Přečtěte si: Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“, omezují ho finance: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VI“




Pozvánky na akce


Stalo se






Projekt MefCO2: obnovitelné zdroje a spaliny z elektrárny vyrábějí metanol

4.2.2015 Nepravidelné zásobování energetické sítě elektřinou z obnovitelných zdrojů v rámci restrukturalizace německé energetiky známé jako „Energiewende“ představuje problém, pro jehož řešení vzniká v Německu (a nejen zde) řada zajímavých technologických projektů. Jedním z nich je projekt MefCO2 (methanol fuel from CO2), který současně využívá elektrolýzu z obnovitelných zdrojů a odpadní oxid uhličitý z uhelných elektráren pro výrobu metanolu jakožto univerzálně využitelné chemikálie. Tento projekt se koncem ledna 2015 významně přiblížil své realizační fázi dohodou s kanadským výrobcem Hydrogenics na dodávku elektrolyzéru a souvisejících inženýrských služeb.

Projekt MefCO2 využívá odpadního oxidu uhličitého z uhelné elektrárny v německém Essenu, patřící společnosti STEAG Gmbh. 1MWelektrolyzér Hydogenics, využívající princip protonvýměnné membrány (PEM), bude schopen vyrobit 200 krychlových metrů vodíku za hodinu pomocí elektřiny průběžně dodávané z obnovitelných zdrojů. Tento vodík se při katalytické reakci sloučí s oxidem uhličitým získaným z uhelných spalin za vzniku metanolu (metylalkoholu). Ten je surovinou v chemické výrobě s velmi širokým využitím, například jako univerzální rozpouštědlo, přísada do pohonných hmot a nemrznoucích směsí, nebo jako vstupní surovina pro výrobu složitějších chemikálií (například formaldehydu, kyseliny mravenčí nebo kyseliny octové).

Projektové konsorcium MefCO2 tvoří Mitsubishi Hitachi Power Systems Europe, Laboratoř katalýzy a reakčního inženýrství Národního chemického institutu ve Slovinsku, Catalysis Institute (V. Británie), Carbon Recycling International, Universita v Janově (Itálie) Univerzita Duisburg Essen, i-Deals, a již zmíněná společnost Hydrogenics. Rozpočet projektu činí 11 mil. € a je částečně financován grantem z prostředků Horizon 2020 v rámci průmyslového výzkumného programu řízeného neziskovým veřejně soukromým partnerstvím SPIRE (Sustainable Process Industry through Resource and Energy Efficiency – trvale udržitelný zpracovatelský průmysl skrze zdrojovou a energetickou efektivnost).

Projekt je plánován na 3 – 4 roky. Jeho součástí je konstrukce, instalace a testování technologií, které umožní využití energie z obnovitelných zdrojů a odpadního oxidu uhličitého pro výrobu metanolu.

redakce Proelektrotechniky.cz

Ilustrační foto: archiv redakce

Další informace zde

Přečtěte si také:

Proton OnSite uvádí na trh komerční elektrolyzér

29.1.2015 Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání, dostane od ledna 2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie protonvýměnné membrány (PEM)


Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city

27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. 


Serenergy H3 Rack: metanolový palivočlánkový zdroj energie

3.10.2014 O produktech dánské firmy Serenergy, specializované na technologie metanolových palivových článků, jsme se již zmiňovali v souvislosti se stacionárními aplikacemi i s využitím metanolových palivových článků pro pohon malých elektromobilů QBEAK.  V září 2014 představil tento výrobce široké veřejnosti svoji produktovou řadu metanolových palivočlánkových zdrojů energie H3 Rack, určených pro široké využití 


Power-Up: německá 500kW palivočlánková elektrárna v přípravě

12.9.2014 Jak v srpnu 2014 informovala Evropská vodíková asociace (EHA), připravuje se v Německém městě Stade palivočlánková elektrárna o elektrickém výkonu 500 kW, využívající alkalický palivový článek. Palivem je vodík o čistotě >99 %, který vzniká jako odpadní produkt v nedalekém chemickém komplexu společnosti Dow Chemicals a dále je přečišťován v plynárenském závodě firmy Air Products ve Stade. V jistém směru tedy jde o využívání průmyslového odpadu pro energetické účely lokálně zcela bezemisním způsobem. 


IESO: smart grid v kanadské provincii Ontario získá vodíkový zásobník energie

5.8.2014 Jak byla v červenci 2014 informována odborná veřejnost, systém „smart grid“ v kanadské priovincii Ontario získá nový zásobník energie. Bude jím vodíková technologie typu „power-to-gas“ od Hydrogenics s PEM elektrolyzérem o výkonu 2 MW, vybudovaná v torontské aglomeraci. Zadavatelem je společnosti Independent Electricity System Operator (IESO) – regulátor přenosové soustavy a zároveň operátor trhu s elektřinou v Ontariu. 


MYRTE: elektrolýza pomáhá efektivnosti fotovoltaických zdrojů

1.7.2014 Testovací platforma MYRTE, vybavená vodíkovou energetickou jednotkou Greenergy Box™ od společnosti Areva, funguje v Korsické univerzitě ve Francii již od roku 2013. Přebytečnou elektrickou energii z fotovoltaických zdrojů tato jednotka ukládá do zásob vodíku, odkud ji v době menšího slunečního svitu pomocí palivového článku mění zpět na elektřinu. Jak byla v květnu 2014 informována světová odborná veřejnost, provoz této energetické jednotky je velmi úspěšný a významně zefektivňuje fungování fotovoltaiky. 


Vitovalor 300-P: palivočlánková mikrokogenerační jednotka pro obytné domy na evropském trhu

15.5.2014 Jak jsme psali v našem článku První palivočlánková mikrokogenerace pro domácnosti v Evropě, byla v dubnu 2014 německým výrobcem tepelné techniky Viessmann uvedena na německý trh první palivočlánková mikrokogenerační jednotka, určená pro běžné spotřebitele. Tento produkt s obchodním jménem Vitovalor 300-P používá palivové články japonského výrobce Panasonic. 

 


Univerzita v Bridgeportu má vlastní palivočlánkovou kogeneraci

9.5.2014 Město Bridgeport v americkém státě Connecticut bude mít již druhý palivočlánkový energetický zdroj. Po Brigeportském palivočlánkovém parku bude v areálu University of Bridgeport instalována 1,4MW palivočlánková kogenerační jednotka. Na začátku května 2014 to oznámil její dodavatel, společnost FuelCell Energy 


Jižní Korea má největší palivočlánkový park na světě

11.3.2014 V polovině února 2014 byl v jihokorejském městě Hwasung zprovozněn největší palivočlánkový park na světě – Gyeonggi Green Energy. Tento park má celkový instalovaný výkon 59 MW. Rozkládá se na ploše cca 2 hektary a sestává z 21 palivočlánkových jednotek DFC3000® od amerického výrobce FuelCell Energy Inc., každá o výkonu 2,8 MW. Kromě plynulé dodávky elektřiny dodává tento park také teplo pro dálkové vytápění. 


Nice Grid: první evropský demonstrační projekt solární smart grid

24.2.2014 Od ledna do března 2014 probíhají reálné testy fungování prvního evropského systému smart grid využívajícího solární energii. Jako projekt s názvem Nice Grid je tento systém instalován a testován ve francouzském městě Carros. Cílem projektu Nice Grid je prověřit v provozní praxi fungování systému smart grid pomocí moderních zařízení pro komunikaci a řízení odpovědi sítě na okamžitou poptávku 


Serenergy H3 5000: metanolový palivový článek pro záložní zdroje energie

28.1.2014 O metanolových palivových článcích od dánského výrobce Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový metanolový palivový článek řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji.  


Palivový článek: Dánsko sází na metanol

12.7.2013 Společnost OK, provozovatel největší sítě benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013 svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných metanolovými palivovými články. 



Naše tipy

















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services