Premiéra autonomního vlaku na českých železnicích
4.1.2022 V
polovině prosince 2021 se odehrál důležitý milník pro automatizaci
dopravy v ČR: Společnost AŽD prezentovala první veřejnou jízdu
autonomního vlaku po digitální železnici na Švestkové
dráze. Železniční vozidlo bez zásahu
strojvedoucího při jízdě reagovalo například na porouchaný automobil
stojící na železničním přejezdu.
Koncepce automatizace
železniční dopravy u společnosti AŽD
Společnost AŽD intenzivně pracuje na zavádění
pokročilých autonomních technologií do praxe a vytváří tak prostor pro
novou filozofii vnímání řízení železničního vozidla. To může znamenat
autonomní obsluhu bez jakékoliv posádky na regionální přípojné trati,
ale také sadu tzv. asistentů, kteří ulehčí a podpoří práci
strojvedoucího při specifických částech jízdy.
Postupnými kroky tak bude možné zvýšit efektivitu a
snížit náklady na provoz železničních tratí. V blízké budoucnosti se
bude přistupovat k plné automatizaci specifických provozních postupů
(např. autonomní posun vlaků v depu) a bude možné nasadit inteligentní
asistenční systémy, které ulehčí práci strojvedoucím. Navíc je nutné se
připravit na možnost, kdy nedostupnost kvalifikované pracovní síly může
výrazně omezit standard regionální dopravní obslužnosti.
Autonomní systém provozu vlaku kromě jiného implementuje
funkce „nahrazující“ smysly strojvedoucího. V praxi to znamená
instalaci řady senzorů, detektorů, umělé inteligence, podpůrných a
diagnostických systémů na vozidle a na trati s cílem zajistit
požadovanou bezpečnost a efektivitu provozu. Nemalá pozornost je také
věnována problematice zajištění bezpečné interakce automatizované
železnice se silniční dopravou. Zde se předpokládá využít kooperativní
ITS systémy a výsledky projektu C-ROADS, v němž jde o přímou komunikaci
mezi silničními vozidly či vozidly a infrastrukturou včetně železnice.
Přechodu k budoucí plně autonomní železnici brání také
současné legislativní podmínky. Společnost AŽD tedy řeší nejenom
technické výzvy, ale také problematiku legislativní, a to jak na
národní úrovni, tak ve spolupráci s evropskými partnery a institucemi.
Kromě evropských projektů v rámci společného podniku EU
a železničního sektoru Shift2Rail AŽD přímo kooperuje s českými
výzkumnými centry včetně významných pracovišť v rámci ČVUT v Praze, ZU
Plzni či VUT v Brně. AŽD jako zakládající člen Europe’s Rail (společný
podnik EU a železničního sektoru) bude i nadále prosazovat vizi
digitální železnice ve spolupráci s významnými evropskými partnery,
jako jsou železniční správci, dopravci, velcí výrobci a dodavatelé či
výzkumná centra.
Vývojové aktivity v oblasti systémů pro autonomní provoz
vlaků přesune společnost AŽD v roce 2022 na svou druhou trať Kopidlno –
Dolní Bousov. Tato trať je dnes bez pravidelné osobní dopravy a je v
současné době významně technologicky modernizována. Zde budou mít
vývojové týmy dostatek prostoru pro další rozvoj, ověřování, testování
a uvádění autonomních technologií do běžného provozu.
Scénář
jízdy autonomního vlaku
1. Vozidlo přijme segmentové profily z dispečerského
centra, které poskytnou základní popis tratě z hlediska jízdních poměrů.
2. Vlak pro svou přesnou lokalizaci na trati využije systém
ETCS (jednotný evropský zabezpečovač) a
standardizované lokalizační prvky umístěné v kolejišti.
3. Automaticky se postaví vlaková cesta, která bude plně
zabezpečena elektronickým stavědlem společnosti AŽD typu ESA 44.
4. Vlak počká na příjem jízdního profilu, který je možné
generovat automaticky na základě jízdního řádu a ve vazbě na aktuální
stav dopravní situace. To umožní dynamicky optimalizovat jízdu vlaku s
přihlédnutím k energetickým úsporám a maximálnímu dodržení jízdních dob.
5. Systém je připraven na plně automatický odjezd
vozidla bez zásahu strojvedoucího podle jízdního řádu. Vlak ale
neodjede a začne autonomně houkat, protože před vozidlem stojí figurant
vytvářející živou překážku.
6. Poté, co figurant opustí kolejiště do jedné minuty od
plánovaného odjezdu, systém obnoví automatický odjezd vlaku bez
nutnosti dálkového manuálního potvrzení dispečerem.
7. Vlak bez zásahu strojvedoucího automaticky odjede ze
stanice, přičemž systém pro detekci překážek monitoruje prostor v okolí
vozidla. K tomu používá laserové systémy (LiDAR) pro
3D modelování okolí tratě, optické systémy a družicovou lokalizaci
vlaku ve spolupráci s digitální mapou tratě. Systém je podpořen
funkcemi pro identifikaci detekovaných objektů s využitím umělé
inteligence.
8. Vlak se blíží k přejezdu, kde stojí porouchaný
automobil, systém automaticky reaguje houkáním, a protože automobil
neodjíždí, železniční vozidlo zastaví před překážkou bez zásahu
strojvedoucího.
9. Po vyklizení přejezdu se vlak automaticky nerozjede.
Čeká na souhlas od dispečera, který situaci na dálku zkontroluje
prostřednictvím kamer na vlaku. Po vydání souhlasu vlak pokračuje do
následující stanice, kde automaticky zastaví pro výstup a nástup
cestujících.
AŽD
Praha, redakčně upraveno
Foto ©
AŽD Praha
Další
informace zde
Přečtěte si také:
9.11.2021 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o
přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla
provádí potřebná měření. Uplatňuje se v řadě odvětví včetně například
autonomní mobility.
S jeho možným využitím pro posílení bezpečnosti a plynulosti dopravy na
železničních přejezdech byla odborná veřejnost seznámena na začátku
listopadu 2021. 
19.10.2021 Moderní
zabezpečovací systém ETCS by měl postupně nahradit cca dvacet
různých národních systémů vlakových zabezpečovačů v Evropě včetně České
republiky. Ačkoli je přednostně určen pro
vysokorychlostní tratě, do budoucna by
se s ním měly vyrovnat i historické parní a jiné lokomotivy, pokud
pojedou na tratích vybavených tímto systémem. Prověřením této možnosti
pověřil v polovině října 2021 britský správce železnic Network Rail
inženýrskou a konzultační společnost Atkins a společnost Thales,
jednoho z dodavatelů technologie ETCS. 
6.8.2021 Před
schvalováním
vládou je nyní dokument „Plán moderního zabezpečení české železnice –
implementace ETCS do roku 2040“ (Dále „Plán zabezpečení“), který
stanovuje harmonogram dalšího zavádění evropského automatického
zabezpečovače ETCS různých úrovní na všechny tuzemské tratě. V reakci
na tragické události na železnici, které velmi nepříjemně potvrdily
potřebnost tohoto zařízení, s ním na začátku srpna 2021 veřejnost
seznámilo Ministerstvo dopravy ČR. 
28.2.2020 Před časem
téměř zrušená a díky okolním obcím a
inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice
– Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a
údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD
Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první
železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních
údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří
pravidelně kontrolují technický stav tratě. 
12.7.2019 Řídicí a
zabezpečovací systém Communication
based train control – CBTC,
pracující na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy
městských rychlodrah/metra bez řidiče – viz
publikovaná zpráva UITP.
nabízí však možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých
městských železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt
Finch West light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na
konci června 2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC
značky SelTrac od firmy Thales. 
Oba naše
portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci. 
Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách. 

Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány
moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a
informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k
dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé
„digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních
technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city
v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. Více o knize
zde 
Knihu je
možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|