Satelitní navigace NavCom podpoří bezpečnost českých
vlaků, samostatně i spolu s ETCS12.1.2023 Česká společnost Betrian Group spolupracuje s Evropskou vesmírnou
agenturou (ESA) a s agenturou s EUSPA na vývoji technologií pro
varování před nebezpečnými situacemi s využitím satelitních systémů. Na
začátku roku 2023 byla odborná veřejnost seznámena s jejím systémem
sekundárního zabezpečení vlaků NavCom, který může i v budoucnu vhodně
doplňovat evropský zabezpečovací systém ETCS na celostátních tratích.
„Vesmírný“ kontext
Agentura EUSPA řídí programy evropského globálního družicového
navigačního systému EGNOS (evropský systém pro pokrytí geostacionární
navigací) a Galileo, program Copernicus pro pozorování Země a program
Evropské unie pro družicovou komunikaci v rámci státní správy
(GOVSATCOM).
Sekundární zabezpečení je dnes standardem v letectví, používá se ale i
na moderních železnicích.
Projekt navigační jednotky sekundárního zabezpečení NavCom využívá
údaje ze satelitů systémů Galileo a EGNOS a další techniky pro určování
polohy vlaků s přesností na desítky centimetrů. Vedlo by to k omezení
mimořádných událostí takzvané nedovolené jízdy, kdy se proti sobě
jedoucí vlaky dostanou na stejnou kolej.
V následujících měsících se bude v České republice toto řešení dále
vyvíjet a testovat s podporou kosmického programu EU.
NavCom a NavTrain
NavCom využívá schopnosti určit díky satelitním signálům polohu vlaku s
přesností na decimetry. To mj. umožňuje správně popsat provoz na dvoj-
a vícekolejných tratích, tedy spolehlivě detekovat pojížděnou
kolej. Systém tak umí přesně vyhodnotit kolizní situaci a
upozornit na ni strojvedoucího.
V případě, že bude možné pracovat s daty Správy železnic (SŽ) o
postavení konkrétní vlakové cesty, bude systém univerzálně použitelný.
I bez těchto dat může plně fungovat např. v koncových úsecích
jednokolejných tratí, resp. v traťových úsecích bez výhybek.
Jednalo by se přitom o sdílení dat, která reálně existují, tedy o
jejich poskytnutí třetí straně (což je v souladu s evropskou
legislativou – European Data Act). Náklady na zřízení patřičného
datového rozhraní se pohybují v řádu desítek tisíc Kč a nejsou
vyžadovány speciální investice do datové infrastruktury nad rámec běžné
modernizace, kterou SŽ provádí.
Lokalizační jednotky NavCom lze plně integrovat do navigace strojvůdců
neboli NavTrain (viz obrázek), kterou u Českých drah používají
prakticky všechny nákladní vlaky. Vyvinuta byla ve spolupráci s
nákladním dopravcem ČD Cargo a Federací strojvůdců ČR. Zjednodušuje
poskytování informací, které strojvedoucí musí mít během jízdy k
dispozici. Pokud by tedy například strojvedoucí přehlédli něco
důležitého, NavTrain ho na to upozorní. V běžném provozu dnes používá
NavTrain používá 1 700 strojvedoucích ČD Cargo.
Systém lze zabezpečit před výpadky způsobem obvyklým u kritické
infrastruktury. K falešným poplachům by nemělo docházet vzhledem k
přesnosti satelitních dat. Spuštění celého systému předchází pečlivé
prověření každého traťového úseku včetně odladění přesnosti detekce
pojížděné koleje. Tento proces již několik měsíců probíhá. K tomuto
účelu jsou lokalizačními jednotkami NavCom vybaveny lokomotivy Vectron
a Traxx dopravce ČD Cargo.
NavCom a ETCS
Jak řečeno v úvodu, NavCom je sekundární systém, který může mít význam
u všech typů tratí a jejich zabezpečení. Během zavádění evropské
zabezpečovací technologie ETCS na českých železnicích, dle národního implementačního plánu s časovým
horizontem 2040, může systém NavCom fungovat již do dvou let.
Svou úlohu může NavCom následně plnit i po plném zavedení ETCS jako
sekundární bezpečnostní vrstva, jako tomu je na železnicích v Asii nebo
Severní Americe.
Tento antikolizní systém je, jako uvedeno výše, funkční na platformě
vlakové navigace NavTrain, která již nyní k dispozici v běžném provozu
a sama o sobě vytváří prevenci lidského selhání. Jedná se tedy o
řešení, které optimalizuje nakládání s informacemi potřebnými pro jízdu
vlaku (tabelární jízdní řád, tabulky traťových poměrů, případné
mimořádnosti, v případě sdílení dat se SŽ i údaje o postavení vlakové
cesty).
redakce
Proelektrotechniky.cz
Obrázek © Czech
Space Portal
Další
informace zde
Přečtěte si také:
5.10.2022 V
sedmisettisícovém francouzském městě Rennes byla ve druhé polovině září
2022 zprovozněna v pořadí druhá linka B dopravního systému VAL. Vůbec
poprvé zda byla do provozu nasazena vozidly Cityval od společnosti
Siemens. Dopravu provozuje Keolis pod obchodní značkou STAR. 
30.9.2022 První ozubnicovou železnicí s plně bezobslužným provozem se stane trat
Rheineck –Walzenhausen ve švýcarském kantonu Sankt Gallen, provozovaná
dopravcem Appenzeller Bahnen. Stane se tak na základě smlouvy podepsané
na konci září 2022 mezi tímto dopravcem a společností Stadler Rail,
která dodá vozidla i řídicí a zabezpečovací technologii CBTC. 
29.8.2022 Od
března
2021 testoval Dopravní podnik Ostrava na dvou tramvajích nový antikolizní
systém od firmy Bosch Engineering. Od druhé
poloviny srpna 2022 nasazuje DPO tento antikolizní systém již do všech
39 provozovaných tramvají Stadler. Tento antikolizní systém se řadí
mezi asistenční systémy, podobně jako obdobné technologie u osobních
automobilů. 
21.7.2022 Projekt
Very Light Rail ve středoanglickém průmyslovém Coventry si vytknul za
cíl vyprojektovat a otestovat inovativní systém lehké městské kolejové
dopravy, maximálně efektivní z pohledu investice i provozu. Ve třetím
červencovém týdnu 2022 zaznamenal tento projekt důležitý milník: Na
testovací trati byl uveden do provozu nabíjecí stojan standardu
OppCharge od švýcarského dodavatele Furrer+Frey.
7.6.2022 Na letošním
veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným
programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž
desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném
zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé
dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr,
a konference tak budou pokračovat jako Elektrické
autobusy a vlaky pro město. 
1.6.2022 Nová,
velkokapacitní linka londýnského metra Elizabeth Line vedoucí mezi
Paddingtonem a Abbey Wood, která byla otevřena 24. května, zkvalitní
přepravní služby pro cestující v Londýně a jihovýchodní Anglii. Její
technickou zvláštností je mj. využití trojí zabezpečovací technologie,
zvlášť pro každý ze tří úseků linky. 
5.5.2022 Dvě inovativní
technologické firmy – Seoul Robotics z Jižní Koreje,
specializovaná na 3D robotické vidění, a Herzog Technologies z USA,
specializovaná na inovativní systémy pro kolejovou dopravu – spojily
své síly. Výsledkem je systém automatické detekce překážek a varování,
o němž byla odborná veřejnost informována v dubnu 2022. 
4.1.2022 V
polovině prosince 2021 se odehrál důležitý milník pro automatizaci
dopravy v ČR: Společnost AŽD prezentovala první veřejnou jízdu
autonomního vlaku po digitální železnici na Švestkové
dráze. Železniční vozidlo bez zásahu
strojvedoucího při jízdě reagovalo například na porouchaný automobil
stojící na železničním přejezdu. 
9.11.2021 Lidar je
akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o
přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla
provádí potřebná měření. Uplatňuje se v řadě odvětví včetně například
autonomní mobility.
S jeho možným využitím pro posílení bezpečnosti a plynulosti dopravy na
železničních přejezdech byla odborná veřejnost seznámena na začátku
listopadu 2021. 
Oba naše
portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci. 
Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách. 

Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány
moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a
informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k
dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé
„digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních
technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city
v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. Více o knize
zde 
Knihu je
možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|