Rozhovory – komentáře – reportáže
19.7.2022 Na začátku
července 2022 byl Evropskou komisí schválen Programový dokument
Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro nové
programové období 2021–2027. V návaznosti na to byl kromě jiného
schválen i systém hodnocení projektů IROP a harmonogram výzev pro rok
2022. Pro budoucí žadatele to znamená, že na konci července 2022 mohou
očekávat vyhlášení prvních výzev.
1.7.2022 Jste výrobce inovativních technologií nebo dodavatelé
služeb s bohatými zkušenostmi z trhu soukromého podnikání, které nyní
hodláte dále zúročit na trhu veřejných služeb? Pak mám pro Vás dvě
zprávy. Ta špatná je, že ve veřejných službách je, oproti trhu
soukromého podnikání, všechno úplně jinak a mnohem složitější. Ta dobrá
je, že vás umíme naučit, jak tomuto trhu porozumět tak, abyste i na něm
uspěli. 
24.6.2022 Na specifický
cíl „Čistá a aktivní mobilita“ je pro období 2021-2027 vyčleněno téměř
20,4 miliard korun, což tvoří zhruba 17,3 % alokace Integrovaného
regionálního operačního programu (IROP), který spravuje Ministerstvo
pro místní rozvoj ČR. Je to o téměř 13 % více než v předchozím
programovém období 2014-2021. Čistá a aktivní mobilita tak dostala od
EU zelenou a může se rozjet. 
21.6.2022 Jako významný příspěvek k diskusím o ekologických přínosech jaderné
energetiky provedl provozovatel francouzských jaderných elektráren,
společnost EdF, posouzení životního cyklu (LCA) výroby elektřiny ve
svých jaderných elektrárnách. V porovnání s jinými zdroji elektřiny,
včetně obnovitelných, vychází jaderná energetika v tomto ohledu jako
klimaticky nejšetrnější. S výsledky byla odborná veřejnost seznámena v
červnu 2022. 
17.6.2022 Dopravce
v německém Kolíně nad Rýnem RVK dále rozšiřuje svůj park
palivočlánkových (vodíkových) autobusů, dosud
největší v Evropě. K dosavadním vozidlům od výrobců Van Hool a Solaris
brzy přibude třetí: britský Wrightbus. RVK o tom informoval veřejnost
na přelomu května a června 2022. Spolu s portugalským CaetanoBus tak
tyto značky v reálném provozu rozvíjejí evropský trh palivočlánkových
autobusů. 
9.6.2022 Program Nová
zelená úsporám (NZÚ), financovaný z Národního plánu obnovy pomáhá
dlouhodobě snižovat náklady na energie. Aktuální růst cen energií
výrazně zvyšuje i zájem o dotace na úsporná opatření. Bez nadsázky
raketový nárůst zaznamenává zájem o fotovoltaické zdroje. Zároveň se
rozšiřuje pomoc domácnostem. Nově mohou peníze na výměnu nevyhovujícího
vytápění získat majitelé bytů v bytových domech i jednotlivě a podpora
se rozšiřuje také na majitele tzv. řadových domků evidovaných jako
vymezené bytové jednotky.
7.6.2022 Na letošním
veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným
programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž
desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném
zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé
dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr,
a konference tak budou pokračovat jako Elektrické
autobusy a vlaky pro město. 
24.5.2022 Ve
dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační railshow
palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží
cestujícím v
Německu a jejich další
rozšíření na německých tratích se připravuje.
Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být funkční bezemisní
alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných
regionálních tratích. 
18.5.2022 Dne
17. května 2022 proběhla v areálu brněnského výstaviště jako doprovodný
program veletrhu AMPER 2022 odborná konference k tématu
elektromobility, pořádaná provozovateli tohoto portálu, konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Tematicky
navazovala na šířeji pojatou nedávnou konferenci Smart city v praxi
VII a stejně jako ona se konala v hybridním formátu, tj.
prezenčně a zároveň v přenosu online. 
12.5.2022 Elektrifikace
městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových
nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále
aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke
zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí
legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy
elektrických autobusů. V neposlední řadě znamená elektrifikace
používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem
fosilních paliv ze zahraničí. 
4.5.2022 Firma EVC, zabývající se vývojem a výrobou bateriových
systémů, se na Stäubli spoléhá už od roku 2010. Naposledy za použití
našich produktů vyvinuli lithiovou baterii na míru pro inovativní
elektrobusy Modulo. O rozhovor jsme požádali obchodního manažera
e-mobilních řešení pana Jana Vejbora. 
2.5.2022 Ministerstvo
průmyslu a obchodu vyhlásilo výzvu na podporu zavádění
vysokokapacitních sítí elektronických komunikací z Národního plánu
obnovy. Příjem žádostí začal 28. 4. 2022. Pro podnikatele v
elektronických komunikacích je připraveno 2,85 mld. Kč z evropského
Nástroje pro oživení a odolnost. Cílem výzvy je v maximální možné míře
zajistit přístup k internetu domácnostem, školám, silně digitalizovaným
podnikům, veřejné správě a dalším v odlehlejších oblastech. 
13.4.2022 Ministerstvo
životního prostředí a Státní fond životního prostředí ČR obhájily v
dubnu 2022 na úrovni EU prostředky ve výši téměř 30 mld. Kč z
Modernizačního fondu určené na výstavbu fotovoltaických elektráren v
menších obcích, což umožní nastartovat rozvoj komunitní energetiky nebo
modernizovat veřejné osvětlení. Nové výzvy se rozeběhnou na přelomu
května a června 2022.

24.3.2022 V
březnu 2022, u příležitosti konference Smart city v praxi VII, vyšlo
již čtvrté vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“. A že se po
pandemickém bezčasí věci opět dávají do pohybu, je tato brožura z velké
části zaměřena na chytrou mobilitu, ať už po ulicích nebo po vodě, při
přepravě cestujících nebo nákladu. Pozornosti ovšem neunikly ani
moderně koncipované energetické služby a další chytrá řešení. A abychom
nezapomněli, významnou roli vždy hrají lidé, kteří nezřídka pocházejí z
různých prostředí a musí se mezi sebou domluvit.
Celá
brožura – čtvrté vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zde 
22.3.2022 Dne
22. března 2022 proběhl v pražském hotelu Olympik další, již sedmý,
ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu,
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Již
tradičně se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň v
přenosu online. Konference se konala pod záštitou místopředsedy vlády
pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního
města Brna. 
16.3.2022 Ministerstvo
průmyslu a obchodu (MPO) vyhlásilo ve třetím březnovém týdnu 2022 výzvu
na podporu fotovoltaických systémů z Národního plánu obnovy. Cílem je
jejich rozvoj s možností akumulace a související náhrada fosilních
zdrojů energie. Výzva má mimo jiné přispět ke zvýšení energetické
soběstačnosti podnikatelských subjektů a úspoře provozních nákladů. 
2.3.2022
Pozdě, ale přece. Tak lze komentovat vládní schválení zákona
o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných
zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících dne 23. 2. 2022.
Naplno se tak do českých zákonů promítla související evropská
legislativa, což bylo zatím dočasně řešeno usnesením
vlády.
16.2.2022
„BVG: Berliner Elektrobusse stottern in die Zukunft“ – takový
titulek se právě před šesti lety, v únoru 2016, objevil v berlínských
novinách. BVG (Berliner Verkehrsbetriebe) je berlínský dopravní podnik
a nadpis hlásal doslova, že berlínské elektrobusy koktají do
budoucnosti. Ke konci roku 2021 měl BVG téměř 150 elektrobusů
standardních i kloubových. Do konce roku
2022 by počet berlínských elektrobusů měl dosáhnout téměř 230 vozidel a
dále růst tak, tak aby do roku 2030 mělo všech cca 1500 městských
autobusů v Berlíně elektrický pohon. 
10.1.2022 V ČR byl za
rok 2021 zaznamenán zvýšený zájem o instalaci fotovoltaických zdrojů na
střechách budov. Svědčí o tom např. projekty E.ON pro nákupní střediska
i roční statistika ČEZ, publikovaná na počátku roku 2022. ČEZ
instaloval v roce 2021 celkem 1514 střešních fotovoltaických elektráren
o úhrnném výkonu 7,4 MW. Typickým projektem je fotovoltaický zdroj o
výkonu 5 kW.

17.12.2021 S
rozvíjejícím se trhem elektrobusů přichází stále více na pořad dne i
problém jejich interoperability, tj. možnosti kombinovat elektrobusy a
nabíjecí infrastrukturu od různých výrobců. Jako konzultanti se v tomto
směru setkáváme s progresivním přístupem i s nepochopením. Je to mimo
jiné dáno rychlým vývojem v této oblasti, ale také prostředím českého
„dotačního socialismu“, kde velký podíl spolufinancování z evropských
dotací nastartoval trh s elektrobusy, ale zároveň od počátku pokřivil
jeho fungování. Pojďme si zde ukázat některé důležité pojmy a aktuální
situaci. 
6.12.2021 Počátkem
roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v
dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže
zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V
partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v
létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Výsledky studie byly
prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na
semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy
netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici. 
3.12.2021 V
současné době prakticky dobíhá programové období evropských dotací
2014–2020 a začíná následující období 2021–2027. Tento článek shrnuje,
co to znamenalo a znamená pro spolufinancování investičních projektů
nízkoemisních a bezemisních vozidel z prostředků Integrovaného
regionálního operačního programu (IROP). 
29.10.2021 Nedávno jsem
si u připomínek k finanční části jedné studie proveditelnosti marně
lámal hlavu: Kde se v hodnocení efektivnosti projektu vzala perpetuita?
Klíčilo ve mně podezření, že její zpracovatelé si pletou investiční
projekt a podnik a v důsledku toho vnášejí zmatky do hodnocení finanční
efektivnosti. Po důkladném prostudování oficiální evropské metodiky pro
analýzu nákladů a přínosů investičních projektů, neboli cost-benefit
analýzu (CBA), jsem nicméně musel připustit, že ty zmatky tam tak
trochu vnášejí také evropští úředníci. 
26.10.2021 Od letošního
jara jsem zapojený jako poradce zadavatele u studie proveditelnosti pro
projekt autonomní mobility a její infrastruktury, který by měl být
realizován ve městě onoho zadavatele. Není zde důležité, kdo je
zadavatelem, které je to město ani kdo je zpracovatelem té studie.
Dosavadní příběh té studie je nicméně zdrojem poučení o
multidisciplinárních úkolech a o organizační kultuře. 
25.10.2021 Oba naše
portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci. 
8.10.2021 Programový dokument Operačního programu Technologie a
aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK) na období 2021-2027 schválila
vláda ČR na začátku října 2021. Cílem OP TAK je zvýšit přidanou hodnotu
a produktivitu zejména malých a středních podniků a také rozvoj nových
inovativních firem či usnadnění přechodu k udržitelné a digitální
ekonomice. OP TAK navazuje na Operační program Podnikání a inovace pro
konkurenceschopnost realizovaný v programovém období 2014-2020. 
24.9.2021 Nizozemí,
Lucembursko, Norsko Finsko, Polsko a Velká Británie. V těchto šesti
státech byla v roce 2020 z celkem zaregistrovaných autobusů nad 8 tun
hrubé hmotnosti více než čtvrtina bezemisní, tedy bateriové a
palivočlánkové elektrobusy. Na samé špičce tohoto žebříčku stojí
Nizozemsko, kde v roce 2020 bylo 81 % zaregistrovaných autobusů
bezemisních, přičemž tento podíl vzrostl z 66 % v roce 2019. 
18.8.2021 Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) vyhlásilo dne 15. srpna 2021 V.
Výzvu programu podpory ICT a sdílené služby – Digitální podnik v rámci
implementace Operačního programu Podnikání a inovace pro
konkurenceschopnost 2014-2020. Cílem této výzvy je podpořit zvyšování
digitální úrovně malých a středních podniků (dále jen MSP) působících
na českých trzích. 
6.8.2021 Vláda
schválila koncem června Pravidla podpory nízkoemisních vozidel
prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb pro úřady
státní správy. Pro ostatní zadavatele jde pak pouze o doporučení. Jedná
se o dočasné řešení do doby, než bude přijat zákon o podpoře
nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a
veřejných služeb v přepravě cestujících.
4.8.2021 V průběhu
ledna až června 2021 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 112
805 nových osobních vozidel, což představovalo meziročně o 17 775
registrací více, tj. +18,7 %. Elektromobily a plug-in hybridní
automobily (někdy souhrnně označované pojmem „elektroauta“) se na počtu
podílí 4,3 % s počtem 3 454 vozidel. Meziroční nárůst registrací je tak
o 65 % vyšší oproti stejnému období roku 2020. 
2.8.2021 Společným
úsilím se Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a drážním dopravcům
podařilo dovést do úspěšného konce změnu zákona o podporovaných
zdrojích energie. Sněmovna tento zákon schválila v druhé polovině
července 2021 i ve třetím, tedy závěrečném čtení. 
2.7.2021 Po již dříve vyhlášených výzvách na
modernizaci tepláren a výstavbu fotovoltaických elektráren pokračuje od
června 2021 Modernizační fond se třemi
výzvami na ekologizaci průmyslových podniků zařazených do systému EU
ETS (systém EU pro obchodování s emisemi). Do něho v ČR aktuálně
spadají desítky zařízení ze sektorů výroby oceli a železa, cementu a
vápna, celulózy a papíru, chemického průmyslu, rafinérií ad. 
24.6.2021 Australská
železniční asociace (ARA) publikovala v dubnu 2021 zajímavou zprávu
zvanou The Renaissance of Light Rail (renesance lehkých železnic).
Světová odborná veřejnost s ní byla seznámena v červnu 2021. Na základě
zkušeností z celého světa vyzdvihuje zpráva přínos rozvíjejících se
lehkých železnic tramvajového typu a zároveň varuje před
medializovanými technickými výstřelky souhrnně označovanými jako
„tramvaj bez kolejí“. Z této zprávy zde vybíráme některé zajímavé
informace. 
28.5.2021 Videozáznamy
našich přednášek ke smart city jsou nyní shromážděny na jednom místě v
samostatné rubrice.
Podívejte
se zde: 
28.5.2021 Autor
známých
Parkinsonových zákonů uvádí příklad jednání finančního výboru atomové
elektrárny, kdy schválení smlouvy na atomový reaktor trvalo dvě a půl
minuty, debata k přístřešku na kola pro zaměstnance trvala 45 minut a
projednání občerstvení pro zasedání komise sociálního zabezpečení
trvalo hodinu a čtvrt, aniž by bylo uzavřeno. Důvod? Atomový reaktor je
velmi „odborná“ věc, zatímco k přístřeškům na kola nebo k občerstvení
má co říci každý. Tento Parkinsonův „efekt přístřešku na kola“ se nám
vybavil při analýze a hodnocení strategických dokumentů českých smart
měst, obcí a regionů, kterou jsme v létě 2020 prováděli pro MMR ČR. 
24.5.2021 Pod pojmem
elektromobilita si většina lidí představí především osobní
elektromobil. Během naší konzultační a redakční práce jsme se nicméně
setkali s mnoha dalšími zajímavými využitími elektrického pohonu ve
službách měst. Ukážeme si je na několika příkladech spolu s tím, na co
je potřeba dát pozor při zavádění elektromobility.

24.5.2021 Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako
doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi.
Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální
život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet,
zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace.
Všechna
vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zde

18.5.2021 Dne
18. května 2021 proběhl další ročník již tradiční konference pořádané
provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA
– Consulting Services. Vzhledem k protiepidemickým opatřením proběhla
konference tentokrát jako online studio, kdy před kamerou vystoupili
zúčastnění odborníci, které na YouTube v přímém přenosu sledovala
stovka zástupců municipalit, městských služeb a dalších relevantních
institucí.

5.5.2021 Již potřetí
vychází naše brožura Příběhy chytrých pomocníků, jako doprovod blížící
se online konference
Smart city v praxi VI. I tentokrát v ní čtenáři
najdou zajímavé a čtivě podané příklady praktického využití moderních
technologií ve městech, od energetického hospodářství sportoviště přes
chytré městské budovy až po automatické elektrické minibusy a další
rozmanitá elektrická vozidla. Přejeme příjemné počtení a spoustu
inspirace.
Celá
brožura – třetí vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zde

29.4.2021 Zajistit
rychlý přechod tepláren na čisté zdroje energie, ze kterých budou teplo
vyrábět, to je hlavním cílem pilotních dotačních výzev z programu HEAT
čerpající peníze z Modernizačního
fondu.
Dvě tyto výzvy byly otevřeny v posledním dubnovém týdnu 2021. Jejich
základním cílem je snížit škodlivé emise z výroby tepla, a přitom
zajistit i nadále cenovou dostupnost dodávaného tepla. 
26.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby
takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“
dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační
firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a
dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o
čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při
rozvoji smart cities v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo vítězné
strategie smart city Blatná. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
|