Přečtěte si:  Pozvánka na AMPER 2024






Pozvánky na akce


Stalo se
























Projekt CityMobil2: automatické autobusy bez řidiče

21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v rámci evropského projektu CityMobil2.

Demonstrační zkušební provoz je organizován ve spolupráci města Oristano, regionálním veřejným dopravcem ARST a dopravní konzultační společností Company MLAb. Cestující mohou použít autobus zdarma, ale nejprve se musí zaregistrovat.

CityMobil2 je evropský demonstrační projekt pro automatizovaná silniční vozidla, spolufinancovaný ze 7. rámcového programu EU. Partnery projektu jsou výzkumné organizace, municipality a dodavatelé moderních technologií z Evropy i mimo Evropu. V jeho rámci probíhá demonstrační provoz celkem dvanácti vozidel na pěti místech v Evropě: tři velké demonstrační provozy ve městech Saint-Sulpice (západní předměstí Lausanne, Švýcarsko), La Rochelle (Francie) a Milán (Itálie) a dva menší demonstrační projekty ve městech Oristano a Vantaa (Finsko). Do roku 2016 se předpokládá demonstrační provoz v celkem 7 až 9 evropských městech.

Demonstračním vozidlem projektu CityMobil2 je elektrický minibus o kapacitě 6 sedících a cca 6 stojících cestujících (viz obrázek), upravený francouzským výrobcem Robosoft pro automatický provoz. Jeho maximální rychlost je 45 km/h a dojezd na jedno nabití 60 km.

Autobus je ve své dráze veden pomocí systému DGPS (differential global positioning system) a má tři nezávislé úrovně zabezpečení: dva laserové skenery vepředu detekují překážky na vzdálenost 30 m, ultrazvukové detektory vepředu a po stranách rozpoznávají překážky mimo přímou dráhu autobusu a mechanické zařízení, které v případě nouze autobus zastaví.

redakce Proelektrotechniky.cz

Obrázek © CityMobil2

Další informace zde

 Přečtěte si také další články z rubriky Elektromobilita:

Elektrobusy VDL pro Německo a Nizozemí

4.8.2014 Nizozemský výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT (Bus Rapid Transit) 


Zem2ALL: micro-grid pro španělský projekt e-mobility

30.7.2014 Španělská Malaga je jedním z evropských průkopníků rozvoje elektromobility v rámci konceptu smart cities. Na našem portále jsme o ní již psali v souvislosti s projektem Victoria pro staticko-dynamické dobíjení elektrobusů. Kromě toho zde běží projekt Zem2ALL (zero emission mobility to all, neboli nulově emisní mobilita pro všechny), zaměřená na rozvoj individuální elektromobility. Jak byla v červenci 2014 informována odborná veřejnost, tento projekt bude mít nyní vlastní rozvodný systém typu micro-grid, určený pro výrobu a nabíjení elektromobilů s využitím obnovitelných zdrojů energie. 


Toyota představila nový palivočlánkový sedan

28.7.2014 Japonský automobilový výrobce představil světu v červnu 2014 novou generaci palivočlánkového sedanu pod názvem Toyota FCHV. Spolu s výrobcem Honda Motor nyní plánuje zahájit dodávky palivočlánkových vozů na běžný trh v roce 2015 (o konceptu palivočlánkových vozů Toyota jsme na našem portále psali již v říjnu loňského roku – zde). 


Projekt hybridních elektrických autobusů pro Stockholm v přípravě

16.7.2014 V rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS je nyní intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo, úspěšně zkoušený v Göteborgu. 


Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů

20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy.


e-Worker: užitkové vozidlo na veletrhu AMPER 2014

18.3.2014 Užitková elektrická vozidla a mobilní stroje jsou důležitou, a často neprávem opomíjenou součástí elektromobility. Na mezinárodním veletrhu AMPER 2014 se v této souvislosti v sekci AMPER MOTION předvede i víceúčelové užitkové vozidlo e-Worker (viz foto) od francouzského výrobce AIXAM-MEGA. V zastoupení výrobce pro prodej v ČR je zde nabízí firma EUROGREEN CZ. 


Cargohopper: nová generace elektrické logistiky pro města

31.1.2014 Od ledna 2014 je připravován provoz čtyř elektrických městských nákladních vozidel Cargohopper v Amsterodamu. Jde o upravený typ, přizpůsobený požadavkům městské logistiky ve velké metropoli. 


Seminář „Elektrické autobusy pro město“: podnětné závěry

9.10.2013 V úterý 8. října 2013 se v areálu brněnského výstaviště jako doprovodný program veletrhu Eurotrans konal pod záštitou Ministerstva dopravy ČR a Sdružení dopravních podniků ČR již dříve avizovaný odborný seminář „Elektrické autobusy pro město“. Odborným garantem semináře byla firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál. Její hlavní konzultant seminář moderoval a zároveň byl i jedním z přednášejících. 


První 7,5t užitkové vozidlo s bateriemi a palivovými články

2.10.2013 Německá společnost Proton Motor Fuel Cell GmbH, známá i v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus, představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5 až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie značky Newton vyráběný společností Smith Electric Vehicles. 


Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. 


 

Naše tipy






























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services