Vodíkové stanice v ČR: nyní 3 veřejné a 1 neveřejná26.6.2023 Ve Mstěticích u Prahy byla v červnu 2023 uvedena do provozu první
vodíková plnicí stanice společnosti ČEPRO (viz foto). Práce a
povolovací řízení zajistil ÚJV Řež, který se vodíkovými technologiemi
dlouhodobě zabývá.
Vodíková plnicí stanice společnosti ČEPRO ve Mstěticích
Tato vodíková plnicí stanice, v České republice v pořadí čtvrtá, je
vybavena dvojicí plnicích pistolí pro plnění tlakem 350 a 700 bar.
První uvedený tlak se používá u těžkých vozidel, zejména
palivočlánkových autobusů, druhý o palivočlánkových osobních vozidel.
Vůbec první veřejně přístupná vodíková plnicí stanice v České republice
byla otevřena v červnu 2022 v Ostravě-Vítkovicích. Nachází se ve
Vítkovicích u vjezdu do výrobního areálu společnosti Cylinders Holding
a nabízí vodík o tlaku 700 bar, tedy pro palivočlánková osobní vozidla.
V Praze je od března 2023 k dispozici první samoobslužná tankovací
stanice v síti ORLEN Benzina na Barrandově a nabízí plnění oběma tlaky
(700 a 350 bar) pro osobní a těžká palivočlánková vozidla. Vodíkem zde
bude plněn mimo jiné palivočlánkový autobus Škoda, testovaný pražským
dopravním podnikem, a to podle
aktuálních informací od července 2023.
Nejstarší v ČR je neveřejná vodíková čerpací stanice v Neratovicích,
která vznikla před cca čtrnácti lety v souvislosti s demonstračním
projektem TriHyBus v režii výše
zmíněného ÚJV Řež. Zde lze natankovat po předchozí domluvě a ve
spolupráci s obsluhou. Na rozdíl od ostatních zmíněných plnicích stanic
ovšem pracuje pouze s tlakem 350 bar, používaným pro autobusy a jiná
těžká vozidla. V praxi to znamená, že nádrže osobních automobilů lze
naplnit nejvýše polovinou objemu.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © ÚJV Řež
Další
informace zde
Přečtěte si také:
3.5.2023 S rostoucím
tlakem na snižování klimatických dopadů veřejné dopravy rostou i
velikosti dodávek elektrických autobusů, a to jak bateriových, tak
palivočlánkových. Charakterizují to dvě dosud nejrozsáhlejší dodávky
polského výrobce Solaris Bus & Coach, pro norské Oslo a německý
Rostock.
22.3.2023 Dne
21. března 2023 proběhl, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER
2023 další, již osmý, ročník tradiční konference pořádané provozovateli
tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. Konference o 90 účastnících, převážně z municipalit a
městských služeb, se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro
digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního
města Brna. 
1.12.2022 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) začne v průběhu 1. čtvrtletí 2023 s
testováním prvního autobusu na palivočlánkový, tedy vodíkový
(elektrický) pohon v pravidelném provozu v Praze, a to převážně na
lince 170 Jižní Město – Pražská čtvrť. V tendru DPP na pronájem
vodíkového autobusu uspěla Škoda Group s autobusem Škoda H’City. Praha
tak bude prvním městem, ve kterém se toto vozidlo objeví v pravidelném
provozu. Jeho testování potrvá 2 roky s možností prodloužení na celkem
4 roky.
Marketing
je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků
zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing
představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace
potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření
konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše
konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové
řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně
přispět k efektivnímu oslovování trhu. Další podrobnosti k nabízeným
službám jsou k dispozici zde 
23.11.2022 Jako
již
tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v
Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické
autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu.
Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož
významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013
začala. 
14.11.2022 Vídeňské
elektrické midibusy Rampini s průběžným dobíjením pomocí dvoupólového
pantografu byly mezi prvními, s nimiž se česká odborná veřejnost
seznámila již v roce 2013 v Brně.
Na začátku listopadu 2022 oznámil městský dopravce Wiener Linien vítěze
veřejné soutěže na dodávku 12m elektrických autobusů, a zároveň tak
předznamenal další strategii elektrifikace jeho autobusového parku. 
20.10.2022 Na podzim
2022 se na dvou různých místech Evropy představily dva výrobci se dvěma
zcela odlišnými koncepcemi osmimetrových palivočlánkových midibusů:
italský Rampini a slovenský Mobility & innovation. Přes jejich
odlišnosti mají jeden společný prvek: palivočlánkovou jednotku od
kanadského výrobce Loop Energy. 
16.9.2022 V
polovině září 2022 se veřejnosti poprvé představil kloubový
palivočlánkový autobus Solaris Urbino 18 hydrogen, už dříve avizovaný
mj. na naší konferenci
Elektrické autobusy pro město X. Tento 18m
kloubový autobus pojme až 140 cestujících. K jeho pohonu slouží ve
standardním provedení 240kW centrální elektromotor. Na vyžádání lze
dodat i pohon v nábojích kol ZF AVE130 o výkonu 2×125 kW. 
30.6.2022 Společnost
Siemens Mobility získala v posledním červnovém týdnu 2022 od
dopravce Niederbarnimer Eisenbahn zakázku na dodávku sedmi
dvouvozových palivočlánkových jednotek Mireo Plus H pro síť
Heidekrautbahn (RB27) v metropolitní oblasti Berlín-Brandenburg. Po
palivočlánkových elektrických jednotkách Alstom
Coradia iLint je to
druhý typ železničního vozidla s palivočlánkovým hybridním pohonem,
který se dostává do sériové výroby a míří do pravidelného provozu s
cestujícími. 
17.6.2022 Dopravce
v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park
palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud
největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris
brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost
na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak
tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových
autobusů. 
12.5.2022 Elektrifikace
městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových
nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále
aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke
zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí
legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy
elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace
používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem
fosilních paliv ze zahraničí. 
14.4.2022 Německý
dopravce Regionalverkehr Köln (RVK), obsluhující aglomeraci měst Kolína
nad Rýnem a Bonn, dnes provozuje největší evropský park
palivočlánkových autobusů, celkem 52 vozidel. Do roku 2025 by se měl
tento park rozrůst o dalších 108 autobusů, a činit tak rovných 160
vozidel. Bude to možné díky spolufinancování ze zdrojů Spolkového
ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, schválenému v dubnu
2022. 
30.11.2020 Stejně
jako osobní automobilová doprava i veřejná
doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V
naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále
Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají
baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která
aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě
elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 

|