![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Elektromobilitu je třeba rozvíjet a propagovat s rozmyslem: Zpráva z konference Chytrá elektrická doprava v praxi |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
ČEZ ESCO – realizace dobíjecích zázemí pro provoz elektrobusů24.11.2020 Rozvoj bateriových elektrobusů s sebou přináší i nutnost řešení dodávky elektrické energie pro dobíjení. Požadavky na dobíjení je potřeba pečlivě plánovat od začátku celého procesu úvah o zavádění elektrobusů do provozu. Požadavky se v zásadě odvíjejí od způsobu využívání elektrobusů (nájezdy vozidel), požadovaných výkonů, typů dobíjecích stanic a možností připojení z hlediska distribuční soustavy. Elektrobus ve VrchlabíRozvoj elektrobusů v ČR V ČR zavádějí elektrobusy jak stávající dopravní podniky, tak také soukromí dopravci. Dopravní podniky již mají obvykle zavedený provoz v elektrické trakci, využívají nasmlouvané příkony s provozovateli distribučních soustav a budují napájecí zázemí s využitím stávajících napájecích kapacit (dodatečné vyvedení výkonů z měníren apod.). Dopravci spolu s nově zaváděným provozem elektrobusů řeší výběr a výkon dobíjecích stanic především podle očekávaných provozních charakteristik. Noční dobíjení z nízkého napětí V případě požadavků nižšího denního nájezdu vozidel (typicky méně než 160 km) je postačující tzv. noční (sedlové) dobíjení o výkonech dobíjecí stanice typicky 30 – 50 kW. Z hlediska distribuční soustavy postačuje v tomto případě připojení do soustavy nízkého napětí. Příkladem takového dobíjení je elektrobusový provoz ve Vrchlabí (viz foto výše) s provozem 2 městských elektrobusů dobíjených ze dvou nočních (sedlových) stanic. S rostoucím instalovaným výkonem (větší množství dobíjecích stanic) na odběrném místě je vhodné zajistit regulaci výkonu dobíjecích stanic, případně realizovat dodávky elektrické energie ze soustavy vysokého napětí. Rychlé dobíjení během dne z vysokého napětí Pokud je požadován vyšší denní nájezd (typicky 200 – 350 km), zvažují dopravci využití kombinaci nočního (sedlového) dobíjení a rychlého dobíjení. V případě rychlodobíjecí stanice se výkony pohybují obvykle kolem 150 kW a výše. Z hlediska distribuční soustavy je již obvykle vyžadováno připojení do soustavy vysokého napětí s využitím distribuční trafostanice. Příkladem tohoto typu dobíjení je elektrobusové depo v Trutnově s provozem 4 městských elektrobusů dobíjených ze 4 nočních (sedlových) stanic a 1 rychlodobíjecí stanice – viz foto níže. Zajímavostí tohoto projektu je, že bezemisní elektrická energie napájející depo je dodávána z vlastní spotřeby Elektrárny Poříčí, která ročně vyrobí více než 200 milionů kWh ekologické elektřiny z čisté biomasy. Součástí projektu je vedle rozvodů pro kompletní pětici dobíjecích stanic i jejich servis a provozování po dobu pěti let, včetně služby „Next business day“, tj. zprovoznění stanice v co nejkratším čase v případě poruchy. V případě požadavků na tzv. průběžné (či oportunitní) dobíjení, jako např. ultrarychlé dobíjení čtyřpólovou střešní konzolí nebo „reverzním pantografem“ standardu OppCharge, jsou využívány výkony dobíjecí stanice vyšší než 300 kW a zde je připojení do distribuční soustavy vysokého napětí nutností. Tento typ dobíjení se využívá v rámci obsluhy frekventovaných linek s krátkým nabíjením na konečných obratištích. Elektrobusové depo v Trutnově s provozem 4 městských elektrobusů dobíjených ze 4 nočních (sedlových) stanic a 1 rychlodobíjecí staniceČEZ ESCO – spolehlivý partner pro realizaci dobíjecích zázemí Společnost ČEZ ESCO realizuje řadu projektů realizace dobíjecích zázemí pro provoz elektrobusů. Komplexní realizace zahrnuje projektovou dokumentaci, dodávku dobíjecích stanic, zasíťování a připojení k distribuční soustavě, servisní a revizní služby, regulování dobíjecího výkonu dle potřeb dopravce s důrazem na minimalizaci nákladů a nabídku dodávky elektrické energie vč. certifikované zelené energie. V nabídce je také možnost profinancování výstavby formou dlouholeté smlouvy na provozování dobíjecího zázemí. V případě, že dopravce uvažuje o realizaci elektrobusové dopravy a řeší otázky nabíjení, výběru dobíjecích stanic nebo možností připojení k distribuční soustavě, je spolehlivým a prověřeným dodavatelem komplexního řešení právě společnost ČEZ ESCO. Martin Machek, ČEZ ESCO Foto © ČEZ ESCO a Krkonošský deník Tento článek byl uveřejněn v brožuře „Elektrické autobusy pro město IX“. Více informací a brožura v pdf ke stažení zde
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|