|
Nákladní vlak ve Švýcarsku vybavený českou
zabezpečovací technologií: Jak Česko přispívá jednotné automatizaci
evropských železnic29.10.2020 Dne 19. října 2020 jel po švýcarské trati Sierre – Sion první nákladní
vlak na světě, který byl úspěšně řízen českým systémem ATO (Automatic
Train Operation neboli Automatické vedení vlaku) společnosti AŽD Praha
(dále AŽD) pod dohledem jednotného evropského zabezpečovacího systému
ETCS (European Train Control System).
Unikátnost tohoto milníku je v propojení vlakové části ATO a
dispečerského řídicího systému, který on-line poskytuje vlaku aktuální
jízdní řád a mapu tratě. Jak jízdní řád, tak i mapu tratě lze kdykoliv
modifikovat podle aktuální dopravní situace, čímž lze dosahovat výrazné
časové optimalizace provozu a spotřeby energie.
ETCS je evropský vlakový zabezpečovací systém, který by měl postupně
nahradit cca dvacet různých národních systémů vlakových zabezpečovačů v
Evropě. Tím bude umožněno vedení vlaků po celém evropském území bez
nutnosti výměn hnacích vozidel na hranicích, popřípadě bez nutnosti
vybavení hnacích vozidel různými národními systémy. Předpokládá se jeho
rozšíření zejména na vysokorychlostních tratích a tranzitních
koridorech, do budoucna by měl nahradit všechny stávající národní
systémy. ETCS pracuje na principu výměny informací mezi traťovou
(stacionární) a vozidlovou částí.
Trať Sierre – Sion je vybavena systémem ETCS úrovně L2 a společnost
SBB, švýcarský národní železniční dopravce, na ní pro účely testů
nainstalovala traťovou část ATO, která komunikovala s mobilní částí na
lokomotivě. Vlak byl při první jízdě tvořen hnacím vozidlem DB Cargo
Switzerland 185.141-9 se sedmi nákladními vagóny. Na lokomotivě byl
instalován český systém ATO společnosti AŽD typu DriveSWing
CRV&AVV, který bezchybně komunikoval s vozidlem a palubní
jednotkou ETCS. Veškerá komunikační rozhraní byla veřejná a
interoperabilní, což znamená, že palubní část ATO může komunikovat s
traťovou částí ATO jiného výrobce. To také bylo předmětem ověření při
zkušebních jízdách.
První testy ATO over ETCS se uskutečnily jako takzvaný „technologický
demonstrátor“ v rámci široké mezinárodní spolupráce v projektu
Shift2Rail (partnerství veřejného a soukromého sektoru s cílem zvýšit
kapacitu a spolehlivost a snížit náklady životního cyklu železnice).
Úkol, který byl testován ve Švýcarsku, je veden německým nákladním
dopravcem DB Cargo spolupracujícím se společnostmi AŽD, Alstom, Thales,
Hitachi, Siemens a dalšími. Na příští měsíc jsou plánovány podobné
testy na britské železniční síti ve správě Network Rail.
Výborné výsledky českých systémů ve Švýcarsku potvrzují, že se AŽD může
směle zařadit mezi nejlepší technologické společnosti světa, určující
směr moderních řídicích a zabezpečovacích zařízení na železnici.
Společnost AŽD v této souvislosti předpokládá, že velmi brzy dojde k
navázání spolupráce s významnými hráči na poli výrobců železničních
vozidel s cílem zakomponovat ověřená technická řešení ATO pro hnací
vozidla jak nákladních, tak i osobních vlaků coby standardní součást
výbavy nových moderních lokomotiv. To umožní koncovým uživatelům v co
nejbližším časovém horizontu využít všech přínosů systému ATO, tedy už
zmíněnou časovou optimalizaci železničního provozu, a citelně snížit
spotřebu elektrické energie.
AŽD Praha,
redakčně upraveno
Foto © AŽD Praha
Další
informace zde
Přečtěte si také:
15.10.2020 Na velmi nevšední severočeské lokálce – Švestkové dráze (Čížkovice –
Obrnice) bylo v polovině října 2020 ukončeno testování mobilní části jednotného
evropského vlakového zabezpečovače ETCS na novém speciálním měřicím
vozidle Plasser&Theurer typu EM100, vyrobeném pro Správu
železnic (viz foto). Testování zástavby ETCS ve verzi BL3R2 na vozidle
včetně národního vlakového zabezpečovače typu LS06 s funkcionalitou
STMLS (pro možnost jízdy na tratích bez ETCS) proběhlo za účasti firem
NDCon LOGIC, která je vrcholovým dodavatelem celé zakázky, a AŽD Praha
(dále AŽD). 
4.8.2020 České dráhy
společně se zástupci Karlovarského kraje představily v červenci 2020
novou vlastní mobilní aplikaci, která pomůže strojvedoucím na tratích s
nejnižším stupněm zabezpečení provozovaným podle předpisu D3 Správy
železnic. Řešení funguje na bázi sdílení aktuální polohy. Nejedná se o
náhradu zabezpečovacího zařízení, aplikace v tabletech strojvedoucích
ale může předejít případným nehodám.

25.6.2020 Technologie Positve Train Control (PTC) pro automatický
provoz vlaků na celostátních tratích začne být využívána na Floridě.
Technologii instaluje společnost Wabtec na trati společnosti Virgin
Trains USA. Odborná veřejnost o tom byla informována v červnu 2020. 
4.6.2020 Zatímco u vlaků metra a dalších městských rychlodrah je
plná automatizace provozu bez lidského zásahu v současné době významným
trendem, v
povrchové dopravě na celostátních a regionálních tratích zůstává stále
výzvou. V Německu se za tímto účelem připravuje testovací projekt.
Ačkoli se s jeho provozem počítá v roce 2021, dodavatel jeho technické
části, společnost Alstom, získala již v květnu 2020 ocenění od
německého ministerstva hospodářství za inovativní projekt. 
28.2.2020 Před časem
téměř zrušená a díky okolním obcím a
inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice
– Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a
údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD
Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první
železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních
údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří
pravidelně kontrolují technický stav tratě. 
12.7.2019 Řídicí a
zabezpečovací systém Communication
based train control – CBTC,
pracující na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy
městských rychlodrah/metra bez řidiče – viz
publikovaná zpráva UITP.
nabízí však možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých
městských železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt
Finch West light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na
konci června 2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC
značky SelTrac od firmy Thales. 
Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách. 

Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány
moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a
informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k
dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé
„digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních
technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city
v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. Více o knize
zde 
Knihu je
možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|










|