Přečtěte si: Zpráva z konference „Elektrické autobusy pre mesto“: slovenská premiéra v Nitře představila aktuální problematiku elektrických autobusů v kontextu smart city




Pozvánky na akce


Stalo se












Komunitní energetický projekt v Levenmouthu: Skotsko podporuje vodíkovou energetiku

18.8.2015 Skotsko je, s ohledem na své geografické a klimatické podmínky, region bohatý na větrnou energii. Není proto nijak s podivem, že se zde rychle rozvíjí také zájem o energetické systémy, které elektřinu z větrných zdrojů pomáhají ukládat do vodíku, dále používaného v palivových článcích. Jedním z rozvojových projektů tohoto druhu bude tzv. „Levenmouth Community Energy Project“, tedy komunitní energetický projekt v Levermouthu. Pro tento projekt podepsal kanadský výrobce vodíkových technologií Hydrogenics začátkem srpna 2015 smlouvu na dodání tří elektrolyzérů a jeden palivočlánkový energetický modul.

Levermouth je souměstí při fjordu řeky Firth v jihovýchodním Skotsku. Patří sem mj. města Fife a Methil, kde je projekt realizován.

Projekt „Levenmouth Community Energy Project“ je financován z prostředků skotské vlády dotací 4 mil. liber prostřednictvím fondu „Local Energy Challenge Fund“. Projektový tým vede nezisková organizace Bright Green Hydrogen Ltd. (dříve Hydrogen Office Ltd.) zaměřená na propagaci vodíkových technologií. Jeho členy jsou dále městský úřad v Fife a průmyslová společnost Toshiba. S nimi v rámci projektového konsorcia dále spolupracují další regionální profesní a rozvojové organizace a vysoké školy, včetně Skotské asociace pro vodík a palivové články (SHFCA).

Hlavním cílem uvedeného projektu je rozvíjet výzkumné středisko Bright Green Hydrogen pro energetiku v Methilu (viz foto nahoře) jako světové výzkumné centrum pro využití vodíkových technologií v kombinaci s obnovitelnými zdroji energie a aplikovat výsledky v každodenní praxi. Projekt si klade mj. za cíl provozovat největší evropský park palivočlánkových vozidel (až 25), z nichž některá by měla být užívána městským úřadem v Fife. Deset z nich by měl představovat užitkový elektromobil s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu Renault Kangoo ZE-H2, o němž jsme na našem portále psali v souvislosti s francouzským projektem HyWay. Možnost leasingu těchto vozidel se předpokládá již od roku 2016. Objednávka na palivočlánkové vozy Renault byla odeslána v polovině července 2015.

Hydrogenics dodá pro tento projekt jeden alkalický elektrolyzér a jeden PEM elektrolyzér, které systémový integrátor Logan Energy propojí do modulárního kontejnerového plnicího systému. Hydrogenics dále dodá další PEM elektrolyzér a palivočlánkový modul jako součást zásobníku elektřiny z větrné energie typu typu „power-to-gas“.  (Poznámka: U alkalických technologií je elektrolytem hydroxid sodný nebo draselný. PEM technologie pracují s polymerovou protonvýměnnou membránou – blíže viz náš článek o mikrokogeneraci).

Podrobnosti ohledně zařízení dodávaného pro tento projekt nebyly zveřejněny.  Je nicméně známo, že Hydrogenics dodává pod obchodní značkou HyLYZER™ elektrolyzéry využívající protonvýměnnou membránu (PEM), určené pro vnitřní prostředí a schopné vyrobit, podle typu, 1,1 nebo 2,2 normální metry krychlové (Nm3) vodíku za hodinu při energetické účinnosti 6,7 kWh/Nm3. (Poznámka: Normální metr krychlový je objem 1 m3 plynu při tzv. normálních podmínkách, tj. tlaku 101,325 kPa a teplotě 0 °C). Pro provoz ve vnitřním i vnějším prostředí dále dodává tento výrobce alkalické elektrolyzéry pod obchodní značkou HySTAT™ ve výkonové řadě pokrývající produkci vodíku v rozsahu 4 – 60 Nm3/h při jednotkové spotřebě cca 5 kWh/Nm3 (podle konkrétního typu a aplikace pro vnitřní/vnější prostředí). Pro práci ve vnějším prostředí lze tyto jednotky propojit až do objemu výroby 500 Nm3/h.

Hydrogenics také dodává stacionární palivočlánkové energetické jednotky využívající PEM technologii. Příkladem je palivočlánková jednotka HyPMTM-HD30 o elektrickém výkonu 1 MW, dodávající na výstupu elektrickou energii v rozsahu napětí 380 - 480 V AC při účinnosti zařízení 49 %.

Vodíkové plnicí stanice a energetická zařízení od Hydrogenics již slouží v mnoha zemích světa, včetně samotného Skotska. Používají se například pro plnění palivočlánkových autobusů ve skotském Aberdeenu.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Bright Green Hydrogen

Další informace zde a také zde

Přečtěte si také:

Palivočlánková kogenerace: FuelCell Energy a E.ON společně v Evropě

11.8.2015 Zatímco Evropa zkoumá a vyvíjí, Amerika prodává – a to i v Evropě. Tak by se dala s jistou nadsázkou charakterizovat situace v oblasti palivočlánkové kogenerace. Důkazem je i dohoda mezi americkým výrobcem palivočlánkových technologií FuelCell Energy a německou energetickou společností E.ON z konce července 2015 o společné nabídce palivočlánkových kogeneračních jednotek 


Datové centrum Microsoft využívá elektřinu z odpadních vod

31.7.2015 Zajímavé využití palivových článků pro místní výrobu elektřiny je úspěšně v provozu již od listopadu 2014 v datovém centru společnosti Microsoft v Cheyenne, hlavním městě amerického státu Wyoming. V červenci 2015 o něm informovala českou veřejnost společnost Siemens, která je jedním z členů dodavatelského konsorcia. 


AkzoNobel: „zelená“ elektřina z odpadního vodíku v chemičce

29.7.2015 Palivočlánkové elektrárny, které na našich stránkách průběžně sledujeme, mohou využívat jako vstupní médium zemní plyn s běžné rozvodné sítě nebo vodík vznikající elektrolýzou z obnovitelných zdrojů energie, případně jako odpadní produkt v chemické výrobě. Poslední jmenovaná technologie bude nyní využita v závodě nizozemské chemičky AkzoNobel ve francouzském Bordeaux 


Trojitě generační zařízení: výroba vodíku, elektřiny a tepla ze zemního plynu nebo bioplynu

26.6.2015 Americký výrobce palivočlánkových technologií pro výrobu elektřiny a tepla, společnost FuelCell Energy, představil koncem května 2015 veřejnosti trojitě generační energetické zařízení s výkonem řádově v megawattech, které dokáže ze zemního plynu nebo bioplynu prakticky bez emisí vyrobit čistý vodík pro palivočlánková vozidla nebo jiné aplikace, spolu s teplem a elektřinou.  


Německo přizvalo Čechy k rozvoji vodíkových technologií. Do Česka přijdou inovace i investice

18.6.2015 Česká republika a Německo navázaly oficiální spolupráci v oboru vodíkových technologií a palivových článků. Jde o významný krok pro české výzkumné instituce i průmysl, jimž přinese přístup k pokročilým technologiím, spolupráci s německými firmami i investice z německého Národního inovačního programu. Česká republika je prvním z nových členských států EU, kterému byla spolupráce nabídnuta. 


Hybridní elektrárna: efektivní propojení kogenerace a obnovitelných zdrojů

20.5.2015 Zajímavé a efektivní propojení konvenčních a obnovitelných zdrojů ve formě tzv. hybridní elektrárny je od poloviny května 2015 v pilotním provozu v závodě společnosti General Electric v Berlínské čtvrti Marienfelde. Tato elektrárna kombinuje 600kW fotovoltaický zdroj a 400kW kogenerační jednotku poháněnou plynovým spalovacím motorem. 


Beacon Falls Energy Park: příprava největší palivočlánkové elektrárny na světě začala

18.5.2015 Konsorcium společností vedené výrobcem palivových článků Fuel Cell Energy Inc. ohlásilo začátkem května 2015 zahájení přípravy palivočlánkové elektrárny o celkovém instalovaném výkonu 63,3 MW v Beacon Falls v americkém státě Connecticut. Pokud bude tento projekt, prezentovaný pod názvem Beacon Falls Energy Park, vybudován podle plánu, stane se největší palivočlánkovou elektrárnou na světě. 


Aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

31.3.2015 Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in hybridních autobusů a parciálních trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR. 


V Řeži pomáhají urychlit nástup „vodíkové“ ekonomiky

30.3.2015 Odborníci z ÚJV Řež, a. s. (dříve Ústav jaderného výzkumu Řež a.s.) dokončili první fázi testování pilotního zařízení na akumulaci energie pomocí vodíku. Ke klasickým střešním solárním panelům připojili skladovací systém kombinující olověné baterie a vodíkovou nádrž. Výsledky provozu jsou velmi povzbudivé: zařízení by dokázalo udržet průměrnou domácnost v běžném chodu až tři týdny. 


V Jižní Koreji vznikne plně komerční 50MW palivočlánková elektrárna

26.3.2015 V březnu 2015 podepsal britský průmyslový výrobce alkalických palivových článků AFC Energy plc formální dohodu o vývoji projektu (PDA) se dvěma jihokorejskými partnery: Samyoung Corporation a Changshin Chemical Co. na vybudování palivočlánkové elektrárny v jihokorejském Daesanu. 


Proton OnSite uvádí na trh komerční elektrolyzér

29.1.2015 Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání, dostane od ledna 2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie protonvýměnné membrány (PEM)


Serenergy H3 Rack: metanolový palivočlánkový zdroj energie

3.10.2014 O produktech dánské firmy Serenergy, specializované na technologie metanolových palivových článků, jsme se již zmiňovali v souvislosti se stacionárními aplikacemi i s využitím metanolových palivových článků pro pohon malých elektromobilů QBEAK.  V září 2014 představil tento výrobce široké veřejnosti svoji produktovou řadu metanolových palivočlánkových zdrojů energie H3 Rack, určených pro široké využití 


Power-Up: německá 500kW palivočlánková elektrárna v přípravě

12.9.2014 Jak v srpnu 2014 informovala Evropská vodíková asociace (EHA), připravuje se v Německém městě Stade palivočlánková elektrárna o elektrickém výkonu 500 kW, využívající alkalický palivový článek. Palivem je vodík o čistotě >99 %, který vzniká jako odpadní produkt v nedalekém chemickém komplexu společnosti Dow Chemicals a dále je přečišťován v plynárenském závodě firmy Air Products ve Stade. V jistém směru tedy jde o využívání průmyslového odpadu pro energetické účely lokálně zcela bezemisním způsobem. 


Mikrokogenerace: řešení pro chytré budovy

15.1.2013 Evropská unie, která si uložila ambiciózní cíle v oblasti úspor energie a využívání obnovitelných zdrojů, hledá nejrůznější cesty, jak toho dosáhnout. Protože obytné budovy představují 27 % veškeré energetické spotřeby v EU, zaměřují se programy EU i na tento sektor. Jako revoluční technické řešení pro energetiku budov přichází tzv. mikrokogenerace s palivovými články, označovaná zkratkou micro FC-CHP nebo micro-CHP. 


Naše tipy


















Copyright © 2012 – 2018 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services