobu cca 5–10 minut.

Celý projekt zavádění elektrobusů byl dotován částkou 1,92 mil. € z rozpočtu spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko a částkou 1,25 mil. € z vlastních prostředků dopravce KVB. Těchto 3,17 mil. € představuje rozdíl investičních nákladů elektrobusů oproti srovnatelným dieselovým autobusům. Pořízení jednoho uvedeného 18m elektrobusu totiž vyjde dopravce na 696 000 € (tedy téměř 19 mil. Kč), zatímco srovnatelný dieselový autobus stojí kolínského dopravce cca 300 000 € (tedy cca 8 mil. Kč).

Provoz této linky tak naplňuje ekologickou strategii města Kolín nad Rýnem, které je se svým miliónem obyvatel čtvrtým největším městem v Německu a rovněž se hlásí ke konceptu smart city. Návratnost zvýšených investic se očekává mj. v ekologických přínosech – předpokládá se, že těchto osm elektrobusů ušetří ročně emise odpovídající 520 tunám CO2.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © VDL

Další informace zde a také zde

Přečtěte si také:

ABB a Microsoft: umělá inteligence zefektivní provoz nabíjecích stanic pro elektromobily

4.11.2015 O tom, že nabíjecí stanice pro elektrická vozidla od společnosti ABB mohou mezi sebou komunikovat po ethernetu, jsme na našem portále nedávno psali v souvislosti s provozem průběžně dobíjených elektrobusů v Lucemburku. Nedlouho poté, koncem října 2015, oznámily společnosti ABB a Microsoft Corp., že celosvětově uvedou na trh novou platformu rychlonabíjecích služeb pro elektrická vozidla. 


Nový Solaris Urbino 12 electric na Busworld 2015

27.10.2015 Tzv. nový Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení, již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu pro Paříž a pro Hannover. Tento elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami tohoto výrobce. 


Dobíjecí stanice ABB pro plug-in hybridní autobusy Volvo v Lucemburku

26.10.2015 Společnost Volvo jako dodavatel plug-in hybridních a odnedávna též plně elektrických autobusů sleduje koncepci průběžného dobíjení pomocí pantografové konzole, ukotvené ve stojanu (podrobnosti viz studie „E-mobilita v MHD“). Volvo zde vystupuje jako konečný dodavatel celého systému vozidlo-infrastruktura, přičemž pro dodávky nabíjecích zařízení využívá renomované světové výrobce Siemens a ABB. 


Čtyři indukčně dobíjené elektrobusy v pravidelném provozu v Berlíně

3.9.2015 Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy, stal Berlín. V této době bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové linky“ č. 204 městského dopravce  Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) obsluhované čtyřmi elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier PRIMOVE. 


Projekt CHIC: švýcarské palivočlánkové autobusy ujely milión kilometrů

14.8.2015 V rámci evropského projektu CHIC, zaměřeného na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů.  


ADL a BYD: největší evropský park elektrobusů pro Londýn

7.8.2015 Město Londýn uvede na svých linkách MHD č. 507 a 521 do konce srpna 2016 do provozu celkem 51 bateriových elektrobusů. Smlouvu na jejich konstrukci a výrobu s dopravcem Go Ahead podepsali na konci července 2015 v konsorciu britský výrobce autobusů Alexander Dennis Limited (ADL) a čínský výrobce elektrobusů BYD. Londýn se tak stane městem s největším parkem elektrobusů jedné značky v Evropě. 


Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v novém designu bude testován v Paříži

5.8.2015 Elektrobus Solaris Urbino 12 electric bude na zkoušku provozován v pařížské městské dopravě. Na konci července 2015 o tom podepsaly dohodu výrobceSolaris Bus & Coach a provozovatel pařížské městské dopravy RATP (Régie autonome des transports Parisiens). Podle této dohody bude elektrobus Solaris představen široké veřejnosti na konferenci OSN o klimatických změnách COP 21 


Projekt 3iBS: ve výhledu více než 40 % městských autobusů elektricky

30.7.2015 V rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech 2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel. Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD. Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. 


Vychází třetí newsletter SDP ČR „Elektromobilita v MHD“

28.7.2015 Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí newsletter „Elektromobilita v MHD“, připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. 


Pozvánka na odbornou konferenci

Elektrické autobusy pro město IV

15.7.2015 Konference „Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS 2015 


 

Naše tipy






























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services