Přečtěte si: Konference Smart city v praxi III: česko-slovenské zkušenosti, smart city a smart regiony, nové technologie a nejistá budoucnost investičních dotací




Pozvánky na akce


Stalo se













Další švýcarský autonomní elektrický minibus začal jezdit ve městě Neuhausen am Rheinfall

11.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže viz případová studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března 2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici s Německem.


Stejně jako ve zmíněném Sionu je vozidlem automatický elektrický minibus od francouzského výrobce Navya. Tento minibus je 4,8 m dlouhý a pojme 15 cestujících, z toho 11 sedících. Provozní rychlost elektrobusu je 20 km/h, maximální rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Elektrobus je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují vozidlu nezávislý provoz po dobu cca 5 – 8 hodin.

V Neuhausenu jezdí tento minibus na lince 12 městské dopravy, provozované dopravcem VBSH. Linka spojuje náměstí Industrieplatz s centrem města. Předpokládá se, že během roku 2018 bude linka prodloužena k jezeru s vodopádem Rýna, a bude tak sloužit k přepravě turistů k této přírodní zajímavosti.

K jízdě ve smíšeném provozu získal tento autonomní minibus v březnu 2018 oficiální povolení od švýcarského Federálního úřadu pro silniční dopravu. Minibus přepravuje pouze sedící osoby a je doprovázen průvodcem, podobně jako například autonomní elektrický minibus v německém Bad Birnbachu.

Provoz tohoto autonomního minibusu je realizován jako společný projekt výzkumné organizace Swiss Transit Lab, dodavatele navigačního systému Trapeze Group (která má v Neuhausenu své hlavní sídlo) a organizace AMoTech, specializované na rozvoj autonomních vozidel ve Švýcarsku.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © Railway Gazette International/Metro Report International

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Projekt HEAT: autonomní minibusy budou v Hamburku jezdit až padesátikilometrovou rychlostí

7.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší reportáži, nezůstane u Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě jeho následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim roku 2018. 


Projekt Autonobus: autonomní elektrické minibusy testují také v Austrálii

2.2.2018 Melbourne je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící na samém jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících denně do práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily. Výsledkem jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické. Jako řešení tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední míli“ autonomní elektrické minibusy. 


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu

3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 


Studie projektu GATEway: veřejnost vnímá autonomní vozidla jako málo riziková, ale ne bez výhrad

8.12.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway probíhající v Greenwichi na předměstí Londýna je zaměřen nejen na testování příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu, ale také na sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí je proto i studie FSEG při University of Greenwich k problematice vnímání autonomních vozidel veřejností, jejíž výsledky byly publikovány v říjnu 2017. 


Německé železnice provozují v Bad Birnbachu autonomní elektrický minibus

10.11.2017 Automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá autonomní vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní „třetí druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné – viz zpráva UITP. Od posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou v tomto případě německé státní dráhy DB. 


Iniciativa CIVITAS pomáhá při sestavování plánů udržitelné městské mobility (SUMP)

3.10.2017 Plán udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický dokument určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech a jejich okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě zohledňuje zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde o hlavní strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských oblastech. Na pomoc jejich přípravě přichází evropská iniciativa CIVITAS, která v září 2017 umístila na svých internetových stránkách registr zpracovaných SUMP.


Publikace Smart city v praxi: 1100 výtisků od slavnostního křtu v březnu 2017

28.8.2017 Odborná publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 


Automatické elektrické minibusy na La Défense: další pařížský projekt autonomních vozidel

25.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi nádražími Lyonským a Austerlitz a lince na předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. 


Transdev a Delphi Automotive: dva zkušební provozy autonomních vozidel ve Francii

20.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva UITP k této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive 


Projekt GATEway: autonomní vozidlo v Greenwichi zahájilo provoz s cestujícími

13.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních elektrických minibusů GATEway do další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na předměstí Londýna a je řízen organizací Transport Research Laboratory. 


Byli jsme přitom: ve Studiu ČT24 o automatických elektrických minibusech

30.1.2017 V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1. 2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy autonomní vozidla a jejich využití, příležitosti i otevřené otázky.


Zpráva UITP: autonomní vozidla mají šanci změnit strukturu městské mobility

20.1.2017 Automatická vozidla bez řidiče ve městech, pro něž se vžil název „autonomní vozidla“, jsou dnes předmětem mnoha demonstračních projektů. Podle zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) zveřejněné v lednu 2017 pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles: a potential game changer for urban mobility“ mají tato vozidla potenciál pro snížení podílu individuální automobilové dopravy ve městech při zachování potřebného uživatelského komfortu. 


ParkShuttle: nejstarší systém minibusů bez řidiče vkročí na veřejné komunikace

16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999. Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny nové technologie. 


Projekt GATEway: Lidar mapuje ulice pro automatický minibus

19.10.2016 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto přístroje probíhá nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v rámci britského projektu GATEway


Projekt SOHJOA: automatické minibusy začaly zkušební provoz v Helsinkách

29.8.2016 Projekty zkušebního provozu automatických minibusů bez řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2 v několika evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu a nedávném představení londýnského projektu GATEway byl v polovině srpna 2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. 


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). 


Smart city: příklady projektů a užitečných technologií

Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice „Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí nebo hodlají podílet.


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


Naše tipy


















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services