ČEZ ESCO – realizace dobíjecích zázemí pro provoz
elektrobusů24.11.2020 Rozvoj bateriových elektrobusů s sebou přináší i nutnost řešení dodávky
elektrické energie pro dobíjení. Požadavky na dobíjení je potřeba
pečlivě plánovat od začátku celého procesu úvah o zavádění elektrobusů
do provozu. Požadavky se v zásadě odvíjejí od způsobu využívání
elektrobusů (nájezdy vozidel), požadovaných výkonů, typů dobíjecích
stanic a možností připojení z hlediska distribuční soustavy. 
Elektrobus ve Vrchlabí
Rozvoj elektrobusů v ČR
V ČR zavádějí elektrobusy jak stávající dopravní podniky, tak také
soukromí dopravci. Dopravní podniky již mají obvykle zavedený provoz v
elektrické trakci, využívají nasmlouvané příkony s provozovateli
distribučních soustav a budují napájecí zázemí s využitím stávajících
napájecích kapacit (dodatečné vyvedení výkonů z měníren apod.).
Dopravci spolu s nově zaváděným provozem elektrobusů řeší výběr a výkon
dobíjecích stanic především podle očekávaných provozních
charakteristik.
Noční dobíjení z nízkého napětí
V případě požadavků nižšího denního nájezdu vozidel (typicky méně než
160 km) je postačující tzv. noční (sedlové) dobíjení o výkonech
dobíjecí stanice typicky 30 – 50 kW. Z hlediska distribuční soustavy
postačuje v tomto případě připojení do soustavy nízkého napětí.
Příkladem takového dobíjení je elektrobusový provoz ve Vrchlabí (viz
foto výše) s provozem 2 městských elektrobusů dobíjených ze dvou
nočních (sedlových) stanic. S rostoucím instalovaným výkonem (větší
množství dobíjecích stanic) na odběrném místě je vhodné zajistit
regulaci výkonu dobíjecích stanic, případně realizovat dodávky
elektrické energie ze soustavy vysokého napětí.
Rychlé dobíjení během dne z vysokého napětí
Pokud je požadován vyšší denní nájezd (typicky 200 – 350 km), zvažují
dopravci využití kombinaci nočního (sedlového) dobíjení a rychlého
dobíjení. V případě rychlodobíjecí stanice se výkony pohybují obvykle
kolem 150 kW a výše.
Z hlediska distribuční soustavy je již obvykle vyžadováno připojení do
soustavy vysokého napětí s využitím distribuční trafostanice. Příkladem
tohoto typu dobíjení je elektrobusové depo v Trutnově s provozem 4
městských elektrobusů dobíjených ze 4 nočních (sedlových) stanic a 1
rychlodobíjecí stanice – viz foto níže. Zajímavostí tohoto projektu je,
že bezemisní elektrická energie napájející depo je dodávána z vlastní
spotřeby Elektrárny Poříčí, která ročně vyrobí více než 200 milionů kWh
ekologické elektřiny z čisté biomasy. Součástí projektu je
vedle rozvodů pro kompletní pětici dobíjecích stanic i jejich servis a
provozování po dobu pěti let, včetně služby „Next business day“, tj.
zprovoznění stanice v co nejkratším čase v případě poruchy.
V případě požadavků na tzv. průběžné (či oportunitní) dobíjení, jako
např. ultrarychlé dobíjení čtyřpólovou střešní konzolí nebo „reverzním
pantografem“ standardu OppCharge, jsou využívány výkony dobíjecí
stanice vyšší než 300 kW a zde je připojení do distribuční soustavy
vysokého napětí nutností. Tento typ dobíjení se využívá v rámci obsluhy
frekventovaných linek s krátkým nabíjením na konečných obratištích. 
Elektrobusové depo v Trutnově s provozem 4
městských elektrobusů dobíjených ze 4 nočních (sedlových) stanic a 1
rychlodobíjecí stanice
ČEZ ESCO – spolehlivý partner pro realizaci dobíjecích zázemí
Společnost ČEZ ESCO realizuje řadu projektů realizace dobíjecích zázemí
pro provoz elektrobusů.
Komplexní realizace zahrnuje projektovou dokumentaci, dodávku
dobíjecích stanic, zasíťování a připojení k distribuční soustavě,
servisní a revizní služby, regulování dobíjecího výkonu dle potřeb
dopravce s důrazem na minimalizaci nákladů a nabídku dodávky elektrické
energie vč. certifikované zelené energie. V nabídce je také možnost
profinancování výstavby formou dlouholeté smlouvy na provozování
dobíjecího zázemí.
V případě, že dopravce uvažuje o realizaci elektrobusové dopravy a řeší
otázky nabíjení, výběru dobíjecích stanic nebo možností připojení k
distribuční soustavě, je spolehlivým a prověřeným dodavatelem
komplexního řešení právě společnost ČEZ ESCO.
Martin Machek, ČEZ
ESCO
Foto © ČEZ ESCO a
Krkonošský deník
www.cezesco.cz Tento článek byl uveřejněn v brožuře „Elektrické autobusy pro město IX“. Více informací a brožura v pdf ke stažení zde
Přečtěte si také:
18.11.2020
Pro letošní veletrh Czechbus byl připravován již devátý ročník naší
tradiční konference „Elektrické autobusy pro město“. Vzhledem ke
zrušení veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně vládních
protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu profesionální
veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se rozhodli letos
nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného názvu
„Elektrické autobusy pro město IX“.
10.11.2020 Elektrobusy
Volvo až dosud nabízely jako nabíjecí technologii dvě možnosti:
zásuvkové nabíjení standardem Combo 2/CCS a rychlé průběžné dobíjení
reverzní pantografovou konzolí evropského standardu OppCharge. Od
podzimu 2021 k nim přibude další systém, nabíjení čtyřpólovou
standardizovanou střešní konzolí. Pro tuto technologii se mezi odbornou
veřejností vžilo nepřesné, ale všeobecně srozumitelné označení „systém
Schunk“. Setkat se s ním lze například u parku elektrobusů Solaris v
polském Krakově.

23.10.2020 Mimořádná
situace, kdy podzemní úsek metra zůstane bez napájení, může způsobit
vážné problémy uvíznuvším vlakům a cestujícím v nich. Řešením je
vybavit vlaky záložními bateriemi, díky nimž může vlak dojet do
nejbližší stanice. Takovými bateriemi budou vybaveny nové vlaky
moskevského metra typu Moskva-2020 od ruského výrobce Metrovagonmaš. Na
jejich dodávku uzavřel v polovině října 2020 s výrobcem vlaků smlouvu
francouzský dodavatel Saft.

16.10.2020 Od září 2020
jezdí ve švédském Göteborgu dva elektrobusy Volvo v netradičním
provedení jako pojízdné knihovny. V působivém barevném provedení, bez
hluku a emisí, lákají děti ke čtení. Díky svým provozním vlastnostem
přitom mohou zajíždět do bezemisních zón, dokonce i do budov –
například nákupních center při různých událostech věnovaných knihám.

25.2.2020
Baterie a
akumulátory jsou dnes nedílnou součástí našich životů. Bez těchto
elektrochemických zdrojů energie si dnes neumíme představit život. Jsou
všude kolem nás, v každém mobilním telefonu, ovladači k televizi i v
každém automobilu. S rozvojem elektromobility je ale slovo baterie nebo
akumulátor stále více skloňované. Zde si ukážeme, jak rozumět bateriím
a jejich efektivnímu používání v elektromobilitě, ať už jde o osobní a
nákladní elektromobily nebo o elektrické autobusy. 
21.2.2020
Z propagačních materiálů elektromobilů se nezřídka dočteme úctyhodné
údaje o kapacitě baterií, a následně o dojezdu vozidla na jedno nabití.
Praxe však obvykle bývá jiná. Kromě netrakční
spotřeby, což je samostatný problém, zde
zpravidla hraje důležitou roli rozdíl mezi tzv. technickým a provozním
stavem nabití (SOC z anglického „state of charge“). Nad tímto rozdílem
se v lednu 2020 ve svém článku zamýšlí odborníci z nizozemské firmy
ViriCiti, která je dodavatelem inteligentních systémů pro podporu
elektromobility. Zde z něj uvádíme některé užitečné poznatky.
12.2.2020
Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích.
Jejich průkopníkem v sériové výrobě je typ Coradia
iLint od společnosti Alstom, jichž objednaly
německé regiony pro svoji veřejnou dopravu již celkem více než
čtyřicet. V lednu 2020 byl k jejich dodávce učiněn důležitý technický
krok: Výrobce vlaků Alstom podepsal smlouvu na dodávku trakčních
baterií pro tyto vlaky s německým dodavatelem bateriových systémů
Akasol.

7.2.2020
Zní to
dramaticky,
ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k předčasným úmrtím.
Není tudíž divu, že ve městech je hluk z dopravy ekologickým problémem
číslo dva, hned za emisemi. Jeho řešením se vážně a systematicky zabývá
také skupina Volvo se svojí dlouholetou historií výroby autobusů, která
je dnes úspěšným dodavatelem elektrických bateriových a hybridních
autobusů pro zdravý městský provoz. 
20.12.2019 Trakční
baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy
snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na
cca 70 – 80 % nebo méně, stává se jejich použití ve vozidle
neekonomickým a hlavně nepraktickým. Mohou však stále dobře posloužit
jako stacionární zásobníky energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými
zdroji pro vyrovnávání rozdílů ve výrobě a spotřebě. Průkopníkem tohoto
využití je výrobce elektrobusů Volvo, o jehož
projektu ve švédském Göteborgu se lze dočíst v naší brožuře Příběhy chytrých pomocníků.
V prosinci 2019 byl v Göteborgu zahájen další podobný projekt a opět s
účastí Volvo. 

|