Vodíkové technologie
26.9.2023 Společnost
Siemens Mobility dokončila v září 2023 první zkušební jízdy své
palivočlánkové elektrické jednotky Mireo Plus H v Bavorsku. Tato
dvouvozová elektrická jednotka bude v polovině roku 2024 nasazena do
provozu s cestujícími na trasách mezi Augsburgem a Füssenem a
Augsburgem a Peissenbergem na železniční síti Bayerische Regiobahn
(BRB). Plánuje se pilotní provoz jednotky po dobu 30 měsíců s podporou
spolkové země Bavorsko. 
15.9.2023 Italské
Benátky jsou charakteristické nejen svými kanály s čilým provozem, ale
také svými elektrickými autobusy. Tamní autobusový park provozovaný
městským dopravcem se od roku 2026 rozšíří o celkem 90 palivočlánkových
(vodíkových) autobusů ve 12m a 18m verzi, objednaných začátkem září
2026 u polského výrobce Solaris Bus & Coach. 
1.9.2023 Palivočlánkový
(vodíkový) pohon je jedním z důležitých směrů v rozvoji
elektromobility, včetně palivočlánkových elektrických autobusů. Jedním
z evropských lídrů v této oblasti je polský výrobce Solaris Bus
& Coach, který si v srpnu 2023 objednal u kanadského výrobce
Ballard téměř stovku palivočlánkových energetických jednotek pro
vodíkové elektrobusy určené do různých měst v Evropě. 
10.8.2023 Palivočlánkový
(vodíkový) elektrický pohon se postupně dostává do všech
oblastí nákladní a osobní dopravy. Jedním z projektů, které přispívají
k tomuto vývoji, je ZEFES (Zero Emission Freight EcoSystem, tedy Nulově
emisní ekosystém nákladní dopravy) v rámci evropského výzkumně
vývojového programu Horizon. Součástí tohoto projektu je zamýšlený
vývoj dálkového silničního tahače s palivočlánkovým pohonem u
společnosti Ford Trucks. 
14.7.2023 Po nedávném
slavnostním otevření vodíkové stanice ve středočeských Mstěticích byla
na konci června 2023 v Záluží u Litvínova na čerpací stanici ORLEN
Benzina zprovozněna další, v pořadí čtvrtá, veřejná vodíková plnicí
stanice. V Česku se tak nyní nabízejí uživatelům celkem čtyři veřejné vodíkové plnicí
stanice a jedna neveřejná s použitím po dohodě. 
26.6.2023 Ve
Mstěticích u Prahy byla v červnu 2023 uvedena do provozu první
vodíková plnicí stanice společnosti ČEPRO. Práce a
povolovací řízení zajistil ÚJV Řež, který se vodíkovými technologiemi
dlouhodobě zabývá. 
10.5.2023 Memorandum
Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje je společným krokem
ke spolupráci v oblasti využití vodíku, a to jak v oblasti podpory
aplikace vodíkových technologií, tak v koordinaci rozvoje konceptu
„vodíkových údolí“, Informuje o tom květnové vydání Priority –
informačního zpravodaje Státního fondu životního prostředí ČR (SFŽP).

3.5.2023 S rostoucím
tlakem na snižování klimatických dopadů veřejné dopravy rostou i
velikosti dodávek elektrických autobusů, a to jak bateriových, tak
palivočlánkových. Charakterizují to dvě dosud nejrozsáhlejší dodávky
polského výrobce Solaris Bus & Coach, pro norské Oslo a německý
Rostock.
22.3.2023 Dne
21. března 2023 proběhl, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER
2023 další, již osmý, ročník tradiční konference pořádané provozovateli
tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. Konference o 90 účastnících, převážně z municipalit a
městských služeb, se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro
digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního
města Brna. 
16.3.2023 Světový
důlní průmysl přispívá (viz zpráva Ballard níže) celkem ze 7 %
ke globálním uhlíkovým emisím. Za zhruba polovinu z nich může důlní
doprava včetně velkokapacitních nákladních vozidel. Jejich konverzí z
dieselového pohonu na elektrický se zabývá americká firma First Mode,
zaměřená na vývoj čistých energetických řešení pro těžký
průmysl. 
22.2.2023 Evropský trh
palivočlánkových autobusů postupně roste a daří se všem hlavním
výrobcům. Důkazem je rámcová smlouva na 60 palivočlánkových autobusů od
portugalského výrobce CaetanoBus pro německého dopravce DB Regio Bus,
dceřinou společnost německých státních drah DB, z poloviny února 2023. 
23.1.2023
V prosinci 2022 a v lednu 2023 zaznamenal obor
vodíkových technologií
pro dopravu dvě významné události v oblasti využití amoniaku (čpavku)
jako nosiče energie pro elektrické dopravní prostředky. První z nich se
týkal projektu palivočlánkového plavidla a druhý palivočlánkového
silničního tahače. V obou případech byla ústředním hráčem americká
společnost Amogy, zaměřená na využití čpavku jako nosiče energie pro
elektrické dopravní prostředky.
12.12.2022 V
listopadu 2022 bylo v jihoportugalské provincii Alentejo v rámci
demonstračního projektu uvedeno do provozu unikátní zařízení H2Évora.
Toto zařízení akumuluje elektřinu ze solárních panelů do vodíku, z
něhož pak ve špičkovém období vyrábí pomocí palivových článků opět
elektřinu. 
1.12.2022 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) začne v průběhu 1. čtvrtletí 2023 s
testováním prvního autobusu na palivočlánkový, tedy vodíkový
(elektrický) pohon v pravidelném provozu v Praze, a to převážně na
lince 170 Jižní Město – Pražská čtvrť. V tendru DPP na pronájem
vodíkového autobusu uspěla Škoda Group s autobusem Škoda H’City. Praha
tak bude prvním městem, ve kterém se toto vozidlo objeví v pravidelném
provozu. Jeho testování potrvá 2 roky s možností prodloužení na celkem
4 roky.
23.11.2022 Jako již
tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v
Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické
autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu.
Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož
významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013
začala. 
14.11.2022 Vídeňské
elektrické midibusy Rampini s průběžným dobíjením pomocí dvoupólového
pantografu byly mezi prvními, s nimiž se česká odborná veřejnost
seznámila již v roce 2013 v Brně.
Na začátku listopadu 2022 oznámil městský dopravce Wiener Linien vítěze
veřejné soutěže na dodávku 12m elektrických autobusů, a zároveň tak
předznamenal další strategii elektrifikace jeho autobusového parku. 
20.10.2022 Na podzim
2022 se na dvou různých místech Evropy představily dva výrobci se dvěma
zcela odlišnými koncepcemi osmimetrových palivočlánkových midibusů:
italský Rampini a slovenský Mobility & innovation. Přes jejich
odlišnosti mají jeden společný prvek: palivočlánkovou jednotku od
kanadského výrobce Loop Energy. 
12.10.2022 Elektrárny
využívající jako primární zdroj zemní plyn spalovaný ve
spalovacích turbínách jsou rozšířené po celém světě. Jejich úskalím je
mj. nepříznivý vliv na životní prostředí a klimatické změny, byť menší
než u uhelných elektráren. Jedním z možných řešení je spalování vodíku
místo zemního plynu nebo ve směsi s ním. To je cílem výzkumného
projektu, na nějž společnost General Electric získala v říjnu 2022
financování od americké federální vlády. Vzhledem k současné
energetické situaci v Evropě včetně ČR může být tento projekt zajímavý
i zde. 
26.9.2022 V
polovině září 2022 zaznamenala palivočlánková elektrická jednotka
Alstom Coradia iLint významný provozně technický úspěch: Ujela celkem
1175 km na jedno naplnění nádrží vodíkem. Šlo přitom o sériovou
elektrickou jednotku patřící dolnosaské dopravní organizaci LNVG, která
je od poloviny
srpna 2022 nasazena v pravidelném provozu na síti evb (Eisenbahnen und
Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH). 
16.9.2022 V
polovině září 2022 se veřejnosti poprvé představil kloubový
palivočlánkový autobus Solaris Urbino 18 hydrogen, už dříve avizovaný
mj. na naší konferenci
Elektrické autobusy pro město X. Tento 18m
kloubový autobus pojme až 140 cestujících. K jeho pohonu slouží ve
standardním provedení 240kW centrální elektromotor. Na vyžádání lze
dodat i pohon v nábojích kol ZF AVE130 o výkonu 2×125 kW. 
30.6.2022 Společnost
Siemens Mobility získala v posledním červnovém týdnu 2022 od
dopravce Niederbarnimer Eisenbahn zakázku na dodávku sedmi
dvouvozových palivočlánkových jednotek Mireo Plus H pro síť
Heidekrautbahn (RB27) v metropolitní oblasti Berlín-Brandenburg. Po
palivočlánkových elektrických jednotkách Alstom
Coradia iLint je to
druhý typ železničního vozidla s palivočlánkovým hybridním pohonem,
který se dostává do sériové výroby a míří do pravidelného provozu s
cestujícími. 
17.6.2022 Dopravce
v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park
palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud
největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris
brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost
na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak
tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových
autobusů. 
7.6.2022 Na letošním
veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným
programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž
desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném
zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé
dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr,
a konference tak budou pokračovat jako Elektrické
autobusy a vlaky pro město. 
6.6.2022 Při
provozu kolejových vozidel vytvářejí jejich kovová kola na kovových
kolejnicích časem nerovnosti a deformují jejich profil, což může
ohrozit bezpečnost. Proto je třeba tvar kolejnic udržovat broušením a
frézováním (viz foto kolejnice před a po takovéto údržbě). Železniční
správy a dopravci k tomuto účelu používají pracovní vlaky poháněné
dieselovými motory. 
24.5.2022 Ve
dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační railshow
palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží
cestujícím v
Německu a jejich další
rozšíření na německých tratích se připravuje.
Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být funkční bezemisní
alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných
regionálních tratích. 
12.5.2022 Elektrifikace
městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových
nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále
aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke
zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí
legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy
elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace
používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem
fosilních paliv ze zahraničí. 
14.4.2022 Německý
dopravce Regionalverkehr Köln (RVK), obsluhující aglomeraci měst Kolína
nad Rýnem a Bonn, dnes provozuje největší evropský park
palivočlánkových autobusů, celkem 52 vozidel. Do roku 2025 by se měl
tento park rozrůst o dalších 108 autobusů, a činit tak rovných 160
vozidel. Bude to možné díky spolufinancování ze zdrojů Spolkového
ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, schválenému v dubnu
2022. 
11.4.2022 Po úspěšném
tažení společnosti Alstom v oboru palivočlánkových
elektrických vlaků v Německu přichází na scénu
také domácí Siemens. První regionální palivočlánková (vodíková) trakční
jednotka pro Bavorsko získává svou podobu. Dne 15. března 2022
podepsali zástupci společností Siemens Mobility a Bayerische Regiobahn
(BRB) smlouvu o pronájmu inovativního prototypu.

10.3.2022 K
probíhajícímu výběrovému řízení na palivočlánkové autobusy (celkem 5
vozidel) vypsal Dopravní podnik Ostrava (DPO) v únoru 2022 rovněž
výběrové řízení na vodíkovou plnicí stanici na Hranečníku. Učinil tak
další důležitý krok k realizaci jednoho z opatření nedávno schváleného
Akčního plánu udržitelné energetiky a klimatu (SECAP 2030), kterým je
nasazení vodíkových autobusů do rutinního provozu v ostravské MHD.
25.2.2022 Na
počátku února 2022 byla odborná veřejnost informována o výsledku
testování, který může mít do budoucna velký praktický význam: Kanadský
výrobce palivočlánkových technologií Ballard úspěšně otestoval
propojení s palivovým systémem využívajícím kapalný vodík od amerického
výrobce Chart Industries. Ukázal tak možnost využití kapalného vodíku v
těžkých palivočlánkových vozidlech. 
6.1.2022 Na
konci roku 2021 zaznamenal svět palivočlánkových technologií
pozoruhodnou událost: Společnost SAGAT SpA spravující letiště v
italském Turíně a provozovatel plynárenské infrastruktury Snam Group
skrze svoji dceřinou společnost Renovit, specializovanou na energeticky
úsporná řešení, podepsaly smlouvu o smlouvě budoucí (term sheet) na
vybudování palivočlánkového systému pro kogeneraci, tedy kombinovanou
výrobu elektřiny a tepla, na turínském letišti. 
6.12.2021 Počátkem
roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v
dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže
zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V
partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v
létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Výsledky
studie byly
prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na
semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy
netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici. 
6.12.2021 Společnost
Rampini, italský výrobce vozidel a také hlavní
partner desátého ročníku naší konference Elektrické autobusy pro město X,
je v České republice znám zejména jako dodavatel elektrických midibusů
s pantografovým průběžným dobíjením pro vídeňského dopravce Wiener
Linien; jeden zde byl testovaný
v letech 2013-14. Od té doby se portfolio
elektrických autobusů tohoto výrobce významně rozšířilo. Nejnovějším
produktem, který je nyní v procesu vývoje, je palivočlánkový midibus
Hydron, který bude mít svoji premiéru v tzv. vodíkovém údolí Přístav
Civitavecchia.
24.11.2021 Jako již
tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 24. 11. 2021 v
Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala jubilejní konference
Elektrické autobusy pro město X, pořádaná provozovateli tohoto portálu.
Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož
významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013
začala. 
18.11.2021 Společnost
FlixMobility, mateřská společnost dopravce Flixbus a přední
technologická společnost pro udržitelnou a intermodální mobilitu, se
spolu se svými partnery Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems a ZF
Friedrichshafen AG podílí na nedávno zahájeném výzkumném projektu
HyFleet. Jak byla odborná veřejnost informována v listopadu 2021,
projektové konsorcium pro tento účel nedávno obdrželo oficiální
potvrzení "UIA" od německého Spolkového
ministerstva dopravy a digitální infrastruktury. 
10.11.2021 Odvětví
plynárenství se stále více zabývá také výrobou a dopravou čistého
vodíku pro rozmanité aplikace, mimo jiné pro palivočlánková elektrická
vozidla. V zahraničí je tento trend už řadu let běžný, v ČR dosud
nikoli. Proto je důležitým milníkem memorandum mezi společnostmi ÚJV
Řež a Pražská plynárenská podepsané na konci září 2021. 
21.10.2021 Jak
byla v říjnu 2021 informována odborná veřejnost, Dopravní podnik města
Ústí nad Labem a.s. (DPmÚL) podepsal v poslední zářiový den 2021
rámcovou dohodu na dodávku až 20 ks autobusů s palivočlánkovým pohonem
se společností Solaris Bus & Coach. Po experimentálním provozu
českého palivočlánkového autobusu TriHyBus
v Neratovicích se tak DPmÚL
stane prvním českým dopravcem, který nasadí palivočlánkové autobusy do
pravidelného provozu. 
14.10.2021 Pětičlenné
konsorcium vedené ÚJV Řež zahájilo v posledním zářiovém týdnu 2021
práce na inovativním řešení elektrického nákladního vozidla s vodíkovým
palivovým článkem, určeného do náročných provozních podmínek, což je
specifickým rysem tohoto českého projektu v mezinárodním kontextu.
Prototyp bude postaven na robustním podvozku Tatra a vybaven řadou
podpůrných technologií pro uvedené podmínky. 
23.9.2021 Kanadský
výrobce palivových článků Ballard, který
představuje světovou špičku ve svém oboru, představil odborné
veřejnosti v polovině září 2021 již osmou řadu svých palivových článků,
označovanou jako FCmove™-HD+. Tato nová generace palivových článků,
určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové autobusy,
nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje řadu
inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku
provozu palivových článků. 
12.8.2021 Koncem
června 2021 byl učiněn důležitý krok k realizaci vodíkových a
palivočlánkových technologií v ČR: Vláda ČR schválila Vodíkovou
strategii České republiky, kterou připravil její gestor, Ministerstvo
průmyslu a obchodu. Tato strategie je bezesporu důležitým dokumentem
pro rozvoj vodíkové ekonomiky v ČR. Zároveň budí v čtenáři některé
otázky, na něž dá odpověď teprve čas.
19.7.2021 Dvousettisícové
průmyslové a zemědělské kalifornské město San Bernardino používá od
července 2021 ve své čističce odpadních vod již dříve avizovanou
palivočlánkovou kogenerační jednotku od
amerického dodavatele FuelCell Energy. Její zvláštností je využívání
místního bioplynu jen s minimálními úpravami.
16.6.2021 Palivové
články s pevnými oxidy (SOFC) mají perspektivu jako téměř
bezemisní zdroje energie využívající na vstupu „tradiční“ média, jako
je zemní plyn nebo bioplyn, ale také jako zdroj vodíku pro další
palivočlánkové aplikace. Zvýšení jejich energetické účinnosti je nyní
náplní vývojových projektů spolufinancovaných americkým Ministerstvem
energetiky (DOE), jejichž hlavním účastníkem je americký výrobce
palivových článku FuelCell Energy. 
27.5.2021 O vodíku jako
bezemisní a ekologické alternativě fosilních paliv se mluví již desítky
let. V poslední dekádě ale celé odvětví poskočilo dopředu zejména díky
zdokonalení technologie vodíkových palivových článků. Díky ní je možné
vodík jako palivo uchovat v nezměněné kvalitě v řádu let. Česká
vývojová firma DEVINN na vodík vsadila jako na palivo budoucnosti a
jako jedna z prvních ve střední Evropě vyvinula funkční vodíkový
generátor elektrické energie. Jak funguje vodík jako palivo? V čem je
H2BASE výjimečný a jak zařízení integruje palivové články? A jak může
vypadat ideální týden provozu tohoto vodíkového generátoru?
20.4.2021
Vedle
elektrických
jednotek pro osobní přepravu se
palivočlánkové (vodíkové) pohony dostávají ke slovu i v železniční
nákladní dopravě. Dokládá to americká společnost Sierra Northern
Railway, železniční divize soukromé energetické firmy Sierra Energy
Corporation ze Severní Kalifornie. Ta se rozhodla přestavět své
dieselové posunovací lokomotivy na palivočlánkový pohon a v březnu 2021
započala s pilotním projektem. 
23.2.2021 Již
letos začne brázdit vody zátoky v americkém San Franciscu
palivočlánkový přívoz jménem Sea Change (Mořská změna). Nyní se nachází
ve finální fázi výroby a během roku 2021 se začne s jeho zkušebním
provozem. Tato loď je určena pro plně komerční provoz na linkách osobní
lodní dopravy v San Franciscu. 
15.2.2021 Městská
doprava v německém Kolíně nad Rýnem zaznamenala začátkem února 2021
důležitý milník: Tamní dopravce Regionalverkehr Köln (RVK) převzal
první z 15kusové série palivočlánkových autobusů Solaris Urbino 12
hydrogen. Rozmnoží tím svůj park 37 palivočlánkových autobusů Van Hool,
již nyní největší v Evropě.
10.2.2021 Standardizace
baterií, která v Evropě začala v 50. letech minulého století a v USA o
několik desetiletí dříve, vyústila v rychlý rozvoj jejich využití v
mnoha oblastech lidské činnosti. Totéž s největší pravděpodobností čeká
do budoucna i palivočlánkové moduly. Důležitým milníkem je zahájení
činnost konsorcia StasHH na začátku února 2021. Jeho cílem je zavést
nomenklaturu HH pro palivočlánkové moduly, podobně jako je tomu u
nomenklatury pro baterie. 
14.12.2020
Jednou z dalších zemí EU, která se seznamuje s provozem
palivočlánkových autobusů, je Irsko. Průmyslové sdružení Hydrogen
Mobility Ireland slavnostně přivítalo v první polovině listopadu 2020 v
jeho hlavním městě Dublinu první palivočlánkový autobus, který zde poté
vyrazil do ulic na testovací provoz. 
22.10.2020
V současné situaci, kdy je většina vodíku pro
palivočlánkové aplikace vyráběna pomocí tzv. parního
reformingu, se hledají stále nové způsoby jeho
ekologičtější výroby. Vedle elektrolýzy z obnovitelných zdrojů nebo
využití malých jaderných reaktorů je
další z možných cest využívání vysokoteplotních palivočlánkových
jednotek, které mají na vstupu zemní plyn nebo bioplyn. Americký
výrobce FuelCell Energy bude takovouto výrobu vodíku testovat ve známém
výzkumném středisku Idaho National Laboratories (INL). Odbornou
veřejnost o tom informoval na začátku října 2020. 
18.9.2020 Celkem
31 palivočlánkových vlaků Alstom
Coradia iLint se v současné době připravuje pro
provoz v německých spolkových zemích Dolní Sasko a Hessensko v převážně
rovinatém nebo mírně zvlněném terénu. O tyto vlaky projevil zájem také
rakouský národní železniční dopravce ÖBB. Od první dekády v září 2020
do konce listopadu téhož roku bude na zkoušku provozován na hornatých
regionálních tratích na jihu Rakouska. 
11.9.2020 V
situaci, kdy plavidla poháněná spalovacími motory
představují významný zdroj znečištění vodních ploch a kdy zároveň
baterie nejsou až na výjimky dostatečným zdrojem energie pro jejich
elektrický pohon, představují palivové články slibnou příležitost pro
významné zekologičtění tohoto druhu dopravy. Po ojedinělých aplikacích
v říční plavbě nebo
na trajektech představil
kanadský dodavatel palivočlánkových jednotek Ballard začátkem září 2020
vůbec první komerční palivočlánkovou jednotku pro pohon lodí pod
produktovým označením FCwaveTM. 
31.8.2020 Region
německé metropole Kolín nad Rýnem rozvíjí už od roku 2011
palivočlánkové autobusy, které provozuje tamní regionální dopravce
Regionalverkehr Köln GmbH (RVK). Park palivočlánkových autobusů tohoto
dopravce je dnes největší v Evropě – činí celkem 37 vozidel. Široká
veřejnost s ním byla seznámena v srpnu 2020, těsně před jeho uvedením
do provozu v plném rozsahu, v areálu RVK v Meckenheimu nedaleko Kolína
nad Rýnem. 
21.8.2020 Mezinárodní
unie veřejné dopravy UITP ve spolupráci s projekty JIVE
a JIVE 2 vydala v červenci 2020 stručné shrnutí
nejnovějších zkušeností „Fuel cell buses: Best practices and
commercialisation approaches“, česky „Palivočlánkové autobusy:
osvědčené praxe a přístupy ke komercializaci“. Pro naše čtenáře z ní v
tomto článku vybíráme některé zajímavé poznatky.

13.7.2020
Začátek července 2020 se stal významným milníkem v
evropské historii palivočlánkové elektromobility: Do Švýcarska bylo
dodáno prvních deset nákladních tahačů typu of XCIENT Fuel Cell od
společnosti Hyundai. Jde o vůbec první aplikaci palivočlánkové
elektromobility v evropské těžké nákladní dopravě. 
11.6.2020 Vídeňské
elektrické autobusy jsou pro české příznivce elektromobility spojovány
především s jednorázovým projektem
elektrických midibusů průběžně dobíjených pantografem z troleje.
Vídeňský městský dopravce Wiener Linien nicméně pro svůj rozvoj
elektrických autobusů uvažuje i s dalšími alternativami, palivočlánkové
autobusy nevyjímaje. Důkazem je testovací provoz palivočlánkového
autobusu od polského výrobce Solaris, který proběhne v prvních
červnových týdnech 2020. 
25.5.2020 Na evropský
trh již brzy vstoupí zcela nový dodavatel palivočlánkových autobusů,
portugalská společnost CaetanoBus. Jak byla odborná veřejnost
informována v květnu 2020, během tohoto roku začne v německém městě
Niebüll na linkách dopravce Autokraft GmbH (dceřiné společnosti
Německých drah – DB) provoz dvou palivočlánkových autobusů od tohoto
výrobce. Oficiálně byl představen na veletrhu Busworld 2019. 
21.5.2020 Stacionární
palivočlánkové jednotky řady SureSource od amerického výrobce FuelCell
Energy, jehož projekty na našich stránkách průběžně sledujeme,
zaznamenaly v květnu 2020 důležitý milník: Od začátku svého fungování
na různých místech tří světových kontinentů (Amerika, Evropa a Asie)
vyrobily v součtu 10 mil. MWh energie. 
11.5.2020 Již
dříve avizovaná 4MW palivočlánková elektrárna ve více než 80tisícovém
městě Danbury v americkém státě Connecticut zahájila koncem dubna 2020
komerční provoz. Účinnost této elektrárny s palivovými články od
společnosti FuelCell Energy je srovnatelná a plynovými turbínami,
přitom neprodukuje prakticky žádné škodlivé emise. 
14.4.2020 Vysokoteplotní
elektrolýza vody je jedním z
perspektivních směrů, jak získávat „čistý“ vodík pro pohon
palivočlánkových vozidel i pro mnohé další účely. Je proto předmětem
rozmanitých rozvojových projektů (pro její využití se uvažuje například
s malými reaktory).
Významným
projektem v této oblasti je nyní připravovaný vysokoteplotní
elektrolyzér s pracovním názvem MULTIPLHY s výkonem 2,6 MW v
nizozemském Rotterdamu. Jedním z jeho realizátorů je i společnost
Sunfire, v níž skupina ČEZ vlastní minoritní podíl přes fond Inven
Capital. Odborná veřejnost o tom byla informována zkraje dubna
2020. 
6.4.2020 Jihokorejské
město Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónová metropole, ležící
nedaleko hlavního města Soulu, má od roku 2018 smlouvu s americkou
společností FuelCell Energy na provoz
20MW palivočlánkového kogeneračního parku pro
dálkové vytápění v tomto městě po dobu 20 let. Partnerem je energetická
společnost Korea Southern Power Co. Ltd. (KOSPO). Ukazuje se, že od
svého zprovoznění na konci června 2018 přesahuje reálný provoz této
palivočlánkové jednotky předpokládané provozní parametry. 
31.3.2020 V
březnu 2020 zaznamenala elektrická městská doprava pozoruhodný milník:
Na linky městské dopravy v 700tisícové Rize, hlavním městě Lotyšska,
vyjelo na linku č. 4 tamního dopravce Rīgas satiksme již dříve
avizovaných deset
trolejbusů Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. 
24.3.2020 V
rámci evropského projektu JIVE bude od roku 2021
jezdit v německém Kolíně nad Rýnem celkem 15 palivočlánkových autobusů
od polského výrobce Solaris. Odborná veřejnost o tom byla informována v
březnu 2020. Jde o součást sdružené zakázky na dodávku palivočlánových
autobusů měst Kolín nad Rýnem a Wuppertal.

19.2.2020 Palivové
články s tavnými uhlíkatými sloučeninami od amerického výrobce
FuelCell Energy, určené pro stacionární aplikace, jsou využívány na
mnoha místech USA i jinde ve světě jako ekologický zdroj energie. V
roce 2018 byla jejich životnost technicky prodloužena z 5 na 7 let, což
začátkem ledna 2019 oficiálně potvrdil i jejich výrobce. Toto
prodloužení má významné provozní a především ekonomické
aspekty. 
12.2.2020 Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích.
Jejich průkopníkem v sériové výrobě je typ Coradia
iLint od společnosti Alstom, jichž objednaly
německé regiony pro svoji veřejnou dopravu již celkem více než
čtyřicet. V lednu 2020 byl k jejich dodávce učiněn důležitý technický
krok: Výrobce vlaků Alstom podepsal smlouvu na dodávku trakčních
baterií pro tyto vlaky s německým dodavatelem bateriových systémů
Akasol.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12
|