Projekt ZEFES: Ford Trucks vyvíjí dálkové silniční
tahače s palivočlánkovými jednotkami Ballard10.8.2023 Palivočlánkový (vodíkový) elektrický pohon se postupně dostává do všech
oblastí nákladní a osobní dopravy. Jedním z projektů, které přispívají
k tomuto vývoji, je ZEFES (Zero Emission Freight EcoSystem, tedy Nulově
emisní ekosystém nákladní dopravy) v rámci evropského výzkumně
vývojového programu Horizon. Součástí tohoto projektu je zamýšlený
vývoj dálkového silničního tahače s palivočlánkovým pohonem u
společnosti Ford Trucks.
Tahač F-MAX 44
Technologie pro palivočlánkové tahače Ford
Palivočlánkové jednotky pro prototyp dodá kanadský výrobce Ballard na
základě Dohody o společném záměru (Letter of Intent), podepsané na
začátku srpna 2023.
Ford Trucks (globální značka společnosti Ford Otosan) plánuje vyvinout
prototyp těžkého palivočlánkového tahače na základě svého typu F-MAX 44
o hrubé hmotnosti 44 tun. Řada F-MAX získala v roce 2019 prestižní
ocenění „International Truck of the Year“ (viz foto). V základním
provedení disponuje tento tahač výkonem 368 kW při 1800 ot./min. K
pohonu mu slouží vznětový motor emisní třídy Euro 6E s
dvanáctistupňovou automatickou převodovkou.
Jako zdroj energie pro prototyp bezemisního tahače Ford budou sloužit
dvě palivočlánkové jednotky Ballard FCmove™-XD (viz foto), každá o
výkonu 120 kW.
Ballard FCmove™-XD
Tato jednotka má rozměry 596×745×985 mm (mimo vzduchový filtr) a váží
250 kg. Je schopna fungování při vnějších teplotách –30 °C až +40 °C.
Palivem je čistý vodík o tlaku 8 barů. Energetická účinnost jednotky
dosahuje až 60 %. Výrobce uvádí provozní životnost jednotky
přesahující 25 tis. hodin při 97% disponibilitě.
Pokud se tyto jednotky osvědčí u prototypu, stane se Ballard
preferovaným dodavatelem pro sériovou produkci.
Projekt ZEFES
Projekt ZEFES zahrnuje celkem 4 palivočlánkové a 5 bateriových typů
těžkých nákladních automobilů. Kromě značky Ford jsou zde i další
světové značky nákladních automobilů, jako Renault, Scania a Volvo.
Partnery projektu jsou dále společnosti a organizace ze souvisejícího
průmyslu, přepravních a logistických služeb a vědy a výzkumu.
V jeho rámci se předpokládá provoz v reálných podmínkách, kdy nákladní
soupravy s bezemisními tahači povezou více než 40 tun na vzdálenost až
750 km, v denním průměru 500 km. Demonstrační provoz je plánován na rok
2025. Provoz bude probíhat na transevropských silničních koridorech a
demonstrační vozidla by při něm měla ujet dohromady přes 1 milión
kilometrů.
Projekt o celkovém rozpočtu 39 mil. EUR (cca 940 mil. Kč) je z cca 60 %
spolufinancován ze zdrojů EU.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © Ford Trucks
a Ballard Power Systems
Další
informace zde a také zde a
také zde
Přečtěte si také:
14.7.2023 Po nedávném
slavnostním otevření vodíkové stanice ve středočeských Mstěticích byla
na konci června 2023 v Záluží u Litvínova na čerpací stanici ORLEN
Benzina zprovozněna další, v pořadí čtvrtá, veřejná vodíková plnicí
stanice. V Česku se tak nyní nabízejí uživatelům celkem čtyři veřejné vodíkové plnicí
stanice a jedna neveřejná s použitím po dohodě. 
26.6.2023 Ve Mstěticích u Prahy byla v červnu 2023 uvedena do provozu první
vodíková plnicí stanice společnosti ČEPRO. Práce a
povolovací řízení zajistil ÚJV Řež, který se vodíkovými technologiemi
dlouhodobě zabývá. 
3.5.2023 S
rostoucím
tlakem na snižování klimatických dopadů veřejné dopravy rostou i
velikosti dodávek elektrických autobusů, a to jak bateriových, tak
palivočlánkových. Charakterizují to dvě dosud nejrozsáhlejší dodávky
polského výrobce Solaris Bus & Coach, pro norské Oslo a německý
Rostock.
22.3.2023 Dne
21. března 2023 proběhl, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER
2023 další, již osmý, ročník tradiční konference pořádané provozovateli
tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. Konference o 90 účastnících, převážně z municipalit a
městských služeb, se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro
digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního
města Brna. 
1.12.2022 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) začne v průběhu 1. čtvrtletí 2023 s
testováním prvního autobusu na palivočlánkový, tedy vodíkový
(elektrický) pohon v pravidelném provozu v Praze, a to převážně na
lince 170 Jižní Město – Pražská čtvrť. V tendru DPP na pronájem
vodíkového autobusu uspěla Škoda Group s autobusem Škoda H’City. Praha
tak bude prvním městem, ve kterém se toto vozidlo objeví v pravidelném
provozu. Jeho testování potrvá 2 roky s možností prodloužení na celkem
4 roky.
Marketing
je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků
zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing
představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace
potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření
konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše
konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové
řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně
přispět k efektivnímu oslovování trhu. Další podrobnosti k nabízeným
službám jsou k dispozici zde 
23.11.2022 Jako
již
tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v
Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické
autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu.
Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož
významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013
začala. 
14.11.2022 Vídeňské
elektrické midibusy Rampini s průběžným dobíjením pomocí dvoupólového
pantografu byly mezi prvními, s nimiž se česká odborná veřejnost
seznámila již v roce 2013 v Brně.
Na začátku listopadu 2022 oznámil městský dopravce Wiener Linien vítěze
veřejné soutěže na dodávku 12m elektrických autobusů, a zároveň tak
předznamenal další strategii elektrifikace jeho autobusového parku. 
20.10.2022 Na
podzim
2022 se na dvou různých místech Evropy představily dva výrobci se dvěma
zcela odlišnými koncepcemi osmimetrových palivočlánkových midibusů:
italský Rampini a slovenský Mobility & innovation. Přes jejich
odlišnosti mají jeden společný prvek: palivočlánkovou jednotku od
kanadského výrobce Loop Energy. 
16.9.2022 V
polovině září 2022 se veřejnosti poprvé představil kloubový
palivočlánkový autobus Solaris Urbino 18 hydrogen, už dříve avizovaný
mj. na naší konferenci
Elektrické autobusy pro město X. Tento 18m
kloubový autobus pojme až 140 cestujících. K jeho pohonu slouží ve
standardním provedení 240kW centrální elektromotor. Na vyžádání lze
dodat i pohon v nábojích kol ZF AVE130 o výkonu 2×125 kW. 
30.6.2022 Společnost
Siemens Mobility získala v posledním červnovém týdnu 2022 od
dopravce Niederbarnimer Eisenbahn zakázku na dodávku sedmi
dvouvozových palivočlánkových jednotek Mireo Plus H pro síť
Heidekrautbahn (RB27) v metropolitní oblasti Berlín-Brandenburg. Po
palivočlánkových elektrických jednotkách Alstom
Coradia iLint je to
druhý typ železničního vozidla s palivočlánkovým hybridním pohonem,
který se dostává do sériové výroby a míří do pravidelného provozu s
cestujícími. 
17.6.2022 Dopravce
v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park
palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud
největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris
brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost
na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak
tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových
autobusů. 
12.5.2022 Elektrifikace
městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových
nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále
aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke
zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí
legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy
elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace
používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem
fosilních paliv ze zahraničí. 
14.4.2022 Německý
dopravce Regionalverkehr Köln (RVK), obsluhující aglomeraci měst Kolína
nad Rýnem a Bonn, dnes provozuje největší evropský park
palivočlánkových autobusů, celkem 52 vozidel. Do roku 2025 by se měl
tento park rozrůst o dalších 108 autobusů, a činit tak rovných 160
vozidel. Bude to možné díky spolufinancování ze zdrojů Spolkového
ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, schválenému v dubnu
2022. 
30.11.2020 Stejně
jako osobní automobilová doprava i veřejná
doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V
naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále
Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají
baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která
aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě
elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 

|