Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Elektrické autobusy pro město VI




Pozvánky na akce


Stalo se










Elektrobus Siemens/Rampini na zkoušku v Praze

22.1.2014 Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 bude ve dnech 22. – 26. 1. 2014 následovat provoz na zvláštních (vložených) spojích linky 216.

Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst, z toho 13 k sezení a 33 k stání (respektive 1 místo pro osobu na vozíku a 26 míst k stání). K pohonu slouží asynchronní trakční motor Siemens ELFA o výkonu 85 kW/150 kW plus IGBT trakční střídač a nabíjecí měnič Siemens. Elektrickou energii mu dodávají lithium-feritové trakční baterie se jmenovitou energií 96 kWh o nabíjecím napětí 600 V, respektive 750 V DC, 3× 400 V, 50 Hz.

Jeho charakteristickým rysem je průběžné dobíjení pomocí dvoupólového pantografového sběrače na konečné zastávce z dvoustopého trakčního vedení 600 V DC trolejbusového typu (resp. z odbočky tramvajového vedení doplněné o druhý vodič připojený ke kolejnici), doplněné o noční vyrovnávací dobíjení na plnou kapacitu baterií.

Dvanáct těchto elektrobusů již od loňského roku úspěšně slouží podniku Wiener Linien, provozovateli vídeňské MHD, na okružních linkách 2A a 3A v historickém centru Vídně. Další informace včetně zkušeností z provozu lze nalézt ve studii E-mobilita v MHD.

Ke zkušebnímu provozu v Praze bylo zřízeno dobíjecí místo pro průběžné dobíjení v obratišti autobusů Bořislavka. Zde se nachází tramvajová měnírna, z níž byly jednoduchým způsobem vyvedeny vodiče pro dobíjení (viz foto dole).

Linka 216 pražské MHD je charakteristická kopcovitým terénem. Prozatím se ukazuje, že elektrobus s převody nastavenými na rovinaté podmínky ve Vídni je v kopcích pomalejší. Je to však pouze mechanická záležitost. Stejný typ elektrobusu s převody nastavenými na horský terén se plně osvědčil během světového lyžařského šampionátu v rakouském Schladmingu, kde přepravil kolem 6 tisíc cestujících a najezdil více než tisíc km.

Zatímco řada dopravních podniků v ČR se o elektrobusy živě zajímá, pražský dopravce se k tomuto typu dopravního prostředku až dosud stavěl spíše rezervovaně. Pravděpodobným důvodem jsou nepříznivé zkušenosti z provozu italského elektrického minibusu ZEUS v roce 2009 na lince 292, který byl poznamenán množstvím mechanických závad. Šlo tedy spíše o výběr nevhodného konkrétního produktu než o systémový problém. Věřme, že se elektrobusu Siemens/Rampini podaří tuto nedůvěru v perspektivní dopravní prostředek překonat.

redakce

Foto: archiv redakce

Přečtěte si také další související články v rubrice Elektromobilita:

Elektrobus Solaris s indukčním dobíjením v pravidelném provozu s cestujícími

8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12 electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m elektrobusu s cestujícími  


Netradiční nabíjecí zařízení pro elektrická vozidla od Multi-Contact

21.3.2014 Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné připojení. 


Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů

20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy.


Indukčně dobíjené elektrobusy v Milton Keynes

17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě: Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9. 1. 2014. 


APS: deset let provozu tramvají bez troleje

8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26 nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových tratí. 


New Routemaster: diesel-hybridy dále ozdravují londýnskou dopravu

13.12.2013 New Routemaster nebo též Nový autobus pro Londýn (New bus for London – viz foto vlevo) je posledním modelem tradičního patrového londýnského autobusu. Jeho design vychází ze známého tradičního modelu Routemaster, odtud pojmenování. Jeho nasazení v provozu je sledováno nejen autobusovými nadšenci, ale i politiky a ekology. Jde totiž o sériový diesel-hybrid, který díky své moderní konstrukci ušetří nejen palivo, ale i velmi významný podíl emisí včetně NOx a pevných částic. 


Elektrické autobusy v Manchesteru

16.9.2013 Britská dopravní agentura Transport for Great Manchester (TfGM), spravující veškerou hromadnou dopravu v manchesterské aglomeraci, provozovanou soukromými dopravci, plánuje další rozšíření hybridních pohonů pro školní autobusy, jakožto významnou investici do ekologické hromadné dopravy i do ekologického povědomí mladé generace. Hybridní autobusy využívají i další zajímavé přepravní služby v Manchesteru. 


Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích

12.9.2013 Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. 


Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. 


Naše tipy





















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services