Elektromobilita
30.6.2022 Společnost
Siemens Mobility získala v posledním červnovém týdnu 2022 od
dopravce Niederbarnimer Eisenbahn zakázku na dodávku sedmi
dvouvozových palivočlánkových jednotek Mireo Plus H pro síť
Heidekrautbahn (RB27) v metropolitní oblasti Berlín-Brandenburg. Po
palivočlánkových elektrických jednotkách Alstom Coradia iLint je to
druhý typ železničního vozidla s palivočlánkovým hybridním pohonem,
který se dostává do sériové výroby a míří do pravidelného provozu s
cestujícími. 
24.6.2022 Na specifický
cíl „Čistá a aktivní mobilita“ je pro období 2021-2027 vyčleněno téměř
20,4 miliard korun, což tvoří zhruba 17,3 % alokace Integrovaného
regionálního operačního programu (IROP), který spravuje Ministerstvo
pro místní rozvoj ČR. Je to o téměř 13 % více než v předchozím
programovém období 2014-2021. Čistá a aktivní mobilita tak dostala od
EU zelenou a může se rozjet. 
17.6.2022 Dopravce
v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park
palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud
největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris
brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost
na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak
tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových
autobusů. 
14.6.2022 Od 1. června
2022 mohou řidiči elektromobilů vybavení aplikací
E.ON Drive využít 9 000 dobíjecích bodů v Česku
a zároveň dalších čtyřech okolních zemích – v Německu, Rakousku, Polsku
a Slovensku. Z toho je více než 1 500 ultrarychlých. O měsíc později by
měla přibýt možnost zaplatit kartou E.ON Drive také ve Slovinsku,
Chorvatsku, Itálii, Maďarsku a Rumunsku a přibýt by mělo dalších 3 000
dobíječek 
7.6.2022 Na letošním
veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným
programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž
desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném
zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé
dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr,
a konference tak budou pokračovat jako Elektrické
autobusy a vlaky pro město. 
6.6.2022 Při provozu kolejových vozidel vytvářejí jejich kovová kola na kovových
kolejnicích časem nerovnosti a deformují jejich profil, což může
ohrozit bezpečnost. Proto je třeba tvar kolejnic udržovat broušením a
frézováním (viz foto kolejnice před a po takovéto údržbě). Železniční
správy a dopravci k tomuto účelu používají pracovní vlaky poháněné
dieselovými motory. 
24.5.2022 Ve
dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační railshow
palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží
cestujícím v
Německu a jejich další
rozšíření na německých tratích se připravuje.
Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být funkční bezemisní
alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných
regionálních tratích. 
18.5.2022 Dne
17. května 2022 proběhla v areálu brněnského výstaviště jako doprovodný
program veletrhu AMPER 2022 odborná konference k tématu
elektromobility, pořádaná provozovateli tohoto portálu, konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Tematicky
navazovala na šířeji pojatou nedávnou konferenci Smart city v praxi
VII a stejně jako ona se konala v hybridním formátu, tj.
prezenčně a zároveň v přenosu online. 
12.5.2022 Elektrifikace
městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových
nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále
aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke
zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí
legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy
elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace
používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem
fosilních paliv ze zahraničí. 
10.5.2022 Kromě
výstavby dobíjecí infrastruktury zlepšuje společnost E.ON průběžně i
své služby pro uživatele elektrických vozidel. Kartou E.ON Drive už
mohou řidiči dobíjet u téměř 700 stanic v Česku včetně hlavních sítí.
Od třetího dubnového týdne 2022 také nově všechny tyto stanice najdou v
mobilní aplikaci E.ON
Drive, která jim pomůže se zorientovat a zjistit
všechny informace o stanici ještě před příjezdem. 
10.5.2022 Rada hlavního
města Prahy (RHMP) schválila v dubnu 2022 investiční záměry
elektrifikace dalších čtyř autobusových linek na levém břehu Vltavy: č.
142 (Nové Butovice – Velká Ohrada), č. 225 (Velká Ohrada – Nové
Vokovice), č. 174 (Vypich – Nádraží Řeporyje), č. 184 (Vypich – Velká
Ohrada). Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začne s jejich projektovou
přípravou. 
6.5.2022 Na podzim roku
2019 byla autobusová linka 60 hromadné dopravy ve švédském
Göteborgu plně elektrifikována. Linka prochází
hustě osídlenou rezidenční oblastí v kopcovitém terénu. V minulosti
místní obyvatelé zaznamenávali nepříjemný hluk o nízkých frekvencích,
který zde působily právě autobusy. To se nyní významně změnilo. Ukázaly
to výsledky výzkumu, s nimiž byla veřejnost seznámena v dubnu 2022. 
25.4.2022 Srdečně
Vás zveme na konferenci „Efektivní elektromobilita ve smart city“,
která se koná 17. května 2022 na výstavišti v Brně v sále P1 jako
doprovodný program veletrhu AMPER 2022. Konference je určena odborné
veřejnosti z řad municipalit, městských služeb, správcům jejich
vozového parku, příp. školám. Konference navazuje na přechozí úspěšné
ročníky konferencí Efektivní elektromobilita v organizacích a sérii
konferencí Smart city v praxi. 
25.4.2022 Společnost
E.ON instalovala v dubnu 2022 u prodejny PENNY v Praze-Lehovci svoji
druhou nabíjecí stanici pro elektromobily napájenou z fotovoltaického
zdroje. První již rok slouží u Břeclavi. Rychlodobíjecí stanice u
prodejny PENNY v Lehovci se nachází pod přístřeškem, na kterém je
osazeno 18 kusů fotovoltaických panelů s celkovým výkonem 8,1 kWp. 
14.4.2022 Německý
dopravce Regionalverkehr Köln (RVK), obsluhující aglomeraci měst Kolína
nad Rýnem a Bonn, dnes provozuje největší evropský park
palivočlánkových autobusů, celkem 52 vozidel. Do roku 2025 by se měl
tento park rozrůst o dalších 108 autobusů, a činit tak rovných 160
vozidel. Bude to možné díky spolufinancování ze zdrojů Spolkového
ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, schválenému v dubnu
2022. 
12.4.2022 Ekologický
provoz na regionálních tratích německých železnic, které se nevyplatí
elektrifikovat po celé délce, umožní vedle palivočlánkových
vlaků také bateriové elektrické vlaky nabíjené z
troleje. Aby bylo možné jejich efektivní nasazení, vzniknou na
vybraných tratích ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko do prosince
2023 „elektrifikační ostrovy“ s trolejovými úseky o německé napájecí
soustavě 15 kV 16 2/3 Hz.

11.4.2022 Po úspěšném
tažení společnosti Alstom v oboru palivočlánkových
elektrických vlaků v Německu přichází na scénu
také domácí Siemens. První regionální palivočlánková (vodíková) trakční
jednotka pro Bavorsko získává svou podobu. Dne 15. března 2022
podepsali zástupci společností Siemens Mobility a Bayerische Regiobahn
(BRB) smlouvu o pronájmu inovativního prototypu.

8.4.2022 Společnost
ChargeUp ze skupiny Unicorn zvítězila na konci března 2022 v tendru na
dodávku kompletního řešení pro dobíjení elektromobilů pro Komerční
banku (KB). Projekt zahrnuje dodávku a instalaci dobíjecích stanic
včetně řídicího softwaru na pobočkách banky v Praze a školicího centra
v Libohošti. ChargeUp tak potvrzuje svoji silnou pozici na trhu v
oblasti dodávek komplexních řešení pro dobíjení elektromobilů.

5.4.2022 Dopravce
Transdev provozuje v Göteborgu od prosince 2020, jménem organizátora
dopravy v regionu západního Švédska Västtrafik, park 145 elektrobusů
Volvo. Jde o 18,55m kloubové elektrobusy Volvo 7900 Electric, které
pojmou 150 cestujících, s pohonem o výkonu 2× 200 kW. Jako zásobník
energie slouží 396kWh baterie, které se dobíjejí ze zásuvky standardem
CCS a průběžným systémem OppCharge.

25.3.2022 Historicky
nejmladším standardem rychlého dobíjení elektrobusů je čtyřpólový
spodní kontaktní systém vyvinutý společností Alstom s produktovým
označením SRS, zkoušený např. na projektu
elektrobusů v Malaze. V březnu 2022 si jej
vybrala samospráva pařížské aglomerace Île-de-France region a její
zadavatel veřejné dopravy Île-de-France Mobilités jako součást
rozsáhlého projektu elektrobusů typu BRT. 
21.3.2022 Snaha po
snižování klimatických dopadů dopravy vede jednak k širšímu uplatňování
osobních a nákladních elektromobilů, a jednak k elektrifikaci městských
autobusů. Se zvětšujícími se parky elektromobilů a elektrobusů vzniká
potřeba inteligentního řízení spotřeby energie při jejich nabíjení, ať
už v síti veřejných nabíjecích stanic, nebo v garážích firemních
elektromobilů. Cíle jsou přitom vždy stejné: stabilita, bezpečnost a
hospodárné fungování energetické soustavy. Odpověď na tuto výzvu
nabízejí systémy inteligentního energetického managementu nabíjecí
infrastruktury. Takovýmto systémem je HIGH-LEIT iNLM od společnosti
Vivavis. 
18.3.2022 Elektrická
nákladní vozidla se pro mnoho přepravních úkolů stala realitou i
nutností. Působíte v městských oblastech a potřebujete poradit s dalším
krokem k řešení elektrifikované přepravy? Zde je několik otázek ke
zvážení. 
17.3.2022 Brno
pokračuje v masivní obnově trolejbusového parku. Koncem února 2022
podepsal Dopravní podnik města Brna (DPMB) smlouvu na nákup 10
trolejbusů typu Škoda 32Tr s opcí na dalších 30 vozidel stejného typu.
Škoda 32 Tr (viz foto) je 12m plně nízkopodlažní a klimatizovaný
trolejbus pro 95 cestujících, z toho 35 sedících. K pohonu slouží
asynchronní motor ŠKODA ELECTRIC a.s. o jmenovitém výkon 160 kW. 
14.3.2022 Největší
rakouský autobusový dopravce Österreichische Postbus GmbH, zaměřený na
regionální osobní přepravu, ukázal svoji strategii elektrifikace směrem
k palivočlánkovým pohonům u standardních 12m autobusů doplněným
elektrickými midibusy s nočním nabíjením. Svědčí o tom rámcová smlouva,
kterou podepsal v únoru 2022 s polským dodavatelem Solaris Bus
& Coach na období 2022–2025 s možností prodloužení do roku
2028. 
14.3.2022 Těžkotonážnické hnutí v padesátých letech minulého století u nás
představovalo sestavování kilometr dlouhých nákladních vlaků o
desítkách vozů – nejinak než „po sovětském vzoru“, kde muselo být vše
velké a ještě větší. Co na tom, že takový vlak se nesměl zastavit,
jinak by zablokoval veškerou dopravu. Těžkotonážní vlaky v australských
dolech, mnohem delší a těžší, si vytkly ještě ambicióznější cíl: využít
pro svůj pohon pouze gravitaci v kombinaci s elektřinou a bateriemi. 
10.3.2022
Společnost Siemens dodala v únoru 2022 dobíjecí centrum pro těžká
nákladní vozidla s elektrickým pohonem v ČR. Umístěno je v areálu
společnosti Mercedes-Benz Trucks Česká republika s.r.o. v pražských
Stodůlkách. Dobíjení zde zajišťuje stanice Sicharge D o výkonu 300 kW.
Jedná se o vůbec první dobíjecí centrum specializované na těžké
nákladní vozy v České republice.
10.3.2022 K
probíhajícímu výběrovému řízení na palivočlánkové autobusy (celkem 5
vozidel) vypsal Dopravní podnik Ostrava (DPO) v únoru 2022 rovněž
výběrové řízení na vodíkovou plnicí stanici na Hranečníku. Učinil tak
další důležitý krok k realizaci jednoho z opatření nedávno schváleného
Akčního plánu udržitelné energetiky a klimatu (SECAP 2030), kterým je
nasazení vodíkových autobusů do rutinního provozu v ostravské MHD.
7.3.2022 Vozový park,
kterým městská společnost Kroměřížské technické služby (KTS) zajišťují
městskou hromadnou dopravu v Kroměříži, se v druhé polovině února 2022
rozrostl o druhý hybridní autobus od společnosti Volvo. První vůz
stejného typu koupily KTS v roce 2021.
2.3.2022
Pozdě, ale přece. Tak lze komentovat vládní schválení zákona
o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných
zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících dne 23. 2. 2022.
Naplno se tak do českých zákonů promítla související evropská
legislativa, což bylo zatím dočasně řešeno usnesením
vlády.
25.2.2022 Na počátku února 2022 byla odborná veřejnost informována o výsledku
testování, který může mít do budoucna velký praktický význam: Kanadský
výrobce palivočlánkových technologií Ballard úspěšně otestoval
propojení s palivovým systémem využívajícím kapalný vodík od amerického
výrobce Chart Industries. Ukázal tak možnost využití kapalného vodíku v
těžkých palivočlánkových vozidlech. 
21.2.2022
Praha podnikla další důležitý krok k významnému prvenství v
oboru elektrifikované městské dopravy: Pro vůbec první domácí systém
velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů využívajících bateriové
zásobníky energie na elektrifikované
autobusové lince na letiště vybral dopravce
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v druhé polovině února 2022
dodavatele 20 vozidel. 
16.2.2022
„BVG: Berliner Elektrobusse stottern in die Zukunft“ – takový
titulek se právě před šesti lety, v únoru 2016, objevil v berlínských
novinách. BVG (Berliner Verkehrsbetriebe) je berlínský dopravní podnik
a nadpis hlásal doslova, že berlínské elektrobusy koktají do
budoucnosti. Ke konci roku 2021 měl BVG téměř 150 elektrobusů
standardních i kloubových. Do konce roku
2022 by počet berlínských elektrobusů měl dosáhnout téměř 230 vozidel a
dále růst tak, tak aby do roku 2030 mělo všech cca 1500 městských
autobusů v Berlíně elektrický pohon. 
9.2.2022
Na konci ledna 2022 byl dosažen důležitý milník v rozvoji
pražské elektrické dopravy: Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) získal
pravomocné společné povolení stavebního záměru elektrifikace autobusové
linky č. 119 Nádraží Veleslavín – Letiště Praha. Trolejbusy se tak
stanou, ještě před zprovozněním připravované elektrifikované trati,
další důležitou ekologickou spojnicí hlavního města s mezinárodním
letištěm. 
4.2.2022
Pražské Národní divadlo pokračuje v zavádění prvků a
technologií pro udržitelný provoz a dosahování energetických úspor.
Nejnovějším počinem je vybavení modernizovaných podzemních garáží pod
náměstím Václava Havla trojicí stojanů, které umožní návštěvníkům první
české scény doplnit energii v bateriích jejich elektromobilů. Odborná
veřejnost o tom byla informována koncem ledna 2022. 
3.2.2022
Superkapacitorové elektrobusy se vedle svých bateriových
„sourozenců“ stále více uplatňují u evropských projektů elektrických
autobusů, ať už testovacích nebo rutinních. Důkazem je i série deseti
takovýchto elektrobusů, která byla v lednu 2022 uvedena do provozu v
Bělehradě. Jejich dodavatelem je bulharsko-izraelský výrobce Chariot
Motors, známý i českým a slovenským dopravcům
mj. díky našim konferencím Elektrické autobusy
pro město. 
28.1.2022
Řidiči elektromobilů, kteří jsou registrovaní v sítí E.ON Drive, mohou
již od poloviny prosince 2021 pomocí jedné karty nabíjet také u čtvrté
velké sítě dobíjecích stanic v Česku. Po domovském E.ON Drive a sítích
PREpoint a ČEZ pro ně společnost E.ON dokázala zajistit i možnost
dobíjet u stanic IONITY. 
21.1.2022 Dne 17. ledna
2022 vyjel na linku 213 pražské MHD provozované Dopravním podnikem hl.
m. Prahy (DPP) nový dvoupólový bateriový elektrobus Škoda E’CITY 36BB
od výrobce Škoda Transportation. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) jej
v rámci ověřovacího provozu bude nasazovat na linky č. 154, 213 a o
víkendu také na lince 124. Praha je tak první město, kde tento nový
český elektrobus začal jezdit. 
17.1.2022 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil na začátku druhého lednového týdne
2022 v Letňanech výstavbu infrastruktury pro první regulérní
trolejbusovou linku od roku 1954. Stavební práce na elektrifikaci
autobusové linky č. 140 Palmovka – Miškovice zahrnují výstavbu více než
11 kilometrů nového trolejového vedení v úsecích Palmovka – Prosek a
Letňany – Čakovice, jakož i potřebné napájecí infrastruktury. 
6.1.2022 V
USA si indukčně dobíjené elektrobusy nacházejí své místo na
specifickém trhu letištních autobusů. V prosinci 2021 se na letišti
Kansas City International Airport v USA rozběhl projekt elektrifikace
tamního autobusového parku s využitím indukčního nabíjení od amerického
dodavatele Momentum Dynamics. 
17.12.2021 S
rozvíjejícím se trhem elektrobusů přichází stále více na pořad dne i
problém jejich interoperability, tj. možnosti kombinovat elektrobusy a
nabíjecí infrastrukturu od různých výrobců. Jako konzultanti se v tomto
směru setkáváme s progresivním přístupem i s nepochopením. Je to mimo
jiné dáno rychlým vývojem v této oblasti, ale také prostředím českého
„dotačního socialismu“, kde velký podíl spolufinancování z evropských
dotací nastartoval trh s elektrobusy, ale zároveň od počátku pokřivil
jeho fungování. Pojďme si zde ukázat některé důležité pojmy a aktuální
situaci. 
9.12.2021 Karbid
křemíku (SiC) je slibně se vyvíjejícím směrem ve vývoji
materiálů pro polovodičové součástky. Ukazuje to mimo jiné rok trvající
test jejich využití na tramvajích v Mnichově, s nímž byla odborná
veřejnost seznámena na začátku prosince 2021. 
6.12.2021 Počátkem
roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v
dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže
zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V
partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v
létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Výsledky
studie byly
prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na
semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy
netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici. 
6.12.2021 Společnost
Rampini, italský výrobce vozidel a také hlavní
partner desátého ročníku naší konference Elektrické autobusy pro město X,
je v České republice znám zejména jako dodavatel elektrických midibusů
s pantografovým průběžným dobíjením pro vídeňského dopravce Wiener
Linien; jeden zde byl testovaný
v letech 2013-14. Od té doby se portfolio
elektrických autobusů tohoto výrobce významně rozšířilo. Nejnovějším
produktem, který je nyní v procesu vývoje, je palivočlánkový midibus
Hydron, který bude mít svoji premiéru v tzv. vodíkovém údolí Přístav
Civitavecchia.
3.12.2021 V
současné době prakticky dobíhá programové období evropských dotací
2014–2020 a začíná následující období 2021–2027. Tento článek shrnuje,
co to znamenalo a znamená pro spolufinancování investičních projektů
nízkoemisních a bezemisních vozidel z prostředků Integrovaného
regionálního operačního programu (IROP). 
29.11.2021 U
příležitosti jubilejního, desátého běhu naší konference „Elektrické
autobusy pro město“ vydáváme stejnojmennou brožuru, která obsahuje
čtivé informace ze světa elektrických autobusů, souvisejících
technologií a možností jejich financování. Jak se dočtete hned v prvním
článku, jeden rok se tato konference konala dvakrát a byl k tomu dobrý
důvod. Proto tedy desátý běh následuje už devět let po tom prvním,
uspořádaném v roce 2013. 
24.11.2021 Jako již
tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 24. 11. 2021 v
Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala jubilejní konference
Elektrické autobusy pro město X, pořádaná provozovateli tohoto portálu.
Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož
významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013
začala. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 |
41
| 42 | 43
| 44
| 45 | 46
| 47
|