Lidar napomáhá bezpečnosti a plynulosti na železničních
přejezdech9.11.2021 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o
přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla
provádí potřebná měření. Uplatňuje se v řadě odvětví včetně například
autonomní mobility.
S jeho možným využitím pro posílení bezpečnosti a plynulosti dopravy na
železničních přejezdech byla odborná veřejnost seznámena na začátku
listopadu 2021. 
Sama koncepce lidaru je známá už od 60. let minulého století a lidar má
poměrně široké použití v měřicí technice. Dokáže totiž s vysokou mírou
přesnosti určit na velkou vzdálenost rozměry a tvar nejrůznějších
objektů o rozmanitém složení a velikosti.
Právě tyto vlastnosti lidarů zaujaly technologickou firmu Cepton
sídlící v Silicon Valley, zaměřenou na lidarové technologie, a
litevského systémového integrátora Belam jako možné řešení pro posílení
bezpečnosti na železničních přejezdech. Fungování lidaru je zřejmé z
fotografie železničního přejezdu a obrázku jeho pokrytí lidarovým
paprskem. 
Po testování různých typů lidarů došli odborníci z Belamu k závěru, že
pro tento účel se nejlépe hodí lidar typu Helius Smart od Ceptonu.
Tento lidar se ukázal jako nejspolehlivější z pohledu eliminování
falešných pozitivních nebo negativních hlášení, včetně fungování v noci
a za různých povětrnostních podmínek.
Přesnost detekce překážek při testování tohoto lidaru přesahovala 99,99
%. To umožňuje zvýšit úroveň bezpečnosti železničního přejezdu a zvýšit
maximální povolenou rychlost vlaků v místě přejezdu na téměř
dvojnásobek, případně eliminuje nutnost dopravních značek „stop“ pro
úplné zastavení vozidel před nechráněným
přejezdem.
Kombinace testovaných lidarových senzorů od Ceptonu a pokročilého
software pro zpracování získaných dat zároveň poskytuje spolehlivou a
přesnou analytiku v reálném čase. Lidarová technologie tak umožňuje
nejen zvýšit bezpečnost, ale zároveň napomáhá plynulosti dopravy.
redakce Proelektrotechniky.cz
Foto © DVV Media International Ltd
Další informace zde
Přečtěte si také:
19.10.2021 Moderní
zabezpečovací systém ETCS by měl postupně nahradit cca dvacet
různých národních systémů vlakových zabezpečovačů v Evropě včetně České
republiky. Ačkoli je přednostně určen pro
vysokorychlostní tratě, do budoucna by
se s ním měly vyrovnat i historické parní a jiné lokomotivy, pokud
pojedou na tratích vybavených tímto systémem. Prověřením této možnosti
pověřil v polovině října 2021 britský správce železnic Network Rail
inženýrskou a konzultační společnost Atkins a společnost Thales,
jednoho z dodavatelů technologie ETCS. 
6.8.2021 Před
schvalováním
vládou je nyní dokument „Plán moderního zabezpečení české železnice –
implementace ETCS do roku 2040“ (Dále „Plán zabezpečení“), který
stanovuje harmonogram dalšího zavádění evropského automatického
zabezpečovače ETCS různých úrovní na všechny tuzemské tratě. V reakci
na tragické události na železnici, které velmi nepříjemně potvrdily
potřebnost tohoto zařízení, s ním na začátku srpna 2021 veřejnost
seznámilo Ministerstvo dopravy ČR. 
28.7.2021 Další
krok v projektu nové, bezobslužné
linky D pražského metra, na jehož přípravě se v
roli konzultantů podíleli i provozovatelé tohoto portálu, se odehrál na
přelomu června a července 2021. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na
základě rozhodnutí představenstva společnosti podepsal smlouvu s
vítězem veřejné zakázky na stavbu prvního úseku metra D Pankrác –
Olbrachtova. 
25.6.2020 Technologie
Positve Train Control (PTC) pro automatický
provoz vlaků na celostátních tratích začne být využívána na Floridě.
Technologii instaluje společnost Wabtec na trati společnosti Virgin
Trains USA. Odborná veřejnost o tom byla informována v červnu
2020. 
28.2.2020 Před časem
téměř zrušená a díky okolním obcím a
inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice
– Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a
údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD
Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první
železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních
údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří
pravidelně kontrolují technický stav tratě. 
12.7.2019 Řídicí a
zabezpečovací systém Communication
based train control – CBTC,
pracující na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy
městských rychlodrah/metra bez řidiče – viz
publikovaná zpráva UITP.
nabízí však možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých
městských železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt
Finch West light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na
konci června 2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC
značky SelTrac od firmy Thales. 
Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách. 

Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány
moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a
informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k
dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé
„digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních
technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city
v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. Více o knize
zde 
Knihu je
možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|