Švestková dráha: nejmodernější a nejrychlejší česká
lokálka bude mít unikátní bezúdržbový provoz
28.2.2020 Před časem téměř zrušená a díky okolním obcím a
inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice
– Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a
údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD
Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první
železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních
údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří
pravidelně kontrolují technický stav tratě.
Pestrý příběh jedné místní dráhy s dobrým koncem
Kvalitní dopravní napojení je základním předpokladem
hospodářského rozvoje města či obce. To si koncem 19. století dobře
uvědomovaly také obce a městečka na západě Českého středohoří, i když
si neříkaly „smart“ a nezpracovávaly k tomu SWOT analýzu.
Z toho vzešla jejich iniciativa s cílem propojit
železnicí Čížkovice, Třebenice, Třebívlice, Libčeves a Sedlec u Obrnic,
řečeno slovy dobového tisku, „se státní dráhou v Lovosicích a na druhé
straně s dráhami pražsko-duchcovskou a plzeňsko-březenskou“. Na konci
této iniciativy byla regionální železnice (mnohonásobně rychlejší a
výkonnější než tehdejší standard dopravy – koňský potah), která si
časem vysloužila přízvisko Švestková dráha podle ovocných sadů a alejí
Českého středohoří, jimiž procházela.
Pravidelný provoz zde byl zahájen v prosinci 1898. Po
vzniku samostatného Československa byla dráha zestátněna a s výjimkou
peripetií druhé světové války sloužila pro osobní i nákladní dopravu
provozovanou státními železnicemi až do první dekády dvoutisících let.
Po přechodu na tržní hospodářství se ani Švestkové dráze nevyhnuly
problémy českých lokálek v konkurenci automobilové dopravy. V roce 2007
byl její, v té době již skomírající, provoz ukončen pro nezájem
Ústeckého kraje jakožto objednatele veřejné dopravy.
V této situaci opět vstoupily do hry obce v okolí tratě.
Rozhodnutí kraje se jim nelíbilo, a proto spolu s nadšenci do
železniční dopravy založily občanské sdružení Konzultační dopravní
společnost. Díky ní se vlaky v roce 2008 znovu rozjely v rámci
turistického provozu. I přes tuto iniciativu však Správa železniční
dopravní cesty (dnešní Správa železnic) označila trať Čížkovice –
Obrnice za nepotřebnou a nabídla ji k odprodeji.
Pro zanedbanou, téměř 36 kilometrů dlouhou trať to
nakonec znamenalo osudový zvrat směrem do netušených výšin. Trať v roce
2016 koupila zmíněná průmyslová společnost AŽD Praha, zaměřená na
automatizační technologie v dopravě. Šlo o podnikatelský záměr s cílem
vybudovat z této trati zkušební polygon pro testování stávajících
sdělovacích a zabezpečovacích technologii, ale i utajovaných novinek
této společnosti.
AŽD Praha navíc pod heslem „Švestková dráha žije“
navázala na činnost nadšenců a pokračovala v provozu sezónní víkendové
turistické linky Lovosice – Most, která prochází malebnou krajinou
Českého středohoří.
Obliba této linky nakonec vedla Ústecký kraj k jednání
se společností AŽD Praha, které vyústilo do podpisu smlouvy o zahájení
pravidelného železničního provozu na lince U10 Litoměřice horní nádraží
– Most od 15. prosince 2019. Významnou součástí této linky je právě
Švestková dráha. Linka U10 je tvořena 11 páry vlaků jezdících mezi
Litoměřicemi horním nádražím a Mostem a dalšími 7 páry vlaků v úseku
Litoměřice horní nádraží – Třebívlice. Provoz zajišťují tři nově
zrekonstruované motorové jednotky RegioSprinter od výrobce Siemens –
Duewag (viz foto), čtvrtá je v záloze.
Švestková dráha se tak stala, díky předvídavému
přístupu, zdravému rozumu, dobrému podnikatelskému plánu a instalaci
moderních technologií s následným zvýšením traťové rychlosti až na 100
km/h, nejmodernější a současně nejrychlejší regionální tratí na české
železniční síti.
Globální diagnostický systém pro bezúdržbový provoz
trati
Na Švestkové dráze je nyní připravován inovativní
Globální diagnostický systém, který bude průběžně sledovat a
vyhodnocovat důležité parametry tratě a všechny technologie na ní
nainstalované. Tento systém je umístěn v technologické místnosti ve
stanici Třebívlice. Chytrá technologie umí také předvídat některé
poruchové stavy, takže servisní technici budou zasahovat před vlastní
poruchou, a nedojde tak k omezení dopravy.
Místo obvyklých pochůzkářů bude celistvost kolejí hlídat
speciální systém FTS s optickým kabelem, který sleduje vibrace kolejnic
při projíždění vlaku. Pokud dojde k trhlině či lomu, systém tuto
skutečnost identifikuje a přesně určí místo.
Jakmile se podaří dořešit legislativní problémy, je v
plánu, že po zjištění trhliny či lomu, případně i při detekování
dalších poruchových stavů na trati, automaticky vzlétne dron (viz
foto), který poletí ve vymezeném letovém koridoru mimo pohyb lidí a
automobilů, aby zjistil reálnou situaci. Nyní jsou drony testovány za
dohledu techniků s velmi uspokojivými výsledky.
Sledovány budou také železniční přejezdy, systém ETCS
(jednotný evropský vlakový zabezpečovač), činnost informačních systémů
a rozhlasu, osvětlení stanic a zastávek a další prvky. Také technický
stav propustků a mostků bude sledován po osazení chytrými čidly.
Od tohoto inovativního systému, který bude rok ve
zkušebním provozu, si AŽD Praha slibuje významné zlevnění provozu celé
tratě, zefektivnění zásahů servisních techniků a minimalizaci omezení
provozu. V současné době je trať bez dopravních zaměstnanců, protože je
dálkově řízena z dispečerského pracoviště v železniční stanici
Lovosice.
Diagnostika a automatizované reakce na zhoršené
parametry tratí se ukazují jako cesta k zefektivnění (nejen)
regionálních tratí, a tím zachování jejich smysluplného provozu.
redakce
Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů AŽD Praha
Foto ©
AŽD Praha
Další
informace zde a také zde
Přečtěte si také:
12.7.2019 Řídicí a
zabezpečovací systém Communication
based train control – CBTC,
pracující na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy
městských rychlodrah/metra bez řidiče – viz
publikovaná zpráva UITP.
nabízí však možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých
městských železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt
Finch West light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na
konci června 2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC
značky SelTrac od firmy Thales. 
20.6.2019 Automatický
provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech kontinentech,
jak konstatuje i nedávná zpráva
UITP. Ke konci května 2019 „dobyla“
tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s cestujícími byla
uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v Sydney, která je
vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka byla vybudována s
plně automatickým provozem používajícím technologii
CBTC, tedy
automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu. 
14.6.2019 I
inovativní
technologie se nepřestávají neustále vyvíjet. Nejde jen o technické
zdokonalování, ale také o lepší přizpůsobení reálnému provozu v běžné
každodenní praxi. Důkazem toho je i autonomní elektrický minibus
EasyMile EZ10. V červnu 2019 jeho výrobce představil při příležitosti
akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport
Summit 2019“ modernizovanou verzi tohoto pozoruhodného vozidla, vhodnou
pro provoz zcela bez obsluhy – tedy nejen bez řidiče, ale i bez
průvodce, který prozatím ve zkušebních provozech tento minibus
zpravidla doprovází. 
25.1.2019 Strojové
vidění (nebo též „počítačové vidění“) představuje výrobní a průmyslové
systémy, ve kterých je počítačově zpracovávána obrazová informace z
kamery. Výsledek pak slouží jako vstupní informace pro automatizované
rozhodování stroje nebo informačního systému. Typickým systémem
strojového vidění je kamerová kontrola dokončeného výrobku na výrobní
lince. Tato technologie však také může významně posunout vývoj ve zcela
jiné oblasti – autonomních vozidlech. Nasvědčuje tomu spolupráce mezi
americkou firmou PerceptIn, zabývající se technologií strojového
vidění, a čínským výrobcem kolejových vozidel CRRC, o níž byla odborná
veřejnost informována v polovině ledna 2019.

22.1.2019 Východojaponská
železniční společnost (JR East), největší japonský provozovatel
železniční osobní dopravy, avizovala v srpnu 2018 své plány na zavedení
bezobslužného provozu i na celostátní železnici.
Tyto plány mají
konkrétní podobu manažerské vize MOVE UP 2027. Již v prosinci téhož
roku započala JR East s realizací této vize prvními testovacími
jízdami. 
Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách. 

Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány
moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a
informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k
dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé
„digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních
technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city
v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. Více o knize
zde 
Knihu je
možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|