Přečtěte si: Trh veřejných služeb: jak se neztratit v novém a spletitém prostředí




Pozvánky na akce


Stalo se








  

  

Elektromobilita


Velmi lehká dráha: Testovací vozidlo Very Light Rail v Coventry bude nabíjeno standardem OppCharge

21.7.2022 Projekt Very Light Rail ve středoanglickém průmyslovém Coventry si vytknul za cíl vyprojektovat a otestovat inovativní systém lehké městské kolejové dopravy, maximálně efektivní z pohledu investice i provozu. Ve třetím červencovém týdnu 2022 zaznamenal tento projekt důležitý milník: Na testovací trati byl uveden do provozu nabíjecí stojan standardu OppCharge od švýcarského dodavatele Furrer+Frey.


Knihovny, mateřské školy, sociální služby, eGovernment i vozidla veřejné dopravy: „horké léto“ s prvními výzvami z IROP 2021–2027

19.7.2022 Na začátku července 2022 byl Evropskou komisí schválen Programový dokument Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro nové programové období 2021–2027. V návaznosti na to byl kromě jiného schválen i systém hodnocení projektů IROP a harmonogram výzev pro rok 2022. Pro budoucí žadatele to znamená, že na konci července 2022 mohou očekávat vyhlášení prvních výzev.


Vpravo i vlevo: řidiči nové vlakotramvaje v okolí Paříže musí zvládat tramvajový i železniční provoz

15.7.2022 Dopravní systémy typu tram-train, kombinující městskou tramvaj a příměstskou železnici, pro něž se vžilo české pojmenování „vlakotramvaj“ nejsou v zahraničí ojedinělé. Aktualitou z této oblasti je tram-train v okolí Paříže, která byla slavnostně otevřena začátkem července 2022. Její technologie a ovládání si musí poradit s infrastrukturou městské tramvaje i příměstské železnice, včetně odlišné strany, po níž vlaky jedou.


100 elektrobusů ve Wiesbadenu: jeden hlavní dodavatel, jeden koncept, jedno nabíjení denně

12.7.2022 Wiesbaden, hlavní město německé země Hessensko, a jeho dopravce ESWE Verkehr zvolili při elektrifikaci svého autobusového parku koncept „nočních“ elektrobusů, nabíjených jednou denně s dostatečnou kapacitou baterií pro celodenní provoz. Pro tento účel jim slouží elektrobusy eCitaro od výrobce Daimler Buses vybavené bateriemi s pevným elektrolytem (solid state). Na začátku července 2022 překročila tato elektrifikace důležitý milník: byl dodán stý elektrobus.


Palivočlánkové vlaky Siemens v sériové výrobě: prvních sedm elektrických jednotek poveze cestující po Vřesové dráze

30.6.2022 Společnost Siemens Mobility získala v posledním červnovém týdnu 2022 od dopravce  Niederbarnimer Eisenbahn zakázku na dodávku sedmi dvouvozových palivočlánkových jednotek Mireo Plus H pro síť Heidekrautbahn (RB27) v metropolitní oblasti Berlín-Brandenburg. Po palivočlánkových elektrických jednotkách Alstom Coradia iLint je to druhý typ železničního vozidla s palivočlánkovým hybridním pohonem, který se dostává do sériové výroby a míří do pravidelného provozu s cestujícími.


Čistá a aktivní mobilita dostane v IROP 2021–2027 více prostředků z EU

24.6.2022 Na specifický cíl „Čistá a aktivní mobilita“ je pro období 2021-2027 vyčleněno téměř 20,4 miliard korun, což tvoří zhruba 17,3 % alokace Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), který spravuje Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. Je to o téměř 13 % více než v předchozím programovém období 2014-2021. Čistá a aktivní mobilita tak dostala od EU zelenou a může se rozjet.


Realita vyvrací dohady o „nerozvinutém evropském trhu“ palivočlánkových autobusů: Kolín nad Rýnem má tři dodavatele, daří se i čtvrtému

17.6.2022 Dopravce v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových autobusů.


Řidiči elektromobilů s aplikací E.ON Drive budou moci od června využít 9 000 stanic v ČR a v zahraničí

14.6.2022 Od 1. června 2022 mohou řidiči elektromobilů vybavení aplikací E.ON Drive využít 9 000 dobíjecích bodů v Česku a zároveň dalších čtyřech okolních zemích – v Německu, Rakousku, Polsku a Slovensku. Z toho je více než 1 500 ultrarychlých. O měsíc později by měla přibýt možnost zaplatit kartou E.ON Drive také ve Slovinsku, Chorvatsku, Itálii, Maďarsku a Rumunsku a přibýt by mělo dalších 3 000 dobíječek


Naše konference o elektrických autobusech od letoška také o vlacích a souvisejících inovativních technologiích

7.6.2022 Na letošním veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr, a konference tak budou pokračovat jako Elektrické autobusy a vlaky pro město.


Palivočlánkový kolejový stroj pomůže ekologické údržbě tratí, zvláště u metra a tramvají

6.6.2022 Při provozu kolejových vozidel vytvářejí jejich kovová kola na kovových kolejnicích časem nerovnosti a deformují jejich profil, což může ohrozit bezpečnost. Proto je třeba tvar kolejnic udržovat broušením a frézováním (viz foto kolejnice před a po takovéto údržbě). Železniční správy a dopravci k tomuto účelu používají pracovní vlaky poháněné dieselovými motory. 


Palivočlánkový vlak Alstom se představuje české veřejnosti

24.5.2022 Ve dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační railshow palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží cestujícím v Německu a jejich další rozšíření na německých tratích se připravuje. Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. 


Úspěšné zavádění „chytré“ elektromobility: efektivní využití elektrických vozidel, nabíjecí infrastruktury a moderních digitálních technologií

18.5.2022 Dne 17. května 2022 proběhla v areálu brněnského výstaviště jako doprovodný program veletrhu AMPER 2022 odborná konference k tématu elektromobility, pořádaná provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Tematicky navazovala na šířeji pojatou nedávnou konferenci Smart city v praxi VII  a stejně jako ona se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň v přenosu online. 


Elektrické autobusy efektivně: právě vydávaná volně přístupná publikace nabízí bázi znalostí a návod k přípravě kvalitního projektu elektrifikace městských autobusů

12.5.2022 Elektrifikace městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem fosilních paliv ze zahraničí.


Nová verze mobilní aplikace E.ON Drive usnadní vyhledání volné dobíjecí stanice E.ON i jiných sítí

10.5.2022 Kromě výstavby dobíjecí infrastruktury zlepšuje společnost E.ON průběžně i své služby pro uživatele elektrických vozidel. Kartou E.ON Drive už mohou řidiči dobíjet u téměř 700 stanic v Česku včetně hlavních sítí. Od třetího dubnového týdne 2022 také nově všechny tyto stanice najdou v mobilní aplikaci E.ON Drive, která jim pomůže se zorientovat a zjistit všechny informace o stanici ještě před příjezdem.


Trolejbusy v Praze: další čtyři autobusové linky budou elektrifikovány

10.5.2022 Rada hlavního města Prahy (RHMP) schválila v dubnu 2022 investiční záměry elektrifikace dalších čtyř autobusových linek na levém břehu Vltavy: č. 142 (Nové Butovice – Velká Ohrada), č. 225 (Velká Ohrada – Nové Vokovice), č. 174 (Vypich – Nádraží Řeporyje), č. 184 (Vypich – Velká Ohrada). Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začne s jejich projektovou přípravou.


Nejen emise: Projekt ElectriCity potvrzuje, že elektrifikace autobusů má příznivý vliv na zdraví obyvatel díky nižšímu hluku

6.5.2022 Na podzim roku 2019 byla autobusová linka 60 hromadné dopravy ve švédském Göteborgu  plně elektrifikována. Linka prochází hustě osídlenou rezidenční oblastí v kopcovitém terénu. V minulosti místní obyvatelé zaznamenávali nepříjemný hluk o nízkých frekvencích, který zde působily právě autobusy. To se nyní významně změnilo. Ukázaly to výsledky výzkumu, s nimiž byla veřejnost seznámena v dubnu 2022.


Pozvánka na konferenci Efektivní elektromobilita ve smart city

25.4.2022 Srdečně Vás zveme na konferenci „Efektivní elektromobilita ve smart city“, která se koná 17. května 2022 na výstavišti v Brně v sále P1 jako doprovodný program veletrhu AMPER 2022. Konference je určena odborné veřejnosti z řad municipalit, městských služeb, správcům jejich vozového parku, příp. školám. Konference navazuje na přechozí úspěšné ročníky konferencí Efektivní elektromobilita v organizacích a sérii konferencí Smart city v praxi.


U prodejny PENNY v Praze-Lehovci byla instalována nabíjecí stanice napájená z fotovoltaiky

25.4.2022 Společnost E.ON instalovala v dubnu 2022 u prodejny PENNY v Praze-Lehovci svoji druhou nabíjecí stanici pro elektromobily napájenou z fotovoltaického zdroje. První již rok slouží u Břeclavi. Rychlodobíjecí stanice u prodejny PENNY v Lehovci se nachází pod přístřeškem, na kterém je osazeno 18 kusů fotovoltaických panelů s celkovým výkonem 8,1 kWp.


Kolín nad Rýnem bude v roce 2025 provozovat 160 palivočlánkových autobusů – největší park v Evropě

14.4.2022 Německý dopravce Regionalverkehr Köln (RVK), obsluhující aglomeraci měst Kolína nad Rýnem a Bonn, dnes provozuje největší evropský park palivočlánkových autobusů, celkem 52 vozidel. Do roku 2025 by se měl tento park rozrůst o dalších 108 autobusů, a činit tak rovných 160 vozidel. Bude to možné díky spolufinancování ze zdrojů Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, schválenému v dubnu 2022.


Německá železnice vytvoří „elektrifikační ostrovy“ pro bateriové vlaky

12.4.2022 Ekologický provoz na regionálních tratích německých železnic, které se nevyplatí elektrifikovat po celé délce, umožní vedle palivočlánkových vlaků také bateriové elektrické vlaky nabíjené z troleje. Aby bylo možné jejich efektivní nasazení, vzniknou na vybraných tratích ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko do prosince 2023 „elektrifikační ostrovy“ s trolejovými úseky o německé napájecí soustavě 15 kV 16 2/3 Hz.


Mireo Plus H: Německé železnice dostanou palivočlánkové vlaky také od Siemense

11.4.2022 Po úspěšném tažení společnosti Alstom v oboru palivočlánkových elektrických vlaků v Německu přichází na scénu také domácí Siemens. První regionální palivočlánková (vodíková) trakční jednotka pro Bavorsko získává svou podobu. Dne 15. března 2022 podepsali zástupci společností Siemens Mobility a Bayerische Regiobahn (BRB) smlouvu o pronájmu inovativního prototypu.


ChargeUp dodá komplexní řešení pro dobíjení elektromobilů Komerční bance

8.4.2022 Společnost ChargeUp ze skupiny Unicorn zvítězila na konci března 2022 v tendru na dodávku kompletního řešení pro dobíjení elektromobilů pro Komerční banku (KB). Projekt zahrnuje dodávku a instalaci dobíjecích stanic včetně řídicího softwaru na pobočkách banky v Praze a školicího centra v Libohošti. ChargeUp tak potvrzuje svoji silnou pozici na trhu v oblasti dodávek komplexních řešení pro dobíjení elektromobilů.


145 elektrobusů v Göteborgu: elektrický pohon šetří životní prostředí, kvalitní mechanická část je zárukou spokojenosti řidičů a cestujících

5.4.2022 Dopravce Transdev provozuje v Göteborgu od prosince 2020, jménem organizátora dopravy v regionu západního Švédska Västtrafik, park 145 elektrobusů Volvo. Jde o 18,55m kloubové elektrobusy Volvo 7900 Electric, které pojmou 150 cestujících, s pohonem o výkonu 2× 200 kW. Jako zásobník energie slouží 396kWh baterie, které se dobíjejí ze zásuvky standardem CCS a průběžným systémem OppCharge.


SRS pro BRT v Paříži: Další evropský nabíjecí standard bude nasazen na velkém projektu elektrobusů

25.3.2022 Historicky nejmladším standardem rychlého dobíjení elektrobusů je čtyřpólový spodní kontaktní systém vyvinutý společností Alstom s produktovým označením SRS, zkoušený např. na projektu elektrobusů v Malaze. V březnu 2022 si jej vybrala samospráva pařížské aglomerace Île-de-France region a její zadavatel veřejné dopravy Île-de-France Mobilités jako součást rozsáhlého projektu elektrobusů typu BRT.


Inteligentní nabíjení pro chytrá města

21.3.2022 Snaha po snižování klimatických dopadů dopravy vede jednak k širšímu uplatňování osobních a nákladních elektromobilů, a jednak k elektrifikaci městských autobusů. Se zvětšujícími se parky elektromobilů a elektrobusů vzniká potřeba inteligentního řízení spotřeby energie při jejich nabíjení, ať už v síti veřejných nabíjecích stanic, nebo v garážích firemních elektromobilů. Cíle jsou přitom vždy stejné: stabilita, bezpečnost a hospodárné fungování energetické soustavy. Odpověď na tuto výzvu nabízejí systémy inteligentního energetického managementu nabíjecí infrastruktury. Takovýmto systémem je HIGH-LEIT iNLM od společnosti Vivavis.


Přemýšlíte o přechodu na elektrické nákladní vozidlo pro městskou dopravu? Zde je několik otázek ke zvážení.

18.3.2022 Elektrická nákladní vozidla se pro mnoho přepravních úkolů stala realitou i nutností. Působíte v městských oblastech a potřebujete poradit s dalším krokem k řešení elektrifikované přepravy? Zde je několik otázek ke zvážení. 


Všechny brněnské trolejbusy budou nízkopodlažní: Brno obnovuje park parciálními (bateriovými) trolejbusy Škoda

17.3.2022 Brno pokračuje v masivní obnově trolejbusového parku. Koncem února 2022 podepsal Dopravní podnik města Brna (DPMB) smlouvu na nákup 10 trolejbusů typu Škoda 32Tr s opcí na dalších 30 vozidel stejného typu. Škoda 32 Tr (viz foto) je 12m plně nízkopodlažní a klimatizovaný trolejbus pro 95 cestujících, z toho 35 sedících. K pohonu slouží asynchronní motor ŠKODA ELECTRIC a.s. o jmenovitém výkon 160 kW.


Vodík u standardu, baterie pro midibusy: Österreichische Postbus elektrifikuje svůj park elektrobusy Solaris

14.3.2022 Největší rakouský autobusový dopravce Österreichische Postbus GmbH, zaměřený na regionální osobní přepravu, ukázal svoji strategii elektrifikace směrem k palivočlánkovým pohonům u standardních 12m autobusů doplněným elektrickými midibusy s nočním nabíjením. Svědčí o tom rámcová smlouva, kterou podepsal v únoru 2022 s polským dodavatelem Solaris Bus & Coach na období 2022–2025 s možností prodloužení do roku 2028. 


„Nekonečný vlak“ poháněný gravitací aneb o čem se našim těžkotonážníkům nesnilo

14.3.2022 Těžkotonážnické hnutí v padesátých letech minulého století u nás představovalo sestavování kilometr dlouhých nákladních vlaků o desítkách vozů – nejinak než „po sovětském vzoru“, kde muselo být vše velké a ještě větší. Co na tom, že takový vlak se nesměl zastavit, jinak by zablokoval veškerou dopravu. Těžkotonážní vlaky v australských dolech, mnohem delší a těžší, si vytkly ještě ambicióznější cíl: využít pro svůj pohon pouze gravitaci v kombinaci s elektřinou a bateriemi. 


První dobíjecí centrum pro elektrická nákladní vozidla v ČR má Mercedes-Benz, nabíjecí výkon až 300 kW

10.3.2022 Společnost Siemens dodala v únoru 2022 dobíjecí centrum pro těžká nákladní vozidla s elektrickým pohonem v ČR. Umístěno je v areálu společnosti Mercedes-Benz Trucks Česká republika s.r.o. v pražských Stodůlkách. Dobíjení zde zajišťuje stanice Sicharge D o výkonu 300 kW. Jedná se o vůbec první dobíjecí centrum specializované na těžké nákladní vozy v České republice.


Ostrava vypsala výběrové řízení na dodavatele vodíkové plnicí stanice

10.3.2022 K probíhajícímu výběrovému řízení na palivočlánkové autobusy (celkem 5 vozidel) vypsal Dopravní podnik Ostrava (DPO) v únoru 2022 rovněž výběrové řízení na vodíkovou plnicí stanici na Hranečníku. Učinil tak další důležitý krok k realizaci jednoho z opatření nedávno schváleného Akčního plánu udržitelné energetiky a klimatu (SECAP 2030), kterým je nasazení vodíkových autobusů do rutinního provozu v ostravské MHD.


Kroměříž úspěšně provozuje dva diesel-hybridní autobusy Volvo

7.3.2022 Vozový park, kterým městská společnost Kroměřížské technické služby (KTS) zajišťují městskou hromadnou dopravu v Kroměříži, se v druhé polovině února 2022 rozrostl o druhý hybridní autobus od společnosti Volvo. První vůz stejného typu koupily KTS v roce 2021.


Zákon o podpoře nízkoemisních vozidel v přepravě cestujících schválen

2.3.2022  Pozdě, ale přece. Tak lze komentovat vládní schválení zákona o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících dne 23. 2. 2022. Naplno se tak do českých zákonů promítla související evropská legislativa, což bylo zatím dočasně řešeno usnesením vlády.


Kapalný vodík úspěšně testován pro pohon těžkých palivočlánkových vozidel

25.2.2022 Na počátku února 2022 byla odborná veřejnost informována o výsledku testování, který může mít do budoucna velký praktický význam: Kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard úspěšně otestoval propojení s palivovým systémem využívajícím kapalný vodík od amerického výrobce Chart Industries. Ukázal tak možnost využití kapalného vodíku v těžkých palivočlánkových vozidlech. 


Na pražské letiště pojedou tříčlánkové bateriové trolejbusy Škoda-Solaris 24m, první v České republice

21.2.2022  Praha podnikla další důležitý krok k významnému prvenství v oboru elektrifikované městské dopravy: Pro vůbec první domácí systém velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů využívajících bateriové zásobníky energie na elektrifikované autobusové lince na letiště vybral dopravce Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v druhé polovině února 2022 dodavatele 20 vozidel.


„Koktavé“ elektrobusy v Berlíně: příběh o mediálním neporozumění investičnímu a vývojovému projektu (naštěstí s happyendem)

16.2.2022  „BVG: Berliner Elektrobusse stottern in die Zukunft“ – takový titulek se právě před šesti lety, v únoru 2016, objevil v berlínských novinách. BVG (Berliner Verkehrsbetriebe) je berlínský dopravní podnik a nadpis hlásal doslova, že berlínské elektrobusy koktají do budoucnosti. Ke konci roku 2021 měl BVG téměř 150 elektrobusů standardních i kloubových. Do konce roku 2022 by počet berlínských elektrobusů měl dosáhnout téměř 230 vozidel a dále růst tak, tak aby do roku 2030 mělo všech cca 1500 městských autobusů v Berlíně elektrický pohon.


Na pražské letiště pojedou tříčlánkové bateriové trolejbusy i elektrické vlaky: elektrifikace páteřní autobusové linky schválena

9.2.2022  Na konci ledna 2022 byl dosažen důležitý milník v rozvoji pražské elektrické dopravy: Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) získal pravomocné společné povolení stavebního záměru elektrifikace autobusové linky č. 119 Nádraží Veleslavín – Letiště Praha. Trolejbusy se tak stanou, ještě před zprovozněním připravované elektrifikované trati, další důležitou ekologickou spojnicí hlavního města s mezinárodním letištěm.


„Zelené“ Národní divadlo v Praze: projekt EPC energetického hospodářství se rozšířil o trojici nabíjecích stanic

4.2.2022  Pražské Národní divadlo pokračuje v zavádění prvků a technologií pro udržitelný provoz a dosahování energetických úspor. Nejnovějším počinem je vybavení modernizovaných podzemních garáží pod náměstím Václava Havla trojicí stojanů, které umožní návštěvníkům první české scény doplnit energii v bateriích jejich elektromobilů. Odborná veřejnost o tom byla informována koncem ledna 2022.


Superkapacitorové elektrobusy na postupu: deset elektrobusů Chariot Motors dodáno do Bělehradu

3.2.2022  Superkapacitorové elektrobusy se vedle svých bateriových „sourozenců“ stále více uplatňují u evropských projektů elektrických autobusů, ať už testovacích nebo rutinních. Důkazem je i série deseti takovýchto elektrobusů, která byla v lednu 2022 uvedena do provozu v Bělehradě. Jejich dodavatelem je bulharsko-izraelský výrobce Chariot Motors, známý i českým a slovenským dopravcům mj. díky našim konferencím Elektrické autobusy pro město.


Interoperabilita nabíjecích stanic na postupu: kartu E.ON Drive akceptují i dobíječky elektromobilů IONITY

28.1.2022 Řidiči elektromobilů, kteří jsou registrovaní v sítí E.ON Drive, mohou již od poloviny prosince 2021 pomocí jedné karty nabíjet také u čtvrté velké sítě dobíjecích stanic v Česku. Po domovském E.ON Drive a sítích PREpoint a ČEZ pro ně společnost E.ON dokázala zajistit i možnost dobíjet u stanic IONITY.


Dopravní podnik hl. m. Prahy zahájil provoz prvního elektrobusu Škoda E’CITY

21.1.2022 Dne 17. ledna 2022 vyjel na linku 213 pražské MHD provozované Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) nový dvoupólový bateriový elektrobus Škoda E’CITY 36BB od výrobce Škoda Transportation. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) jej v rámci ověřovacího provozu bude nasazovat na linky č. 154, 213 a o víkendu také na lince 124. Praha je tak první město, kde tento nový český elektrobus začal jezdit.


Začátek renesance pražských trolejbusů: Dopravní podnik hl. m. Prahy zahájil stavbu trolejbusové tratě Palmovka – Prosek a Letňany – Čakovice

17.1.2022 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil na začátku druhého lednového týdne 2022 v Letňanech výstavbu infrastruktury pro první regulérní trolejbusovou linku od roku 1954. Stavební práce na elektrifikaci autobusové linky č. 140 Palmovka – Miškovice zahrnují výstavbu více než 11 kilometrů nového trolejového vedení v úsecích Palmovka – Prosek a Letňany – Čakovice, jakož i potřebné napájecí infrastruktury.


Letiště v Kansas City elektrifikuje svůj park autobusů, sází na indukční dobíjení

6.1.2022 V USA si indukčně dobíjené elektrobusy nacházejí své místo na specifickém trhu letištních autobusů. V prosinci 2021 se na letišti Kansas City International Airport v USA rozběhl projekt elektrifikace tamního autobusového parku s využitím indukčního nabíjení od amerického dodavatele Momentum Dynamics. 


Interoperabilita u elektrobusů  

17.12.2021 S rozvíjejícím se trhem elektrobusů přichází stále více na pořad dne i problém jejich interoperability, tj. možnosti kombinovat elektrobusy a nabíjecí infrastrukturu od různých výrobců. Jako konzultanti se v tomto směru setkáváme s progresivním přístupem i s nepochopením. Je to mimo jiné dáno rychlým vývojem v této oblasti, ale také prostředím českého „dotačního socialismu“, kde velký podíl spolufinancování z evropských dotací nastartoval trh s elektrobusy, ale zároveň od počátku pokřivil jeho fungování. Pojďme si zde ukázat některé důležité pojmy a aktuální situaci.


Využití polovodičů z karbidu křemíku zlepšuje provozní vlastnosti tramvají

9.12.2021 Karbid křemíku (SiC) je slibně se vyvíjejícím směrem ve vývoji materiálů pro polovodičové součástky. Ukazuje to mimo jiné rok trvající test jejich využití na tramvajích v Mnichově, s nímž byla odborná veřejnost seznámena na začátku prosince 2021. 


Elektrické autobusy pro město – výroční ohlédnutí za devíti konferencemi 

6.12.2021 Počátkem roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Výsledky studie byly prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici.


Elektrobusy Rampini a projekt LIFE3H: první italský palivočlánkový autobus bude provozován ve vodíkovém údolí Přístav Civitavecchia

6.12.2021 Společnost Rampini, italský výrobce vozidel a také hlavní partner desátého ročníku naší konference Elektrické autobusy pro město X, je v České republice znám zejména jako dodavatel elektrických midibusů s pantografovým průběžným dobíjením pro vídeňského dopravce Wiener Linien; jeden zde byl testovaný v letech 2013-14. Od té doby se portfolio elektrických autobusů tohoto výrobce významně rozšířilo. Nejnovějším produktem, který je nyní v procesu vývoje, je palivočlánkový midibus Hydron, který bude mít svoji premiéru v tzv. vodíkovém údolí Přístav Civitavecchia.


Pokračování podpory nákupu elektrických autobusů z Integrovaného regionálního operačního programu

3.12.2021 V současné době prakticky dobíhá programové období evropských dotací 2014–2020 a začíná následující období 2021–2027. Tento článek shrnuje, co to znamenalo a znamená pro spolufinancování investičních projektů nízkoemisních a bezemisních vozidel z prostředků Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).


Vyšla brožura „Elektrické autobusy pro město X“

29.11.2021 U příležitosti jubilejního, desátého běhu naší konference „Elektrické autobusy pro město“ vydáváme stejnojmennou brožuru, která obsahuje čtivé informace ze světa elektrických autobusů, souvisejících technologií a možností jejich financování. Jak se dočtete hned v prvním článku, jeden rok se tato konference konala dvakrát a byl k tomu dobrý důvod. Proto tedy desátý běh následuje už devět let po tom prvním, uspořádaném v roce 2013.


Nárůst vozidlových parků, standardizace a diverzifikace produktů a služeb: zpráva z jubilejní, desáté konference Elektrické autobusy pro město

24.11.2021 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 24. 11. 2021 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala jubilejní konference Elektrické autobusy pro město X, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala.


 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47


Naše tipy























Copyright © 2012 – 2022 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis