Přečtěte si: Zpráva z konference „Elektrické autobusy pre mesto“: slovenská premiéra v Nitře představila aktuální problematiku elektrických autobusů v kontextu smart city




Pozvánky na akce


Stalo se














Palivový článek: Dánsko sází na metanol

12.7.2013 Společnost OK, provozovatel největší sítě benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013 svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných metanolovými palivovými články.

QBEAK (viz obrázek) od dánského výrobce Ecomove je kompaktní elektromobil s karosérií sendvičové konstrukce, k jehož pohonu slouží elektromotory umístěné na každém z kol. Elektřinu pro elektromotory vyrábí metanolové palivové články společnosti Serenergy, které vozidlu zajišťují dojezd 800 km, tedy plně srovnatelný s obdobným automobilem na fosilní paliva. Blíže o metanolových palivových článcích viz článek Metanolové palivové články: renesance pro budoucnost? v naší rubrice Elektromobilita. 

Zájem o automobily QBEAK a metanolové čerpací stanice již oficiálně projevily municipality Aarhus, Horsens a Mariagerfjord.      

Základem metanolových čerpacích stanic budou konvenční čerpací stanice na fosilní paliva. Společnost OK je vybuduje ve spolupráci s firmou HAMAG – výrobcem benzinových čerpadel – a zmíněnou společností Serenergy – výrobcem palivových článků.

Rozvoj testovací metanolové, resp. biometanolové, infrastruktury je součástí programu dánské vlády, jejímž dlouhodobým cílem do roku 2050 je zbavit se zcela závislosti na fosilních palivech. Dodavatel věří, že přechod od jednoho kapalného paliva ke druhému skrze modifikace stávajících čerpacích stanic bude schůdnější než přechod od kapalných fosilních paliv ke stlačenému vodíku se specifickou infrastrukturou. Metanol přitom není sledován jako jediná možná alternativa, ale jako alternativa dostatečně zajímavá pro to, aby byla zevrubně vyzkoušena v provozních podmínkách. Je zřejmé, že cesta k alternativním pohonům nevede přes biosložky v palivech pro konvenční spalovací motory, nýbrž skrze efektivní využití elektrické energie pro pohon vozidel v kombinaci s jejím účinným mobilním zdrojem, zajišťujícím vozidlu potřebný dojezd.

OK není jedinou společností provozující čerpací stanice, která tuší nástup palivočlánkových technologií a zapojuje se do programu jejich rozvoje. Podobně si počíná i například řetězec OMV, viz článek DB Schenker zavádí palivočlánkové vidlicové vozíky v rubrice Elektromobilita.

redakce

Foto: FuelCellToday

Další informace o QBEAK zde

Další informace o konstrukci automobilu QBEAK zde

Přečtěte si také další uvisející články z rubriky Elektromobilita:

High V.LO-City: palivočlánkové autobusy do pravidelného provozu v Belgii

29.5.2014 V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City 


Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů

20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy.


Nové vodíkové plnicí stanice ve Velké Británii

20.2.2014 Velká Británie je jednou z evropských zemí podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic v Londýně a okolí jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. 


Nizozemsko a Belgie rozvíjejí palivočlánkovou e-mobilitu

6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy, vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech společnost Hydrogenics 


Co přinesl rok 2013 v palivočlánkových technologiích ve světě

30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013 palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují: mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty.


Palivočlánkové vidlicové vozíky pro BMW

20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících. Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35 spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics 


Palivočlánkové vozy v USA na leasing včetně bezplatného paliva

27.11.2013 Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu Hyundai ix35 (viz foto). 


Platina v palivočlánkových vozidlech: drahá, ale ne kritická pro cenu vozidla

19.11.2013 Britský odborný informační portál FuelCellToday zaměřený na problematiku palivových článků otiskl začátkem listopadu analýzu týkající se využití platiny v palivových článcích pro elektrická vozidla a její vliv na celkovou cenu. Z analýzy vyplývá, že ačkoliv je cena platiny skutečně vysoká, je prozatím nejúčinnější alternativou. Kromě toho její podíl na celkové ceně palivočlánkového vozidla je velmi malý 


První 7,5t užitkové vozidlo s bateriemi a palivovými články

2.10.2013 Německá společnost Proton Motor Fuel Cell GmbH, známá i v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus, představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5 až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie značky Newton vyráběný společností Smith Electric Vehicles. 


UK H2Mobility: nové internetové stránky pro palivočlánková vozidla ve V. Británii

9.9.2013 Britský projekt UK H2Mobility zprovoznil začátkem září 2013 nové internetové stránky, zaměřené na podporu a propagaci palivočlánkové elektromobility. Projektové konsorcium je tvořeno zástupci průmyslu a vládních organizací. Jeho úvodní výzkum identifikoval potenciál pro provoz 1,6 miliónů palivočlánkových vozidel ve Velké Británii do roku 2030. 



Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. 


Globální normy pro vozidla s palivovými články

28.6.2013 Jak oznámilo renomované japonské obchodní zpravodajství Nikkei, připravuje se integrace japonských bezpečnostních standardů pro vozidla poháněná palivovými články do norem EHK OSN k formálnímu schválení v rámci Světového fóra EHK OSN pro harmonizaci pravidel pro vozidla – GTR (global technical regulation), které se koná v Ženevě v posledním červnovém týdnu 2013. 


Metanolové palivové články: renesance pro budoucnost?

14.5.2013 Odborný informační portál FuleCellToday, s nímž naše redakce spolupracuje, zveřejnil začátkem května 2013 analýzu zaměřenou na pokrok v konstrukci a možném využití palivových článků, u nichž je palivem metanol. Tyto palivové články byly použity na pokusném elektromobilu již koncem 90. let. Protože však na výstupu produkují i CO2 a protože jejich životnost nenaplňovala očekávání, zaměřil se další vývoj na palivové články používající stlačený vodík. Nyní se však zdá, že tyto články prožívají svoji renesanci. 


Výrobci automobilů: společné palivové články

30.1.2013 Během jednoho týdne došlo ve světě ke dvěma významným dohodám mezi automobilovými výrobci, směřujícím ke společnému vývoji automobilových palivových článků určených pro uplatnění tohoto pohonu na hromadných trzích. Ukazují, že evropské automobily na vodíkový pohon by se mohly v blízké budoucnosti stát z technické zajímavosti běžným produktem.  


Naše tipy




















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services