Přečtěte si: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se










  

  

Automatizace dopravy


Plán autonomní mobility otevírá dveře automatickým silničním vozidlům v ČR

12.4.2024 Na konci první dubnové dekády 2024 schválila Vláda ČR strategický dokument Plán autonomní mobility do roku 2025 s výhledem do roku 2030. Tento plán si klade za cíl připravit tuzemskou dopravní i inovační oblast na změny související s novými trendy v oblasti chytré mobility. Rozvoj autonomní mobility pozitivně ovlivní i průmysl, kterému se otevře další široké pole možností uplatnění pro aplikace s vysokou přidanou hodnotou.


Pozvánka na konferenci Smart city v praxi IX

27.2.2024 Srdečně Vás zveme na již 9. ročník konference „Smart city v praxi IX“, která se koná 19. března 2024 na výstavišti v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER 2024. Konference je svým obsahem zaměřena zejména na představitele municipalit a městských služeb a pokrývá širokou škálu moderních technologií a jejich uplatnění pro dosahování sociálních a ekonomických cílů měst. Program konference bude zahrnovat průřezové problémy – strategie smart city, ekonomika a rozvoj měst, nové technologie pro smart city – prezentace průmyslových partnerů konference, zahrnující nové produkty pro smart city a praktické zkušenosti z jejich aplikací, a také příklady dobré praxe ve městech a obcích.


Nejstarší linka pražského metra C bude mít plně automatický provoz s technologií CBTC

9.2.2024 Stejně jako nově budovaná linka D pražského metra, přejde i nejstarší linka C, sloužící Pražanům již od roku 1974, v budoucnu na plně automatický provoz využívající technologii CBTC. Rada hl. m. Prahy (RHMP) odsouhlasila v lednu 2024 přípravu realizace dopravního systému společně pro obě linky C a D v podobě automatického metra bez strojvedoucích a s novým vozovým parkem.


O krok blíže automatickému metru v Praze: První tunel trasy D proražen

6.12.2023 Budování nové trasy pražského metra D zaznamenalo na začátku prosince 2023 důležitý milník: První úsek byl propojen v celé stavební délce z budoucí stanice Olbrachtova až po tunel pro obratové koleje za budoucí stanicí Pankrác D ve směru na náměstí Bratří Synků. Dodavatelem je konsorcium firem „Sdružení Metro I.D“ společností Subterra, HOCHTIEF CZ, STRABAG, HOCHTIEF Infrastructure a Ed. Züblin.


Autonomní mobilita bez 3D map a velkých objemů dat: Změní umělá inteligence navigaci autonomních silničních vozidel?

28.11.2023 Současné systémy navigace u autonomních silničních vozidel, jmenovitě autonomních elektrických minibusů (viz příklad z německého Hofu), vyžadují zpracování velkých množství dat a potřebnou infrastrukturu. Tento problém se stal výzvou pro izraelskou inovační firmu Imagry, která přichází se zcela novým pojetím navigace využívajícím umělou inteligenci.


Německo digitalizuje železnice: elektrická jednotky Siemens Mireo pro Stuttgart jako příklad

18.8.2023 Evropské národní železnice ve spolupráci s průmyslem postupují v procesu automatizace směrem k co nejvyšší bezpečnosti a zároveň unifikaci řídicích a zabezpečovacích technologií. Konkrétním příkladem je zakázka společnosti Siemens Mobility ze srpna 2023 na dodání 28 třívozových elektrických jednotek Mireo


Dobrá praxe z Plzně: inteligentní řízení křižovatek a polygon pro autonomní mobilitu

16.8.2023 Rychlejší a bezpečnější průjezd Plzní umožňuje řidičům nově instalovaná technologie v křižovatkách na Borech. Při té příležitosti byla veřejnost seznámena i s dalším vybavením pro inteligentní mobilitu budoucnosti – testovacím polygonem pro autonomní silniční vozidla.


REM v Montrealu: Další automatická městská rychlodráha s technologií CBTC zahájila provoz

1.8.2023 Technologie CBTC, která se předpokládá i pro novou linku pražského metra D, dnes představuje nejužívanější řídicí a zabezpečovací systém pro městské rychlodráhy, ať už s přítomností řidiče nebo plně bezobslužné. Nejnovější městskou rychlodráhou s tímto systémem je Montrealská Réseau Express Métropolitain (REM), česky Expresní metropolitní síť, jejíž první úsek byl uveden do provozu na konci července 2023. 


Moderní metro uprostřed historie: stanice Venezia na lince C římského metra

3.7.2023 O Historické památky, muzea, archeologická výjimečnost, nepřetržitý tok turistů a hloubka až 45 metrů pod povrchem. To vše jsou výzvy, kterým čelí stavba stanice Venezia plně automatické linky C římského metra, která byla zahájena v červnu 2023. Stanice Venezia je součástí západního prodloužení automatické linky C.


Nové vlaky vídeňského metra: příprava na provoz bez strojvedoucích, informace pro cestující v reálném čase

23.6.2023 Na linku U3 vídeňského metra provozovaného městským dopravním podnikem Wiener Linien vyjely v polovině června 2023 po více než dvou letech testování nové vlaky typu X-Wagen od Siemens Mobility. V provozu bez strojvedoucích využívajícím technologii CBTC by se měly objevit v příštích letech na nově budované lince U5.


Technologie CBTC a nástupištní dveře na 50 km metra bez strojvedoucích: Cross Island Line v Singapuru

2.5.2023 Řídicí a zabezpečovací technologie CBTC, která je v současnosti hlavním trendem u městských rychlodrah, zaznamenala v dubnu 2023 zajímavý a především rozsáhlý projekt. Je jím projekt singapurského dopravního úřadu (Singapore Land Transport Authority, LTA) zakázku na dodání CBTC  a nástupištních dveří pro linku metra Cross Island Line (CRL), který bude realizovat společnost Siemens Mobility.


Pozemní lanovka na londýnském letišti Luton: netradiční ekologická přeprava cestujících

13.4.2023  Přeprava leteckých cestujících „na posledním kilometru“ od stanice veřejné dopravy k terminálu probíhá různým způsobem, často pomocí autobusů. Netradiční řešení v podobě pozemní lanové dráhy zvolilo londýnské letiště Luton. Do plného provozu byl tento dopravní systém uveden na konci března 2023.


Projekt NAVETTY: Autonomní minibus bez palubního personálu vozí cestující ve sportovním centru

17.1.2023 Autonomní elektrické minibusy se objevují již v desítkách zkušebních projektů po celém světě. Ačkoli jejich řízení probíhá bez zásahu člověka, bývají vždy doprovázeny průvodcem, který fakticky dohlíží na průběh jízdy a pomáhá cestujícím. V rámci tříletého francouzského projektu NAVETY je testován automatický provoz zcela bez personálu ve vozidle, ale s dozorem z dispečinku. Tento projekt zaznamenal v lednu 2023 důležitý milník: Autonomní minibusy bez personálu povezou cestující ve francouzském Národním středisku střeleckých sportů.


Autonomní elektrický midibus od ZF měl světovou premiéru v Las Vegas

13.1.2023 Ke světovým výrobcům autonomních elektrických minibusů, pro něž se často užívá anglický výraz „shuttle“, se na začátku ledna 2023 přidal německý výrobce ZF Friedrichshafen se svým autonomním midibusem. Svoji světovou premiéru měl tento elektrický autobus v prvních lednových dnech 2023 v americkém Las Vegas na veletrhu Consumer Electronics Show (CES).


Satelitní navigace NavCom podpoří bezpečnost českých vlaků, samostatně i spolu s ETCS

12.1.2023 Česká společnost Betrian Group spolupracuje s Evropskou vesmírnou agenturou (ESA) a s agenturou s EUSPA na vývoji technologií pro varování před nebezpečnými situacemi s využitím satelitních systémů. Na začátku roku 2023 byla odborná veřejnost seznámena s jejím systémem sekundárního zabezpečení vlaků NavCom, který může i v budoucnu vhodně doplňovat evropský zabezpečovací systém ETCS na celostátních tratích. 


Elektrifikace, automatizace, standardizace řešení a inovativní přístupy v ulicích i na kolejích: zpráva z konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI

23.11.2022 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala.


CBTC se strojvedoucími v Hamburském metru zkrátí interval na 100 vteřin

16.11.2022  Do roku 2030 bude na linkách metra U2 a U4 v Hamburku instalován nejmodernější digitální systém řízení vlaků CBTC od společnosti Siemens Mobility, který nahradí klasický systém řízení vlaků používaný provozovatelem Hamburger Hochbahn (HOCHBAHN). Umožní zde provoz ve špičkovém intervalu 100 vteřin, tedy 1 a 2/3 minuty. Odborná veřejnost o tom byla informována v listopadu 2022.


Autonomně v Hofu: všední pátek autonomního minibusu v rušném městě

31.10.2022 Jak jsme avizovali v naší srpnové reportáži o autonomních minibusech v bavorském Bad Birnbachu, v této spolkové zemi jsou provozovány autonomní elektrické minibusy i na jiných místech. Jedním z nich, nejblíže českým hranicím, je 45tisícové město Hof v bavorském regionu Horní Franky (Oberfranken) s historickým centrem na kopci, které od jara 2021 spojuje s hlavním nádražím okružní linka vedená autonomním minibusem. V poslední říjnový pátek 2022 jsme se sem vypravili prožít s ním jedno zdánlivě úplně všední odpoledne.


V Rennes byla zprovozněna první linka s automatickými vlaky Cityval

5.10.2022 V sedmisettisícovém francouzském městě Rennes byla ve druhé polovině září 2022 zprovozněna v pořadí druhá linka B dopravního systému VAL. Vůbec poprvé zda byla do provozu nasazena vozidly Cityval od společnosti Siemens. Dopravu provozuje Keolis pod obchodní značkou STAR.


První bezobslužnou zubačku budou mít Appenzeller Bahnen, Stadler dodá vozidla i CBTC

30.9.2022 První ozubnicovou železnicí s plně bezobslužným provozem se stane trat Rheineck –Walzenhausen ve švýcarském kantonu Sankt Gallen, provozovaná dopravcem Appenzeller Bahnen. Stane se tak na základě smlouvy podepsané na konci září 2022 mezi tímto dopravcem a společností Stadler Rail, která dodá vozidla i řídicí a zabezpečovací technologii CBTC. 


Bateriový posunovací robot šetří hluk, emise, pracovní sílu i peníze

15.9.2022 Posunovací práce v železničních stanicích a depech, často prováděné pomocí dieselových lokomotiv, jsou pro okolí i pro samotné železničáře zdrojem nepříjemného hluku, emisí a zdraví ohrožující práce. Pro železniční společnost představují nároky na pracovní sílu. Řešením mohou být bateriové posunovací roboty. Jeden z nich, VLEX od německého výrobce Vollert, se představí odborné veřejnosti na veletrhu Inno Trans 2022. 


Antikolizní systém nyní na všech ostravských tramvajích Stadler, rozšířen bude i na tramvaje Škoda

29.8.2022 Od března 2021 testoval Dopravní podnik Ostrava na dvou tramvajích nový antikolizní systém od firmy Bosch Engineering. Od druhé poloviny srpna 2022 nasazuje DPO tento antikolizní systém již do všech 39 provozovaných tramvají Stadler. Tento antikolizní systém se řadí mezi asistenční systémy, podobně jako obdobné technologie u osobních automobilů.


Bad Birnbach podruhé: Když to lidé autonomním minibusům trochu zkomplikují, ale přesto spolehlivě jezdí

24.8.2022 Od naší reportáže o autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad Birnbachu uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se tento zajímavý projekt dále úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka. Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |11 |12 | 13

 

Naše tipy





















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis