Technologie ETCS stále více střeží bezpečnost na české
železnici, časový horizont je 2040
6.8.2021 Před schvalováním
vládou je nyní dokument „Plán moderního zabezpečení české železnice –
implementace ETCS do roku 2040“ (Dále „Plán zabezpečení“), který
stanovuje harmonogram dalšího zavádění evropského automatického
zabezpečovače ETCS různých úrovní na všechny tuzemské tratě. V reakci
na tragické události na železnici, které velmi nepříjemně potvrdily
potřebnost tohoto zařízení, s ním na začátku srpna 2021 veřejnost
seznámilo Ministerstvo dopravy ČR.
Co to je ETCS
ETCS je akronymem pro European Train Control System,
tedy Evropský
systém řízení vlaků. Spolu s GSM-R (Global System for Mobile
Communications – Railway), tj. standardem bezdrátové komunikace určeným
pro železniční aplikace, je součástí evropského systému řízení
železniční dopravy ERTMS (European Rail Traffic Management System).
ETCS představuje systém, který na celostátních tratích
dokáže za
určitých okolností sám zastavit vlak bez zásahu strojvedoucího. Pokud
například strojvedoucí nerespektuje návěst Stůj, systém chybu zjistí a
vlak může bezpečně zastavit. Použitá technologie dohlíží na to, zda se
vlak pohybuje v přesně vymezeném úseku trati.
ETCS dohlíží také na dodržování nejvyšší dovolené
rychlosti v daném
úseku a nejvyšší dovolené rychlosti vlaku. Při jejím překročení
zabezpečovač zasáhne do řízení vozidla. Před zahájením provozního nebo
nouzového brzdění ale nejdříve varuje strojvedoucího, aby měl možnost
změnou způsobu řízení vozidla sám snížit rychlost, případně zastavit.
ETCS pracuje na principu výměny informací mezi traťovou
(stacionární) a
vozidlovou částí. Míra automatizace a s ní spojené funkce a systémové
řešení jsou odstupňovány. Od úrovně 3 používá ETCS, podobně jako CBTC
u automatizovaných
městských rychlodrah, princip pohyblivého bloku nezávislého na pevných
traťových oddílech.
ETCS by měl postupně nahradit cca dvacet různých
národních systémů
vlakových zabezpečovačů v Evropě. Tím bude umožněno vedení vlaků po
celém evropském území bez nutnosti výměn hnacích vozidel na hranicích,
popřípadě bez nutnosti vybavení hnacích vozidel různými národními
systémy. Předpokládá se jeho rozšíření zejména na vysokorychlostních
tratích a tranzitních koridorech, do budoucna by měl nahradit všechny
stávající národní systémy.
Podrobnosti k technologii ETCS jsou k dispozici na stránkách
Správy
železnic nebo na
Wikipedii.
Plán zabezpečení, jeho
milníky a potřebné investice
Plán zabezpečení počítá s modernizací do roku 2040.
Připravily jej
Ministerstvo dopravy a Správa železnic společně s dalšími odborníky,
dopravci, odbory i kraji. Předpokládá se, že v září 2021 plán projedná
vláda ČR. Související legislativa (tj. pracovněprávní předpisy a Zákon
o dráhách) zároveň předpokládá na jedné straně zlepšení podmínek
strojvedoucích, na druhé straně zpřísnění postihů za projetí návěstidel.
Součástí Plánu zabezpečení je mapa tratí v ČR s uvedením
termínů
implementace ETCS a zavedení výhradního provozu vlaků pod dohledem
tohoto systému, viz obrázek.
Současná situace a výhled při zavádění ETCS na českých
železnicích je
tedy následující:
Systémem ETCS je aktuálně pokryto celkem 569 kilometrů
železničních
tratí, 560 z nich je ve zkušebním provozu, a na dalších úsecích probíhá
příprava. Realizace byla nebo bude v roce 2021 zahájena na v úsecích
Dětmarovice – Mosty u Jablunkova, Votice – České Budějovice, Praha
Uhříněves – Praha hl. n., Milovice – Praha hl. n. či Brno Horní
Heršpice – zastávka u Brna.
U našich nejvytíženějších tratí, tj. tratí v sítě TEN-T
je rok 2030
časovým horizontem pro výhradní provoz vlaků pod dohledem ETCS na
prvních koridorových tratích Děčín – Praha – Česká Třebová – Brno –
Břeclav, Břeclav – Přerov – Bohumín a Přerov – Česká Třebová má být
zahájen v roce 2025.
Dokončuje se zabezpečení ETCS na trati z Uničova do
Olomouce, na které
bude zahájen výhradní provoz vlaků pod dohledem ETCS v roce 2023,
jakožto na pilotním úseku.
U investic do vybavování tratí systémem ETCS a GSM-R
jsou předpokládány
celkové investice ve výši 90 mld. Kč.
Pro vybavování vozidel palubní částí ETCS dopravci již
několik let
využívají dotační programy CEF (evropský dotační program na podporu
transevropských sítí) spolu s dotačními programy v gesci Ministerstva
dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury.
redakce Proelektrotechniky.cz, s využitím podkladů MD ČR
Ilustrační
foto ©
archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Obrázek ©
Ministerstvo dopravy ČR
Další
informace zde
Přečtěte si také:
7.5.2021 Chytrá mobilita může být využívána i v oblastech běžnému
člověku málo známých. Takovouto oblastí je například posun v
železničních nákladních terminálech, který lze automatizovat pomocí
tzv. posunovacích robotů. Zde mohou zvyšovat efektivnost a spolehlivost
provozu a zároveň přispívat ke zdraví a bezpečnosti personálu.
Příkladem je terminál pro vývoz obilí globální potravinářské
společnosti Archer Daniels Midland v brazilském Santosu, kde jsou
posunovací roboty v provozu od poloviny dubna 2021. 
1.2.2021 Trať Kopidlno
– Dolní Bousov se postupně proměňuje v experimentální
dráhu. Společnost AŽD zde začala testovat systémy pro autonomní provoz
vlaků bez strojvedoucích na širé trati. Informovala o tom v lednu
2021. 
29.10.2020 Dne 19.
října 2020 jel po švýcarské trati Sierre – Sion první nákladní
vlak na světě, který byl úspěšně řízen českým systémem ATO (Automatic
Train Operation neboli Automatické vedení vlaku) společnosti AŽD Praha
(dále AŽD) pod dohledem jednotného evropského zabezpečovacího systému
ETCS (European Train Control System). 
15.10.2020 Na velmi
nevšední severočeské lokálce – Švestkové
dráze (Čížkovice –
Obrnice) bylo v polovině října 2020 ukončeno
testování mobilní části jednotného
evropského vlakového zabezpečovače ETCS na novém speciálním měřicím
vozidle Plasser&Theurer typu EM100, vyrobeném pro Správu
železnic (viz foto). Testování zástavby ETCS ve verzi BL3R2 na vozidle
včetně národního vlakového zabezpečovače typu LS06 s funkcionalitou
STMLS (pro možnost jízdy na tratích bez ETCS) proběhlo za účasti firem
NDCon LOGIC, která je vrcholovým dodavatelem celé zakázky, a AŽD Praha
(dále AŽD). 
4.8.2020 České
dráhy
společně se zástupci Karlovarského kraje představily v červenci 2020
novou vlastní mobilní aplikaci, která pomůže strojvedoucím na tratích s
nejnižším stupněm zabezpečení provozovaným podle předpisu D3 Správy
železnic. Řešení funguje na bázi sdílení aktuální polohy. Nejedná se o
náhradu zabezpečovacího zařízení, aplikace v tabletech strojvedoucích
ale může předejít případným nehodám.

25.6.2020 Technologie
Positve Train Control (PTC) pro automatický
provoz vlaků na celostátních tratích začne být využívána na Floridě.
Technologii instaluje společnost Wabtec na trati společnosti Virgin
Trains USA. Odborná veřejnost o tom byla informována v červnu
2020. 
4.6.2020 Zatímco u
vlaků metra a dalších městských rychlodrah je
plná
automatizace provozu bez lidského zásahu v současné době významným
trendem, v
povrchové dopravě na celostátních a regionálních tratích zůstává stále
výzvou. V Německu se za tímto účelem připravuje testovací projekt.
Ačkoli se s jeho provozem počítá v roce 2021, dodavatel jeho technické
části, společnost Alstom, získala již v květnu 2020 ocenění od
německého ministerstva hospodářství za inovativní projekt. 
28.2.2020 Před časem
téměř zrušená a díky okolním obcím a
inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice
– Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a
údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD
Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první
železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních
údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří
pravidelně kontrolují technický stav tratě. 
12.7.2019 Řídicí a
zabezpečovací systém Communication
based train control – CBTC,
pracující na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy
městských rychlodrah/metra bez řidiče – viz
publikovaná zpráva UITP.
nabízí však možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých
městských železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt
Finch West light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na
konci června 2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC
značky SelTrac od firmy Thales. 
Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách. 

Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány
moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a
informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k
dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé
„digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních
technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city
v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. Více o knize
zde 
Knihu je
možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|