První bezobslužnou
zubačku budou mít Appenzeller Bahnen, Stadler dodá vozidla i CBTC30.9.2022 První ozubnicovou železnicí s plně bezobslužným provozem se stane trat
Rheineck – Walzenhausen ve švýcarském kantonu Sankt Gallen, provozovaná
dopravcem Appenzeller Bahnen. Stane se tak na základě smlouvy podepsané
na konci září 2022 mezi tímto dopravcem a společností Stadler Rail,
která dodá vozidla i řídicí a zabezpečovací technologii CBTC. 
Trať Rheineck – Walzenhausen je v provozu jíž od roku 1896. Původně šlo
o lanovku, která byla přebudována na ozubnicovou trať s tzv.
Riggenbachovým systémem (ozubené kolo vedené v kovovém žebříčku mezi
kolejnicemi). Trať má netradiční rozchod 1200 mm. Je součástí
dopravního systému v kantonu pod označením S26.
Nový vůz od firmy Stadler Rail (viz vizualizace) nahradí dosluhující
stávající vůz z roku 1958.
Stadler dodá rovněž řídcí a zabezpečovací systém CBTC, známý spíše z
městských rychlodrah (připravuje se i pro linku D pražského metra). Pro systém
CBTC je charakteristická nezávislost na pevných traťových úsecích,
vysokokapacitní obousměrná komunikace dat mezi vlakem a traťovým
zařízením, díky níž je velmi přesně určena poloha vlaku, a vykonávání
životně důležitých funkcí vlakovými a traťovými procesory. Blíže o této
technologii viz v naší nápovědě k článkům. 
Na této ozubnicové dráze půjde, jako vůbec poprvé, o plně bezobslužný
provoz (GoA 4). Pro vysvětlení: V souvislosti s automatizace provozu
kolejových vozidel jsou rozlišovány čtyři úrovně automatizace (GoA) ve
smyslu normy ČSN EN 62267:
• Stupeň automatizace 1: automatické
zabezpečení jízdy vlaku v provozu se strojvedoucím;
• Stupeň automatizace 2: automatické
řízení vlaku v provozu se strojvedoucím;
• Stupeň automatizace 3: automatické
řízení vlaku v provozu bez strojvedoucích, ale s přítomností vlakového
průvodce;
• Stupeň automatizace 4: automatický
provoz zcela bez vlakového personálu.
Uvedení automatických vlaků do provozu je plánováno v roce 2026.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Vizualizace ©
Stadler Rail
Další
informace zde
Přečtěte si také:
29.8.2022 Od března
2021 testoval Dopravní podnik Ostrava na dvou tramvajích nový antikolizní
systém od firmy Bosch Engineering. Od druhé
poloviny srpna 2022 nasazuje DPO tento antikolizní systém již do všech
39 provozovaných tramvají Stadler. Tento antikolizní systém se řadí
mezi asistenční systémy, podobně jako obdobné technologie u osobních
automobilů. 
24.8.2022 Od naší
reportáže o
autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad Birnbachu
uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se tento zajímavý projekt dále
úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka.
Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu
automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk
nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný. 
21.7.2022 Projekt
Very Light Rail ve středoanglickém průmyslovém Coventry si vytknul za
cíl vyprojektovat a otestovat inovativní systém lehké městské kolejové
dopravy, maximálně efektivní z pohledu investice i provozu. Ve třetím
červencovém týdnu 2022 zaznamenal tento projekt důležitý milník: Na
testovací trati byl uveden do provozu nabíjecí stojan standardu
OppCharge od švýcarského dodavatele Furrer+Frey.
7.6.2022 Na letošním
veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným
programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž
desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném
zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé
dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr,
a konference tak budou pokračovat jako Elektrické
autobusy a vlaky pro město. 
1.6.2022 Nová,
velkokapacitní linka londýnského metra Elizabeth Line vedoucí mezi
Paddingtonem a Abbey Wood, která byla otevřena 24. května, zkvalitní
přepravní služby pro cestující v Londýně a jihovýchodní Anglii. Její
technickou zvláštností je mj. využití trojí zabezpečovací technologie,
zvlášť pro každý ze tří úseků linky. 
5.5.2022 Dvě inovativní technologické firmy – Seoul Robotics z Jižní Koreje,
specializovaná na 3D robotické vidění, a Herzog Technologies z USA,
specializovaná na inovativní systémy pro kolejovou dopravu – spojily
své síly. Výsledkem je systém automatické detekce překážek a varování,
o němž byla odborná veřejnost informována v dubnu 2022. 
4.1.2022 V
polovině prosince 2021 se odehrál důležitý milník pro automatizaci
dopravy v ČR: Společnost AŽD prezentovala první veřejnou jízdu
autonomního vlaku po digitální železnici na Švestkové
dráze. Železniční vozidlo bez zásahu
strojvedoucího při jízdě reagovalo například na porouchaný automobil
stojící na železničním přejezdu. 
9.11.2021 Lidar je
akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o
přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla
provádí potřebná měření. Uplatňuje se v řadě odvětví včetně například
autonomní mobility.
S jeho možným využitím pro posílení bezpečnosti a plynulosti dopravy na
železničních přejezdech byla odborná veřejnost seznámena na začátku
listopadu 2021. 
Oba naše
portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci. 
Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách. 

Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány
moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a
informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k
dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé
„digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních
technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city
v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. Více o knize
zde 
Knihu je
možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|