Přečtěte si: Moderní technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII






Pozvánky na akce


Stalo se














  

  

Elektromobilita


Pražská tramvajová síť se rozrostla: nová trať Sídliště Modřany – Libuš je v provozu

31.5.2023 Pražská tramvajová síť provozovaná Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) se v posledním květnovém týdnu 2023 opět rozrostla, a to na bezmála 146 kilometrů. Dodavatel, sdružení firem OHLA ŽS a STRABAG Rail, dokončil výstavbu nové, 1750 metrů dlouhé tramvajové tratě Sídliště Modřany – Libuš. Na nové trati zahájily tramvaje pravidelný tramvajový provoz – do Libuše byl prodloužen každý druhý spoj páteřní linky 17.


Trolejbusy z Prahy do Brandýsa o krok blíže realizaci

12.5.2023 Středočeské město Brandýs nad Labem-Stará Boleslav (mimochodem, české město s nejdelším názvem) leží necelých 30 km od centra Prahy a 15 km od konečné metra Černý Most. Jeho efektivní napojení na Prahu pomocí efektivní ekologické veřejné dopravy však stále chybí, jak dokládá mj. i nepříliš šťastný příběh tamního parkovacího domu P+R. Významnou změnu by měla přinést plánovaná výstavba trolejbusové trati z Prahy. Tento projekt učinil květnu 2023 další krok ke své realizaci tím, že byl vybrán dodavatel projektové dokumentace.


V ČR byla zprovozněna první nabíjecí stanice pro elektromobily s bezdotykovým platebním terminálem

9.5.2023 Problémem uživatelů elektromobilů, kteří potřebují dobíjet na trase, zůstává nedokonalá interoperabilita nabíjecích stanic, tedy možnost jednoduše nabít a zaplatit u nabíjecí stanice kteréhokoli provozovatele. To by se mělo brzy změnit. Pověstnou první vlaštovkou se o posledním dubnovém víkendu 2023 stala dobíjecí stanice Siemens Unity 90 o výkonu 90 kW s integrovaným bezdotykovým platebním terminálem.


Bateriové a palivočlánkové elektrobusy Solaris – příklad rostoucí diverzity nabídky a velikosti dodávek v Evropě

3.5.2023 S rostoucím tlakem na snižování klimatických dopadů veřejné dopravy rostou i velikosti dodávek elektrických autobusů, a to jak bateriových, tak palivočlánkových. Charakterizují to dvě dosud nejrozsáhlejší dodávky polského výrobce Solaris Bus & Coach, pro norské Oslo a německý Rostock.


Při přechodu k plné elektrifikaci Praha důvěřuje hybridům: až 140 kloubových diesel-hybridních autobusů Iveco pro hlavní město

14.4.2023  Vítězem veřejné zakázky Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup nových kloubových hybridních autobusů se v polovině dubna 2023 stala společnost Iveco Czech Republic ze skupiny Iveco Group s vozidlem Iveco Urbanway Hybrid 18M (viz vizualizace na obrázku). DPP s vítězem tendru uzavřel rámcovou smlouvu, která mu v následujících pěti letech umožní nakoupit až 140 vozidel tohoto typu.


Pozemní lanovka na londýnském letišti Luton: netradiční ekologická přeprava cestujících

13.4.2023  Přeprava leteckých cestujících „na posledním kilometru“ od stanice veřejné dopravy k terminálu probíhá různým způsobem, často pomocí autobusů. Netradiční řešení v podobě pozemní lanové dráhy zvolilo londýnské letiště Luton. Do plného provozu byl tento dopravní systém uveden na konci března 2023.


Nabíjecí uzel Valchařská: Ostrava rozvíjí standardizované rychlodobíjení elektrobusů a elektrifikaci autobusového parku po svazcích linek

3.4.2023  Dopravní podnik Ostrava (DPO) je nejen českým průkopníkem v oboru elektrobusů, má také největší síť elektrobusů v Česku. 26 elektrobusů s průběžným nabíjením, které má již DPO ve své flotile, se dosud nabíjelo na Hranečníku a ve Svinově. Na konci března 2023 k nim přibyly další, a to přímo v samém centru města v ulici Valchařská.


Rozvoj nabíjecích stanic pro elektrobusy jako energetická služba: příklad z Kladna a Přerova

31.3.2023 Elektrifikace autobusových parků pro veřejnou dopravu, nyní daná i ze zákona s sebou nese nutnost budovat a provozovat potřebnou nabíjecí infrastrukturu. Jako energetickou službu nabízí tento nutný předpoklad provozu elektrických autobusů společnost ČEZ ESCO. Jeho spolupráci s dopravci ukazuje příklad z Kladna a Přerova, s nímž byla odborná veřejnost seznámena koncem března 2023.


Moderní technologie i příroda ve městě, veřejné i soukromé finance, dobré i méně dobré příklady z praxe: zpráva z konference Smart city v praxi VIII

22.3.2023 Dne 21. března 2023 proběhl, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER 2023 další, již osmý, ročník tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Konference o 90 účastnících, převážně z municipalit a městských služeb, se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního města Brna.


Třetí pražská trolejbusová trať povede v náročných podmínkách levobřežní Prahy

20.3.2023 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) získal v polovině března 2023 pravomocné společné povolení (sloučené územní a stavební) k elektrifikaci autobusové linky č. 137 Na Knížecí – U Waltrovky. V návaznosti na to může připravit zadávací dokumentaci a vyhlásit veřejnou zakázku na zhotovitele stavby třetí trolejbusové tratě v Praze. Po trolejbusové trati do Miškovic a na letiště to bude třetí, rovněž páteřní, trolejbusová trať v Praze.


Jalový výkon ze zařízení STATCOM pomůže zvýšit provozní kapacitu Eurotunelu

17.3.2023 Pozoruhodným dílem dopravní infrastruktury je již od roku 1994 Eurotunel, spojující britské a francouzské pobřeží. Tento tunel, dnes třetí nejdelší na světě, je dlouhý 50 km, z toho 38 km pod mořským dnem. Vzhledem k všeobecné podpoře elektrické železniční dopravy jakožto klimaticky příznivé mobility se začátkem roku 2023 rozhodl jeho provozovatel zvýšit jeho kapacitu o 60 %. To se ovšem neobejde bez odpovídajícího řešení v zásobování tunelu energií. 


V USA budou testována těžká nákladní vozidla s palivočlánkovým pohonem pro doly  

16.3.2023 Světový důlní průmysl přispívá (viz zpráva Ballard níže) celkem ze 7 % ke globálním uhlíkovým emisím. Za zhruba polovinu z nich může důlní doprava včetně velkokapacitních nákladních vozidel. Jejich konverzí z dieselového pohonu na elektrický se zabývá americká firma First Mode, zaměřená na vývoj čistých energetických řešení pro těžký průmysl. 


Robustní, hospodárný a elektrický: FUSO představuje novou generaci modelu eCanter

6.3.2023 FUSO, dceřiná společnost koncernu Daimler Truck, kterou na českém trhu zastupuje společnost Mercedes-Benz Trucks Česká republika s.r.o., představila na veletrhu IAA v Hannoveru v září 2022 nový eCanter s elektrickým akumulátorovým pohonem. Jde o novou generaci lehkého rozvážkového vozidla, sesterský produkt osvědčeného modelu Canter s konvenčním vznětovým motorem. 


Portugalský palivočlánkový autobus dobývá německé dráhy: 60 CaetanoBusů pro DB

22.2.2023 Evropský trh palivočlánkových autobusů postupně roste a daří se všem hlavním výrobcům. Důkazem je rámcová smlouva na 60 palivočlánkových autobusů od portugalského výrobce CaetanoBus pro německého dopravce DB Regio Bus, dceřinou společnost německých státních drah DB, z poloviny února 2023.


Stavba trolejbusové trati na letiště Praha zahájena

17.2.2023 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil v polovině února 2023 stavbu trolejbusové tratě z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla Praha v rámci projektu elektrifikace autobusové linky č. 119. Trať je dlouhá zhruba 9 km v jednom směru, trakční trolejové vedení bude pokrývat cca 50 % její délky. Její výstavba bude probíhat v koordinaci se stavbou nové tramvajové tratě Divoká Šárka – Dědina.


Bateriové vlaky Siemens ušetří elektrifikaci v Hessensku

15.2.2023 Německý dopravce Hessische Landesbahn si pro svůj pilotní inovativní železniční projekt bezemisní mobility na tratích v Horním a Dolním Westerwaldu zvolil dvouvozové dvouzdrojové elektrické trakční jednotky trolej/akumulátor Mireo Plus B od společnosti Siemens Mobility. Odborná veřejnost o tom byla informována začátkem února 2023.


Podpora elektromobilů a nabíjecích bodů pro veřejný sektor: O prostředky z Národního programu Životní prostředí je velký zájem

8.2.2023 O podporu elektromobilů a nabíjecích míst z Národního programu Životní prostředí podle výzvy č. 3/2022 je velký zájem. Jak upozornil zkraje února 2023 Státní fond životního prostředí (SFŽP), v jehož gesci je tento program realizován, je třeba si zažádat o dotaci co nejdříve. Výzva má termín ukončení v polovině prosince 2023, budou-li však alokované prostředky vyčerpané dříve, příjem žádostí bude ukončen. Aktuálně je k dispozici už jen cca 180 mil. Kč.


4Fleets: digitální platforma pro podporu efektivní údržby a provozování nízkoemisních autobusů

6.2.2023 Na přelomu ledna a února 2023 byla široké odborné veřejnosti prezentována digitální platforma 4Fleets pro preventivní údržbu nízkoemisních autobusů od italského dodavatele Digigroup Informatica. K tomu je třeba poznamenat, že 4Fleets úspěšně funguje již od roku 2020 u dopravní skupiny Keolis a v roce 2021 získala její ocenění. Dále pak, že platforma 4Fleet nabízí i další možnosti pro zefektivnění provozu nad rámec údržby. 


Tramvaje v Dortmundu ušetří tepelnou izolací více než 70 % energie na topení, pro nástup cestujících mají kneeling

2.2.2023 Netrakční spotřeba, tedy spotřeba na pomocná zařízení mimo vlastní pohon elektrického vozidla, je bolestí zejména u bateriových vozidel včetně elektrobusů, protože může významně snížit dojezd na jedno nabití baterií (blíže k tomu viz v naší publikaci Elektrické autobusy efektivně). S ohledem na podíl na celkové spotřebě energie nicméně nabízí významnou příležitost k úsporám i u drážních elektrických vozidel pro osobní dopravu.


eBTM: Systém teplotního managementu trakčních baterií od Webasto prodlužuje dojezd těžkých elektrických vozidel a životnost baterií

31.1.2023 Jak ukazuje tabulka v naší škole baterií, teplota trakčních baterií významně ovlivňuje jejich reálně možnou kapacitu a životnost měřenou počtem nabíjecích a vybíjecích cyklů, které jsou navzájem ve vztahu nepřímé úměry. Nastavení teploty baterií na optimální teplotu, tedy jejich chlazení nebo ohřívání, umožňuje systém bateriového managementu (eBTM), který v lednu 2023 představil odborné veřejnosti výrobce topných a chladicích systémů Webasto.


Rychlé zboží jede „pantografem“ rychlostí 160 km/h: Varamis Rail provozuje rychlou nákladní dopravu v přestavěných elektrických jednotkách

26.1.2023 Doručit stále rostoucí množství zásilek z e-komerce nebo snadno zkazitelné zboží, aniž by byly od časného rána všechny příjezdové trasy do velkoměsta beznadějně ucpány kamiony – to je provozní, ekonomická i ekologická výzva současné logistice. Napomoci řešení tohoto problému může být expresní přeprava rychlého zboží po kolejích. Příkladem je provoz nákladních elektrických jednotek britského dopravce Varamis Rail, zahájený v lednu 2023.


Vodík z amoniaku jako perspektivní zdroj energie pro palivočlánkové nákladní automobily a lodě

23.1.2023 V prosinci 2022 a v lednu 2023 zaznamenal obor vodíkových technologií pro dopravu dvě významné události v oblasti využití amoniaku (čpavku) jako nosiče energie pro elektrické dopravní prostředky. První z nich se týkal projektu palivočlánkového plavidla a druhý palivočlánkového silničního tahače. V obou případech byla ústředním hráčem americká společnost Amogy, zaměřená na využití čpavku jako nosiče energie pro elektrické dopravní prostředky.


Dopravní podnik města Ústí nad Labem testuje elektrobus Scania Citywide

19.1.2023 Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPMÚL) převzal v polovině ledna 2023 k dvouměsíčnímu testování elektrobus Scania Citywide LF. Tento elektrobus se české veřejnosti poprvé představil v létě 2021


Projekt NAVETTY: Autonomní minibus bez palubního personálu vozí cestující ve sportovním centru

17.1.2023 Autonomní elektrické minibusy se objevují již v desítkách zkušebních projektů po celém světě. Ačkoli jejich řízení probíhá bez zásahu člověka, bývají vždy doprovázeny průvodcem, který fakticky dohlíží na průběh jízdy a pomáhá cestujícím. V rámci tříletého francouzského projektu NAVETY je testován automatický provoz zcela bez personálu ve vozidle, ale s dozorem z dispečinku. Tento projekt zaznamenal v lednu 2023 důležitý milník: Autonomní minibusy bez personálu povezou cestující ve francouzském Národním středisku střeleckých sportů.


Jaderná elektrárna Temelín nabízí elektřinu pro elektromobily z bezemisního zdroje

16.1.2023 Dvě veřejné dobíjecí stanice dohromady s výkonem 116 kW zprovoznil ČEZ v těsné blízkosti Jaderné elektrárny Temelín. Napájena je z vlastní spotřeby elektrárny, a tudíž lze právem hovořit o „bezemisní“ elektřině. 


Dopravní podnik Praha začne v pravidelném provozu testovat palivočlánkový (vodíkový) autobus Škoda H‘CITY

1.12.2022  Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začne v průběhu 1. čtvrtletí 2023 s testováním prvního autobusu na palivočlánkový, tedy vodíkový (elektrický) pohon v pravidelném provozu v Praze, a to převážně na lince 170 Jižní Město – Pražská čtvrť. V tendru DPP na pronájem vodíkového autobusu uspěla Škoda Group s autobusem Škoda H’City. Praha tak bude prvním městem, ve kterém se toto vozidlo objeví v pravidelném provozu. Jeho testování potrvá 2 roky s možností prodloužení na celkem 4 roky.


Zákon o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících byl zveřejněn ve sbírce zákonů

30.11.2022 S platností od 30. 11. 2022 a účinností od 1. 12. 2022 byl ve Sbírce zákonů uveřejněn Zákon č. 360/2022 Sb. o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících byl zveřejněn ve sbírce zákonů. Končí tak provizorní stav, kdy byla tato problematika dočasně ošetřena formou vládního usnesení.


Telematika a infrastruktura pro tramvaje a trolejbusy: Ministerstvo dopravy vyhlásilo první výzvy pro městské projekty v OPD3

28.11.2022 Ministerstvo dopravy jakožto Řídicí orgán vyhlásilo v předposledním listopadovém týdnu 2022 tři výzvy v rámci Programu Doprava 2021–2027 (OPD3), které jsou určeny pro tzv. metropolitní oblasti/aglomerace. Jedná se o výzvy na podporu městské dopravní telematiky a rozvoj infrastruktury městské drážní dopravy. Výzvy jsou průběžné a budou pro žadatele otevřené až do 30. 6. 2024. Celková alokace těchto výzev je 22,8 mld. Kč.


Elektrifikace, automatizace, standardizace řešení a inovativní přístupy v ulicích i na kolejích: zpráva z konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI

23.11.2022 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala.


Elektrifikace vídeňských autobusů půjde cestou standardizovaného průběžného rychlodobíjení a palivových článků

14.11.2022  Vídeňské elektrické midibusy Rampini s průběžným dobíjením pomocí dvoupólového pantografu byly mezi prvními, s nimiž se česká odborná veřejnost seznámila již v roce 2013 v Brně. Na začátku listopadu 2022 oznámil městský dopravce Wiener Linien vítěze veřejné soutěže na dodávku 12m elektrických autobusů, a zároveň tak předznamenal další strategii elektrifikace jeho autobusového parku.


Trolejbusovou trať na pražské letiště postaví Elektrizace železnic Praha

7.11.2022  Infrastrukturu pro trolejbusovou linku mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Václava Havla Praha postaví společnost Elektrizace železnic Praha za 354,5 mil. Kč. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ji vysoutěžil ve veřejné zakázce v rámci projektu elektrifikace autobusové linky č. 119. Výstavba potrvá 15 měsíců, DPP ji plánuje zahájit na konci listopadu 2023.


Superkapacitorové elektrobusy i v 18m verzi, poprvé na zkoušku v Sofii a Bělehradu

2.11.2022  Superkapacitorové elektrobusy od izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors jsou známé i české odborné veřejnosti prostřednictvím našich konferencí Elektrické autobusy pro město. Koncem října 2022 zaznamenaly tyto elektrobusy důležitý milník: jako vůbec poprvé v Evropě se představili i v 18m kloubové verzi, pro začátek na zkoušku v Sofii a Bělehradě.


Autonomně v Hofu: všední pátek autonomního minibusu v rušném městě

31.10.2022 Jak jsme avizovali v naší srpnové reportáži o autonomních minibusech v bavorském Bad Birnbachu, v této spolkové zemi jsou provozovány autonomní elektrické minibusy i na jiných místech. Jedním z nich, nejblíže českým hranicím, je 45tisícové město Hof v bavorském regionu Horní Franky (Oberfranken) s historickým centrem na kopci, které od jara 2021 spojuje s hlavním nádražím okružní linka vedená autonomním minibusem. V poslední říjnový pátek 2022 jsme se sem vypravili prožít s ním jedno zdánlivě úplně všední odpoledne.


Loop Energy: další kanadský výrobce palivočlánkových jednotek se představuje při pohonu vodíkových midibusů

20.10.2022 Na podzim 2022 se na dvou různých místech Evropy představily dva výrobci se dvěma zcela odlišnými koncepcemi osmimetrových palivočlánkových midibusů: italský Rampini a slovenský Mobility & innovation. Přes jejich odlišnosti mají jeden společný prvek: palivočlánkovou jednotku od kanadského výrobce Loop Energy.


Brno dostalo novou tramvaj pro novou trať

19.10.2022 Brno má od října 2022 první novou obousměrnou tramvaj. Klimatizovaný vůz Škoda ForCity Smart 45T vyrobila Škoda Group. Tramvaj je primárně určena pro provoz na budované nové trati z ulice Osová na lince 8 ke kampusu Masarykovy univerzity v Bohunicích. Na jaře 2023 bude na lince 8 jezdit celkem pět těchto moderních tramvají. Nové vozy částečně nahradí původní obousměrné tramvaje typu KT8D5.


Evropská podpora nízkoemisní a bezemisních vozidel veřejné dopravy pro nové programové období startuje: IROP vyhlásil výzvy

4.10.2022 Integrovaný regionální operační program (IROP) spravovaný Ministerstvem pro místní rozvoj vyhlásil 3. 10. 2022 dvě již dlouho očekávané výzvy na podporu rozvoje udržitelné dopravy. Výzvy podporují nákup bezemisních vozidel pro veřejnou dopravu, která využívají alternativní energie, jako je elektřina a vodík, tedy elektrobusů, vodíkových autobusů, trolejbusů a tramvají. 


Vícefrekvenční satelitní systém pomůže přesně určovat polohu pražských tramvají

27.9.2022 Polohu pražských tramvají pomohou s vysokou přesností zpřesňovat vícefrekvenční satelitní přijímače využívající různé družicové systémy, kromě GPS především Galileo. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je postupně instaluje do jednotlivých vozidel. Odborná veřejnost o tom byla informována v září 2022. Tento systém pomůže cestujícím, dispečerům i ekonomice provozu.


1175 km na jedno naplněn vodíkem: palivočlánkový vlak od Alstomu na cestě napříč Německem

26.9.2022 V polovině září 2022 zaznamenala palivočlánková elektrická jednotka Alstom Coradia iLint významný provozně technický úspěch: Ujela celkem 1175 km na jedno naplnění nádrží vodíkem. Šlo přitom o sériovou elektrickou jednotku patřící dolnosaské dopravní organizaci LNVG, která je od poloviny srpna 2022 nasazena v pravidelném provozu na síti evb (Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH).


Solaris Urbino 18 hydrogen: kloubový palivočlánkový autobus se představil veřejnosti

16.9.2022 V polovině září 2022 se veřejnosti poprvé představil kloubový palivočlánkový autobus Solaris Urbino 18 hydrogen, už dříve avizovaný mj. na naší konferenci Elektrické autobusy pro město X. Tento 18m kloubový autobus pojme až 140 cestujících. K jeho pohonu slouží ve standardním provedení 240kW centrální elektromotor. Na vyžádání lze dodat i pohon v nábojích kol ZF AVE130 o výkonu 2×125 kW.


Kukačka, která nehlučí a nekouří: První elektrický automobil pro svoz odpadu slouží v Brně

26.8.2022 První nákladní automobil pro svoz odpadu plně poháněný elektricky byl nasazen do provozu v Brně. Jde o Volvo FE Electric patřící městské společnosti SAKO Brno (viz fotogalerie). Do brněnských ulic poprvé vyjel v úterý 16. srpna 2022 o šesté hodině ranní. Sváží odpad zejména v městských částech Židenice, Slatina a Černovice.


Bad Birnbach podruhé: Když to lidé autonomním minibusům trochu zkomplikují, ale přesto spolehlivě jezdí

24.8.2022 Od naší reportáže o autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad Birnbachu uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se tento zajímavý projekt dále úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka. Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný.


Elektrický seaglider vzniká ve spolupráci REGENT a Siemens

19.8.2022 Společnost Siemens Digital Industries Software oznámila začátkem srpna 2022, že americká firma REGENT si zvolila její portfolio cloudového softwaru a služeb Siemens Xcelerator, které jí pomůže při vývoji nové kategorie dopravního prostředku s názvem Seaglider. Seaglider je elektrické vysokorychlostní vozidlo pohybující se nad hladinou vody. 


Nejstarší brněnská elektroloď Brno opět brázdí vlny Prýglu

18.8.2022 Loď Brno se po nucené přestávce znovu vrací na hladinu Brněnské přehrady, jíž se v Brně neřekne jinak než Prýgl. V uplynulých měsících prošla kompletní rekonstrukcí elektroinstalace. Historická, jednopalubová loď Brno (viz foto) tak doplní šestici elektrických lodí brněnského dopravního podniku.


Velmi lehká dráha: Testovací vozidlo Very Light Rail v Coventry bude nabíjeno standardem OppCharge

21.7.2022 Projekt Very Light Rail ve středoanglickém průmyslovém Coventry si vytknul za cíl vyprojektovat a otestovat inovativní systém lehké městské kolejové dopravy, maximálně efektivní z pohledu investice i provozu. Ve třetím červencovém týdnu 2022 zaznamenal tento projekt důležitý milník: Na testovací trati byl uveden do provozu nabíjecí stojan standardu OppCharge od švýcarského dodavatele Furrer+Frey.


Knihovny, mateřské školy, sociální služby, eGovernment i vozidla veřejné dopravy: „horké léto“ s prvními výzvami z IROP 2021–2027

19.7.2022 Na začátku července 2022 byl Evropskou komisí schválen Programový dokument Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro nové programové období 2021–2027. V návaznosti na to byl kromě jiného schválen i systém hodnocení projektů IROP a harmonogram výzev pro rok 2022. Pro budoucí žadatele to znamená, že na konci července 2022 mohou očekávat vyhlášení prvních výzev.


Vpravo i vlevo: řidiči nové vlakotramvaje v okolí Paříže musí zvládat tramvajový i železniční provoz

15.7.2022 Dopravní systémy typu tram-train, kombinující městskou tramvaj a příměstskou železnici, pro něž se vžilo české pojmenování „vlakotramvaj“ nejsou v zahraničí ojedinělé. Aktualitou z této oblasti je tram-train v okolí Paříže, která byla slavnostně otevřena začátkem července 2022. Její technologie a ovládání si musí poradit s infrastrukturou městské tramvaje i příměstské železnice, včetně odlišné strany, po níž vlaky jedou.


100 elektrobusů ve Wiesbadenu: jeden hlavní dodavatel, jeden koncept, jedno nabíjení denně

12.7.2022 Wiesbaden, hlavní město německé země Hessensko, a jeho dopravce ESWE Verkehr zvolili při elektrifikaci svého autobusového parku koncept „nočních“ elektrobusů, nabíjených jednou denně s dostatečnou kapacitou baterií pro celodenní provoz. Pro tento účel jim slouží elektrobusy eCitaro od výrobce Daimler Buses vybavené bateriemi s pevným elektrolytem (solid state). Na začátku července 2022 překročila tato elektrifikace důležitý milník: byl dodán stý elektrobus.


Palivočlánkové vlaky Siemens v sériové výrobě: prvních sedm elektrických jednotek poveze cestující po Vřesové dráze

30.6.2022 Společnost Siemens Mobility získala v posledním červnovém týdnu 2022 od dopravce  Niederbarnimer Eisenbahn zakázku na dodávku sedmi dvouvozových palivočlánkových jednotek Mireo Plus H pro síť Heidekrautbahn (RB27) v metropolitní oblasti Berlín-Brandenburg. Po palivočlánkových elektrických jednotkách Alstom Coradia iLint je to druhý typ železničního vozidla s palivočlánkovým hybridním pohonem, který se dostává do sériové výroby a míří do pravidelného provozu s cestujícími.


Čistá a aktivní mobilita dostane v IROP 2021–2027 více prostředků z EU

24.6.2022 Na specifický cíl „Čistá a aktivní mobilita“ je pro období 2021-2027 vyčleněno téměř 20,4 miliard korun, což tvoří zhruba 17,3 % alokace Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), který spravuje Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. Je to o téměř 13 % více než v předchozím programovém období 2014-2021. Čistá a aktivní mobilita tak dostala od EU zelenou a může se rozjet.


Realita vyvrací dohady o „nerozvinutém evropském trhu“ palivočlánkových autobusů: Kolín nad Rýnem má tři dodavatele, daří se i čtvrtému

17.6.2022 Dopravce v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových autobusů.


Řidiči elektromobilů s aplikací E.ON Drive budou moci od června využít 9 000 stanic v ČR a v zahraničí

14.6.2022 Od 1. června 2022 mohou řidiči elektromobilů vybavení aplikací E.ON Drive využít 9 000 dobíjecích bodů v Česku a zároveň dalších čtyřech okolních zemích – v Německu, Rakousku, Polsku a Slovensku. Z toho je více než 1 500 ultrarychlých. O měsíc později by měla přibýt možnost zaplatit kartou E.ON Drive také ve Slovinsku, Chorvatsku, Itálii, Maďarsku a Rumunsku a přibýt by mělo dalších 3 000 dobíječek


Naše konference o elektrických autobusech od letoška také o vlacích a souvisejících inovativních technologiích

7.6.2022 Na letošním veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr, a konference tak budou pokračovat jako Elektrické autobusy a vlaky pro město.



1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 29 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49

 

Naše tipy






















Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis